تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۴۰
کد مطلب : ۴۲۸۳۴۷
خوزستان گرفتار سیل شد

بازداشت ۲ مدیر خوزستانی و برکناری شهردار

۲
۰
بازداشت ۲ مدیر خوزستانی و برکناری شهردار
کبنا ؛تلفات سیل چند روز گذشته در جنوب کشور و استان‌های (کرمان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان) به ۹ نفر رسید. یک نفر در استان گیلان، دو نفر در بوشهر و شش نفر در استان هرمزگان جانشان را از دست. اما این تلفات انسانی را زمانی کنار مشکلات مردم اهواز و بی‌خانمانی صدها نفر (اسکان اضطراری۳۰۰ نفر) در استان‌های بوشهر و هرمزگان بگذارید، آن زمان به وضعیت وخیم زیرساخت‌ها در شهرهای جنوبی بیشتر پی خواهیم برد، روز دوشنبه بود که آيت ا... سيدابراهيم رئيسي، رئيس قوه قضائيه با صدور دستوري به رئيس سازمان بازرسي کل کشور، از وي خواست براي پيگيري دلايل بروز آبگرفتي در بخش‌هاي مختلف استان خوزستان، شخصا به اين استان سفر کند، ساعاتی بعد از این سفر، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در اولین اقدام مدیر آبفا بندر امام خمینی (ره) را برکنار کرد. همان‌طور که رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است: ‌«در جریان آبگرفتگی‌ برخی مناطق خوزستان با مقصران، چه مسئولان استانی و چه مسئولان کشوری در صورت اثبات کوتاهی و قصور برخورد قاطع قانونی خواهیم کرد. مدیر امور آب و فاضلاب شهر بندر امام خمینی(ره) با صدور قرار قانونی از سوی دادستان این شهر بازداشت و روانه زندان شد. شهردار شهر بندر امام خمینی(ره) نیز چند روز پیش از سوی استاندار برکنار شده بود. در شهر اهواز نیز در حال بررسی هستیم و یکی از شهرداران شهر اهواز نیز با پیگیری صورت گرفته برکنار شد.»
بيش از يک‌دهه است که با هر بارندگي در کلانشهر اهواز و ساير شهرهاي خوزستان، شهروندان با بحران آبگرفتگي، پس‌زدگي فاضلاب و ماندگاري چند روز آب باران و فاضلاب در کوچه و خيابان و خانه‌هاي خود مواجه مي‌شوند. اين بحران در 2سال گذشته تشديد شده و صبر و طاقت مردم را از بين برده است. در اين رابطه نماينده اهواز، باوي، حميديه و کارون در مجلس به «آرمان ملي» مي‌گويد: متاسفانه سال‌هاست که خوزستان غيور به يک استان پرغصه تبديل شده و استاني که خودش تامين کننده منابع اصلي کشور است و پنج رودخانه بزرگ کشور را دارد، در تابستان آب شرب ندارد و در زمستان نگران سيل و فاضلاب است. مجتبي يوسفي در ادامه خاطرنشان کرد: دولت‌ها طي سال‌هاي گذشته ساخت‌هاي آب و فاضلاب به تعهدات‌شان عمل نکردند. همچنين در حوزه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي ناشي از بارندگي که بر عهده شهرداري‌هاست، بنا بود که اين تعهدات، سال‌ها قبل انجام شود و سه سال است که مردم اين استان با هر بار بارندگي تن و بدن‌شان مي‌لرزد.

