تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۴۲۸۴۹۴
طولانی ترین شب سال را مجازی در کنار هم باشید

شب سیاه کرونا در دورهمی‌های یلدا

۰
یلدایی به قیمت جان
کبنا ؛با گذشت بیش از سه هفته از اعمال طرح هوشمند جامع محدودیت‌های کرونایی وضعیت در اغلب شهرهای قرمز به رنگ نارنجی تغییر رنگ داده تا جایی که دکتر حسن روحانی  دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: با اجرای برنامه‌ها و اقداماتی که در آبان و آذر انجام گرفته است، امروز شاهدیم که روند این بیماری در اکثر استان‌ها به جز موارد معدودی، کاهشی است و فقط ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز هستند.
به گزارش کبنا، روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه همه این موفقیت‌ها در قدم اول مرهون مسئولیت‌پذیری و همچنین اعتماد مردم به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بود، اظهار داشت: خیلی‌ها خواستند در این زمینه با ایجاد اخلال، مردم را ناامید، مأیوس و دچار تردید کنند اما موفق نشدند.
محدودیت یلدایی
حالا که بر همگان مسجل شده محدودیت‌های قهری باعث شده از شدت انتشار ویروس کرونا کاسته شود لذا بایستی این روند به انحای مختلف ادامه پیدا کند.فی المثل قطعا بسیاری از مردم منتظر شب یلدا هستند تا پس از ماه‌ها گعده‌های خانوادگی راه بیندازند و به این خیال که ویروس کم رمق شده و احتمالا واکسن آن هم در راه است حداقل برای یک شب هم که شده پروتکل‌ها را کنار بگذارند.از همین رو اظهارات دیروز رئیسی،سخنگوی ستاد مقابله با کرونا قابل تامل و بررسی بوده و لزوم رعایت و اجرای آن احساس می‌شود.
وی اعلام کرده احتمال منع تردد شبانه در شب یلدا از ساعت 18 وجود دارد.وقتی منع تردد از ساعت 21 باعث شده که دیدارهای خانوادگی که اکنون منشا انتشار ویروس است کم و یا حداقل قدری کنترل شود پس می‌توان حداقل در مورد شب یلدا این محدودیت را با شدت بیشتر اعمال کرد.
در این شب مردم می‌توانند مثل دید و بازدید سال نو، از طریق مجازی اقدام کنند و حالا که نزدیک به یک سال است برخی محدودیت‌ها را پذیرفته‌اند به منظور تداوم کنترل این ویروس این چند ماه هم صبر نموده تا واکسن برسد و یا به صورت طبیعی ویروس خاموش شود.
البت این نکته را هم نباید از ذهن دور نگه داشت که اولا مشخص نیست واکسن ساخت داخل چه زمانی آماده شود،ثانیا واردات واکسن خارجی چه زمانی میسر می‌شود و ثالثا هنوز محرز نشده چقدر این واکسن‌ها موفق بوده و می‌تواند این ویروس را زمین بزند.یعنی همچنان باید با بدبینی به ویروس منحوس نگریست و مراقب بود.

   

