تاریخ انتشار
جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۴۲۸۹۳۲
با بررسی مجدد FATF موجی از تحلیل‌ها فضای سیاسی ایران را دربرگرفت؛

لاریجانی: خیلی ابلهانه است که به FATF عمل کنیم / افقه: اگر FATF تصویب نشود شاهد تاثیرات منفی بر اقتصاد و بهداشت و سلامت خواهیم بود / داغینه: پیوستن به کنوانسیون‌های FATF شرایط را بدتر می‌کند؛ واکسن کرونا بهانه است

۱
۰
لاریجانی: خیلی ابلهانه است که به FATF عمل کنیم / افقه: اگر FATF تصویب نشود شاهد تاثیرات منفی بر اقتصاد و بهداشت و سلامت خواهیم بود / داغینه: پیوستن به کنوانسیون‌های FATF شرایط را بدتر می‌کند؛ واکسن کرونا بهانه است
کبنا ؛
با اعلام خبر آغاز بررسی مجدد لوایح اف ای تی اف موجی از واکنش های نسبت به این موضوع به وجود آمد. به گزارش کبنا نیوز؛ از طرفی عده ای از چهره های سیاسی مثل علی مطهری ناتوانی ایران در خرید واکسن را به عدم پذیرش این لوایح نسبت داد، و مقامات مسئول دولت، و برخی چهره های دانشگاهی که قائل به سازش و ایجاد ارتباطات بین المللی با آمریکا هستند نیز واکنش مثبت نسبت به بررسی اف ای تی اف نشان دادند، از طرف دیگر، برخی از کارشناسان و تحلیل گران، خرید واکسن و تحریم ها را بازی و فشاری سیاسی دولت برای پذیرش اف ای تی اف می دانند، سعید داغینه در این خصوص می گوید: «اف ای تی اف راه دور زدن تحریم ها را بر ایران می بندد، و آمریکایی ها دقیقا همین موضوع را می خواهند». وی در ادامه می گوید: «خرید واکسن به اف ای تی اف ربطی ندارد، بلکه تحریم ها مسئله ای است که راه را بر خرید واکسن بست».

آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای جلسه روز چهارشنبه صحن علنی مجمع، با اعلام آغاز بررسی مجدد لوایح اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حسب ارجاع  مقام معظم رهبری در پی درخواست رئیس جمهور، نخستین جلسه مشترک کمیسیون‌های مرتبط با موضوع  بررسی مجدد لوایح اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه (دوم دی ماه) در مجمع تشخیص برگزار شد و این جلسات و بعد هم جلسات صحن مجمع تا حصول نتیجه نهایی و دستیابی به آنچه مصلحت مردم و نظام اسلامی است، ادامه خواهد یافت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تمامی گروه‌های سیاسی و دلسوزان کشور و انقلاب را به پرهیز از فضاسازی و جهت دهی خاص نسبت به این موضوع فراخواند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه پس از اعلام نتیجه بررسی این لوایح از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام چه آنها که نتیجه را قبول دارند و چه آنها که آن را قبول ندارند باید نسبت به مصوبه مجمع تمکین کنند افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی‌های قبلی خود نیز این موضوع را با دقت و بدون هیچگونه کوتاهی در دستور کار خود قرار داده بود و عدم اعلام نتایج آن بنابر مصالحی بود که مقرر شد طبق آئین نامه مجمع، نظر شورای محترم نگهبان ملاک قرار گیرد.

محمدجواد لاریجانی: خیلی ابلهانه است که به fatf عمل کنیم
 محمدجواد لاریجانی که از مخالفان این لوایح است در وصف آن به تسنیم گفت: پیوستن به اف‌ای تی اف تأثیری در رفع تحریم‌ها ندارد و صد در صد به زیان کشورمان است.
وی گفت: اکنون در دنیا، کشورهای عضو اف‌ای تی اف، بزرگترین حامیان تروریسم هستند؛ به عنوان نمونه، عربستان به عنوان عضو اف‌ای تی اف، آیا از نظر بودجه‌ای که برای حمایت از داعش هزینه کرد، رکورددار نیست؟
وی افزود: آیا فرانسه یا امریکا در حمایت همه جانبه از گروهک منافقین و دیگر گروه‌های تروریستی رکورددار نیستند؟
لاریجانی گفت: پس، اف‌ای تی اف، ساز و کار مسخره‌ای است که ایجاد کردند تا روی دیگران پیاده کنند.
