تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۰۴۸۳
تیغ بیتدبیری بر گلوی دنا / دنا دیگر نایی ندارد
۰
کبنا ؛سیدجواد هادی اصل مستند ساز و فعال محیط زیست در مطلبی به قطع درختان جاده یاسوج - سیسخت اشاره کرد و نوشت: دلیل حساسیت روی پروژه توسعه جاده سیسخت دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که به اجمال به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد جادهای که نای دنا را بریده و اثرات مخرب و جبران ناپذیری را بر این زیست بوم خواهد گذاشت.
1_اول اینکه این جاده در منطقه حفاظت شده دنا قرار گرفته و دنا یک ذخیره گاه زیست کره است، آیا از اهمیت یک منطقه حفاظت شده با این سطح اطلاع دارید؟
دنا ارزشمندترین و بزرگترین زیستگاه در جنوب کشوره و متعلق به شخص یا گروه و حتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، بلکه طبق قوانین بین المللی متعلق به تمام مردم دنیا و کره زمینه، پس هرگونه مقایسه کردن این منطقه و نوع جاده سازی و حفاظت آن با سایر مناطق استان و جادههای دسترسی کاملاً غلط و غیر علمی ست و بیشتر بر حسب ناآگاهی و تعصبات نادرست شمرده میشود.
2_ این جاده نیازی به تعریض ندارد و باید نقاط حادثه خیز برطرف شود، کمترین آمار تلفات جادهای استان در این جاده اتفاق میافته و در برخی فصول سال تردد بالایی دارد نه در طول سال، پس بهانه حادثه خیز بودن تنها یک فریب عمومی بیش نیست.
3_ مردم عزیز باید این نکته را در نظر بگیرن که اگر دنبال حق هستند، حقشون فراتر از اینهاست و با این نوع جاده سازی غیر اصولی در واقع پیمانکاران و مسولین مرتبط با جاده به حقوقشون ظلم میکنن و توسعه پایداری شکل نمیگیرد و چند صباحی احساس خوبی دارند و بس!
این جاده باید پلهای قوصی و کابلی بزرگ و زیبا داشته باشد و تونلهای استاندارد، مانند استانهایی چون خوزستان که خود رونق گردشگری و توسعه پایدار است ولی چون نون در خاک برداریه متاسفانه در ظلمی اشکار هم به منطقه هم به طبیعت و مردم به جای احداث پلها و تونلهای استاندارد و زیبا به جان طبیعت بی زبان و ارزشمندمان افتادند.
4_ سایر مناطق استان که جاده سازی میشه به هیچ عنوان شبیه دنا نیستن، چون اون مناطق در محدوده حفاظت شده نیستن و حتی تراکم جنگلی دنا را ندارند (البته ضعف نظارتی منابع طبیعی استان قابل کتمان نیست)، اون مناطق راه حل مناسبی ندارند که بشود اجرا کرد، اون مناطق تردد و تلفات جادهای بالایی دارند و اصلاً قابل مقایسه با دنا نیستن، به طور مثال همین جاده سادات امامزاده علی به سمت سرفاریاب، سال گذشته دقیقاً در نقطهای که هم اکنون مشغول جاده سازی هستن یک خانواده 9 نفری اهل چرام کامل از بین رفت و داغ سنگینی بود برای استان و در سالهای قبل تلفات سنگینتری نیز داشته است، آخرین تلفاتش مربوط به دو هفته قبله و حوادث روزانه نیز وجود دارد، پس لطفاً این مقایسههای غیر اصولی رو نداشته باشید و اسیر جوسازیهای عدهای سودجو و غیرکارشناس نشوید.
5_نکته پایانی و مهم، خلاصه بگویم؛ تمام ما مدیون دنا و رشته کوه زاگرس هستیم، به واسطه وجود دنا تراکم ابرها صورت میپذیرد و به واسطه پوشش گیاهی و جنگلی واثرات آن بارشهای مختلف فرو میریزد و چشمهها جاری میشود و رودها خروشان، باغاتمان را گلستان میکنیم و کشاورزیهایمان رونق میگیرد، نفس میکشیم و آب و نانی و روزگاری میگذرانیم.
