تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۴۲۸۱۳۳
روایت هایی در خصوص برجام و شهیدفخری زاده؛

يكي از صدها ناگفته برجام

۱
يكي از صدها ناگفته برجام
کبنا ؛
طی چند روز اخیر، تصاویری در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفته، و برای اولین بار منتشر شد که در آن رئیس جمهوری نشان درجه‌ دو خدمت را به سینه این شهید بزرگوار می زند. به گزارش کبنا نیوز؛ در همین خصوص برخی از مسئولان و سیاسیون اظهاراتی داشته اند.
سخنگوي دولت بر هشدار وزارت اطلاعات در مورد ترور و پوشش  شبكه‌هاي جاسوسي از سوي نهادهاي امنيتي تاكيد كرد «يكي از صدها ناگفته برجام»، تصويري است از حسن روحاني در حال نصب نشان خدمت بر سينه محسن فخري‌زاده.


اعتماد نوشت: عليرضا معزي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رياست‌جمهوري ديروز در توييتر خود با انتشار اين تصوير نوشت: «‏۱۹ بهمن ۹۴ در بي‌‌نشاني و گمنامي ناگزير، نشان خدمت بر سينه‌ فخر ايران نشست اما حالا كه ‎ترور و نفرت دژخيمان، سرمايه‌اي بي‌‌بديل را از ايران ستانده، وقتش رسيده است كه بيشتر از او بشنويم. اين تصاوير يكي از صدها ناگفته برجام است كه براي نخستين‌بار فرصت انتشار مي‌يابد.» توييت معزي كنايه‌اي است به همه كساني كه پس از ترور محسن فخري‌زاده، انگشت اتهام را مستقيم به سمت دولت گرفتند. با اين حال اين توييت نيز نشان‌دهنده نقص جدي اطلاع‌رساني دولت است و مشخص مي‌كند كه روش كار دولت در حوزه رسانه‌اي و تبليغاتي با نقص‌هاي جدي روبرو است. بنابراين اگرچه ممكن است محدوديت‌هايي در انتشار تصوير تقديم مدال از سوي روحاني به فخري‌زاده وجود داشته اما به هر حال راه‌هاي ديگري براي نشان دادن رابطه خوب و مطابق قوانين و پروتكل‌هاي امنيتي با چهره‌هاي نظامي- علمي چون فخري‌زاده هم وجود داشته است.
پس از ترور محسن فخري‌زاده برخي طيف‌هاي تندرو اصولگرا فارغ از مباحث امنيتي و حفاظتي و قصورهاي احتمالي صورت‌گرفته يك راست به سراغ دولت رفته و دستگاه ديپلماسي را متهم رديف اول توصيف كردند. آنها به اين موضوع تاكيد داشتند كه برجام و صدور اجازه دسترسي‌‌ها به بازرسان آژانس انرژي اتمي دلايل اصلي ترور اين چهره نظامي- علمي است. 
جواد كريمي قدوسي، نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي با انتشار توييتي يكي از اولين مقامات رسمي بود كه بعد از وقوع اين ترور، با نگاهي جرياني و جناحي به آن نگريست و مدعي شد كه ديدار محسن فخري‌زاده با يوكيا آمانو، مدير كل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي زمينه را براي ترور او فراهم كرده است. اين نماينده مجلس در توييتر خود نوشت: «جناب روحاني در زمان رياست شما بر قوه مجريه و با اصرار دشمن و تاكيد شخص جنابعالي دانشمند هسته‌اي كشورمان دكتر محسن فخري‌زاده با يوكيا آمانو مديركل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ترتيب ملاقات داده شد، قطعا روزي بايد در محكمه عدالت پاسخگو باشيد كه اينچنين راحت سرمايه‌هاي كشور را در دسترس جاسوسان و قاتلان موساد قرار داديد.» اين ادعا آنقدر عجيب بود كه رجانيوز، يكي از رسانه‌هاي تندرو منتسب به اصولگرايان ادعاي كريمي‌قدوسي را تكذيب كرد و نوشت كه ديداري ميان فخري‌زاده و آمانو صورت نگرفته است.

بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي نيز بيانيه‌اي در مورد اظهارات كريمي قدوسي منتشر كرد و گفت كه فخري‌زاده «هيچگاه در هيچ ملاقاتي چه با مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و با هيچ بازرس و مقامي از آژانس ديدار، مصاحبه و ملاقات و مذاكره نداشته است.» پس از آن نيز عليرضا معزي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري نيز اظهارات كريمي قدوسي را «بي‌شرمانه» خواند و گفت كه چنين ادعايي «حتي اگر خيانتي آگاهانه هم نباشد، نيازمند پيگيري دقيق‌تر انگيزه‌هاست. اصرار چند ساله بر دروغگويي، اصلا عادي نيست.» اگرچه ادعاي كريمي‌قدوسي در فضاي مجازي از سوي مخالفان تندرو دولت به انحاي مختلف مطرح شد اما دولت مصرانه آن را تكذيب كرد و البته مقامات دولتي از جمله سخنگو نيز نسبت به طرح‌ مجلس و اظهارات نمايندگان آن‌ كه در چند روز اخير كه تنها گام‌هايي در راستاي سخت‌تر شدن شرايط تعامل بين‌المللي برداشته‌اند، واكنش نشان دادند.
مشرق نیز در همین خصوص مطالبی را انتشار داده است: «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «هوشیاری ملی در برابر ابعاد ترور دانشمند ایرانی» نوشت:«جفا به دولت و هجمه‌های سازمان‌یافته، نه برای اعضای دولت و نه برای مردم اتفاق تازه‌ای نیست اما برخی اتهامات و تخریب‌ها به قدری دور از انصاف است که آه از نهاد هر انسان آزاده‌ای بلند می‌کند. ما شهید فخری زاده را سرمایه تمام ملت ایران می‌دانیم اما کسانی که جز از عینک منافع جناحی، توان مشاهده و تجزیه و تحلیل اتفاقات و موضوعات را ندارند، ظاهراً فراموش کرده‌اند که این شهید بزرگوار در سالهای گذشته عضوی از دولت تدبیر و امید بوده است».
واعظی در ادامه نوشت:«حالا به جای اینکه دولت برای استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این شهید قدر ببیند،‌ در مظان اتهامات ناروا و شایعات بی‌اساس قرار گرفته است. از نتایج عجیب این عملیات روانی غیرمسئولانه،‌ یکی این است که شهید بزرگواری که عضوی از دولت بوده و همزمان با تیم مذاکره‌کننده، به دلیل نقش‌آفرینی در توسعه و بالندگی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، ‌نشان درجه دو خدمت از دست رئیس‌جمهور دریافت کرده است (این مسئله به دلیل ملاحظات امنیتی در آن زمان رسانه‌ای نشد) را مخالف دولت بازنمایی می‌کنند و شهادت مظلومانه او را به برجام ربط می‌دهند».
واعظی تاکید کرده که شهید فخری زاده، عضو تیم مذاکرات برجام بوده است. در روزهای گذشته «فریدون عباسی» نماینده مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی و از جمله دانشمندان هسته ای که پیش از این توسط عوامل موساد مورد ترور قرار گرفته بود، گفت:«شهید فخری زاده تقریباً از سال ۸۲ که مذاکرات هسته‌ای با ۳ کشور دنیا آغاز شد، در معرض رصد سرویس‌های امنیتی و خارجی بود و در لیست ترور دشمنان قرار گرفت...وی به عنوان پشتیبان مذاکرات هسته‌ای فعالیت می‌کرد و به همراه من و دیگر افراد مشورت‌های فنی را به تیم مذاکره کننده می‌کرد».