رئیس سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه  تصریح کرد: اگر بناست ما به این ساز و کارها عمل کنیم خیلی ابلهانه است، اما اگر بناست عمل نکنیم و برخی بگویند تنها عضو می‌شویم، اما عمل نمی‌کنیم، چیز بدی نیست.
او  افزود: می‌گویند ما عضو fatf می‌شویم و تمام تراکنش‌های مالی را که آنان بخواهند گزارش می‌دهیم؛ اگر می‌خواهید به این شکل بچه خوبی باشید پیوستن به اف‌ای تی اف، صد در صد به زیان ماست و هیچ تأثیری هم بر رفع تحریم‌ها ندارد.
لاریجانی در پاسخ به این ادعا که به علت نپیوستن به اف‌ای تی اف از خرید واکسن کرونا محروم شدیم تأکید کرد: این به علت تحریم هاست تحریم‌هایی که خودشان علیه ما اعمال کردند و اگر اف‌ای تی اف هم مطرح نباشد، بهانه دیگری می‌آورند.
وی ، اف‌ای تی اف را ساز و کاری بسیار بیمار دانست و تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد نامردی کند و نظرش این است که عضو شویم، اما هیچ اطلاعاتی هم ندهیم، مثل کاری که امریکایی‌ها یا اروپایی‌ها می‌کنند یعنی عهد کنیم و پایش نایستیم پس چنین پیوستنی، چه کاری است؟ ما که چنین کاری نمی‌خواهیم کنیم.
رئیس سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: اعضای اف‌ای تی اف به ضوابط این ساز و کار، عمل نمی‌کنند و سردمداران گروه اقدام مالی، هیچ یک از فعالیت هایشان را گزارش نمی‌دهند.
لاریجانی این پرسش را مطرح کرد که امریکایی‌ها می‌گویند ۷ تریلیون دلار برای منطقه غرب آسیا هزینه کردند؛ عمده این هزینه‌ها برای کشتن مردم منطقه بود این پول‌ها از کجا آمد؟ یا پول کشتار ملت یمن از کجا تأمین می‌شود؟
وی افزود: همه کشورهایی که در کشتار ملت یمن دخیل هستند اعم از سعودی ها، امریکایی‌ها، فرانسوی‌ها یا انگلیسی ها، همه عضو اف‌ای تی اف و رکورد دار حمایت از تروریسم اند.
این صاحبنظر ارشد مسائل بین الملل تصریح کرد: پس خیلی بد است که ما پیوستن به اف‌ای تی اف را مطرح می‌کنیم؛ اگر بحث کردن در این باره، تنها به عنوان ژست دیپلماتیک باشد، حرفی ندارم، اما دیدم که برخی از ته دل در این باره صحبت می‌کنند که این خیلی اشتباه است و معلوم می‌شود که موضوع را بد فهمیدند.

روحانی: کسانی که برای رفع تحریم عجله ندارند، شاید وضعشان خوب است
رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت در این خصوص گفت: حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: یکی از راه‌های مبارزه با فساد همان چهار لایحه‌ای بود که دو تای آن تصویب شد و در دو تای دیگر دستور رهبری راهگشاست. بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به FATF است؛ البته ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که دولت از ابتدا به دنبال آن بوده و تا پایان آن را ادامه خواهد داد مبارزه با فساد و شفافیت است. کافی است محققان کار دولت در این زمینه را با گذشته مقایسه کنند. اولین کار بزرگ ما ایجاد فضای مجازی مناسب هم برای کسب و کار و هم برای اطلاعات بود. مثل همین بودجه‌ای که می‌بینید در همان روزی که تقدیم مجلس می‌شود در اختیار کل مردم هم قرار می‌گیرد. شفافیت امروز این است که بتوانیم همه فعالیت‌های اقتصادی را از طریق فضای مجازی و دولت الکترونیک انجام دهیم.
رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: راه مبارزه با فساد شفافیت است تا همه مردم همه چیز را بدانند و بتوانند نقد کنند. در زمینه دولت الکترونیک تلاش این است که این موضوع رشد پیدا کند ضمن اینکه در سامانه‌های تجارت، حمل و نقل، مالیات و انبارها تحول بزرگی صورت خواهد گرفت. مردم در آینده نزدیک اطلاعات کالاها از روی کشتی تا انبارها را مستقیما خواهند دید.
روحانی اضافه کرد: موضوع دیگر در مبارزه با فساد مبارزه با موسسات مالی غیرمجاز بود که در این زمینه دولت هزینه سنگینی متحمل شد تا این موسسات را ببندد. کار دوم ادغام بانک‌های نیروهای مسلح است که بسیار مهم بود تا این بانک‌ها شرایط بهتری پیدا کنند.
وی همچنین گفت: شرایط مالی شفاف‌تر و روشن‌تر راه مطمئن‌تری برای اقتصاد و صلح و برای همه مردم بوجود خواهد آورد. ان شاءالله ما هم همه اهداف مد نظرمان از مبارزه با فساد تا چابک‌سازی دولت، مقابله با کرونا، وضعیت معیشت مردم، رونق تولید و مبارزه با تحریم‌ها را تا روز آخر با کمک مردم و ارشادات رهبری ادامه می‌دهیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش آثار جنگ اقتصادی و پایان بخشیدن به تحریم ظالمانه از دیگر مسائل مهم دولت است، تاکید کرد: ما هر روزی که بتوانیم این تحریم را بشکنیم، یعنی صهیونیسم، ارتجاع و تندروها را شکست داده ایم. هر روزی که صهیونیست ها، مرتجعین و تندروهای آمریکایی پشت شان به خاک مالیده شود برای ما پیروزی است.وی اضافه کرد: آن‌ها که می‌گویند حالا تحریم باشد یا نباشد یا دو روز و سه روز عقب‌تر بیفتد حتما وضع شان خوب است ولی فشار اصلی روی مردم است که هر روز در حال تحمل این فشار هستند. البته بعضی‌ها اصرار دارند که آمریکا را تطهیر کنند و بگویند آمریکا خیلی خوب است و دولت بد است.
تاثیر FATF بر بخش سلامت
روزنامه ابتکار نوشت؛ تاکید کارشناسان و صاحب‌نظران درخصوص تاثیر تصویب FATF بر اقتصاد در حالی است که به گفته آنها این بررسی می‌تواند تاثیراتی در حوزه بهداشت و سلامت نیز داشته باشد به خصوص در شرایط فعلی که کشور نیازمند واکسن کرونا بوده و نپیوستن به FATF می‌تواند تبعات سنگینی را به همراه داشته باشد. علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مطرح‌شده درخصوص «مشکلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واکسن و نقل و انتقال پول» گفته است: «در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند اما در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند
واکسن کرونا گرفتار لوایح چهارگانه؟
موانع ایجاد شده بر سر راه خرید واکسن کرونا به دلیل FATF نیز از جمله مسائلی است که نظرات متفاوتی را به دنبال داشته است. برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که به خاطر قرار گرفتن در لیست سیاه FATF سهمیه ایران برای خرید واکسن باطل شد. این درحالی است که برخی‌ها معتقدند ارتباطی بین بحث FATF و مشکل در پرداخت هزینه خرید واکسن وجود ندارد. مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ویروس کرونا و عضو کمیته ملی واکسن کرونا در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به توییت اخیر علی مطهری مبنی بر اینکه به خاطر قرارگرفتن در لیست سیاه اف ای تی اف نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد، افزود: «در تجربه‌ قبلی برای خرید واکسن آنفولانزا شاهد بودیم که وقتی واکسن را تا فرودگاه منتقل کردیم، آمریکا مانع انتقال آن به ایران شد، بنابراین این مسیری است که به هر حال دشمنان مزاحمت‌هایی را در هر مرحله برای ما ایجاد می‌کنند. در هر حال ایران برای حفظ جان مردم تلاش می‌کند تا جایی که حتی اگر بتواند جان یک نفر را فقط نجات دهد، کوتاهی نخواهد کرد.»
اما و اگرها همچنان ادامه دارد...