100 ميليون يورو
وي با اشاره به اينکه در اين ايام که بحراني در استان خوزستان رخ مي‌دهد، مسئولان کشوري سفري به استان خوزستان دارند و مي‌گويند که مشکلات مردم خوزستان بايد برطرف شود، ولي به‌جز وعده چيزي نديده‌ايم، مي‌افزايد: چند سال قبل مقام معظم رهبري 100 ميليون يورو براي حل مشکلات استان اختصاص دادند و عملا بنا بود که از سال گذشته اين مبلغ اختصاص پيدا کند، با پيگيري‌ها قرار بود که 50 ميليون يورو، براي امسال تخصيص داده شود، اما تا به امروز هنوز 18 ميليون يورو را دريافت کرده‌ايم. بايد به مسئولان گفت که چرا اين مبلغ که حضرت آقا به مردم خوزستان مرحمت کرده‌اند، تخصيص داده نمي‌شود؟ در اولويت‌بندي‌ جمع آوري آب سطحي برعهده شهرداري‌هاست که بازهم به دليل مستقل بودن شهرداري‌ها عملا شاهد هستيم که وزارت کشور (با واسطه شوراي شهر) نظارتي بر شهرداري نمي‌کند. سه ماه پيش به وزير کشور و به ستاد بحران تذکراتي داديم که امسال دچار سيل نشويم و نگران تکرار وضعيت دو سال گذشته هستيم، اما هيچ توجهي نشد و حالا شاهديم که در اين شرايط سخت اقتصادي که لوازم خانگي چندين برابر شده است، مردم دچار خسارت ناشي از بي‌مسئوليتي آقايان شده‌اند. بايد دولت اين ضررهاي مردم را جبران کند. اگر همين هزينه را در جهت زيرساخت‌ها براي پيشگيري هزينه کنيم که خسارت‌ها خيلي کمتر خواهد بود.

    https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428347-2.jpg

149 ميليون يورو کجاست؟‌
حدود 15 سال پيش بانک جهاني ذيل پروژه‌اي، 149 ميليون دلار براي اصلاح و تکميل آب و فاضلاب شهرهاي اهواز، 127 ميليون يورو به شيراز و دو شهر ديگر اختصاص داد. حالا از سرنوشت آن وام خبري جز صحبت‌هاي متعارض در دسترس نيست. به نظر مي‌رسد پس از اين 15 سال، تنها تصفيه‌خانه‌هاي خوزستان هستند که به سرانجام نرسيده‌اند. از نماينده اهواز درباره اين پول سوال پرسيديم و او گفت: «اين 149 ميليون دلار را اگر به قيمت ارز امروز محاسبه کنيم، رقم چند هزار ميليارد توماني مي‌شود و عدم نظارت مسئولان و نمايندگان وقت مجلس سبب شد که کسي از سرنوشت آن خبري نداشته باشد و اگر اين مبلغ اختصاص پيدا مي‌کرد اين مشکلات را در اهواز و کوت عبدا... نداشتيم. اين موضوعات نشان مي‌دهد که هم سوءمديريت و هم عدم نظارت رخ داده که اينگونه اين پول‌ها آمد، ولي به نتيجه نرسيد.»
اين نماينده مجلس يازدهم در پايان صحبت‌هايش خاطرنشان مي‌کند: يکي از موضوعاتي که بنده در شش ماه گذشته انجام داده و بعد از اين هم انجام مي‌دهم، در بُعد نظارت و تذکرات است. ديگر اجازه نمي‌دهيم که اين اتفاق‌ها رخ دهد و بعد بگويند «به من ربطي ندارد!» يکسري مسئول با فضاسازي رسانه‌اي سعي مي‌کنند اين موضوعات را به حاشيه ببرند. وقتي ما سه ماه پيش تذکر «تکرار فاجعه سيل» را داديم، برخي با فضا‌سازي رسانه‌اي‌ اعلام کردند که بگذاريد مسئولان کارشان را انجام دهند، ولي ما نماينده‌ها در بُعد نظراتي بيشتر فعاليت خواهيم کرد تا مردم بيش از اين دچار ضرر و زيان نشوند.
آبگرفتگي شديد در شهر‌هاي اهواز و بندرامام خميني در هفته قبل که منجر به وارد آمدن خسارت‌هاي شديد به مردم شده است، تاکنون منجر به برخورد با سه مدير در اين زمينه شده است. اولين مدير شهردار بندرامام خميني بود که با حکم استاندار خوزستان از سمت خود تعليق شد. علت اين کار کم کاري شهردار و به موقع انجام ندادن وظايف خود عنوان شده است. رئيس اداره آبفاي بندرامام خميني نيز دومين مديري بود که به علت کم کاري بازداشت شد. يکي از شهرداران مناطق اهواز نيز برکنار شد.

