تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۴۲۹۱۱۰
مجله دیلی‌بیست نوشت؛

نخستین دیکتاتور زن در تاریخ مدرن

۲
نخستین دیکتاتور زن در تاریخ مدرن
کبنا ؛ستاره بخت خواهر کوچکتر رهبر کره شمالی به قدری سریع در رده‌های حاکمیت این کشور در سال جاری میلادی طلوع و رشد کرد که به نظر می‌رسد او نماینده برادر بزرگ است، اگر که رقیبی برای قدرت او نباشد.
به گزارش کبنا، خبرگزاری ایسنا به نقل از مجله دیلی‌بیست نوشت: کیم یو جونگ ۳۲ ساله که چهار سال از کیم جونگ اون کوچک‌تر است، با اظهاراتی تند و صریح حضورش را اعلام کرد که باید از سوی برادرش مورد تایید قرار می‌گرفت اما این زن جوان فقط نوشت و توصیه کرد.
بی‌شک معروف‌ترین و البته اثرگذارترین انتقادش مربوط به ژوئن و سرزنش فراری‌های کره شمالی است که بالن‌هایی را از کره جنوبی به سمت کره شمالی می‌فرستادند که حاوی بروشورهایی در انتقاد از رژیم پیونگ‌یانگ بود.
این زن جوان با خشم فراوان به این فراری‌ها پاسخ داد و گفته بود: آنها فضولات انسانی هستند که به‌سختی ارزش انسانی دارند. اینها حیوانات پستی هستند که به کشور خودشان خیانت کردند. وقت آن رسیده که صاحبان آنها مورد بازخواست قرار گیرند و از مقامات کره جنوبی سوال کنیم که آیا آنها آمادگی رسیدگی به عواقب رفتار شیطانی سگ‌های ولگرد آشغال خود را دارند که هیچ‌گونه تردیدی برای تهمت زدن به ما ندارند، در حالی که با پست‌ترین روش و در بی‌موقع‌ترین زمان مساله اتمی را مقصر می‌دانند.
لفاظی‌های رنگارنگ کیم یو جونگ که بسیار شدیدتر از حرف‌های برادرش از زمان کسب قدرت پس از مرگ پدرشان در ۹ سال قبل است، واکنش‌هایی را در پی داشته است. مجمع ملی کره جنوبی که تحت نفوذ حزب حاکم مون جائه این، رئیس‌جمهوری است، در ماه جاری میلادی اعلام کرد که پرتاب بالن، شکلات و اسکناس دلار و وسایل یو.اس.بی از طریق مرز غیرنظامی شده به سمت کره شمالی غیرقانونی است.
مون جائه این نیز یک سیاست اجتناب از تلافی را در پیش گرفت پس از آنکه سربازان کره شمالی ۱۶ ژوئن و از جانب خواهر کیم جونگ اون و ارتش این کشور دفتر رابط مشترک را در مجموعه صنعتی کائه سونگ درست در شمال منطقه غیرنظامی شده منفجر کردند. صدای این انفجار چندین مایل دورتر هم شنیده شد و نشان داد که این زن جوان وقتی به کره جنوبی‌ها هشدار می‌دهد که خودشان را برای تعطیلی این دفتر آماده کنند، منظورش دقیقا چیست.
انتقاد شدید کیم یو جونگ برای مون ناامیدکننده‌تر بود با توجه به اینکه فقط یک روز قبل از انفجار در بیستمین سالگرد امضای توافق مشترک بین دو کشور در پیونگ یانگ بین کیم جونک ایل و کیم دائه جونگ، رئیس‌جمهوری فقید کره جنوبی، مون جائه این از دو طرف خواسته بود تا به سمت جلو حرکت و برای سازش ملی، صلح و اتحاد مجدد تلاش کنند.



