تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : ۴۲۶۱۶۲
حواشی استخدامی های شرکت نفت؛

جریانات حذف 700 سمت شغلی در شرکت نفت و گاز گچساران

۱۵
۶
جریانات حذف 700 سمت شغلی در شرکت نفت و گاز گچساران
کبنا ؛گفته می‌شود که حق مردم گچساران است که از نفت و گاز بهره مند شوند، ولی همیشه آسفالت‌های زیبا و تمیز و خانه‌های سازمانی ویلایی چند صدمتری، زیبایی و امنیت و امکانات، به تعدادی از کارمندان شرکت نفت در منازل شرکتی تعلق یافته است، در حالی که با یک مدیریت بهتر بخصوص در مورد استخدامی‌های نفت، می‌شد شرایط معیشتی شهرستان را تغییر اساسی داد، تا سمت دیگر شهر هم از این نعمت بهره مند باشند.
به گزارش کبنا نیوز؛ هر چند که همیشه سیاسیون به شرکت نفت چشم داشته‌اند و یک شرکت استراتژیک در کشور و شهرستان محسوب می‌شود، ولی چند سالی است نظم و ضوابط اداری در شرکت نفت گچساران دستخوش سیاسی کاری برخی افراد شده، و مسائلی را ایجاد کرده که عواقب آن دامن گیر نسل‌های کنونی و آینده این شرکت خواهد شد. حواشی استخدامی‌های شرکت نفت در دوره‌ی مدیریت اخیر آنقدر زیاد بوده که همیشه یکی از مطالبات مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده است.
استخدامی‌های فله‌ای و قومی و سیاسی، صدای خیلی‌ها را درآورد. از جمله اعتراض یک مسئول رسمی شرکت نفت در جریان اعتراض‌های مختلفی بود که توسط نیروهای ترینینگ شرکت نفت صورت گرفت. در سال 96 مسئول وقت واحد آموزشی شرکت نفت گچساران،  در حمایت از دانشجویان لب به سخن گشوده و گفت: «  در دوسال اخیر (سالهای 95-96) در حالی ۳۷۰ نفر نیرو به استخدام شرکت نفت گچساران درآمدند که هیچ کدام آموزش ندیده بودند. سال‌هایی که هرگونه استخدام در شرکت نفت ممنوع بود. البته پس از مدتی این افراد را اخراج کردند که با پیگیری نماینده محترم گچساران مجدد مشغول به کار شدند زیرا خانواده‌های این ۳۷۰ نفر دل به این استخدام بسته بودند. به نظر بنده در این مورد به حق دوستان اجحاف شد و انتظار می‌رفت حداقل افراد دارای معدل الف به استخدام پیمانی شرکت نفت دربیایند.»
ناگفته مشخص است که شرکت نفت به محلی برای جبران بیکاری عده‌ای خاص تبدیل شد، و آنقدر این گوشت قربانی بی صاحب شده بود. اعتراضات و دعواهای افرادی که به دنبال منافع شخصی خود بودند، زیاد شد، که به گفته یکی از کارکنان شرکت نفت، در یک مرحله 450 رده‌ی پستی در چند سال گذشته حذف شد. و همچنین در سال 99 نیز 250 رده پستی به خاطر ندانم کاری و سهل انگاری حذف شد.
