تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۴۲۸۵۸۰
دبیر ستاد انتخابات کشور پاسخ داد؛

‌‌آیا انتخابات 1400 ‌ پستی خواهد شد؟

۱
۰
‌‌آیا انتخابات 1400 ‌ پستی خواهد شد؟
کبنا ؛با نزدیک‌شدن به تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری و ادامه روند شیوع بیماری کرونا و نبود دورنمایی از زمان پایان این اپیدمی، نحوه برگزاری انتخابات به چالشی جدی تبدیل شده است. از یک سو نگرانی از تجمع افراد و خطر افزایش ابتلا به کرونا وجود دارد و از سویی دیگر رأی‌گیری در ایران به شکل سنتی بوده و پیش‌بینی موارد جایگزین تاکنون اتفاق نیفتاده است.‌ با توجه به اهمیت و گستردگی انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود از تجربه کشورهای دیگر در این مسیر استفاده شود که انتخابات پستی و الکترونیک دو روشی هستند که در انتخابات 2020 آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند؛ روش‌هایی که هم مشارکت بالایی در آمریکا به همراه داشتند و هم سلامت رأی‌دهندگان را تضمین کردند. البته ایجاد سازوکار برپایی چنین روش انتخاباتی هم به قانون‌گذاری نیاز دارد و هم تضمین سلامت انتخابات بسیار مهم است.
سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه گفته است: اخذ رأی به صورت پستی یا الکترونیک از راه دور یا شیوه‌های مختلف دیگر باید در مجلس تبدیل به قانون شود. اگر چنین پیشنهاد‌هایی ارائه و تبدیل به قانون شود، شورای نگهبان قطعا استقبال خواهد کرد. در رابطه با الکترونیکی‌شدن انتخابات ۱۴۰۰ باید بگویم که ایجاد این سازوکار بر عهده وزارت کشور است و بنده به‌عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم؛ یعنی هنوز مشخص نیست که آیا امکانات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات با امکانات الکترونیکی مهیاست یا نه؟
وی ادامه داد: شورای نگهبان سال‌های متمادی به دنبال الکترونیکی‌کردن انتخابات‌ها در کشور بوده و هست و حتی تمام سعی و تلاشش را انجام داده است تا به وزارت کشور کمک کند که انتخابات‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود. البته انتخابات الکترونیک داستان پرماجرایی دارد و سال‌هاست مطرح می‌شود اما تاکنون جدی گرفته نشده که بخشی به دلیل نگرانی از امنیت این نوع انتخابات و تأمین سلامت آن است و بخشی هم مربوط به ترس مسئولان از اجرای روش‌های نوین. در این بین بحث ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم نیز مطرح است.
نظر شورای نگهبان درباره رای‌گیری پستی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ - قدس  آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی

اما در رابطه با انتخابات پستی که آن هم نیاز به قانون‌گذاری و فراهم‌کردن بسترهای لازم دارد، مجلس تمایلی برای ورود ندارد.‌ محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس، در رابطه با اظهارات کدخدایی مبنی بر اینکه اخذ رأی از طریق «پستی» باید در مجلس تبدیل به قانون شود، گفت: فعلا برنامه‌ای برای اخذ رأی از طریق پستی نداریم؛ زیرا شرایط در کشور مهیا نیست و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات پستی وجود ندارد و بنابراین مجلس در این زمینه تصمیم نخواهد گرفت و به این موضوع ورود نمی‌کنیم. او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک هم وجود ندارد؛ زیرا زیرساخت آن از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور در همه حوزه‌ها فراهم نشده است.
نماینده مردم اراک و کمیجان در رابطه با برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ با وجود کرونا گفت: باید تلاش کنیم سقف مشارکت مردم را بالا ببریم تا مردم در انتخابات حضور یابند و برای این باید زیرساخت‌ها فراهم باشد. در این شرایط نه زیرساخت لازم فراهم است و نه قانون چنین اجازه‌ای را که به صورت دیگری انتخابات برگزار کنیم، می‌دهد.‌ مجلس که این روزها در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات است و می‌تواند انتخابات الکترونیک و پستی را در این طرح قرار دهد، تاکنون تمایلی برای این امر نداشته و استدلال نمایندگان نبود امکانات لازم برای برگزاری الکترونیک و پستی انتخابات است. البته تا زمانی که مجوز برگزاری انتخابات پستی یا الکترونیک از سوی نمایندگان مجلس با قانون‌گذاری صادر نشود، ایجاد بسترهای لازم هم اتفاق نخواهد افتاد. از‌این‌رو قبل از هر اقدامی باید نمایندگان مجلس بر اهمیت تغییر قانون در زمینه روش‌های اخذ رأی واقف شوند و با حفظ روش سنتی، روش‌های الکترونیک و حتی پستی را در شرایط خاص مانند وضعیت فعلی به رسمیت بشناسند.
محمدحسن آصفری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