اماواگرها درخصوص مشکلات نقل‌وانتقالات پول برای خرید واکسن کرونا همچنان ادامه دارد. با توجه به گفته برخی از صاحب‌نظران که معتقدند ارتباطی بین بحث FATF و مشکل در پرداخت هزینه خرید واکسن وجود ندارد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا تصویب این لوایح بی‌تاثیر در حوزه اقتصاد و بهداشت خواهد بود یا خیر؟

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات به وجود آمده ناشی از نپیوستن به FATF  گفت: اخیرا بار دیگر مسئله FATF بر سر زبان‌ها افتاده است. برخی‌ها معتقدند تصویب این لوایح تاثیری در اقتصاد و حتی حوزه بهداشت و سلامت ندارد. اما باید بدانیم هیچ تردید وجود ندارد که تصویب این لوایح بسیار تاثیرگذار بر مسائل داخلی کشور است.این استاد دانشگاه ادامه داد: من بارها گفته‌ام که اقتصاد ما به شدت وابسته به روابط بین‌المللی است. در یک طرف روابط خارجی، نقل‌وانتقالات فیزیکی کالا بوده و در طرف دیگر نقل‌وانتقال مالی است. در قسمت نقل‌وانتقالات فیزیکی که کشور با تحریم مواجه است و در بخش نقل‌وانتقالات مالی نیز مسئله FATF قرار دارد. افقه اظهار کرد: بنابراین طبیعی است که تا این مسئله حل نشود مشکلات ما بر جای خود باقی بماند. ما باید توجه داشته باشیم که حتی اگر ردوبدل پولی هم برقرار شود بسیارپرهزینه خواهد بود چراکه ناچاریم از راه‌های دیگری وارد شویم و با پرداخت کارمزدهای سنگین کالای مورد نیازمان را تهیه کنیم. به عبارت دیگر کالاهایی که به دست ما برسد بسیار پرهزینه خواهد بود و هزینه‌های بالاتری به جامعه تحمیل خواهد شد.وی گفت: متاسفانه برخی از دوستان یا خودشان را به ناآگاهی زده‌اند و یا واقعا نمی‌دانند تصویب این لوایح تا چه اندازه می‌تواند بر کشور تاثیرگذار باشد. اگر FATF تصویب نشود ما شاهد تاثیرات منفی در ابعاد اقتصادی و همچنین حوزه بهداشت و سلامت خواهد بود.

اما سعید داغینه کارشناس مسائل تحریم نیز با بیان اینکه مشکل خرید واکسن کرونا ارتباطی به FATF نداشت،گفت: سخنان رئیس بانک مرکزی نشان داد دغدغه جریان تحریف، سلامت مردم نبود بلکه اغراض سیاسی شان را پیگیری می کردند.
سعید داغینه در گفت و گو با خبرگزاری مهر در مورد فشار یک جریان سیاسی برای اینکه وانمود کند مشکل خرید واکسن کرونا ناشی از عدم الحاق ایران به کنوانسیون‌های FATF بوده است، گفت : سخنان دیروز رئیس کل بانک مرکزی به صراحت نشان داد مشکل خرید این واکسن‌ها، ناشی از تحریم‌های بانکی آمریکا بوده و ارتباطی به عدم الحاق ایران به کنوانسیون‌های FATF نداشته است.
وی تصریح کرد: طبق بیانیه تفصیلی توصیه شماره ۸ و دستورالعمل FATF در رابطه با نهادهای غیرانتفاعی که تجارت بشردوستانه دارند، اجرای استانداردهای FATF در قلمروهای مالی، نباید تعهداتی که کشورها نسبت به حقوق بشر دارند را مخدوش کند؛ یعنی اینکه اجرای استانداردهای FATF نباید مانع تجارت اقلام بشردوستانه شود و از سویی دیگر نهادهای غیرانتفاعی همچون سازمان جهانی بهداشت جزو نهادهای پرریسک محسوب نمی‌شوند.
این کارشناس مسائل تحریم افزود: در رابطه با جزئیاتی که در مورد تهیه واکسن کرونا منتشر شده، گفته شده که قرار بوده بخشی از دارایی‌های ایران از کره جنوبی آزاد تا برای خرید واکسن کرونا استفاده شود اما «اوفک» اجازه این کار را نداده است. اوفک دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا بوده و مربوط به وزارت خزانه داری آمریکاست. بنابراین در اینجا اصلاً بحث FATF مطرح نبوده است.