این 700 رده‌ی پستی، در سالهای گذشته، با توجه به نیاز شرکت نفت برای بکارگیری نیروهای ارکان ثالث تعریف و توجیه و ایجاد شده بودند، ولی مشخص نیست به چه دلیلی با سهل انگاری و اهمال کاری یا با اعمال بخشنامه کوچک سازی دولت، این 700 رده‌ی شغلی شرکت نفت و گاز از دست رفت. جدای از اینکه تلاش مدیران سالهای گذشته‌ی شرکت، برای حفظ این 700 رده‌ی شغلی از بین رفت، بدست آوردن و احیای این تعداد رده‌ی شغلی نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد. و اما موضوع دیگر این است که چرا بیش از 4 سال، مردم و جوانان گچسارانی از نعمت آزمون‌های شرکت نفت بی بهره شدند، و هر بار به کارهای دیگری مرجوع می‌شدند، و مسئولان با جوسازی قصد داشته‌اند اینطور نشان دهند که شرکت نفت نیاز به نیروی جدید ندارد!؟ چطور ممکن است 700 شغل (این تعداد زیاد) به دلیل بخشنامه کوچک سازی دولت حذف شود؟ اگر این تعداد پست اضافه بوده چرا ایجاد شده؟
اینکه تصور کنیم 700 پست شغلی در شرکت نفت، بدون دلیل ایجاد شده باشد با عقل و منطق خیلی جور در نمی‌آید! از طرفی فشار کاری روی برخی نیروهای شرکت نفت از جمله نیروهای ارکان ثالث نیز با حذف 700 پست شغلی جور در نمی‌آید! انتقاد به شرکت نفت گچساران وارد است یا به وزارت!
ماشین‌های استیجاری شرکت نفت در هفته‌های اخیر و در سالهای گذشته بارها اعتراضاتی کردند، در سالهای گذشته «نیروهای اخراجی حراست شرکت نفت» بارها دست به اعتراض زدند، اما ریشه یابی اینگونه اعتراضات نشان می‌دهد که استخدام این نیروها و این ماشین‌های استیجاری، به دلیل بی ضابطه بودن، بی برنامگی و دست اندازی سیاسیون بر استخدامی‌ها بوده است. شرکتی که باید با برنامه ریزی مدون و تخصصی اداره شود، درگیر سیاسی کاری و نه حتی بازی‌های جناحی، بلکه درگیر منافع شخصی افراد شد، شبیه تکه گوشت قربانی‌ای که بر سر آن دعوا شده است.
رئیس روابط عمومی شرکت نفت گچساران در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز در این رابطه توضیحاتی داده و گفت: حذف سمت‌های شغلی از عهده شرکت ما خارج وسیاست کلان شرکت ملی نفت ایران است.
جعفری افزود: علارغم اینکه طبق روال، مکاتبانی انجام دادیم، ولی این سیاستی بوده که اعلام شده است.
جعفری اظهار کرد: خودمان متقاضی نیرو هستیم ولی هرچند سال یکبار شرکت ملی نفت در خصوص ایجاد یا حذف و اصلاح ساختار چنین برنامه‌هایی داشته است، شرکت مسجدسلیمان و جاهای دیگر هم این موضوع را داشته‌اند، این تصمیم، مرتبط با سیاست‌های کلان شرکت ملی نفت مبنی بر کوچک سازی دولت و یا چنین چیزهایی بوده است.
جعفری افزود: این تصمیم وزارت بوده است، ما تابع سیاست‌های کلان شرکت بالادستی خود هستیم. اگر بخواهیم قراردادی منعقد کنیم باید کسب اجازه از شرکت بالادستی داده شود، ما شرکت تابعه هستیم.
مطلب منتشر شده در خصوص موضوع «حذف 700 پست شغلی»، را در ادامه می‌خوانید: شرکت نفت و گاز در دهه 80 و نیز ابتدای دهه 90 تعداد زیادی سمتِ خالیِ کارگری داشت و از سوی دیگر به طور میانگین سالیانه حدود 90 نفر بازنشسته، فوتی و غیره ازشرکت نفت وگاز گچساران رفته‌اند.
بنابراین طبق قانون شرکت نفت وگاز می‌توانست درخواست جذب نیروی رسمی و ارکان ثالث در مقابل این سمت‌ها را ارائه دهد، این روند قانونی  با طی فرآیندی که ضوابط شرکت چگونگی به کارگیری افراد برای کار را مشخص کرده بود؛ پس هم مشکل کمبود نیروی انسانی حل می‌شد و  هم به اشتغال منطقه کمک می‌کرد و  هم کارکنان جذب شده به راحتی می‌توانستند حقوق و دیگر مزایاشان را دریافت کنند.
برای ایجاد سِمت کارگری در سالیان گذشته اول درخواست صورت می‌گرفت و سِمتی که تعریف می‌شد نیز قابل استفاده بود و از یک تا سه سال می‌شد خالی نگه داشته شود و برای آن سِمت نیرو جذب شود که اگر این جذب انجام نمی‌شد، آن سِمت هم حذف می‌شد.
