تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۴۲۹۲۵۱
در نشست سازمان ملل متحد؛

از رای ممتنع عراق تا مخالفت ارمنستان و ترکیه

۰
از رای ممتنع عراق تا مخالفت ارمنستان و ترکیه
کبنا ؛اين روزها دونالد ترامپ شگردهاي متفاوتي را براي تقابل در پيش مي‌گيرد. ادامه تحريم‌هاي اشخاص و شرکت‌هاي باقيمانده که در اين اواخر باز هم تکرار شد، مطرح شدن مساله ورود برجام به مجلس سنا است تا به عنوان يک معاهده در سنا مورد بررسي قرار بگيرد و با راي منفي سناتورها، عملا شرايط بازگشت بايدن به برجام منتفي شود و ديگري تحريک ايران براي جنگ؛ از ترور فخري‌زاده تا حادثه نطنز تا کشاندن پاي ايران به حمله به سفارت آمريکا و تصاويري از راکت‌هاي ايراني که سر از پست توئيتري ترامپ درمي‌آورد تا زيردريايي‌هايي که به سمت خليج‌فارس مي‌آيند همه و همه بيانگر اين موضوع است که در واقع در اين شرايط بحراني ترامپ به دنبال آتويي براي آغاز جنگ هم هست.
روزنامه آرمان ملی نوشت: اما اينها تمام ماجرا نيست در آخرين اقدامات در اين راستا، آمريکا آخر هفته گذشته تلاش جدي را براي اضافه کردن دو بند در بودجه 2021 سازمان ملل متحد ـ که منجر به احياي کميته تحريم‌ها عليه ايران مي‌شد ـ انجام داد. استدلال آمريکا اين بود که کميته تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران، بايد کار خود را از سر گيرد، چون آمريکا از برجام خارج شده و ديگر برجام وجود ندارد. يکي از پيشنهادات آمريکا درباره اختصاص بودجه براي ايجاد يک کميته و يک گروه کارشناسي براي تحريم ايران بود. کميته و گروه کارشناسي مورد نظر آمريکا همان گروهي است که قبل از انعقاد برجام و تصويب قطعنامه 2231 شوراي امنيت براي نظارت بر اجراي تحريم‌ها عليه ايران تشکيل شده بود. پيشنهاد دوم واشنگتن، کاستن از بودجه اجراي قطعنامه 2231 بود که در تاييد برجام صادر شده است. البته که اين طرح و تلاش شکست خورد و اکثريت کشورها به آن نه گفتند. اين در حالي است که از سوي ديگر، بازهم اعلام شده که پس از مخالفت سازمان ملل متحد با تشکيل کميته تحريم‌هاي ايران، دولت آمريکا تلاش‌هايش را ادامه مي‌دهد.
رفتار کشورهاي همسايه
اما نکته قابل تامل در اين ميان آن چيزي است که در نوع راي‌دهي کشورهاي همسايه درزمينه طرح‌احياي‌کميته تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران مي‌توان ديد. با آنکه روسيه، ترکيه، پاکستان، قزاقستان، آذربايجان، ارمنستان با آن مخالفت کردند، عربستان و بحرين موافق اين موضوع بودند. ولي عجيبي ماجرا کشورهايي هستند که از اعلام نظر دراين‌باره خودداري کردند. عراق، عمان، قطر، امارات، کويت راي ممتنع دادند و افغانستان و ترکمنستان غايب بودند. هرچند بسياري در رسانه‌ها اين روزها به راي ممتنع عراق اشاره کرده و آن را بولد مي‌کنند اما قطعا عدم حمايت تمامي اين کشورها به‌خصوص عمان، قطر و کويت از ايران هم بايد براي بسياري شوکه‌کننده باشد. عمان به‌عنوان کشوري که هميشه نقش ميانجي را براي ايران بازي مي‌کرده است. قطر که در دوران تحريم‌هاي عربستان عليه اين کشور بيشترين نزديکي را با ايران پيدا کرد و زماني تنها مسير هوايي اين کشور ايران بود و تنها شاهراه حياتي‌اش. کويت که در همه اين دهه‌ها برخلاف عربستان، امارات و بحرين، سعي در تعديل رابطه ميان اعراب و ايران داشت و هيچگاه کورکورانه از عربستان حمايت نمي‌کرد و البته افغانستان که ايران در اين سال‌ها سعي داشته است تا نقش کليدي را در اين کشور بازي کند. اما در ميان همه اينها همصدايي خاموش عراق با اين طرح بيش از همه به چشم آمده است. اينکه چرا عراق با تعاملاتي که ايران طي سال‌هاي گذشته چه از لحاظ مالي، سياسي و انساني در قبالش متقبل شده و البته خيلي از دولت‌هاي پيشين عراق هم به طرق مختلف نزديکي يا وابستگي‌هايي به تهران داشته‌اند، دست به اين کار زده است؟ به نظر مي‌آيد دليل اين مساله هم تا حدي قابل پيش‌بيني است. تنش ايران و آمريکا در عراق و هراس از وقوع جنگ نيابتي در اين کشور؛ و خط و نشان ترامپ. سفر و ديدار الکاظمي نخست‌وزير عراق با مقامات ايران دراين خصوص، هرچند که عده‌اي پيشتر هم از نقش او در همکاري‌هاي اطلاعاتي درمورد ترور سردار سليماني سخن به ميان مي‌آوردند.
بقيه کشورها به چه معناست؟
اما در مورد ساير کشورهاي دوست همسايه چطور راي ممتنع اين کشورها را مي‌توان معنا کرد؟ با نگاهي به برخي اتفاقات در اين اواخر شايد دليل اين عدم حمايت ساير همسايگان از ايران را هم بتوان توصيف کرد، مثلا اينکه کويت يکي از کشورهايي است که چراغ سبزهايي به ارتباط با اسرائيل و صلح ابراهيم داده است و البته رابطه خوبي با آمريکا هم دارد يا قطر که اعلام کرده مي‌خواهد تلاش‌هايي را براي ازسرگيري رابطه با عربستان انجام دهد و ناگفته نماند از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در خاورميانه هم محسوب مي‌شود. افغانستان هم شايد که دل خوشي از ارتباطات اين روزهاي طالبان با ايران ندارد و اينگونه تلافي کرده است.