وی ادامه داد: آزاد شدن دارایی‌های ایران از حساب‌های بانک‌های کره‌ای و ورود این دارایی‌ها به حساب شرکت‌های واکسن ساز، نشان می‌دهد که مبدا و مقصد پول‌ها مشخص است و بنابراین از نظر استانداردهای FATF مشکلی وجود نداشته است زیرا مبدا، مقصد و ذی نفع مشخص است.
داغینه تصریح کرد: بنابراین بحث خرید واکسن کرونا نمی‌تواند به FATF مربوط باشد بلکه اوفک گفته است که این اقدام دارای ریسک بالایی در دور زدن تحریم است و به همین دلیل مجوزی که باید به بانک‌های کره‌ای جهت آزادسازی دارایی‌ها می‌داد را اعطا نکرد و بانک‌های کره‌ای هم به دلیل ترسی که از جریمه شدن داشتند، این کار را انجام ندادند. در مرحله بعد هم که مجوز صادر شد، چون باید تبدیل وون کره جنوبی به دلار آمریکا، توسط یک بانک امریکایی انجام می‌شد، بانک مرکزی ایران نگران بود به محض انتقال پول به حساب این بانک امریکایی، ین پول به بهانه‌های واهی از سوی دولت آمریکا مصادره شود؛ مقامات کره‌ای هم حاضر نبودند تضمین دهند که این اتفاق رخ نمی‌دهد. به همین دلیل بانک مرکزی ایران ریسک این کار را نپذیرفت و تصمیم گرفت از کانال دیگری برای خرید و تأمین وجه واکسن‌ها اقدام کند. که هیچیک از اینها به FATF ارتباطی ندارد.
حتی تحریم‌ها هم نمی‌تواند مانعی برای خرید واکسن شود زیرا تجارت ایران علیرغم شدیدترین تحریم‌ها، سالهاست در جریان است و در حال حاضر هم فعال است و از همین روش‌ها می‌توان واکسن‌ها را خریداری کرد
وی یادآور شد: حتی تحریم‌ها هم نمی‌تواند مانعی برای خرید واکسن شود زیرا تجارت ایران علیرغم شدیدترین تحریم‌ها، سالهاست در جریان است و در حال حاضر هم فعال است و از همین روش‌ها می‌توان واکسن‌ها را خریداری کرد. کارشکنی امریکایی‌ها در خرید اقلام بشردوستانه بویژه واکسن کرونا در حالی است که اقلام بشردوستانه از دایره تحریم باید خارج باشد اما در عمل اینگونه نیست.
پیوستن به کنوانسیون‌های FATF شرایط را بدتر می‌کند
این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در رابطه با ضرورت پیوستن به کنوانسیون‌های FATF، تصریح کرد: طبق اذعان مقامات آمریکایی از جمله مشاور امینت ملی ترامپ شنیدیم که، از لحاظ تحریمی، تحریم دیگری برای ایران وجود ندارد و هر آنچه در حوزه تحریم قابل پیاده سازی بوده، از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است؛ در چنین شرایط تحریمی، الحاق به کنوانسیون‌های FATF هیچ بهبودی در شرایط ایران ایجاد نمی‌کند. اتفاقاً الحاق، شرایط را برای کشورمان بسیار سخت‌تر خواهد کرد. دستورالعمل‌های FATF به قطع روابط بانکی توصیه نمی‌کند بلکه به بانک‌ها توصیه می‌کند که به تراکنش‌هایی که مربوط به یک قلمروی مالی همچون قلمروی مالی ایران است، نظارت بیشتری داشته باشند و تراکنش‌ها را به واحد اطلاعات مالی گزارش دهند اما قواعد تحریمی واحد اطلاعاتی آمریکا، این گونه نیست و علیه افراد و نهادهاست و مشخصاً می‌گوید که باید تمام تراکنش‌ها قطع شود. بانک‌ها و مؤسسات مالی بر اساس اطلاعات وزارت خزانه داری نمی‌توانند بگویند که از محدودیت‌ها اطلاعی نداشتند زیرا اوفک آنها را جریمه می‌کند.