هرگونه خسارت به حیات وحش و جنگل و گیاهان دنا یعنی بریدن نان آن روستایی در آخرین نقاط رود خرسان، بشار، حتی خوزستان و خلیج فارس و نابودی حیات همه، تمام.
1_اول اینکه این جاده در منطقه حفاظت شده دنا قرار گرفته و دنا یک ذخیره گاه زیست کره است، آیا از اهمیت یک منطقه حفاظت شده با این سطح اطلاع دارید؟
دنا ارزشمندترین و بزرگترین زیستگاه در جنوب کشوره و متعلق به شخص یا گروه و حتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، بلکه طبق قوانین بین المللی متعلق به تمام مردم دنیا و کره زمینه، پس هرگونه مقایسه کردن این منطقه و نوع جاده سازی و حفاظت آن با سایر مناطق استان و جادههای دسترسی کاملاً غلط و غیر علمی ست و بیشتر بر حسب ناآگاهی و تعصبات نادرست شمرده میشود.
2_ این جاده نیازی به تعریض ندارد و باید نقاط حادثه خیز برطرف شود، کمترین آمار تلفات جادهای استان در این جاده اتفاق میافته و در برخی فصول سال تردد بالایی دارد نه در طول سال، پس بهانه حادثه خیز بودن تنها یک فریب عمومی بیش نیست.
3_ مردم عزیز باید این نکته را در نظر بگیرن که اگر دنبال حق هستند، حقشون فراتر از اینهاست و با این نوع جاده سازی غیر اصولی در واقع پیمانکاران و مسولین مرتبط با جاده به حقوقشون ظلم میکنن و توسعه پایداری شکل نمیگیرد و چند صباحی احساس خوبی دارند و بس!
این جاده باید پلهای قوصی و کابلی بزرگ و زیبا داشته باشد و تونلهای استاندارد، مانند استانهایی چون خوزستان که خود رونق گردشگری و توسعه پایدار است ولی چون نون در خاک برداریه متاسفانه در ظلمی اشکار هم به منطقه هم به طبیعت و مردم به جای احداث پلها و تونلهای استاندارد و زیبا به جان طبیعت بی زبان و ارزشمندمان افتادند.
4_ سایر مناطق استان که جاده سازی میشه به هیچ عنوان شبیه دنا نیستن، چون اون مناطق در محدوده حفاظت شده نیستن و حتی تراکم جنگلی دنا را ندارند (البته ضعف نظارتی منابع طبیعی استان قابل کتمان نیست)، اون مناطق راه حل مناسبی ندارند که بشود اجرا کرد، اون مناطق تردد و تلفات جادهای بالایی دارند و اصلاً قابل مقایسه با دنا نیستن، به طور مثال همین جاده سادات امامزاده علی به سمت سرفاریاب، سال گذشته دقیقاً در نقطهای که هم اکنون مشغول جاده سازی هستن یک خانواده 9 نفری اهل چرام کامل از بین رفت و داغ سنگینی بود برای استان و در سالهای قبل تلفات سنگینتری نیز داشته است، آخرین تلفاتش مربوط به دو هفته قبله و حوادث روزانه نیز وجود دارد، پس لطفاً این مقایسههای غیر اصولی رو نداشته باشید و اسیر جوسازیهای عدهای سودجو و غیرکارشناس نشوید.
5_نکته پایانی و مهم، خلاصه بگویم؛ تمام ما مدیون دنا و رشته کوه زاگرس هستیم، به واسطه وجود دنا تراکم ابرها صورت میپذیرد و به واسطه پوشش گیاهی و جنگلی واثرات آن بارشهای مختلف فرو میریزد و چشمهها جاری میشود و رودها خروشان، باغاتمان را گلستان میکنیم و کشاورزیهایمان رونق میگیرد، نفس میکشیم و آب و نانی و روزگاری میگذرانیم.
هرگونه خسارت به حیات وحش و جنگل و گیاهان دنا یعنی بریدن نان آن روستایی در آخرین نقاط رود خرسان، بشار، حتی خوزستان و خلیج فارس و نابودی حیات همه، تمام.