تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۴۳۰۶۶۵
یادداشت ارسالی|

دست به تبر شده‌ایم؛ که ریشه «دنا» را برکنیم

۱۰
۳
دست به تبر شده‌ایم؛ که ریشه «دنا» را برکنیم
کبنا ؛یادداشت ارسالی؛ کلاس اول دبیرستان بودم که برای اولین بار با مینی‌بوس آقای صفایی از سی‌سخت به یاسوج آمدم چقدر «هفت پیچ» خسته کننده و در عین‌حال خاطره‌انگیز بود. چه روزهایی که در میان جنگل‌های بلوط ده برآفتاب گذر کردیم که اتفاقا جنگل‌های بلوط آنجا از همه جا انبوه‌تر و پُرتراکم ترند. بهار لذت بردیم، تابستان خوش بودیم، پاییز با بلوط‌هایش غمگین شدیم و زمستان از زیبایی برف نشسته بر بلوط‌های کهنسال تمام غصه‌هامان را فراموش کردیم. چقدر زیبا و بی‌بدیل بود.
آن وقت‌ها تنها قسمت جاده که صاف بود و می‌شد تخته گاز رفت از روستای گوشه شروع می‌شد. سال‌ها بعد آقای صفایی مینی‌بوس را فروخت و سمند خرید. اما سمند آقای صفایی تخته گاز توی روستای گوشه رفته زیر یک مینی‌بوس و همشهری عزیزمان آقای محرابی که مسافرش بود به دیار باقی شتافت.
این روزها مدام صدای فریادمان را بالا می‌بریم که جاده حق ماست. می‌جنگیم و تبر می‌زنیم. این روزها جنگ بر سر همین تخته گاز رفتن‌هاست.
سال‌هاست که سی‌سخت نام شهر توریستی را یدک می‌کشد. هرکدام از من و شما شاید بارها به این نام افتخار کردیم و می‌کنیم. اما امروز همه دست به تبر شده‌ایم که ریشه برکنیم.
حال من می‌پرسم ریشه‌ی چه چیزی را؟ ریشه‌ی چند درخت ساده‌ی بلوط؟ حقیقتا آن چیزی که برمی‌کنیم تنها ریشه‌ی چند درخت است؟!
بیاییم با خودمان روراست باشیم. تلفات جاده‌ی کنونی یاسوج – سی‌سخت را که از حداقل استانداردها بی‌نصیب است با تلفات جاده‌های پر استاندارد مقایسه کنیم. بیاییم ببینیم «هفت پیچ» به چند نفر صدمه جانی یا مالی زد؟ و بخشی از جاده‌ای که اکنون جایگزین «هفت پیچ» شده است چه؟
بیاییم با خودمان روراست باشیم. سی‌سخت شهر توریستی شد چون بن‌بست بود نه یک گذرگاه. می‌خواهیم شهرمان را از بن‌بست دربیاوریم که به کجا برسیم؟ آیا قرار است صدای خروش چشمه‌ها و سرسبزی درختان و آرامش شهرمان را به صدای تولید و صنعت و بوق ماشین‌های در ترافیک مانده عوض کنیم؟



