تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۲۸۱۳۵
با وجود تعیین جریمه نقدی، 73 درصد مبتلایان تهرانی قرنطینه را رعایت نکرده اند که احتمالا معیشت دلیل اصلی آن است

بمب‌های متحرک کرونا! / دردسرهای رساندن واکسن کرونا به کشور

۰
بمب‌های متحرک کرونا!
کبنا ؛
 وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد که مبتلایان کرونا در صورت خروج از قرنطینه روزانه 200 هزارتومان جریمه و در صورت تکرار، قرنطینه اجباری می‌شوند، شاید در ابتدا امکان اجرای آن بعید به‌نظر می‌رسید اما حالا گزارش‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد که ردیابی دقیق آن‌ها از روی شماره تلفن‌های ثبت‌شده در مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های سراسر کشور میسر شده است. آن‌طور که فرمانده عملیاتی ستاد کرونا در تهران اعلام کرده، مبتلایان کرونا در تهران ردیابی شده‌اند و اطلاعات دقیق ترددهای آن‌ها مشخص است؛ دستاوردی مهم برای کنترل و مهار این بیماری که البته خبری هولناک هم به همراه دارد: «73 درصد مبتلایان کرونا در تهران قرنطینه را رعایت نمی‌کنند»؛ این یعنی حرکت بمب‌های کرونا در پایتخت، اتفاق ناگواری که احتمالا  نه فقط در تهران بلکه در همه شهرهای کشور  در حال رخ‌دادن است.
نقض محدودیت‌ها
مرور اتفاقات چندماه گذشته نشان می‌دهد که با وجود همراهی بسیاری از مردم، همیشه عده‌ای ناقض پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بوده‌اند. مانند آن‌ها که این شب‌ها بعد از ساعت 21 در خیابان‌های خلوت شهرهای قرمز ویراژ می‌دهند، یا آن‌هایی که کرکره‌های مغازه را تا نیمه پایین می‌کشند و چراغ مغازه‌هایشان روشن است. گروهی هم دچار «واپس‌ماندگی فرهنگی»اند و با تعطیل‌شدن ادارات و قرنطینه عمومی، بار سفر به شمال می‌بندند، مانند آن‌هایی که در روزهای پایانی آبان و آغاز محدودیت‌های سراسری جدید، میزان سفرهای بین‌استانی را 80 درصد افزایش دادند، مثل آن 290 هزارنفری که طبق گزارش وزیر ارتباطات، 29 آبان‌ماه وارد استان مازندران شدند! و چه خوب که ستاد ملی مقابله با کرونا جریمه‌های سنگینی برای این افراد تعیین کرده است تا نقره‌داغ شوند و سلامت دیگران را به بازی نگیرند.
خروج اجباری از قرنطینه!

