تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۴۲۶۴۸۱
پراجکت سیندیکیت گزارش می‌دهد:

​​​​​​​آمریکا در آستانه یک جنگ تمام عیار

۰
​​​​​​​آمریکا در آستانه یک جنگ تمام عیار
کبنا ؛"الکس هینتون" استاد دانشگاه راتگرز آمریکا در مقاله‌ای برای "پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت"، از محرک‌هایی سخن گفته که احتمال بروز خشونت و ناامنی را در آمریکا، در روز‌ها و ماه‌های آتی به شدت افزایش داده اند. وی در این رابطه می‌نویسد:
«مدت‌ها بود که صحبت از واژه‌هایی نظیر حکومت نظامی و یا جنگ داخلی در آمریکا، کاملا عجیب به نظر می‌رسیدند. با این حال، اکنون و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، این واژه‌ها اصلا عجیب نیستند و نگرانی‌هایی زیادی را در داخل آمریکا ایجاد کرده اند. بازداشت رهبران شبه نظامی در میشیگان آمریکا که به تازگی هم اتفاق افتاده، و اذعان آن‌ها به تلاش جهت ربودن فرماندار این ایالت و سرنگونی دولت فدرال، همه و همه به خوبی حاکی از تهدید و خطری هستند که آمریکایِ کنونی را در آستانه انفجار قرار داده اند».
 مسائلی از این دست، هشدار‌ها در مورد اینکه انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده در آمریکا، احتمال دارد تا به یک بحران سخت و فراگیر تبدیل شود را بیش از پیش تقویت کرده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا که در آخرین نظرسنجی ها، کاملا پشت سرِ "جو بایدن" کاندیدای دموکرات‌ها قرار داشته، بار‌ها و بار‌ها از عدم تعهد خود به انتقال مسالمت آمیز قدرت در کشورش خبر داده است. در عوض، وی به تقویت و تحریک افراط گرایان دستِ راستی و سفید پوست می‌پردازد و در حالِ ارائه اطلاعات غلط در مورد هر چیزی، از رای گیری توسط سرویس خدمات پستی آمریکا تا بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور است.
اگرچه وضعیت در آمریکا، از مدت‌ها قبل حالت هشدار دهنده به خود گرفته، با این همه، بجا خواهد بود اگر به بررسی این پرسش بپردازیم که شرایط می‌تواند تا چه اندازه بد باشد اگر آمریکا در پیِ انتخابات ۲۰۲۰، دچار آشوب و تنش شود. در شرایط فعلی، دلایل کافی برای نگران بودن در مورد این مساله که درگیری‌های مربوط به انتخابات، ممکن است به جنایت‌های بی رحمانه‌ای بر علیه غیرنظامیان سیاه پوست و دیگر رنگین پوستان در آمریکا منجر شود، وجود دارند. من، به عنوان کسی که بخش زیادی از عمرش را صرف مطالعات مربوط به نسل کشی و خشونت دسته جمعی کرده، کاملا هراسان هستم، زیرا معتقدم، احتمال بروز خشونت در آمریکا در پی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور، به مراتب بیشتر از آن چیزی است که عموم مردم فکر می‌کنند.
در ادامه، من به ارائه شش دلیل اصلی خواهم پرداخت تا به مخاطبان خود بگویم چرا باید آماده بدترین سناریو‌ها در روز‌های آتی باشند.
وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آمریکا، در برهه کنونی کاملا بی ثبات است. شرایط کنونی، به مراتب بدتر از وضعیتی است که اغلب کارشناسان و تحلیلگران، تحقق آن را به مثابه بستری مناسب جهت وقوع خشونت و ناامنی در آمریکا ارزیابی می‌کرده اند. در این زمینه، حتی برخی از ناظران نسبت به احتمال وقوع پاکسازی قومیتی، وقوع جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، و جنگ داخلی در آمریکا در ماه‌های آتی، هشدار داده اند.