فریدون عباسی در اظهارنظری دیگر گفته بود:«اگر من بودم، توافق به شکل برجام نمی‌شد. ابزار اجرایی و تیم کارشناسی دستم نیست». بنابر اظهارات آقای عباسی، شهید فخری زاده و ایشان و دیگر نخبگان صنعت هسته ای از سال 82 تاکنون به تیم مذاکرات هسته ای مشاوره می دادند؛ بنابراین این صحیح نیست که نقش مشاوره ای ایشان را عضویت در تیم برجام تعبیر کرده و شخصیت علمی و محبوبیت این دانشمند برجسته کشورمان را مصادره به مطلوب کنیم.
متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت آقای روحانی و به ریاست ظریف، نه تنها از نظرات و نقدهای دقیق و فنی و کارشناسی صاحبنظران و نخبگان و دانشمندان هسته ای استقبال نکرد، بلکه در اجرای 28 شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نیز دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.
در یکی از بندهای شروط ۹ گانه رهبری در اجرای برجام آمده بود:«در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند»؛ به نظر شما آیا دولت به این شرط عمل کرد!؟

وجدان تاریخی ملت هنوز «دولت قبل» را مسئول مشکلات می داند
«فیاض زاهد» عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات 88 که تخصص او رشته «تاریخ» است در دولت روحانی مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی(وزارت صمت و وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی) بوده است. وی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«روان و وجدان تاریخی این ملت احمدی نژاد و دولتش را مسئول مسائل مهمی می‌دانند. هنوز هزار مساله در ذهن جامعه حل نشده و متاسفانه بعد هم تلاش نشد که با روش‌های مناسب ایرادات و حفره‌های ذهنی حل شود. امروز دشمنان این مفهوم را دنبال می‌کنند که اصلاح‌ناپذیر هستیم. ما باید به مسئولان کمک کنیم که تصمیم درستی بگیرد. متاسفانه چون همه از هم عصبانی هستیم کمک نمی‌کنیم که حتی مخالفین ما تصمیمات درستی بگیرند. ما اگر این کار را نکنیم متوجه خسارت‌های بسیاری خواهیم شد...وجدان تاریخی ملت هنوز احمدی نژاد را مسئول بسیاری از مشکلات می دا
جالب اینجاست که علیرغم سپری شدن بیش از هفت سال از عمر دولت، شخصی که با مدرک تاریخ،مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی بوده است، بجای ارائه گزارش عملکرد درباره وزارتخانه هایی که وی مشاور ارشد آن بوده است، با فرافکنی قصور و تقصیر خود را به گردن دولت قبل می اندازد.
این روش غیراخلاقی و غیرحرفه ای، بیش از هر چیز توهین به شعور مردم است. روحانی که از ابتدای انقلاب در مناصب ارشد حکومتی حضور داشته در سال 92 با ذکر قسم جلاله، تاکید کرد که اگر مشکلات کشور راه چاره نداشت، اصلا کاندید نمی شد. وی بر همین اساس در انتخابات کاندیدا شد و تاکید کرد که ظرف مدت 100 روز گشایش ویژه ای در معیشت مردم و اقتصاد کشور ایجاد می شود.
برخی مدعی شدند که روحانی نمی دانست که چه تحویل گرفته و تازه بعد از ورود به پاستور متوجه عمق مشکلات شد. این ادعا در حالی مطرح است که روحانی به این دلیل که از ابتدای انقلاب تاکنون در مناصب ارشد حکومتی حضور داشته، کاملا می دانسته که چه چیزی تحویل گرفته است.
بر فرض محال اگر روحانی در سال 92 و پس از ورود به پاستور تازه متوجه شده که چه چیزی تحویل گرفته، سوال اینجاست که چرا وی مجددا در سال 96 کاندید شد و همان شعارها و وعده ها و از جمله وعده گشایش اقتصادی 100 روزه را مطرح کرد؟!
برخلاف ادعای فیاض زاهد، اتفاقا وجدان تاریخی ملت وعده های دولت روحانی مبنی بر چرخش همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها را فراموش نخواهد کرد. وعده کاهش قیمت دلار، وعده لغو تحریم ها به واسطه برجام و بسیاری دیگر از وعده های رنگارنگ اقتصادی دولتمردان.