    https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428135-3.jpg

اما این‌که تست کرونایت مثبت شده باشد و با وجود این، راهی کوچه و خیابان شوی، عجیب و البته نگران‌کننده است؛ اتفاقی که آمار رسمی آن در تهران اعلام شده است و نشان می‌دهد 73 درصد کرونا مثبت‌ها قرنطینه را رعایت نمی‌کنند. قطعا در میان آن‌ها هم هستند کسانی که اعتقادی به قرنطینه و خطر ابتلای دیگران ندارند، که جریمه نقدی و قرنطینه اجباری راهکار خوبی برای برخورد با آن‌هاست؛ اما بدون‌شک بخش قابل‌توجهی از این بیماران، دغدغه معیشت و تامین مایحتاج خانواده‌شان را دارند و ناگزیر به خروج اجباری از قرنطینه می‌شوند. «مرتضی» یکی از آن‌هاست که با وجود ابتلا به کرونا، هر روز سر گذر می‌ایستد تا شاید راننده‌ای ترمز بزند و او را برای یک کار روزمزد سوار کند. او می‌گوید: «من دو ماسک به صورتم می‌زنم که کسی را مبتلا نکنم اما اگر دو سه هفته در قرنطینه بمانم، خرج زن و بچه من را چه کسی می‌دهد؟» «آرزو» هم دلیلی مشابه حرف‌های مرتضی دارد: «زندگی خودم و بچه‌هایم با کارگری من در خانه‌های مردم می‌چرخد، اگر سر کار نروم هیچ درآمدی نداریم، مجبورم با این‌که کرونا دارم سر کار بروم».
نکته مهم و ضروری کار همین‌جاست. حالا که امکان شناسایی دقیق و ردیابی بیماران کرونایی فراهم شده است، باید سازوکار حمایت از معیشت آن‌ها هم تقویت شود تا هم آن‌ها دغدغه کمتری داشته باشند، هم مجریان قانون بتوانند در برخورد با قانون‌شکنی آن‌ها قاطعیت بیشتری به خرج دهند.
حریرچی به خراسان چه گفت؟
دکتر حریرچی معاون کل وزیر بهداشت اهمیت این موضوع را قبول دارد و می‌گوید: «طبق هماهنگی‌هایی که داشته‌ایم، سازمان بسیج مسئولیت حمایت معیشتی از مبتلایان قطعی کرونا را برعهده گرفته است تا دغدغه آن‌ها برای رعایت قرنطینه کمتر شود». این حرف دکتر حریرچی مصداق عینی هم دارد و مرور خبرهای روزهای اخیر نشان می‌دهد که سازمان بسیج پای کار آمده است تا نیازهای معیشتی و درمانی مبتلایان کرونا در دوران قرنطینه را کاهش دهد.با این حال به نظر می‌رسد باید ستاد ملی کرونا تدابیر لازم را برای کمک به بسیج و تقویت حمایت‌ها از مبتلایان کرونا، اتخاذ کند تا اقدام مهم شناسایی و ردیابی مبتلایان کرونا، تکمیل شود و این بیماران با دریافت حمایت معیشتی کافی، دلیل و بهانه‌ای برای خروج از قرنطینه و تهدید سلامت دیگران نداشته باشند.آن‌طور که ستاد ملی کرونا اعلام کرده است، مبتلایان کرونا در صورت رعایت‌نکردن قرنطینه، ابتدا در هر نوبت 200 هزار تومان جریمه خواهند شد و در صورت تکرار، به قرنطینه اجباری فرستاده می‌شوند. چنین قاطعیتی برای آن‌ها که سلامت دیگران را به خطر می‌اندازند تحسین‌برانگیز است اما یک نکته مبهم آن را متزلزل می‌کند: «تکلیف معیشت و مشکلات اقتصادی آن‌هایی که باید به اجبار قرنطینه را رعایت کنند چه می‌شود؟»

