تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۴۳۰۵۷۹
گزارشی از ضرورت بازنگری در عملکرد واکسنی؛

واکسیناسیون به تاخیر نیفتد

۰
واکسیناسیون به تاخیر نیفتد
کبنا ؛
اصرار بر سياست‌ورزي براي تهيه واکسن در ايران موجب آن شده است تا اين روزها تهيه و خريد آن با چالش‌هاي بسيار عمده‌اي مواجه شود. محدوديت ايجادشده در کشورمان براي خريد واکسن‌هاي معتبر و تاييدشده سازمان بهداشت جهاني، اساسا مقامات دولتي را با نوعي سردرگمي روبه‌رو ساخته است.
به گزارش کبنا نیوز آرمان ملی نوشت: سردرگمي‌اي که نشان از تفاوت مجراي تصميم‌گيري و تصميم‌سازي با مقامات وزارت بهداشت و دولت دارد. در طول اين روزها اظهارنظرهاي عجيبي هم درمورد واکسن‌هاي مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني از سوي افراد مختلف در کشور شنيده مي‌شود؛ يکي از حضور جي‌پي‌اس‌ها در واکسن و آدم آهني شدن بعد از تزريق اين واکسن‌هاي غربي سخن مي‌گفت، ديگري از عقيم شدن مردان و سرطان‌زا بودنش، دراين مدت مقامات از نکوهش و مذمت و داستان‌سرايي عليه واکسن فايزر و مدرنا و... کم نگذاشتند و اين معدود واکسن‌هاي تاييدشده را با اظهاراتي بعضا سخيف بسيار خطرناک و اسباب دست دشمن معرفي مي‌کردند. در چنين شرايطي بود که دولت در راستاي خريد واکسن به جاي تهيه واکسن‌هاي موردتاييد دست به اقداماتي ديگر زد؛ مانند مطرح شدن واکسن کوبايي که فاز 3 آن و آزمايش‌هاي انساني‌اش در ايران انجام شود و سپس موضوع خريد دو ميليون دوز واکسن روسي تاييدنشده‌اي که با حواشي بسياري همراه شد. تا آنجايي که موجي از اعتراضات مردمي را به همراه داشت، کار به جايي رسيد که همان‌هايي هم که عليه واکسن‌هاي فايزر و مدرنا سخن مي‌گفتند راهي ديگر در پيش گرفتند و اعلام کردند که آنها نيز از واکسن روسي استفاده نخواهند کرد. اختلافات در خريد اين واکسن‌ها به قدري به اوج خود رسيد که وقتي مينو محرز عضو ستاد ملي مبارزه با کرونا هم در اعتبار اين واکسن‌ها ترديد کرد و گفت که او هم از اين واکسن استفاده نمي‌کند، جهانپور رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت اعلام کرد که محرز شانيت اظهارنظر درباره واکسن روسي را ندارد. مطالبه مردم و نديده گرفته شدن اولويت جان آنها تا جايي پيش رفت که مقامات کشورمان مسيري ديگر را نيز در راه تهيه واکسن طي کردند؛ مسيري که برخي مي‌گفتند شايد نوعي عقب‌نشيني از موضع‌گيري اوليه‌شان بود.
آن هم تهيه واکسن بريتانيايي – سوئدي بود. با اين عنوان که استرازنکا چون کار ترکيبي از اين دو کشور است منعي ندارد؛ البته مقامات آن را بيشتر واکسن سوئدي معرفي مي‌کردند. استرازنکا از ميان باقي گزينه‌هاي واکسني ايران، واکسن تاييدشده‌اي از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي به شمار مي‌آيد.
براي همين درحالي‌که همه منتظر شنيدن خبر ورود دوميليون دوز واکسن روسي بودند اعلام شد که فعلا پانصدهزار واکسن روسي به ايران آمده، اما کوواکس بيش از 4ميليون دوز واکسن استرازنکا به ايران مي‌دهد ولي ظاهرا اين داستان پيچيده پاياني ندارد چون هنوز اين واکسن وارد نشده، اخباري شنيده مي‌شود که شايد بازهم موضوعيت و ضرورت ورود واکسن‌هايي مانند فايزر و مدرنا را که در مقابل واکسن‌هاي جهش‌يافته انگليسي و آفريقاي جنوبي تاثيرپذير است را مطرح مي‌کند. چرا که رسما اعلام شد واکسن‌هاي فعلي استرازنکا در برابر ويروس جهش‌يافته آفريقاي جنوبي تاثيرگذاري ندارد تا جايي که دولت آفريقاي جنوبي برنامه تزريق 1ميليون دوز واکسن استرازنکا به کادر درمان خود را لغو کرده است.