نتانیاهو می خواهد میل بایدن برای احیای برجام را از بین ببرد
«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده سابق مجلس و از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «دیپلماسی هسته‌ای فدای آشوب‌سازی نتانیاهو نمی‌شود» نوشت:«هدف از ترور دکتر فخری زاده در شرایط کنونی کاملا روشن است؛ امروز نتانیاهو مرگ خود را در دیپلماسی ایران و غرب می‌بیند و گسترش دیپلماسی ایران و غرب عملا به ‌معنای مرگ نتانیاهو استاو پیش از امضای برجام نیز تلاش بسیاری کرد تا مانع شود اما موفق نشد. همان‌طور که پس از برجام، تلاش خود را به‌ کار بست تا تحریم‌های فراحزبی ترامپ شکل بگیرد و حالا که عزم دولت بایدن را برای بازگشت دوباره به برجام دیده، سعی دارد فضا را به آشوب بکشد و معتقدم ترور شهید فخری‌زاده، تروری آشوب‌ساز است».
فلاحت پیشه در ادامه نوشت:«معتقدم باتوجه به اینکه امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در این زمینه جدی هستند، دیپلماسی هسته‌ای ایران احیا خواهد شد، چراکه اگر ایالات‌متحده به برجام بازگردد، برجام مسیری است که روزبه‌روز زمینه را برای تروریسمی که رژیم صهیونیستی بانی آن است، محدود و محدودتر خواهد کرد».
روزنامه آرمان نیز در یادداشتی با عنوان «مراقب بازیگران ضدنظم باشیم» به قلم «علی بیگدلی» نوشت:«در این آخرین روزهای حکومت دونالد ترامپ و دوستی صمیمانه‌ای که بین پمپئو و نتانیاهو وجود دارد، با توجه به اینکه جو بایدن اعلام کرده است که به برجام برمی‌گردد، تا جایی که می‌توانند می‌خواهند از این فضا استفاده کنند و آخرین زهرهای‌شان را به ایران بریزند. می‌خواهند آنقدر فضا را برای آمریکا مسموم کنند که میل دولت جدید آمریکا را از بین برود. اسرائیلی‌ها رسما اعلام کرده‌اند که ما اجازه نمی‌دهیم که دولت بایدن با ایران مذاکره کند و بنابراین این مساله هم می‌تواند مورد توجه باشد که فضا آنقدر تیره و تار شود که آمریکا تغییر مسیر ندهد».
بیگدلی در ادامه نوشت:«ولی آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که این فضای خالی، این 50 روزی که دولت ترامپ باقی مانده است، قولی که جو بایدن داده که اختلافات را برطرف کند، ممکن است بر این قضایا اثر بگذارد. سیاست بایدن متفاوت است، او به دنبال این است که در این فضای به‌هم‌ریخته خاورمیانه یک نقش مثبت را ایفا کند...اقداماتی اسرائیل انجام می‌دهد تا ایران را وادار به واکنش سریع کند...اجازه دهیم اگر دیدیم انتظارات بیش از حد معمول است، آن زمان می‌توانیم دست به اقداماتی بزنیم... رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را خواهد کرد تا مانع مذاکرات شود».
همچنین «احمد نقیب زاده» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بازگشت به برجام چندماهی طول خواهد کشید. با این وجود برداشته شدن تحریم‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت رخ بدهد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در کوتاه‌مدت فروش نفت ایران از سر گرفته شود و ایران بتواند نفت خود را مانند گذشته به بازارهای جهانی عرضه کند. حتی ممکن است شرایطی مهیا شود که ایران بتواند هواپیماهای مورد نیاز خود را خریداری کند. من فکر می‌کنم این اتفاقات ممکن است در دولت آقای روحانی رخ بدهد و به دولت بعدی کشیده نشود...دولت بعدی باید از رویکردی مانند دولت آقای روحانی برخوردار باشد
نام شما

آدرس ايميل شما

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

بايا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه ديگر آن در کشور درحال فعاليت هستند. اين ...
فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

سال‌هاست کارکرد اصلی مجلس دخالت در برخی انتصابات مدیریتی است که این انتصابات برای نمایندگان ...
1