پس از  آنکه کیم یو جونگ صحبت‌های رئیس‌جمهوری کره جنوبی را یکسری واژه‌های شرم‌آور و گستاخانه مملو از عدم انسجام و پوچی بی‌شرمانه توصیف کرد، رئیس‌جمهوری کره جنوبی رسیدگی به این مساله را به یکی از سخنگوهایش واگذار کرد تا به خواهر رهبر کره شمالی بگوید که انتقادهایش اقدامی عاری از احساسات است که به صورت بنیادین اعتماد ایجاد شده در جریان چهار نشست با کیم جونگ اون را از بین می‌برد.
حقیقت این امر که کیم یو جونگ به راحتی این اعتماد را نقض می‌کند، به این معناست که او بیش از آنچه تصورش می‌رود، قدرت دارد. او را به عنوان رئیس سازمان و اداره خط مشی، آژانسی سری و محرمانه ناظر بر تمامی اوضاع پیش آمده در دولت، حزب حاکم و سطوح عالی ارتش می‌شناسند اما او در اصل اختیار اجرای مجازات‌های مختلف از تبعید تا پایین آوردن درجه‌های دولتی و حبس و مجازات مرگ را در دست دارد.
لی سونگ یون، استاد دانشگاه و نویسنده کتابی درباره خواهر کیم جونگ اون می‌گوید: لقب اصلی او معاون اول مدیر سازمان و اداره خط مشی است. اما تولد او در خانواده رهبر کره شمالی جای این عناوین و القاب رسمی را می‌گیرد. او به صورت دو فاکتو فرد شماره دو در سلسله مراتب کره شمالی و تنها فرد مورد اعتماد پس از کیم جونگ اون است.
به نظر می‌رسد که معاون اول مدیر سازمان و اداره خط مشی برای او کافی نبوده و گمان می‌رود که این زن جوان معاون اول مدیر اداره جبهه متحد نیز است. به گفته لی، این عنوان شاید به ظاهر قدرتمند نباشد اما معنای آن این است: با اختیاری که از سوی برادرش، حزب و دولت به او داده شده، این زن از حالا به بعد کره جنوبی را که از نظرش یک دشمن است، مجازات می‌کند.
کیم یو جونگ تنها به این خاطر که خواهر رهبر کره شمالی است، به این چنین درجات بزرگی نایل نیامده بلکه او از جذابیت، ذکاوت و قدرت چشمگیری نسبت به دیگر اعضای خانواده برخوردار است.
کیم یونگ چول، دیگر برادر آنها که سه یا چهار سال از کیم جونگ اون بزرگتر است گفته می‌شود که از سوی پدرشان به خاطر اینکه به شدت "زن صفت" بوده کنار گذاشته شده و به همین خاطر، مناسب به ارث بردن هیچ موقعیتی در دولت نیست. تصویر او را چند سال پیش حین شرکت در کنسرت‌های اریک کلپتون در سنگاپور و لندن گرفته بودند و او برای خودش یک نوازنده گیتار است. این برادر بزرگتر که کم کم دارد از خانواده دور می‌شود، هیچ خطر و تهدیدی برای کیم‌ها ندارد.
یک برادر بزرگتر دیگر هم وجود داشت به نام کیم جونگ نام از معشوقه نخست کیم جونگ ایل که از سوی پدر به خاطر آنکه بسیار عیاش بود، طرد شده بود و در تبعید و در ماکائو زندگی می‌کرد. با همه اینها، کیم جونگ اون در ۲۰۱۷ او را خطرناک می‌دید و در نهایت با استفاده از دو زن جوان حین بازگشتش از مالزی به ماکائو در فرودگاه کوآلالامپور او را به قتل رساند. مزدورانی از کره شمالی به این دو زن جوان فقیر که یکی از اندونزی و دیگر از ویتنام بود، پول دادند تا مایعی را بر روی صورت برادر بزرگتر کیم جونگ اون بپاشند که بعدا مشخص شد عامل شیمیایی VX بوده و در عرض چند دقیقه باعث کشته شدن او شد.
ممکن است کیم یو جونگ هم با چنین سرنوشتی از سوی برادرش کیم جونگ اون روبرو شود؟ با وجود بهترین تلاش‌ها از سوی کیم یو جونگ، او نگران است که برادرش دیر یا زود تصمیم بگیرد که از دستش خلاص شود یا او را منزوی کند؛ کاری که با دیگر اعضای خانواده کرده است.
بروس بنت، کارشناس امور کره در Rand می‌گوید: کیم جونگ اون دوست ندارد در رسانه‌های خارجی او را به صورت بالقوه مرده یا در حال مرگ توصیف کنند و خواهرش را جایگزین بالقوه. این مساله می‌تواند جایگاهش را در کره شمالی تضعیف کند. خواهر کیم جونگ اون ممکن است با قدرت تمام به مسائل کره شمالی و امور داخلی بپردازد در حالی که برادرش در بازگرداندن تمرکز رسانه‌های خارجی برای خود کار می‌کند.
خوب چطور است که کیم یو جونگ راهش را به سمت تبدیل شدن به ستاره قدرت در کهکشان رهبری کره شمالی آن هم بدون برخوردن به مشکلی بزرگ با برادرش باز کرده است؟



