تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۱۷
کد مطلب : ۴۲۶۱۲۰

زيرزمين‌هاي وحشتناك سقط جنين

۱
۱
زيرزمين‌هاي وحشتناك سقط جنين
کبنا ؛ ایران در سراشیبی سالمندی قرار دارد و طبق پیش بینی کارشناسان، کشور ما در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان می‌شود. در حال حاضر هشت میلیون سالمند در کشور وجود دارد و استان گیلان پیرترین استان کشور است. در این بین آمار تولد در ایران امیدوار کننده نیست و از یک‌میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ به یک‌میلیون و ۱۹۶ هزار تولد تا پایان سال ۹۸ رسیده‌ایم! اما آمار تولد در کشور با توجه به شیوع کرونا، کمی امیدوار کننده است و در سه ماهه ابتدایی امسال ۲۸۰ هزار و ۵۴۷ تولد در کشور به ثبت رسید، و نسبت به آمار نقطه به نقطه سال گذشته، چند درصد افزایش داشته است. به استناد پوستری که روز گذشته تسنیم منتشر کرد، روزانه ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور رخ می‌دهد. پیش از این آمار سقط جنین قانونی در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار سقط بود و کارشناسان معتقد بودند که روزانه حدود ۷۰۰ سقط جنین در مراکز زیرزمینی انجام می‌شود. با شیوع کرونا و افزایش تورم در جامعه، افزایش سقط جنین، اتفاق دور از ذهنی نبود. در این بین مجلس یازدهم سعی دارد که با طرح ‌«‌جمعیت و تعالی خانواده» با ۷۰ ماده، نظارتش را بر مراکز غیرقانونی سقط جنین افزایش دهد و همزمان روند فرزندآوری را تسهیل نماید. قرار است که در این طرح مشوق‌هایی نظیر اختصاص سهام بورس به فرزندان و بازنشستگی زودتر از موعد مادران کارمند با سه فرزند را در نظر بگیرد، اما به باور بسیاری از کارشناسان، آینده نامعلوم پیش‌روی خانواده‌ها و دشواری‌های ازدواج و فرزندآوری، مانع از تحقق این امر می‌شود. موضوعی که دلیل اصلی افزایش سقط جنین در کشور نیز هست و بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل شرایط نامعلوم اقتصادی و سخت شدن زندگی تمایلی به فرزندآوری ندارند. در سال ۸۴، قانون سقط درمانی به تصویب مجلس رسید و یکسال بعد پزشکی قانونی اعلام کرد، حدود سه هزار مورد در کل کشور از این سازمان مجوز سقط دریافت کرده‌اند. سال ۹۴ این آمار حدود «ده هزار مورد» اعلام شد. اما آمار سقط‌های غیرقانونی بیش از این آمار بود . در سال ۷۴ وزارت بهداشت اعلام کرد ۸۰ هزار سقط‌ جنین در سال رخ می‌دهد، در سال ۹۲ نیز که وزارت بهداشت آمار سقط جنین را ۲۵۰ هزار جنین در سال اعلام کرد، نشان می‌داد که ۷۰۰ موجود زنده در سال کشته می‌شوند. در سال ۹۶ نیز دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت اعلام کرد که سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور گزارش می‌شود یعنی طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، هر روز هزار جنین در کشور کشته می‌شود و تنها حدود ده مورد قانونی است، البته برخی معتقدند که آمار سقط جنین در سال به ۷۰۰ هزار مورد نیز می‌رسد، یعنی دو هزار سقط جنین در روز! چندی پیش و در اواخر مردادماه، کبری خزعلی، رئیس شورای اجتماعی زنان از آمار بالای سقط جنین در ایران خبر داده و در همین رابطه گفته بود: «سقط‌های بی‌حساب و خارج از کنترل را داریم و بنا بر اعلام معاون و قائم‌مقام وزارت بهداشت در کشور سالانه ۶۰۰ هزار سقط غیرمجاز در کشور انجام می‌شود که به‌معنی روزانه دو هزار سقط است که این رقم حدود یک‌سوم تولد‌های کل کشور را در بر می‌گیرد.»
کاهش جمعیت در مراکز زیر پله‌ای/ پشت پرده سقط جنين - اسکان نيوز