بنابراین در همین راستا به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد و توصیه می‌شود استراتژی محدودیت‌های قهری را ادامه دهد و پیچ کنترل‌ها شل نشود.شاید بر مردم سخت و گران بیاید از تحدیدها اما بهتر از آن است که نفس عزیزان مان مقابل چشمان مان قطع شود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت کووید-۱۹ در شهرهای کشور را تشریح کرد و گفت: اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.
به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی با اشاره به جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گفت: خوشبختانه روز گذشته گزارش‌های خوبی در ستاد داده شد. ما از پنجم آبان ماه اقداماتی را آغاز کرده بودیم و از یکم آذرماه محدودیت‌ها تشدید شد و بر همین اساس خوشبختانه میزان رعایت پروتکل‌ها به بالای ۹۰ درصد در سطح کشور رسیده که پیامد آن باعث شد که شاهد روند نزولی بیماری هم در حوزه ابتلا و هم در فوت در سطح کشور هستیم.
۱۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی
وی با بیان این هفته گذشته ۳۴ شهر در کشور قرمز بودند و چهار استان اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران نیز قرمز بودند، افزود: در این هفته بر اساس آخرین اطلاعات تنها استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. در همین راستا از ۳۴ شهر قرمز، در حال حاضر فقط ۱۲ شهر قرمز هستند.
رئیسی درباره این ۱۲ شهر قرمز گفت: از امروز شهرهایی که جزو این لیست ۱۲‌تایی نیستند، از وضعیت قرمز خارج خواهند شد. در گیلان چهار شهر آستارا، بندر انزلی، رودسر و تالش قرمز هستند. در مازندران پنج شهر آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا نیز قرمز هستند. در عین حال شهر زرین دشت در فارس، بافت در کرمان و گمیشان در گلستان نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند که هنوز روند نزولی نداشتند و مردم و مسئولان این شهرها باید بیشترین دقت را داشته باشند.
۵ شهر در وضعیت بحرانی
وی همچنین گفت: در عین حال در بین این ۱۲ شهر، پنج شهر است که وضعیت بحرانی دارند؛ این شهرها در گیلان شامل دو شهر آستارا و تالش و در مازندران آمل، گلوگاه و نور هستند.
رئیسی با اشاره به اقدامات انجام شده به بررسی وضعیت شهرهای مختلف پرداخت و در این راستا ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده در هفته‌های اخیر، آخرین وضعیت کشور به این صورت است که در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.
وی در ادامه گفت‌وگو با بیان این مسئله که ویروس نشان داده که غفلت از آن باعث می‌شود بیماری سریعا بازگردد، شعله‌ور شود افزود: این خبر خوبی است و نشان‌دهنده روند رو به کاهش بیماری در کشور است. اما لازم است هشدار و تذکر بسیار جدی نیز داشته باشم؛ ویروس نشان داده که غفلت از آن باعث می‌شود بیماری سریعا بازگردد، شعله‌ور شود و به تدریج شهرها، استان‌ها و نهایتا سطح کشور را قرمز کند و کشور را در معرض میزان بالای ابتلا و مرگ و میر بالا قرار دهد. بنابراین به هیچ وجه نباید از این بیماری غفلت کرد.
رئیسی با اشاره به رعایت پروتکل‌ها تاکید کرد: اگر اکنون تغییر رنگی در وضعیت شهرها صورت گرفته به دلیل رعایت پروتکل‌ها، زحمات مردم و مسئولان و تعطیلی مشاغلی است که البته فشار زیادی هم به لحاظ اقتصادی به آنها وارد شد. این روند کاهشی نتیجه این همه زحمات است.
کاهش ۳۱ درصدی ترددهای بین شهری
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش در زمینه محدودیت‌ها گفت: در این مدت تردد خودروها در جاده‌های بین شهری به میزان ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است که بسیار قابل توجه است و بر همین اساس هم تصادفات خسارتی ۴۶ درصد، تصادفات جرحی ۳۰ درصد و تصادفات فوتی ۴۲ درصد کاهش یافته است.
جریمه ۶۰هزار خودرو در شهرهای قرمز

   

رئیسی درباره جریمه‌هایی که به دلیل نقض ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۴ صبح انجام شده است، گفت: تاکنون ۶۰۰ هزار جریمه در این زمینه انجام شده است. در بحث تردد خودروها در شهرهای قرمز ۶۰ هزار جریمه، شهرهای نارنجی ۵۲ هزار جریمه انجام شده است. در زمینه خودروها و مسافرت‌های بین جاده‌ای ۷۷۲ هزار خودرو برگشت داده شده‌اند. این خودروها می‌خواستند وارد شهر دیگری شوند که برگردانده شده‌اند. دو میلیون تذکر به خودروها داده شده است.
وی افزود: در زمینه تخلفات اصناف نیز تاکنون ۲۳ هزار پلمب انجام شده است. در نهایت روند کلی کشور خوب است، اما یادمان باشد که کوچکترین غفلت از کرونا می‌تواند بیماری را برگرداند و همه را گرفتار کند. امیدواریم که در آینده بتوانیم این روند کاهشی را ادامه دهیم تا به کمترین میزان ابتلا و مرگ در سطح کشور برسیم. دورهمی عامل ۵۱ درصد انتقال کرونا
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ۵۱ درصد ابتلا در موارد بیمارستانی و بستری ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است، گفت: خواهشم آن است که مردم خیلی این موضوع را جدی بگیرند بویژه در شب‌های منتهی به شب یلدا لازم است به این موضوع بسیار توجه شود. اگر غفلتی صورت گیرد تمام دستاوردها را از بین می‌برد.
یلدا را مجازی برگزار کنید
وی تاکید کرد: دورهمی‌ها به هیچ وجه نباید انجام شوند و مردم می‌توانند به شکل‌های دیگر آن را انجام داده و با اقوام به صورت مجازی در ارتباط باشند.