      https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428135-1.jpg

دردسرهای رساندن واکسن کرونا به کشور
آرمان ملی هم در گزارش آورده است که بيش از 60 درصد از افرادي که ناقض قرنطينه‌اند، از کسبه و کارگراني هستند که مجبورند، براي فرار از اخراج از محل کار يا کسب روزي، در اتوبوس و مترو حاضر شوند و در محل کارشان سرماخوردگي را بهانه مي‌کنند. عليرضا زالي اين افراد را به «بمب ساعتي» تشبيه کرده که در تهران پرسه مي‌زنند و مي‌توانند جان هزاران نفر را تهديد کنند، او همچنين معتقد است که «مطالعات ما در تهران نشان مي‌دهد هر فردي که به بيماري آلوده باشد هفت نفر را که اغلب افراد نزديک به فرد در منزل و يا محل کار هستند آلوده کند. يعني هفت تا 10 نفر از اطرافيان فردي که کرونا مثبت است بايد در طرح رديابي شوند.»
هر 6 ثانيه يک کرونا مثبت
زماني‌که توصيفات زالي را در کنار آمار روزانه وزارت بهداشت قرار مي‌دهيم، آن زمان آمار «در هر شش ثانيه يک نفر در ايران به کرونا مبتلا مي‌شود» تعجب برانگيز نخواهد بود. طبق آخرين آمار وزارت بهداشت، از دوشنبه (10 آذر) تا سه شنبه (11 آذر) 13هزار و 881 مورد جديد کوويد19 در کشور شناسايي شد و 382 نفر جانشان را از دست دادند. 5840 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
رابطه آلودگي هوا و کرونا
در اين بين محسني بندپي، استاندار تهران از سير نزولي پذيرش بيماران کرونايي در بيمارستان‌هاي تهران خبر مي‌دهد و معتقد است که «مهم نيست که همه جا را تعطيل کنيم و تعداد بيماران پايين بيايد، بايد فعاليت ادامه داشته باشد و با افزايش آگاهي و شناسايي بيماران بتوانيم مديريت اين بيماري را محقق کنيم.» اما همزمان يک عضو شوراي شهر تهران از مرگ و بستري در مناطق پايتخت که دچار آلودگي هوا هستند، ابراز نگراني شديد کرد. به گفته شهربانو اماني، «نتايج ارتباط آلودگي هوا با کرونا نشان داده که افزايش يک ميکروگرم در مترمربع در ذرات 2.5 PM با افزايش هفت درصدي مرگ ناشي از کرونا همراه خواهد بود که در مقالات مشابه اين مقدار به 8 و 9 درصد افزايش پيدا کرده است. در مطالعه‌اي که به کمک دانشگاه علوم پزشکي تهران و دانشگاه شريف انجام شده نشان مي‌دهد در مناطقي که آلودگي از لحاظ ذرات معلق بيشتر بوده، تعداد مرگ و بستري ناشي از کوويد 19 نيز بيشتر گزارش شده است.»

    https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428135-2.jpg
آماده‌سازي دو فرودگاه
طي چند وقت اخير بيشتر کشورهاي جهان در حال تدارک امکاناتي هستند که بتوانند بعد از خريد واکسن ها آنها را سالم به مشتري‌ها تحويل دهند و فرودگاه‌هاي جهان اکنون درگير ساخت موقت انبارهايي مي‌شود که بتوانند واکسن‌ها را نگهداري کنند. با اين وجود احتمال خريدن واکسن کرونا از سوي ايران، هنوز فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) به اين امکانات مجهز نيست. آن‌طور که اعلام شده است واکسن هاي کروناي ساخت 2 شرکت تاييد شده بايد در دماي نزديک به يخ زدگي نگهداري شوند و براي همين، حمل درست آنها به کار سخت دولت ها تبديل شده است. بر اساس بررسي تازه انجمن باربري هوايي تنها 15 درصد اعضاي صنعت هوايي براي انتقال واکسن‌ها در دماي نزديک به منفي 70 درجه سانتيگراد آمادگي دارند. روز گذشته معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي گفت: « در يکي از فرودگاه‌ها اقدامات مربوط به تجهيز انبارها براي نگهداري واکسن کوويد 19 آغاز شده و به کمک دو ايرلاين، آماده تحويل و انتقال واکسن‌ها به کشور مي‌شويم.» شهرام آدم نژاد افزود: در صورت تصميم کشور براي خريد و واردات واکسن، قسمت عمده کار، انتقال آن به داخل کشور خواهد بود که عمليات لجستيک آن به معناي حمل، نگهداري و تحويل به گيرنده يعني وزارت بهداشت، مهمترين قسمت کار است. وي با بيان اينکه مراحل آماده سازي حداقل 20 روز طول مي‌کشد، گفت: هواپيماي کارگو مي‌توانند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کنند، البته هنوز زمان اولين پرواز مشخص نيست، اما اکنون به کمک دو ايرلاين، آماده تحويل و انتقال واکسن‌ها به کشور مي‌شويم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

بايا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه ديگر آن در کشور درحال فعاليت هستند. اين ...
فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

سال‌هاست کارکرد اصلی مجلس دخالت در برخی انتصابات مدیریتی است که این انتصابات برای نمایندگان ...
1