دو روی سکه سیل خوزستان

غلامرضاشریعتی استاندار خوزستان در باره این سیل نوشت: بارش‌های سیل‌آسا در خـــــــوزســــتان و آبگرفتگـــی مشــکل امروز و دیروز استان نیســـت و در واقـــع چالشـــی اســـت که همــواره خوزســـتان با آن روبــه‌رو بـوده است. اگر به بررسی سیل‌های خوزستان در ادوار گذشته بپردازیم، می‌بینیم که در سال‌های اخیر میزان خسارت ناشی از سیل‌ها و آبگرفتگی‌ها به دلیل ساخت سد‌ها کمتر شده است. البته شکی نیست که مشکل آبگرفتگی معابر و شهر‌ها، بویژه ورود آب به منازل مردم نجیب خوزستان باید هرچه سریع‌تر حل شود و این مسأله‌ای است که شخص رئیس‌جمهوری و دیگر اعضای هیأت دولت هم پس از سیل اخیر خوزستان بر آن تأکید داشتند و من امیدوارم با همت بلند دولت این مشکل خوزستان برای همیشه حل شود، البته رفع این مشکل کمی زمانبر خواهد بود. اگر واقع‌بین باشیم، باید بدانیم که مشکل خوزستان هم بحث دفع فاضلاب و هم بحث جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی است که خوشبختانه با عنایت مقام معظم رهبری کار توسعه شبکه فاضلاب روی روال خود افتاده است. امسال ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای شبکه فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرده است و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۰ هم ۵۰ میلیون یورو دیگر هم اختصاص پیدا کند و همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز هم با فاینانس ۴۰ میلیون یورویی چین قطعی شده و روی مدار عملیاتی افتاده است. با قول‌های مساعدی که آقای جهانگیری برای تخصیص بموقع این اعتبارات داده‌اند، قطعاً ظرف 2 تا 3 سال آینده مشکل شبکه فاضلاب حل خواهد شد. از سوی دیگر بنا شده طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز که در سال 85 مطالعه شده بود مورد بازنگری قرار بگیرد و مجدد برآورد هزینه بشود. هر چند معمولاً دولت چنین هزینه‌هایی را که در واقع وظیفه شهرداری‌ها بویژه در کلانشهر‌هاست تقبل نمی‌کند اما با توجه به مشکلاتی که برای مردم پیش آمده بود، دولت قول مساعدی برای تأمین بخشی از این اعتبار را داده است.
به نظر می‌رسد ایجاد یک شبکه جامع برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داشته باشد که بدون شک از عهده شهرداری برنمی‌آید و کمک دولت می‌تواند نویدبخش حل این مشکل باشد. اگر این اتفاق بیفتد، مردم اهواز می‌توانند امیدوار باشند طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی هم همگام با توسعه شبکه فاضلاب پیش برود. اهواز شهری واقع در دشت است و مانند مشهد و شیراز و تبریز نیست، لذا برای هدایت آب‌های سطحی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است. از سوی دیگر در اهواز  اقدامات ضربتی که از سال گذشته انجام شده تاحدی جواب داده ولی قطعاً این راهکارها کوتاه‌مدت است و ما باید مشکل را اساسی حل کنیم. در سیلاب اخیر از 57 نقطه اهواز که در سیلاب سال گذشته دچار آبگرفتگی شد تنها در یک منطقه ورود آب به منازل را داشتیم. امیدواریم با مصوبه هیأت دولت بتوانیم طی هفته آینده کمک بلاعوض و تسهیلات خسارت‌دیدگان را به دست‌شان برسانیم. نکته دیگر آنکه در این بارش‌ها باید روی دیگر سکه را که رونق کشاورزی و نویددهنده کشت پربازده در سال آینده هست را هم ببینیم. به عنوان مثال در سال‌های قبل سطح زیرکشت آبی تابستانه در استان خوزستان 100 هزار هکتار بود اما امسال به خاطر بارش‌های خوب سال گذشته، سطح کشت آبی تابستانه به 450 هزار هکتار رسید. در پایان باید از صبوری مردم خوزستان تشکر کنم و بگویم دولت تا رفع این مشکل در کنارشان خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرتضی
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه!!!!اولا که برکنار کردن شهردارها توسط شوراها انجام میشه نه استاندار!!!!دوما" وقتی که سه تا مدیر برکنار میشه یعنی اینکه مشکل از سرمنشاء یعنی استاندارهست نه زیر دست ها،کم کاری استاندار باعث میشه که سه مدیر تا اینجا برکنار بشه!!!سوما" استاندار با این کارش صورت مساله رو پاک کرده!!!
بی طرف واقع بین
Iran, Islamic Republic of
مگر رئیس سازمان بازرسی به لحاظ قانونی صلاحیت بر کناری یک مدیر دولتی را راسا دارد؟
حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
فایل های مرتبط
1