کیم جونگ اون از دیدن اینکه خواهرش با قدرت تمام صحبت می‌کند خوشحال نیست اما هنوز هم به او نیاز دارد؛ یک مرد ۱۳۶ کیلویی با ۱۷۰ سانت قد با بیماری‌هایی که محرمانه مانده و شاید از دیابت یا بیماری قلبی رنج می‌برد و شاید هم کووید- ۱۹ گرفته باشد چون برای مدتی طولانی از انظار عمومی دور بوده است.
خواهر کوچولو هم برای چند هفته از نظرها ناپدید بود. او می‌داند که با افزایش اهمیتش چطور سرش به کار خودش باشد. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای ناپدید شدن این است که یک شخصیت پارانویایی را تحمل کنید که نمی‌تواند رقابت واقعی را تحمل کند و در عین حال، از نظر جسمی همیشه مطابق آن شغل نیست.
مون چونگ این، مشاور ویژه رئیس جمهوری کره جنوبی فرصتی بی سابقه داشت تا به صورت حضوری در دو نشست با کیم جونگ اون، کیم یو جونگ را در پیونگ یانگ ببیند. او در این باره می‌گوید: او از نظر ظاهری فروتن بود. رفتار خوبی داشت و خیلی صحبت نمی‌کرد.
مهم نیست که موقعیت او در کنار برادرش اثبات روند صعودی او در سلسله‌مراتب است. مشاور ارشد رئیس‌جمهوری کره جنوبی می‌گوید، موافق نیست که حضور این زن در چنین جلسات حیاتی شاهدی از ترقی چشمگیر او در دولت کره شمالی باشد.
مشاور ارشد رئیس جمهوری کره جنوبی که استاد بازنشسته است، در ادامه می‌گوید: در کره شمالی تنها یک رهبر وجود دارد. خواهر رهبر کره شمالی همانند یک راننده است که به بهبود روابط بین دو کره عمل می‌کند و اصطلاح "نفر دوم در قدرت" یک تحریف است.
ایوانز رور، دیپلمات ارشد سابق در سفارت آمریکا در کره جنوبی نیز از بازی خواهر رهبر کره شمالی مطلع است؛ او می‌گوید: کیم جونگ اون از قرار معلوم می‌داند که خواهرش یک تهدید نیست. این زن مراقب است که برادرش را تحت الشعاع قرار ندهد.
کیم یو جونگ پیش از اولین حضور بین‌المللی خود در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ در کره در فوریه ۲۰۱۸ مدتی باید نقش پس‌زمینه‌ای قوی می‌داشت؛ او در جایگاه ویژه پشت سر مایک پنس، معاون ترامپ شاهد مراسم گشایش بازی‌ها بود و دعوت برادرش را به مون جائه این رساند تا آنها با هم باشند.
این تصویر در خلال گشایش بازی‌های المپیک، یک زن مودب و جدی را نشان داد اما اوایل سال جاری میلادی، پس از آنکه او یکی از اعضای جایگزین در دفتر سیاسی حزب حاکم کارگران شد که برادرش هم رئیس آن است، حضور فعالش در انظار عمومی آغاز شد.
او تمامی آن مودب بودن را کنار گذاشت و دولت سئول را برای انتقاد از پرتاب‌های موشکی کره شمالی مورد انتقاد قرار داد و گفت: چنین ادعاهای تبهکار مانندی را نمی‌توان از کسانی که روش عادی فکر کردن دارند، انتظار داشت. البته که این زن آنقدر مراقب بود که بجای نام بردن از مون جائه این به کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی اشاره کند و در این انتقاد گفت که رفتار کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی کاملا احمقانه بوده است. او حتی به حلقه اطرافیان مون جائه این نیز اشاره کرد و گفت: واکنش آنها مانند کودکی است که از آتش وحشت دارد.
اخیرا نیز او بار دیگر در انظار عمومی حاضر شد و گفت هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند که کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی گفته که ادعاهای کره شمالی درباره نبود بیمار کووید-۱۹ قابل باور نیست و به وزیر خارجه کره جنوبی هشدار داد که ممکن است بابت به کار بردن این واژه‌ها هزینه پرداخت کند.


بزرگترین موفقیت کیم یو جونگ این است که مون جائه این و مجمع ملی کره جنوبی را مجبور کرد تا جلوی پرتاب و فرستادن بالن‌ها را با وجود انتقادهای شدید از سوی اپوزیسیون کره جنوبی و فعالان حقوق بشر ناظر بگیرند و این مساله باعث شد تا میزان رضایتمندی از مون جائه این، به زیر ۴۰ درصد برسد.
وزیر خارجه کره جنوبی در گفتگویی با شبکه خبری سی.ان.ان از قانون مقابله با ارسال این بالن‌ها دفاع کرد و آن را با این گفتن این جمله توجیه کرد که «در منطقه‌ای که به شدت از نظر نظامی پر تنش است، هر چیزی می‌تواند به وضعیتی نادرست و حتی درگیری‌هایی بزرگتر منجر شود.»
اما جان سیفتون، مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک آن را یک صدمه بزرگ برای مردم دو کره دانست و گفت: کره جنوبی بیشتر دوست دارد تا کیم جونگ اون را خوشحال نگه دارد تا اینکه به شهروندانش اجازه دهد تا از جانب همسایگان شمالی حقوق اولیه خود را اجرا کنند.
حالا آزمون واقعی نفوذ کیم یو جونگ شاید در مواجهه با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا باشد.
بروس کیلینگنر، کارشناس مسائل آسیا در بنیاد هریتج می‌گوید: این زن جوان زمانی ضرورت گفتگوی کره شمالی و آمریکا را نادیده گرفت. اما راه برای این مساله باز است اگر واشنگتن تسلیم خواسته‌های پیونگ یانگ شود.
این کارشناس می‌گوید: با کنار گذاشتن عناوین رسمی، این زن جوان دومین فرد قدرتمند در کره شمالی است، کسی که برادرش به او بیشترین اعتماد را دارد. اینکه اگر برادرش به ناگاه بمیرد، او جایش را می‌گیرد، هنوز مشخص نیست اما آنچه قطعیت دارد این است که این احتمال نسبت به چند سال قبل، قوی‌تر و بیشتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
1