@کند 
نگران دورهمی‌های احتمالی در شب یلدا هستیم
از سوی دیگر معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص دورهمی‌های احتمالی در شب یلدا گفت: با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا از مردم می‌خواهیم تا این مراسم را برای سال بعد بگذارند و به صورت تصویری و مجازی در آن شب با هم ارتباط برقرار کنند تا از هرگونه تجمعی خودداری شود.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا و احتمال دورهمی‌های خانوادگی و خطر شیوع کرونا بیان کرد: هرگونه تجمع به خصوص تجمع‌هایی که در فضاهای بسته و بدون تهویه مناسب انجام می‌شود، خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: خانه‌‌ها از فضاهای بسته و بدون تهویه‌ی مناسب در شرایط سرد سال هستند که تجمع در محیط‌های خانگی و دورهمی بسیار خطرناک است. هر تجمعی در فضای بسته و با تهویه نامناسب به هر دلیلی که رخ دهد فرق نمی‌کند، یعنی اگر برای دید و بازدید شب یلدا، عروسی و عزا باشد نیز خطرناک خواهد بود.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: با توجه به شیوع گسترده‌ای که در این دید و بازدیدها و دورهمی‌های طولانی وجود دارد، یکی از نگرانی‌های اصلی ما که در این ایام وجود دارد و نگرانیم خدایی نکرده کرونا را دوباره حمله‌ور کند، شب یلدا است. ما از همه‌ ملت عزیز درخواست داریم همانطور که در روز ۱۳ فروردین و در دهه‌ اول محرم همکاری‌های مناسبی را داشتند، در این مورد هم همکاری کنند و این مراسم را در سال آینده برگزار کنند. مردم می‌توانند از طریق فضای مجازی و تصویری با هم ارتباط برقرار کنند و از هرگونه تجمعی به خصوص با حضور افراد مسن جلوگیری کنند.
آخرین آمار کرونا ؛ مجموع قربانیان کرونا از ۵۲ هزار نفر عبور کرد
سخنگوی وزارت بهداشت : متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسید.
 سیما سادات لاری افزود: از دیروز تا امروز ۲۳ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۴۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۳۳ نفر از آنها بستری شدند.
وی با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۶۹ نفر رسید، افزود: خوشبختانه تاکنون ۸۱۲ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
 سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  ۵۷۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
 خانم لاری با اشاره به اینکه تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۲۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است، گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
وی ادامه داد: شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.
 ارابه مرگ
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم، خاطرنشان کرد: یک دورهمی شب یلدا می‌تواند تمام دستاوردها را از بین ببرد و مدیریت این مورد نیز ضروری است. در صورتی که در شب یلدا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکینم و دورهمی راه اندازی کنیم شرایط استان سخت می شود بنابراین باید مراقبت کرد و صاحبان تریبون و رسانه ها در این خصوص اطلاع رسانی کنند تا مردم همچون ایام سیزده به در رعایت کنند.
به گزارش کبنا، محمد مهدی بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز شب یلدا را به ارابه مرگ تعبیر می‌کند و می‌گوید: ‌شب یلدای امسال می تواند ارابه مرگ باشد. در طول دوران اپیدمی هر تجمعی ضربه عجیبی به جامعه وارد کرده است. ترس شب یلدا تن ما را به لرزه انداخته است. دیدار عزیزان ما می‌تواند در این شرایط مرگ آنها را رقم بزند.
وی خواستار برگزاری این شب به شکل مجازی توسط مردم شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
1