بیاییم با خودمان روراست باشیم. در سال‌های گذشته بارها و بارها شاهد بودیم که از همین جاده‌های موجود، جمعیت مسافرانی به شهر ما روانه شدند که متاسفانه نه زیر ساخت‌ها و نه وضعیت شهر پاسخگوی آن‌ها نبود و باعث مشکلات فراوانی شد. اکنون می‌خواهیم ورودی‌ها را بزرگتر کنیم در‌حالی‌که می‌دانیم پاسخگو نیستیم!
بیاییم با خودمان روراست باشیم. بعضی واژه‌‌ها آنقدر تکرار شده‌اند که مفهوم‌شان از یاد رفته است. مثل همین محیط زیست. یعنی محیط زندگی. یعنی جایی که در آن زندگی می‌کنیم و دیگر موجودات هم در آن در حال زندگی هستند. شما همشهری عزیز که می‌گویی درخت را قطع می‌کنیم و جای دیگری می‌کاریم آیا حاضری یک متر از حیاط خانه‌ات کوچکتر شود و یا اتاق‌های محل زندگی‌ات را کوچکتر کنی؟ پس چگونه حاضر می‌شوی محیط زیستی که متعلق به همه‌ی ماست و نه تنها انسان‌ها، بلکه موجودات بسیاری در آن زندگی می‌کنند را کوچکتر کنی؟
من درخت کوچک حیاط خانه‌ام را قطع می‌کنم به امیدی که حیاط همسایه پُربارتر شود؟! تک‌تک درختان بلوط سرمایه‌ی ملی است که متعلق به همه‌ی ماست. جدای از هر تعصبی از تو می‌پرسم به چه امیدی می‌خواهی درختانت را قطعی کنی؟ اینجا را بیابان کنی که کجا را پُربارتر؟
هیچ وقت فراموش نمی‌کنم ذوق خانواده‌ای را که وقتی از «هفت پیچ» مشهور گذشته بودند چقدر برایشان جذاب بود. هیچ وقت فراموش نمی‌کنم وقت‌هایی را که تا برف می‌آمد می‌گفتیم حالا ده‌برآفتاب دیدن داره و می‌رفتیم به تماشای بلوط‌های کهنسالی که برف آن‌ها را گیس سفید کرده بود.
جاده‌ها از جاذبه‌های گردشگری هستند اما هیچ جاده‌ای بخاطر عریض بودن و بدون خطر بودن یک جاذبه توریستی نشد.
سالهاست محیط زیست خودمان، در واقع خانه‌ی خودمان را به هر بهانه‌ای کوچکتر کردیم، سوزاندیم از ریشه برکندیم و نابود کردیم. چقدرش را جبران کردیم؟
یکبار دیگر با خودمان روراست باشیم. شهر ما بخاطر موقعیت خاص جغرافیایی از ظرفیت‌های محدودی برخوردار است. جاده‌ای فراتر از آنچه هست تنها مشکلات بزرگتری خواهد آفرید. چرا مطالبه‌گری‌های خودمان را به سمت موارد بهتر و ضروری‌تری پیش نبریم؟ چرا فریاد نزنیم که من و این بلوط‌ها با هم دراینجا زندگی می‌کنیم؟ چرا فریاد نزنیم که شما اگر می‌خواهید جاده بزنید شرط ما این است که به محیط زیستمان خسارتی وارد نکنید یا تلاش کنید تا جای ممکن حداقل خسارت باشد؟ چرا فریاد نزنیم که نمی‌گذاریم خانه‌ی ما را کوچکتر کنید؟
ولی آنچه می‌بینم متاسفانه خلاف همه این‌هاست. تبر به دست گرفته‌ایم و شاید ناآگاهانه با کسانی همراه شده‌ایم که جز منافع شخصی، تبلیغات و سیاسی‌بازی و تعریف و تمجید پوچ به دنبال هیچ چیزی نیستند. همشهری بیا و این‌بار تبر بر زمین بگذار و کمی عمیق‌تر به محیطی که در آن زندگی می‌کنیم نگاه کن شاید هنوز راه نجاتی هست.
نامم را نجویید.
من تحصیل‌کرده جوانی‌ام مثل ده‌ها جوان دیگر اهل سی‌سخت که سال‌هاست به خاطر تصمیمات اشتباه و جو زده‌ی برخی همشهریان از شهر خود دور شده‌ام.
نام شما