انتخابات ۱۴۰۰ را در کمال صحت و امنیت برگزار می‌کنیم
دبیر ستاد انتخابات کشور از برگزاری دومین نشست ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ به منظور برنامه ریزی برای انتخابات های سراسری و میان دوره ای خرداد ماه سال آینده، خبر داد.
سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: دومین نشست ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ به منظور برنامه ریزی برای انتخابات های سراسری و میان دوره ای خرداد ماه سال آینده، برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه، ضمن بررسی برنامه های آتی برای اجرای فرایندهای مختلف انتخابات، در خصوص آموزش عوامل اجرایی و دست اندرکاران انتخابات در سطوح استان ها، شهرستان ها و بخش ها بحث و بررسی شد و مقرر شد دوره های آموزشی با بهره گیری از امکانات و تجهیزات الکترونیک اجرا گردد.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور هم چنین گفت: جلسات هماهنگی با شورای نگهبان در حال اجراست و درباره فرایندهای مختلف انتخابات گفتگو و تصمیم گیری می شود.
 دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، اعلام کرد: اخیراً هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و فرایندهای اجرایی انتخابات شوراها با این هیات هماهنگ می شود.
گزارش دبیر ستاد انتخابات کشور از نیمه نخست روز ششم ثبت نام داوطلبان  انتخابات مجلس شورای

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به فراخوان وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا گفت: خوشبختانه تعداد زیادی از حقوقدانان، فعالین سیاسی و اجتماعی، روزنامه نگاران و خبرنگاران و اقشار مختلف مردم ایده ها و پیشنهادات خود را از طریق پرتال وزارت کشور به ما منتقل کرده اند که در حال بررسی و جمع بندی است. ضمن تشکر از هم اندیشی آنان با وزارت کشور، ان شاءالله نتایج بررسی ها را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
 وی افزود: در شهریورماه امسال انتخابات در شرایط کرونایی را برگزار کردیم که قطعاً از تجربه برگزاری این انتخابات استفاده خواهیم کرد. علاوه بر آن، اخیراً در برخی از کشورهای کوچک و بزرگ نیز در شرایط کرونایی، انتخابات سراسری یا محلی برگزار شده است که با همکاری همکارانمان در وزارت خارجه این تجربیات را به دریافت و تجمیع کرده ایم و مطابق با شرایط از آن ها بهره خواهیم گرفت.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور همچنین گفت: بدون تردید تلاش ما بر این خواهد بود که انتخابات ۱۴۰۰ در کمال صحت و امنیت و با مشارکت گسترده برگزار شود و تامین سلامت مجریان و دست اندرکاران انتخابات و مردم عزیزی که برای رای دادن به شعب اخذ رای مراجعه می کنند برای ما بسیار مهم و حیاتی است لذا با همفکری با دیگران و بهره گیری از تجربیات داخلی و خارجی برای تحقق آن کوشش خواهیم نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید حسن موسوی
Iran, Islamic Republic of
واقعا اگه انتخابات پستی بشه خیلی عالی میشه
واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1