تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۰۴
کد مطلب : ۴۲۷۲۷۸
یادداشت؛

راستی‌آزمایی دموکراسی با لشکرکشی خیابانی!

محمدعلی وکیلی
۳
۰
راستی‌آزمایی دموکراسی با لشکرکشی خیابانی!
کبنا ؛آمریکا یک هفته پر تنش را گذراند و انتخاباتی با مشارکت کم‫سابقه برگزار کرد. همانطور که خیلی‫ها دنبال کردند و می‫دانند، رقابتی تنگاتنگ میان دو نامزد جمهوری‫خواه و دموکرات وجود دارد؛ رقابتی که البته هنوز به انتها نرسیده است. باتوجه به رجزخوانی‫های ترامپ، احتمالاً او به این راحتی زیر بار نتایج انتخابات نرود. او از چند روز پیش از انتخابات، مدعی بود که رقیبش می‫خواهد در انتخابات تقلب کند. ادعایی که در این چند روز پس از پایان رای‫گیری و شروع شمارش آرا به کرات تکرار کرده بود. هرچند این ادعا با استقبال سردی از طرف هم‫حزبی‫هایش روبه‫رو شد اما او از این ادعا کوتاه نمی‌آید.
این چند روز فضای آمریکا بسیار ملتهب است. طرفداران هر دو کاندیدا با دو شعار متضاد به خیابان‌ها ریخته‌اند. یک عده شعار می‌دهند که شمارش آرا متوقف شود و عده‌ای دیگر درست در مقابل این شعار می‌گویند که باید همه آرا شمرده شود. درواقع انگار پس از صندوق رای، مبارزه به کف خیابان کشیده شده است. ترامپ در این میان با تکرار ادعای تقلب، اعلام کرده که می‌خواهد شکایتش را به دیوان عالی ببرد. بعید است که به این زودی تکلیف این نزاع مشخص شود. بایدن مطمئن از پیروزی خود است و حمایت اکثر رسانه‌ها را هم دارد و ترامپ نیز کوتاه بیا نیست. لذا تا اطلاع‫ثانوی این نزاع ادامه خواهد یافت. ترامپ صراحتاً و علناً می‌گوید تقلب گسترده اتفاق افتاده است. ترامپ دارد سرانجام دموکراسی آمریکایی را به کف خیابان و یا دیوان عالی می‌کشاند.

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات آمریکا | واکنش عجیب ترامپ ؛ بایدن: صبر کنید  - همشهری آنلاین

حتی اگر بخشی از ادعای او درست باشد؛ یعنی بی‫اعتبار کردن نهاد دموکراسی در آمریکا. این ادعاهای بزرگ، وهن همه نهادهای رسمی آمریکا است. پیش از این گفته می‌شد دموکراسی خود ضامن حقوق و بالانسر قدرت است اما اکنون می‌گویند خطای دموکراسی را با لشکرکشی خیابانی و یا دیوان عالی باید جبران کرد. از سرِ انصاف باید گفت که همه این نقدها هم بی‫راه نیست. اکنون که این یادداشت را می‫نویسم طرفداران دو کاندیدا در کف خیابان مشغول اعمال فشار برای تامین مطلوبات خود در انتخابات هستند. یک عده شعار می‌دهند رای ما را بشمارید و عده‌ای دیگر می‌گویند زیر بارِ شمارش نمی‌رویم! از طرف دیگر شخص اول مملکت نیز می‌گوید من به این انتخابات اطمینان ندارم. قطعاً این به معنای یک شکست برای نهاد دموکراسی در آمریکا است. شاید به همین علت است که مواضع ترامپ نه تنها با واکنش شدید دموکرات‌ها و رسانه‌های رسمی روبه‫رو شد، بلکه همراهان و هم‫حزبی‌هایش نیز با سردی از کنار ادعایش عبور کردند و برخی از آن‌ها نیز آن را مایوس کننده خواندند. آنان به درستی متوجه شدند ترامپ دارد دستاوردهای تاریخی و ملی آنان را لگد می‌کند.
گذشته از درستی و یا نادرستی ادعای ترامپ درباره تقلب، باید گفت این سلوک مالوف ترامپ است. پدیده ترامپ از ابتدا قیام علیه نهادهای رسمی بود. او هویتش را در تخریب نهادهای رسمی و قوائد بازی ساخته بود. البته ترامپ رسماً دارد سانسور می‌شود؛ این حکایت از سلطه عجیب قوائد و نهادهای رسمی بر جهان می‌کند. ترامپِ پوپولیست قطعاً به بایدنِ خشک و زمخت و نامحبوب نباخت؛ بلکه به نهادهای رسمی و قوائد بازی این نهادها باخت. او البته باگ‌های زیادی را در زمین رسمی سیاست جهانی نشان داد. او رسماً در این چهار سال قوائد و ساختارهای رسمی را به ریشخند گرفت و نشان داد تا چه پایه شکننده‌اند. اکنون نیز بر عادت مالوف باید بشکند و برود. او اساساً برای شکستن آمده بود؛ شکستِ سیاست رسمی، شکستِ دیپلماسی رسمی، شکستِ قائده بازی. اکنون نیز او به طور طبیعی دارد به همه چیز لگد میزند. می‫خواهد همه را بشکند و برود!
مرجع : روزنامه ابتکار
نام شما

آدرس ايميل شما

رصد
Iran, Islamic Republic of
این روش رفیق شفیق جنابعالی یعنی میرحسین در سال 88 بود
Iran, Islamic Republic of
هم فیاس شما غلط هست و هم جناب وکیلی نباید چیزی در مورد انتخابات امریکا بگوید.اساسا ما کجا و صحبت از زیر و بم های دموکراسی کجا.
ضمنا احمدی نژاد شما خودش اشاره ی روشنی به وقایع هشتادو هشت داشتند عجله نکنید شرحش را هم خواهد گفت.
واهیات
Iran, Islamic Republic of
مگه شما در همه حوزه ها تخصص دارید.
جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

شکست استقلال برابر فولاد در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر حواشی زیادی به‌ همراه داشته است....
دعوای بی‌وقت

دعوای بی‌وقت

استعفای ملک‌زاده از وزارت بهداشت آن‌هم با نامه‌ای سرگشاده و چکشی هرچند در این شرایط کرونایی ...
‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۴۰۰ از چنان اهمیتی برخوردار است که امکان به‌تعویق‌انداختن آن بسیار کم خواهد ...
1