تا حدودِ تقریباً اوایلِ سالِ ۹۲ همواره به تعداد سمت‌های کارگری خالی و کارهای جدید بر اساس مجوز مهندسی ساختار و بهره وری و نیز یازده به یک آنها در مقابلشان مجوز اخذ و با هماهنگی اداره کار و از طریق آزمون نیرو گرفته شد که کمک بزرگی شد هم به شرکت نفت هم به رفع بیکاری در منطقه که متاسفانه بعد از روی کار آمدن مدیران و روسای منصوب «نماینده وقت» نه تنها به این مهم توجه نشد بلکه با هدف تسویه حساب و آسیب به مدیران قبلی سعی کردند جذب نیروهای قبلی را هم غیر موجه و با مشکل مواجه کنند.
 هر چند این تسویه حساب‌ها، بی برنامگی‌ها و ندانم کاری‌ها همچنان ادامه داشت تا با نامه منع وزیر نفت برای افزایش نیرو هم مواجه شدند و حدود ۶۵۰ فرصت شغلی در  دوره نمایندگی آقای تاجگردون و مدیریتِ افرادی که منصوب کرد، از دست رفت.
 مدیرعاملان و مدیران منابع انسانی تابه امروز به دلیل سرگرم بودن به مسائل دیگر و دعوای بین مجموعه خودشان و مسائل حاشیه‌ای، به این مهم نپرداختند و مساله ای به این مهمی که می‌توانست حداقل ۶۵۰ نفر را یعنی یک عدد تاریخی را برای اشتغال درگچساران و باشت ایجاد کند، آن هم اشتغال پایدار و قانونی به فراموشی سپرده شد.
 اگرچه هم می‌توانست بار و فشارکار را تقسیم و باعث آرامش نیروهای موجود شود و خدای ناکرده در فشار کاری دچار خطاهای جبران ناپذیرنشوند که متاسفانه در چند مرحله باعث اتفاقات ناگوار شده و چندنفر از متخصصین به شهادت برسند.
 به هرحال طبق منابع موثق ظاهراً مناطق نفتخیز جنوب و تهران چند بار به مسئولین نفت وگاز گچساران تذکر می‌دهند و یادآوری می‌کنند که در خصوص این موضوع رسیدگی کنند، اما مجموعه مدیران نفت بین دعواهایشان این مساله را فراموش و به یکباره خبردار می‌شوند که متأسفانه تعداد حدود ۷۰۰ سمت در دو مرحله که یکی ازآنها مربوط به سال ۹۹ است،  در سیستم منابع انسانی گچساران و مناطق نفت خیز جنوب و تهران حذف شد.
ازطرف دیگر در مقابل بازنشستگی بیش از ۷۰۰ نفر و خالی شدن شرکت نفت و گاز از نیروی انسانی که ضرورت داشت در مقابل سمت‌های بازنشستگی هم درخواست نیرو شود، چنین پیگیری‌هایی صورت نگرفته است؛ یعنی یک ظلم تاریخی به جوان‌های شهرستان‌های گچساران و باشت و استان وحتی خودِ مجموعه نفت شد که با کمبود نیروی انسانی مواجه بود و متاسفانه همه از کنار این موضوع گذشتند.
یکی از بزرگ‌ترین خطاهایی که طی این چند سال در صنعت نفت و شاید در گچساران و شاید استان رخ داد این موضوع بود که می‌توانست حدوداً شرایط اشتغال بیش از هفتصد نفر را طبق قانون و ضوابط  فراهم شود و در این میان ظلمی که به جانبازان اعاده بکار و فرزندان شهدا و ایثارگران شده است مضاعف تراست.