آمریکا از طریق نهادهای اطلاعاتی به شدت دنبال این است که حساب‌ها و کانال‌های مالی ایران که برای دور زدن تحریم استفاده می‌شود را کشف کند و اگر ما در این شرایط به کنوانسیون‌های FATF ملحق شویم، امریکایی های براحتی این کانال‌ها را شناسایی کرده و مسدود می‌کنند
وی افزود: بنابراین در حال حاضر پیوستن به کنوانسیون‌های FATF نه تنها کمکی به ایران نمی‌کند بلکه شرایط را بدتر می‌کند؛ حرف من هم ناظر بر سند وزارت خزانه داری آمریکاست که گفته است چارچوب‌هایی را برای تجارت بشردوستانه با ایران در نظر گرفتیم که در این بخش باید حداکثر شفافیت مالی به وجود بیاید زیرا ایران از این بخش برای دور زدن تحریم استفاده می‌کند و در همان سند عنوان شد که از آنجایی که ایران استانداردهای FATF را اجرا نکرده است ما خودمان قواعدی را می‌گذاریم که بانک‌ها و مؤسسات موظف به گزارش دهی تراکنش‌ها به صورت ماهانه باشند.
داغینه گفت: نقش FATF این است که در مورد تراکنش‌های مالی شفافیت ایجاد کند و مبدا دارایی‌ها را مشخص کند تا بتوانند از این طریق روش‌های دور زدن تحریم را کشف و مسدود کنند؛ از این رو پیوستن به کنوانسیون‌های FATF نه تنها کمکی به تجارت خارجی نمی‌کند بلکه حتی ممکن است آن را قفل کند.
این کارشناس مسائل تحریم افزود: طبق گزارش دفتر پژوهشی کنگره آمریکا صادرات نفت ایران امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ دلیل این اقدام این است که خریداران نفت مطمئن شده‌اند که اطلاعاتشان از طریق تجارت با ایران افشا نمی‌شود؛ یعنی شیوه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کرده، مؤثر بوده است.
متأسفانه در حال حاضر همسویی تأمل برانگیزی بین بعضی از مقامات ایران با مقامات وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا دیده می‌شود
وی گفت: آمریکا از طریق نهادهای اطلاعاتی به شدت دنبال این است که حساب‌ها و کانال‌های مالی ایران که برای دور زدن تحریم استفاده می‌شود را کشف کند و اگر ما در این شرایط به کنوانسیون‌های FATF ملحق شویم، امریکایی های براحتی این کانال‌ها را شناسایی کرده و مسدود می‌کنند.
کسانی که ما را تحریم کرده‌اند، دنبال الحاق ایران به FATF هستند
وی در مورد هم سویی برخی از مقامات دولت ایران با آمریکا، اظهار داشت: در این رابطه می‌توان به اظهارات آقای ربیعی سخنگوی دولت اشاره کرد که چندی پیش گفتند حتی کشورهای دوست ما مثل چین و روسیه توصیه داشتند که اگر به FATF نپیوندیم کار بانکی مختل می‌شود و آنها نمی‌توانند با ما کار کنند، این در حالیست که رسماً اظهارنظری در این خصوص از سوی مقامات چینی و روسی منتشر نشده است بلکه این گونه اظهار نظرات از سوی مقامات اروپایی و امریکایی مطرح شده است.
داغینه افزود: به عنوان نمونه آقای پمپئو وزیر خارجه دولت آمریکا بارها از ایران درخواست کرد که فوراً لوایح مربوط به FATF را تصویب کند و مقامات اروپایی هم بارها در متن اینستکس و جاهای دیگر این موضوع را مطرح کردند؛ در واقع کسانی که ما را تحریم می‌کنند از ما می‌خواهند که به FATF بپیوندیم نه کسانی که در حال کمک به ما هستند.
وی گفت: متأسفانه در حال حاضر همسویی تأمل برانگیزی بین بعضی از مقامات ایران با مقامات وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا دیده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اقای لاریجانی که مشکل مالی ندارد fatfهم براش تاثیری نداره تصویب نشه هم بیشتر سود می بره
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

روز دوشنبه مركز آمار نرخ تورم در آذرماه را اعلام كرد كه بر اساس آن نرخ تورم ماهانه، نقطه ...
1