در اواخر شهريور ماه امسال بود که محمدمهدي تندگويان معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش، با «شوک آور» توصيف کردن کاهش آمار ازدواج در کشور اعلام کرد بحران اقتصادي و شيوع کرونا در ايران تأثير زيادي بر کاهش فرزندآوري و افزايش سقط جنين خواهد داشت. تندگويان در اين رابطه مي‌گويد: «از آنجا که مشکلات اقتصادي فراوان است، ممکن است افزايش سقط جنين را در پي‌داشته باشيم. حتي ممکن است بيرون گذاشتن نوزادان يا معامله کودکان را مشاهده کنيم که بعضا آگهي‌هاي خريد و فروش نوزاد را مي‌بينيم که اين يک هشدار است، يعني حتي اگر بگوييم ممکن است در دوران قرنطينه کرونا مواليد افزايش پيدا کند، اين نگراني را که مواليد تبديل به آسيب‌هاي اجتماعي اين گونه شوند، داريم». پيش از اين و در اوايل تيرماه امسال، اميرحسين بانکي پورفرد، عضو کميسيون فرهنگي مجلس از کاهش 40 درصدي آمار ازدواج در ايران خبر داده و اين مسأله را سقوط آزاد ازدواج توصيف کرده بود. او وضعيت بد اقتصادي، عدم اشتغال و تورم روزافزون را از عوامل اصلي کاهش آمار ازدواج در ايران دانسته بود.
300 هزار سقط در سال
در اين رابطه يک جمعيت شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران مي‌گويد: مشکل اصلي جامعه در موضوع سقط جنين، بارداري‌هاي ناخواسته است. شهلا کاظمي پور همچنين آمار غير رسمي سقط جنين در سال را حدود 250 تا 300 هزار سقط، عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: سقط جنين چون يک عمل غيرقانوني در ايران است و به‌غير از موارد رسمي که تعداد آن در سال به 10 هزار مورد مي‌رسد و بيشتر اين اتفاق در مراکز زيرزميني صورت مي‌گيرد، هيچ آمار رسمي در اين زمينه وجود ندارد و بالاترين رقم با توجه به باروري‌هاي سال گذشته که حدود يک ميليون و 600 هزار بود، 300 هزار مورد سقط جنين وجود داشت. من معتقدم که آمار 600 هزار سقط جنين در سال غيرکارشناسي و بزرگ‌نمايي است و آمار قطعي در اين رابطه وجود ندارد. اين جمعيت شناس معتقد است که نکته مهم در رابطه با آمار سقط جنين، اين است که پزشکان اعلام مي‌کنند که بسياري از بارداري‌ها در يک ماه نخست، جنين بدون اطلاع مادر و علائم بارداري سقط مي‌شود، سقط‌هاي عمدي در اين رابطه مشکل‌ساز است و تاکيد ما بين 250 تا 300 هزار سقط در طول سال است. اما شيوع کرونا در ايران تا چه اندازه بر آمار سقط‌ جنين تاثير گذاشته است‌؟ کاظمي پور در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: برآورد ما بعد از شيوع کرونا اين بود که سقط جنين‌هاي عمدي کاهش پيدا کند، زوجين به‌دليل ترس از مراجعه به پزشک و بيمارستان‌ها، افزايش تعاملات خانوادگي و قوي‌تر شدن اعتقادات همزمان با بحران سلامت در جامعه، تمايل کمتري به سقط داشته باشند، اما هنوز آماري در اين رابطه منتشر نشده و زماني‌که تعداد تولدها را در سه ماه نخست سال 99 مي بينيم شاهد آن هستيم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ميزان تولدها افزايش داشته است. البته ناگفته نماند اين آمار تولد مربوط به زمان بارداري در پاييز سال 98 است و بايد منتظر ماند که آمار جديد منتشر شود و نسبت به آمار تولدهاي سال 99، آمار سقط جنين را بسنجيم. سقط جنين بيشتر به‌دليل بارداري‌هاي ناخواسته است و شامل ازدواج‌هاي سفيد مي‌شود و به‌نظر من ارتباطي به مسائل اقتصادي ندارد و در گذشته نيز که وضعيت اقتصادي و تورم نيز بهتر بود، ما اين موضوع را شاهد بوديم. هر چقدر زوجين بتوانند از وسايل پيشگيري بهتر و درست‌تر استفاده کنند، بارداري‌هاي ناخواسته کمتر مي‌شود و سقط جنين نيز کاهش مي‌يابد. چون جامعه به سمت دسترسي بهتر به امکانات بهداشتي پيش مي‌رود، احتمال مي‌دهيم که بارداري‌هاي ناخواسته نسبت به گذشته کمتر شود.

 
مرجع : آرمان ملی
نام شما

آدرس ايميل شما

دکتر کرمی
Iran, Islamic Republic of
دهدشت بیشتره از همه جا هست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1