فراتر از دوستي با آمريکا
محسن جليلوند استاد حقوق بين‌الملل درباره شانه خالي کردن همسايگان ايران از راي به سود کشورمان مي‌گويد: اولا تمام کشورهايي هم که به طرح آمريکا راي منفي دادند دوستان آمريکا هستند. بنابراين راي ممتنع همسايگان ايران به طرح آمريکا دليلي فراتر از دوستي اين کشورها با آمريکا دارد و در واقع يک سيگنال معنادار است. خيلي از اين کشورهاي همسايه روابطشان با اسرائيل را نزديک کرده‌اند و از سويي اين آراي ممتنع بيانگر هماهنگي است که ميان کشورهاي منطقه ايجاد شده است. شما در مورد عراق و افغانستان هم بتوانيد اين موضوع را به‌دليل حضور نظاميان آمريکا و سلطه اين کشور بدانيد درمورد قطر و کويت نمي‌توانيد. قطر عملا در اين سه سال به ايران بيش از هر کشور ديگري نزديک شده بود؛ بنابراين موضوع فقط به سلطه آمريکا برنمي‌گردد بلکه به هماهنگي‌اي که آمريکا ميان کشورهاي منطقه ايجاد کرده است هم بازخواهد گشت. وي ادامه مي‌دهد: کشورهاي خليج فارس و همسايگان اين‌بار اين پيام را مي‌دهند که موازنه در منطقه کمي به هم خورده است. از سويي رژيم صهيونيستي با کشورهاي خليج‌فارس رابطه برقرار کرده و در اين کار موفق بوده است. ديگر اينکه حضور و نفوذ آمريکا در منطقه و ميان کشورهاي عربي بيشتر شده است و نکته مهم‌تر اين که امروز کشورهاي عربي بيش از هر زمان ديگري به هم نزديک شده‌اند.

واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل
روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: اسحاق آل حبیب معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد این اقدام آمریکا را یک اقدام سیاسی خواند و خواستار رای‌گیری درباره این پیشنهاد شد.
وی برجام را یک دستاورد دیپلماسی چندجانبه درباره بحران ساختگی طولانی مدت علیه ایران دانست و یادآور شد: قطعنامه ۲۲۳۱ به اتفاق آرا تصویب شد و برنامه جامع اقدام مشترک را مورد تایید قرار داد.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد به موجب این قطعنامه، تمام سازوکارهای تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران برچیده شد.
آل حبیب، تلاش آمریکا را از بین بردن برجام توصیف کرد و گفت: حرکت آمریکا برای اعمال مکانیسم ماشه توسط ۱۳ عضو شورای امنیت رد شد و تاکید کردند که تنها اعضای مشارکت کننده در برجام حق استفاده از سازوکارهای در نظر گرفته شده را دارند.
وی با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا از هیچ مبنای قانونی برخوردار نیست، افزود: آیا مجمع عمومی مجاز است که برای آنچه که شورای امنیت با آن مخالفت کرده است، بودجه تامین کند؟
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر از اعضای سازمان ملل متحد خواست تا علیه پیشنهاد آمریکا در این باره مخالفت کنند تا از منشور ملل متحد محافظت شود.
چین
رایزن نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم خواستار مخالفت با این پیشنهاد آمریکا شد و گفت: آمریکا هیچ حقی برای اعمال تحریم‌های لغو شده پیشین شورای امنیت ندارد.
وی تاکید کرد: هرگونه حرکت در زمینه پیشنهاد آمریکا، مخالفت صریح با اصول سازمان ملل متحد است.
آلمان
رایزن نمایندگی آلمان در سازمان ملل متحد به نیابت از اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر اظهار داشت: قطعنامه ۲۲۳۱ از همه اعضا می خواهد برای اجرای برجام حمایت کنند.
وی با یادآوری نامه سپتامبر رئیس شورای امنیت به مجمع عمومی مبنی بر اینکه این شورا اقدامی در زمینه ادعای آمریکا انجام نمی‌دهد، خواستار اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت شد.
سوریه
رایزن نمایندگی سوریه در سازمان ملل متحد هم دیگر سخنران پیش از رای گیری بود که با پیشنهاد آمریکا، مخالفت کرد و گفت: این پیشنهاد آمریکا، نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی است و باید نادیده گرفته شود.
ونزوئلا
رایزن نمایندگی ونزوئلا در سازمان ملل متحد هم با پیشنهاد آمریکا مخالفت کرد و گفت: پیشنهاد آمریکا، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خلاف اصول منشور ملل متحد است.
وی اقدام آمریکا را اقداماتی خودسرانه توصیف کرد.
نیکاراگوئه
رایزن نمایندگی نیکاراگوئه با حمایت از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تاکید کرد که باید اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه یابد.
وی از همه اعضا خواست تا از این پیشنهاد ضد ایرانی آمریکا، مخالفت کنند.
کوبا
رایزن نمایندگی کوبا در سازمان ملل متحد هم با این پیشنهاد آمریکا مخالفت کرد و گفت: اکثریت شورای امنیت با ادعای آمریکا در اعمال مکانیسم ماشه مخالفت کرد. مجمع عمومی نمی تواند اقدامی را تصویب کند که با تصمیم نهاد دیگر سازمان ملل در تضاد باشد.
ابراز تاسف آمریکا از شکست خود
به نوشته پایگاه اینترنتی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، «ریچارد میلز» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل درخصوص عدم تصویب بندهای پیشنهادی آمریکا در بودجه سال ۲۰۲۱ این نهاد بین المللی ابزار تأسف کرد.
میلز در خاتمه جلسه کمیته پنجم سازمان ملل گفت: «ایالات متحده متأسف است که اعضای این کمیته با رد تأمین بودجه [احیای کمیته تحریم های ایران] تصمیمی گرفتند که مغایراصول سازمان ملل و ضد درخواست های روشن سخاوتمندترین عضو سازمان ملل بود».
این دیپلمات آمریکایی افزود: «علاوه بر این، در قبال درخواست ما برای استقرار مجدد کمیته تحریم های ایران در سازمان ملل و هیأت کارشناسان که هردو در نقض تحریم ها از سوی ایران و متحدانش در منطقه اهمیت دارند، پاسخی دریافت کردیم که ما را نا امید کرد».
میلز در ادامه گفت: «خطاب به آن هایی که به چالش کشیدن توان ایالات متحده در بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را تداوم می بخشند، می گویم که تأکید داریم به طور صادقانه از فرایند تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پیروی کرده ایم».
نماینده واشنگتن در سازمان ملل روز چهارشنبه در جلسه تنظیم برنامه بودجه سال ۲۰۲۱ این نهاد بین المللی، افزودن بندهایی برای میسر شدن بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران را پیشنهاد کرد.
میلز در توجیه این طرح گفته بود، واشنگتن نمی تواند از بودجه ای حمایت کند که تداوم «یهود ستیزی و تعصبات ضد اسرائیلی» را موجب شده و حق بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را به رسمیت نمی شناسد.
وی افزود، آمریکا به تصویب بودجه سال آینده سازمان ملل رأی منفی نمی دهد اما درخصوص کوتاهی این نهاد در مأموریتی که دارد نیز ساکت نخواهد ماند و به همین دلیل خواستار رأی گیری برای افزودن این بندها است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

جهانگیری در این گفت‌وگو همچنین درباره رابطه سردار با آیت‌الله هاشمی گفت: «ایشان با آقای ...
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
1