تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۴۲۸۷۰۷
در گفت‌و‌گو با عضوی شورای بخش مرکزی شهرستان بهمئی؛

نمی‌توان در کوتاه‌مدت نگاه قومیتی را از فرهنگ انتخاباتیِ جامعه حذف کرد

۰
نمی‌توان در کوتاه‌مدت نگاه قومیتی را از فرهنگ انتخاباتیِ جامعه حذف کرد
کبنا ؛انتخابات و رای دهی کنشی سیاسی است که در برخی از استان ها با ریشه های قومی، بر محور قومیت می چرخد. عضو شورای بخش مرکزی بهمئی در خصوص «فرایند انتخابات در استان» می گوید«ناچاراً بخش بزرگی از رأی گیری‌ها برآمده از نگاه قومیتی بوده و منجر به انتخاب افرادی می‌گردد که خود را وامدار قوم و قبیله می‌دانند و این مسئله، نماینده منتخب را در مسیری قرار می‌دهد که به جای پیگیری جامع امور توسعه و منافع  شهرستان، منطقه و استان، خود را درگیر فعالیت‌های محدود قومی می‌کنند».
به گزارش کبنا، با حسین جعفری نیکو عضوی شورای بخش مرکزی شهرستان بهمئی در خصوص «انتخابات و وظیفه ی مردم» گفت و گویی صورت دادیم که در ادامه خواهید خواند.
در حال حاضر چه موضوعی در انتخابات بیش از همه اهمیت دارد؟
با توجه به فرمایشات حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا سید محمد یوسف افروغی امام جمعه محترم شهرستان بهمئی در جمع نمازگزاران شهرستان ۱۳۹۹/۹/۲۸ در مورد انتخابات شوراها که بر تأثیر ریش سفیدان و بزرگان و قومی و  قبیله‌ای در شهرستان تاکید داشت، به نظر من انتخابات  شوراها و آسیب شناسی نگاه قومیتی و تلاش در گسترش نگرش فراقومی، از مباحث مهم شهرستان، استان و در سطح ملی است. معمولاً در موسم انتخابات در شهرهای مختلف کشور و یا استان به علت ضعف جامعه مدنی و گسترش نهادهای مدنی فراقومیتی، شاهد فعالیت گسترده فعالان سیاسی و همراهی نخبگان قومی هستیم.
ناچاراً بخش بزرگی از رأی گیری‌ها برآمده از نگاه قومیتی بوده و منجر به انتخاب افرادی می‌گردد که خود را وامدار قوم و قبیله می‌دانند و این مسئله، نماینده منتخب را در مسیری قرار می‌دهد که به جای پیگیری جامع امور توسعه و منافع  شهرستان، منطقه و استان، خود را درگیر فعالیت‌های محدود قومی می‌کنند.
این نوع نگاه و انتظار از نماینده نه تنها باعث چند قطبی شدن جمعیت در داخل شهر و یا استان و ایجاد چالش می‌گردد، بلکه مانعی اساسی در مسیر توسعه شهرستان، استان و کشور خواهد بود.
نمایندگان برآمده از چنین نگاه و روند انتخاباتی، برای حفظ پایگاه‌های رأی خود، اهمیت کمتری به پیگیری امور جمعی و کلان  خواهند داد. البته نمی‌توان در کوتاه مدت نگاه قومیتی را از فرهنگ انتخاباتی جامعه حذف کرد و اندیشه‌های فراقومی را جای آن نشاند ولی باید در حد توان کوشید که تاثیرات منفی آن را در مقوله انتخابات به حداقل رسانید.

*در خصوص اهمیت انتخابات شورا توضیحاتی بفرمایید.
انتخابات شوراها هم از این جهت مهم است که کار روزمره‌ی مردم و زندگی شهر و روستایی مردم، متوقف به این انتخابات است. اگر انسانهای صالح، کارآمد، بانشاط، مؤمن، نجیب و امین در انتخابات شوراها انتخاب شوند، خیال مردم از لحاظ مسائل جاری روزمره‌ی زندگی - که با آن سر و کار دارند - راحت خواهد شد. شما اگر آن کسی را که می‌پسندید و می‌خواهید، انتخاب نکردید، آن کسی که شما نمی‌پسندید، انتخاب خواهد شد و رأی خواهد آورد. بنابراین، رأی خودتان را به میدان بیاورید.
اگر مردم عادت کنند که برای اداره‌ی امورِ روزمرّه‌ی شهری یا روستایی خودشان، کسانی را با شناخت انتخاب کنند، این خیلی کمک خواهد کرد، هم به پیشرفت امور کشور، هم به آشنا شدن مردم با وظایفی که بر عهده‌ی آنهاست و باید انجام گیرد و البته سودش هم به خود مردم برمی‌گردد.
بسیار بجاست که مردم بدانند هر کسی را که انتخاب می‌کنند، مسئولیت‌هایی در مقابل این انتخاب بر دوش آنهاست، همچنان‌که اگر انتخابشان انتخاب خوبی باشد و ان‌شاءاللّه به‌وسیله‌ی آن شخصِ منتخب، کارهای خوبی برای مردم و کشور انجام گیرد.
ثواب‌ها و اجرهایی هم به آنها منتقل می‌شود. به همین علّت است که باید حقیقتاً دقّت کنند تا افراد دلسوز، متدیّن و کارآمدی را که متناسب با این کارند، انتخاب کنند.
چون کارآمدی به حسب کاری که ما یک شخص را برای انجام آن در نظر می‌گیریم، متفاوت است. کارآمدی این شورا با کار آمدی فلان شغل یا سِمَت دیگر تفاوت می‌کند.
مردم می‌دانند که شوراهای شهر و روستا برای چیست. پس کسی را که احساس می‌کنند، فکر می‌کنند، تشخیص می‌دهند و احراز می‌کنند، مناسب با این کار انتخاب کنند.
*چه چیزی در انتخاب یک عضو شورا یا نماینده بیشتر اهمیت دارد؟
دیانت او، تقوای او و دلسوزی و مطالبه گر بودن او را حتماً تشخیص دهند. مردم نباید افرادی را که دلسوز، علاقه‌مند و متدیّن نیستند، به مراکز تصمیم‌گیریشان بفرستند، زیرا برای آنها وبال درست خواهند کرد.  امیداست در انتخابات شورای شهر، تحصیل کرده ها اعم از جوانان و نخبگان شهرستان بهمئی، این توصیه‌ی امام جمعه محترم را برای توسعه و پیشرفت شهرمان بکار گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما

امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

ینکه برای مردم این ادراک ساخته شود که از صندوق رای نمی‌توانند سرنوشت‌شان را عوض کنند....
اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

ضرغامی: «اصلا من اصولگرا نیستم. اشکال بزرگ ما این است که یک پوست خربزه از ابتدا زیر پای ...
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
1