در این راستا، اگر از منظر خطراتی که آمریکا را تهدید می‌کنند، به تحلیل وضعیت آمریکا بپردازیم، به خوبی از شدت وخامت اوضاع آگاه می‌شویم. آمریکا در برهه فعلی با بحران بی سابقه شیوع ویروس کرونا، اوضاع وخیم اقتصادی، بیکاری بالا، بلایای طبیعی، و قطبی گراییِ بی سابقه سیاسی، دست و پنجه نرم می‌کند. وجود حتی یک تا دو مولفه از موارد بالا، به اندازه کافی هشداردهنده است. با این حال، آمریکا اکنون با ده‌ها مورد شبیه به این بحران ها، مواجه است که این مساله، احتمال وقوع خشونت و ناامنی را در آمریکا در ماه‌های آتی تقویت می‌کند.
گزاره دیگری که احتمال وقوع خشونت و ناامنی را در آمریکا در ماه‌های آتی تقویت می‌کند، توجه به سابقه تاریخی وقوع خشونت دسته جمعی در آمریکا و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور است. ورایِ نمونه‌های واضح و آشکارِ نسل کشی بر علیه آمریکایی‌های بومی و به برده گرفتن سیاه پوستان در این کشور، ایالات متحده آمریکا دخالت‌های غیرقانونی زیادی که با خشونت همراه بوده اند، در امور داخلی دیگر کشور‌ها انجام داده و اخیرا در جنگ خود بر علیه تروریسم نیز، به نحو گسترده‌ای از شکنجه استفاده کرده است. برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که رفتار‌های زننده دولت ترامپ با مهاجران غیرقانونی و انجام اقداماتی نظیر جداکردن کودکان از خانواده هایشان، به طور خاص، نمود‌هایی از جنایت علیه بشریت هستند. آن‌ها می‌گویند دولت ترامپ، مراکز نگهداری از مهاجران غیرقانونی در آمریکا را به اردوگاه‌های کار اجباریِ کشور‌های بسته و اقتدارگرا تبدیل کرده است. مجموع این مسائل، آمریکا را مستعد وقوع خشونت و ناامنی در ماه‌های آتی کرده اند.
گزاره سومی که احتمال وقوع درگیری و خشونت را در ماه‌های آتی در آمریکا تقویت می‌کند، "غیریت سازی سیاسیِ" وحشتناکی است که مخصوصا در دوره ترامپ و با لفاظی‌های وی بر علیه رنگین پوستان و به طور خاص، سیاه پوستان، تقویت شده است. ترامپ از مکزیکی‌ها با عنوان متجاوزان جنسی، از مسلمانان با عنوان تروریست ها، و از لاتین تبار‌ها با نامِ حیوان‌های جانی و خطرناک یاد کرده است. وی سال گذشته، هائیتی و کشور‌های قاره آفریقا را به چاه توالت تشبیه کرد.
ترامپ در جریان انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸، سعی کرد تا پایگاه مردمی و طرفداران خود را با طرح هشدار در مورد خطر حمله مهاجران خارجی، بسیج کند. وی در ماه‌ها و روز‌های اخیر نیز، بار‌ها و بار‌ها از خطر اقدامات رنگین پوستان بر علیه امنیت ملی آمریکا و نابودی ارزش‌های آمریکایی سخن گفته است. امری که به نوعی زمینه‌چینی برای گسترش خشونت و ناامنی در آمریکا تصور می‌شود.
در این چهارچوب، اصلا تعجب برانگیز نیست که شاهدیم جرایم و جنایت‌های مرتبط با نفرت، به نحو قابل توجهی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ اوج گرفته اند. نباید فراموش کرد که پس از آنکه ترامپ ویروس کرونا را یک "ویروس چینی" خطاب کرد نیز، بر شدت حملات بر علیه آسیایی تبار‌های مستقر در آمریکا افزوده شده و عملا وی (ترامپ)، با این کار خود، ناامنی و هرج و مرج را برای آمریکا به ارمغان آورده است.
دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود تا حد زیادی نهاد‌های قانونی در آمریکا را تضعیف کرده و سطح نظارت‌های قانونی در این کشور را به نحو قابل توجهی تنزل داده است. ترامپ به وضوح قانون و مقررات را در آمریکا به سخره می‌گیرد و عملا نهاد‌های مستقل در این کشور را در چهارچوب دستورکار خود، سیاسی می‌کند. در این زمینه به طور خاص می‌توان به سیاسی شدن نهاد‌هایی نظیر وزارت دادگستری آمریکا و همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.
افراد عالی رتبه در دولت ترامپ نظیر دادستان کل آمریکا "ویلیام بار"، به صراحت به نفع وی، مداخلات قانونی انجام می‌دهند و خودِ ترامپ نیز به نحو تاسف باری، از فرمان عفو ریاست جمهوری آمریکا جهت اعطای آزادی به دوستان و متحدان خود که مرتکب انجام اقدامات غیرقانونی شده اند، استفاده می‌کند. این شیوه عملکردی ترامپ موجب شده تا طرفداران و حامیان وی به نوعی اینگونه حس کنند که در صورت وقوع هرگونه مشکلی، از حمایت قاطع و تمام عیار رئیس جمهور آمریکا برخوردارند و هر اقدامی که انجام دهند، حتی اگر اعمال خشونت باشد، با پیگرد قضایی رو به رو نخواهد شد.
گزاره پنجمی که آمریکا را مستعد بروز خشونت و ناآرامی در ماه‌های آتی می‌کند، وجود برخی مولفه‌ها هستند که قادرند یک موقعیت بد را به بدتر تبدیل کنند. در این زمینه به طور خاص می‌توان به برگزاری یک انتخابات مناقشه برانگیز، راهپیمایی گروه‌های مسلح، و همچنین برگزاری اعتراضات عمومی در آمریکا اشاره کرد. ترامپ پیش از این بار‌ها و بار‌ها مشروعیت انتخابات آمریکا را زیر سوال برده و تاکید کرده است که قدرت را ترک نخواهد کرد. وی همچنین به وضوح تمایل خود را به اعمال خشونت بر علیه غیرنظامیان نشان داده است. وی پیش از این و پس از مرگ "جرج فلوید"، در پاسخ به برگزاری اعتراضات گسترده مردمی در آمریکا، شکی به خود راه نداد و فوری از نیروی نظامی بر علیه معترضان استفاده کرد. این مساله موجب شده تا این نگرانی ایجاد شود که اگر انتخابات در آمریکا مناقشه برانگیز باشد، امکان اینکه ترامپ بخواهد جهت سرکوب معترضان، از نیروی نظامی استفاده کند، کاملا محتمل است.
و در نهایت باید گفت آخرین مولفه‌ای که می‌تواند خشونت‌ها در آمریکا را در ماه‌های آتی تحریک کند، هر اتفاق و پدیده‌ای است که به نوعی، موجد خشونت باشد. در این زمینه سناریو‌های مختلفی وجود دارند. برای مثال، اقدام احتمالی ترامپ در عدم پذیرش شکستش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند موجی از ناآرامی را در این کشور ایجاد کند. وی حتی می‌تواند جهت سرکوب اعتراضات بر علیه خود، از اختیارات ویژه ریاست جمهوری استفاده کند و با بهره گیری از اهرم نیروی نظامی، شدیدا معترضان را سرکوب کند. این مساله خود موجب خواهد شد تا درگیری‌های زیادی در داخل آمریکا و میان اردوگاه‌های سیاسی رقیب ایجاد شود. از سویی، ترامپ نیز امکان دارد تا فعالانه از طرفداران خود بخواهد تا وارد میدان شوند و بر علیه رقبای او دست به اقدام بزنند. این مساله خود می‌تواند تنش‌ها در آمریکا را چندین برابر افزایش دهد و مقدمه‌ای بر یک فاجعه تمام عیار باشد.
***نویسنده: الکس هینتون، وی استاد دانشگاه راتگرز آمریکا است.
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1