آدرس ايميل شما

سوپر استار
Iran, Islamic Republic of
تا اقای هاشمی مدیر کل هست روز به روز ن فقط دنا بلکه کل مناطق حفاظت شده کل جنگل ها کل گیاهان کل جانوران وووووو رو به نابودی میره
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر مسولین استانی خاک سیاه بر سر همتون
Iran, Islamic Republic of
خودت میدونی چی نوشتی
Iran, Islamic Republic of
نامت را نمیپرسیم.چون معلومه اصلا سی سختی نیستی.برادر عزیز سالهاست حق این قطعه از استان بنام حفظ محیط زیست و رعایت قانون و.... ضایع شده. خبر نداری چند تا خانواده عیزانشون رو توی همین جاده بدلیل حرکت کند آمبولانس از دست دادند.اگر جاده بقول شما تلفات نداره بدلیل فرهنگ بالای رانندگی مردم منطقه ست.خواهشا این رو دیگه جزو نقطه ضعف خواسته بحق مردم منطقه بحساب نیارید.پس قدر خودت رو بدون و جیره خور و قلم به مزد هر کس و ناکسی نباش.
Iran, Islamic Republic of
عزیز تند رفتی
داشتن جاده مناسب حق مردم است
بیاره
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام خدمت تمام مسئولان محیط زیست و تمام کسانی که خود را دوستدار طبیعت می دانند و به نوعی با ارسال مقالاتی به نشریه ها ابراز وجودی می کنند
خیلی راحت در این چند روزه خودمان را حافظ طبیعت قلمداد کرده ایم و انتقاداتی به یک طرح عمرانی وارد می کنیم ولی در صورتی که در تابستانها که صدها هکتار درخت بلوط بر اثر سهل انگاری و بی تدبیری محیط زیست طعمه اتش شده و خاکستر می شود ودر اغلب اتش سوزی ها امان از حاضر شدن یک مامور منابع طبیعی در بحث واگذاری معدن شن و ماسه در ورودی جاده ابتدای کریک به سی سخت کنار جاده اصفهان با واگذاری معدن شن و ماسه حداقل ۴ هکتار بلوط چندین ساله داره از بین میره ولی تا به حال کسی پیگیری نکرده ولی متاسفانه به خاطر یه طرح عمرانی و توریستس همه حافظ منابع طبیعی شده ایم کمی افق دیدمان را بالاتر ببریم تا فراتر از نوک دماغمان را ببینیم
Iran, Islamic Republic of
اولا سیسختی نیستی
دوما اگر عرضه داشتی شهر تو اباد میمردی
Iran, Islamic Republic of
میگم اول دبیرستان پاتاوه نرفتی؟
امامزاده علی چی؟
دهدشت؟
باشت؟
شمال که لابد رفتی؟
اگه نرفتی برو، اما چشاتو باز کن و خوب ببین که همه جا عبور جاده یه تبعاتی داره، در پس تبر و بلوط نیز مظلوم نمایی نکن که شعار پوپولیستی بازاری ندارد و هر دو همدیگر را می شناسیم.
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام خدمت تمام مسئولان محیط زیست و تمام کسانی که خود را دوستدار طبیعت می دانند و به نوعی با ارسال مقالاتی به نشریه ها ابراز وجودی می کنند
خیلی راحت در این چند روزه خودمان را حافظ طبیعت قلمداد کرده ایم و انتقاداتی به یک طرح عمرانی وارد می کنیم ولی در صورتی که در تابستانها که صدها هکتار درخت بلوط بر اثر سهل انگاری و بی تدبیری محیط زیست طعمه اتش شده و خاکستر می شود ودر اغلب اتش سوزی ها امان از حاضر شدن یک مامور منابع طبیعی در بحث واگذاری معدن شن و ماسه در ورودی جاده ابتدای کریک به سی سخت کنار جاده اصفهان با واگذاری معدن شن و ماسه حداقل ۴ هکتار بلوط چندین ساله داره از بین میره ولی تا به حال کسی پیگیری نکرده ولی متاسفانه به خاطر یه طرح عمرانی و توریستی همه حافظ منابع طبیعی شده ایم کمی افق دیدمان را بالاتر ببریم تا فراتر از نوک دماغمان را ببینیم
استان محروم.لطفادبرای رضای خدا پوشش آنتن موبایل را در مسیر جاده یاسوج به پاتاوه به سمیرم به اصفهان را افزایش دهید.لطفا به این جاده پرتردد و شلوغ که جنوب کشور ازجمله بوشهر و گناوه و دیلم کنگان عسلویه و برازجان مناطقی از خوزستان امیدیه بهبهان و فارس کازرون و نورابادممسنی را به مرکز و اصفهان اتصال می دهد،رسیدگی نمایید.
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1