بنابراین بوسیله این سمت‌ها می‌شد مشکل چندساله این ایثارگران هم حل شود که نشد؛ آیا کسی پاسخگوی این ظلم تاریخی به فرزندان گچساران هست؟ آیا آقای تاجگردون و مدیران  منصوبش در نفت و گاز گچساران باز هم فقط وزیر نفت و ارکان شرکت ملی نفت و مناطق نفتخیز را مقصر جلوه می‌دهند یا این موضوع را می‌پذیرند که چنین فرصتی را از دست دادند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احتمالا دیگه نورچشمی نداشتن جناب تاجگردون و دوستانش
Iran, Islamic Republic of
کلا این یک جریان است که شرکت نفت را جمع کنند
گچساران
Iran, Islamic Republic of
خوشحال بودیم که تاجگردون حذف شده ولی ظاهرا آتش ندانم کاری ها و بی عدالتی های او تا سال های سال دامن گچساران و گچسارانی را خواهد سوزاند.
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
نتیجه تبعیض و پارتی بازی های نماینده همینه دیگه. بعد هی بگید نماینده ملی. بله در سطح ملی شناخته شد ولی به عنوان یک نماینده ای که باید تایید صلاحیت نشود. محاکمه شود و....
محمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیران بدون حتی یک روز تجربه رو در پست ها می گمارند نتیجه این می شود .
سپهر
Iran, Islamic Republic of
زنگنه قصد دارد در این مدت باقی مانده صنعت نفت را تا حد ممکن نابود کند و زمین سوخته برای دولت و وزیر بعدی بجا گذارد
Iran, Islamic Republic of
وقتی که یک نفر را می آورند و به نماینده متعهد اجرای اوامر میشود معلومه که شرکت را با یاداره می کند.
قدرت طهماسبی
Iran, Islamic Republic of
وزارت نفت را از درون و خارج مورد هجوم قرار گرفته
نفت و گاز گچ
Iran, Islamic Republic of
والا ما که مدیری ندیدیم بیشتر به عروسک خیمه شب بازی میمونن.نماینده هم وقت نکرده که تکونشون بده به خاطر همین فراموش شد .
Iran, Islamic Republic of
سلام.وقتی عده ای طیه ۳۰ سال گذشته در شرکت نفت گچساران صاحب پست و منصب شدند،اینکار ها را فقط به این دلیل انجام دادند تا بتوانند فرزندان و نزدیکان خود را در شرکت نفت گچساران شاغل کنند.چون بخشنامه ها و دستورات وزرایه هر دوره در خصوص جذب نیرو را به خوبی میدانستند.مردم گچساران خیلی هستند که اجازه داده اند یک عده همچین ظلمی بر آنها روا دارند.
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای تاچگردون من خوانم احمدی مادره ایمان
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای تاچگردون ما یک خانواده ضعیف هستیم من با کارگری پسرم ایمان رابه مهندس شیمی رساندماز ازشما خواهش می کنم بک لطف در حق ما بکنید چون من هر دری که بوده باشد زدم میگن سابقه کار میخواهد تورا به خدا چون من یک بچه کم توان دارم وشوهره کارگر از شما ممنون هستم اگر کاری برای ما انجام دهید
Iran, Islamic Republic of
دربهبهان هم خیلی از کارگران پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را هم اخراج کرده اند چه کسی باید جوابگو باشد
حسین
Iran, Islamic Republic of
تاسف باره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چرا تاقبر آ آ آ هیچ کدام از حرفهای این مدیر قابل قبول نیست مگه بالاتر از سیصد نفر در.. شهرستان گچساران توسط وزیر نفت استخدام نشدنددرسطح مدیریت بله باند بازیه باید جلو این کارا را گرفت شاه وزیر وسرباز هست که کارها را خراب کرده به امید روزی که باند بازی جمع شود کارها عالی پیش میرود اطلاعات کامل خواستید درخدمتیم
دعوای دنباله‌دار بر سر فیلترشکن‌ها

دعوای دنباله‌دار بر سر فیلترشکن‌ها

اختلاف‌نظرها میان موافقان و مخالفان محدودیت‌های اینترنتی ادامه دارد. وزیر ارتباطات و ...
آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز

آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، چهره متمایزی است. از او بارها به‌عنوان ...
پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه علنی امروز مجلس یازدهم با نطق‌هایی در مخالفت ...
1