در تحقيقي که از سوي دانشگاه آکسفورد بريتانيا و وت‌واترز رند آفريقاي جنوبي روي بيش از 2هزار داوطلب در آفريقاي جنوبي انجام شده، کارايي واکسن ضدکرونا شرکت آسترازنکا بر روي افراد مبتلا به ويروس جهش‌يافته در آفريقاي جنوبي بسيار پايين ارزيابي شده است.آفريقاي جنوبي قرار بود از ميانه ماه جاري ميلادي با 1 ميليون دوز واکسن آسترازنکا واکسيناسيون سراسري را در اين کشور با تزريق به روي کادر درمان آغاز کند، اما نتيجه پژوهش جديد که حاکي از ناکارآيي اين واکسن روي ويروس جهش‌يافته کرونا در آفريقاي جنوبي است، دولت آفريقاي جنوبي را وادار به تزريق واکسن جايگزين کرده است. اکنون اين سوال مطرح است که با توجه به جهش‌هاي کرونايي صورت‌گرفته اين تنها واکسن تاييدشده‌اي است که ايران توانسته با توجيهاتي آن را وارد کند و آن را واکسن سوئدي بنامد به چه سرنوشتي دچار خواهد شد؟ با تمامي اين شائبات و بعضا دوقطبي‌ها آنچه امروز مردم منتظر آن هستند واکسيناسيون مطمئن و اميد به ايمن‌سازي در برابر آن است چه داخلي و چه خارجي‌اش؛ موضوعي ‌که از سويي با دست‌دست کردن و از طرفي اعلام مسئولان در نوع خريد واکسن‌ها از يکسو و همينطور اعلام اينکه حتي واکسن‌هاي ايراني را نيز قرار نيست در آينده براي مصرف داخلي به تاييد بهداشت جهاني برسانند، همه را با ابهام و هزاران پرسش مواجه ساخته است .

تداوم وضعيت موجود
داريوش قنبري، نماينده سابق مجلس دراين‌باره مي‌گويد: اساسا تهيه واکسن براي خيلي از کشورها سياسي شده است. بديهي است اين نگراني‌ها در ايران نيز وجود دارد. جداي از نگاه سياسي به واکسن، سرعت پايين تهيه آن با توجه به جمعيت زياد متقاضي آن معضل ديگري است. ديديم که در ارتباط با حتي واکسن‌هاي روسي هم تنها چند هزار دوز تاکنون وارد کشور شده است که بيشتر نمايش ورود واکسن به شمار مي‌آيد تا واکسيناسيون. بايد با توجه به جمعيت هشتاد ميليوني کشور سريع‌تر اين روند تغيير يابد.
وي افزود: زمان به‌شدت عليه ماست از سويي اگر در داخل کشور هم توليد واکسني صورت مي‌گيرد بايد به تاييد مراکز معتبر بين‌المللي برسد. بايد واکسن‌ها به درستي در بين اقشار مردم توزيع شود. با توجه به اين موارد بايد گفت که دورنماي ما در اين مساله روشن نيست. اميدواريم که در آينده اتفاقات خاص يا تجديدنظرهايي دراين مقوله صورت بگيرد و نگاه کارشناسانه جايگزين روند فعلي در مقوله واکسيناسيون شود وگرنه بايد شاهد تداوم وضعيت موجود باشيم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1