تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۳
کد مطلب : ۴۲۶۰۵۰
رئیس علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:

هیچ شهری در خوزستان سفید نیست / ابتلای ۴۰ درصد بیماران در اجتماعات خانگی

۱
هیچ شهری در خوزستان سفید نیست / ابتلای ۴۰ درصد بیماران در اجتماعات خانگی
کبنا ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در شهرهای خوزستان گفت: در حال حاضر ۹ شهر خوزستان قرمز، ۵ شهر نارنجی و ۱۳ شهر زرد هستند و هیچ شهر سفیدی نداریم؛ این در حالی است که یک هفته قبل، تعداد شهرهای قرمز کمتر بود و شش شهر سفید نیز داشتیم.
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست خبری که دوشنبه شب (۷ مهرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر خوزستان در حال تجربه پیک دوم بیماری کرونا است، در حالی که پیک سوم بیماری در کشور رخ داده است. در اسفندماه و فروردین‌ماه، فاصله‌گذاری و دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی رعایت می‌شدند و حساسیت مردم بالا بود. همچنین ورودی‌های استان بسته و تردد بین شهرهای همجوار نیز مدیریت می‌شد اما به دلیل طولانی شدن کرونا و در کنار هم قرار گرفتن معیشت و سلامت، بازگشایی‌ها از ۲۳ فروردین‌ماه انجام شد و به تدریج آمار بیماران بالا رفت.
 وی افزود: در مردادماه وضعیت بیماری به اوج خود رسید و پس از آن روند کاهشی را طی کرد. در شهریورماه نیز این روند کاهشی ادامه داشت اما از ۲۰ روز پیش، شیب ملایم روند افزایش بیماران مشاهده شده است که امیدواریم با تلاش فعالان رسانه و همکاران بهداشت و درمان بتوانیم رعایت پروتکل‌ها را در اولویت مردم قرار دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مواجهه با آلرژی‌ها، آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز گفت: در فصل پاییز سه نوع درگیری در راه‌های هوایی با علائم تنفسی مواجه هستیم. یکی از این موارد، آلرژی‌های فصلی است که می‌تواند با سرفه، عطسه، تنگی نفس، خس‌خس سینه، آبریزش و یا گرفتگی بینی و یا خارش چشم خود را نشان دهد و بسیاری از اوقات این آلرژی‌ها به صورت سرفه خود را نشان می‌دهند.
وی با اشاره به تاثیر گرده‌افشانی گیاهان در بروز آلرژی‌های فصلی افزود: همیشه از نیمه شهریورماه علائم تنفسی بروز پیدا می‌کردند اما امسال گرده‌افشانی علف‌های هرز زودتر رخ داده و از ابتدای شهریورماه شاهد گرده‌افشانی علف‌های هرز بودیم. هر چند اکنون هر سرفه، سرفه کرونایی نیست اما این علائم آلرژی باید درمان شوند زیرا در فصل پاییز با طوفان آسم ناشی از بارندگی‌ها نیز مواجه خواهیم شد.
ابول‌نژادیان ادامه داد: همیشه نخستین پیک آنفلوآنزا در آبان‌ماه رخ می‌دهد اما خوشبختانه در گزارشی که توسط دکتر رئیسی از سوی سازمان بهداشت جهانی ارائه شده، میزان ابتلا به آنفلوآنزا نسبت به سال‌های قبل یک‌دهم شده است که این موضوع نیز به دلیل استفاده از ماسک است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به استفاده مردم از ماسک، انتظار می‌رود امسال آنفلوآنزا کمتر از سال‌های گذشته رخ دهد.
وی با اشاره به نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزا تصریح کرد: از روز گذشته ۲۳ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا وارد خوزستان شده و کار تزریق واکسن به پرسنل بیمارستان‌ها را آغاز کرده‌ایم. تزریق واکسن آنفلوآنزا برای پرسنل بهداشت و درمان، بیماران خاص (هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی) که ۱۰ هزار نفر هستند، زنان بارداری که زیر نظر مراکز بهداشت هستند و سرای سالمندان به صورت رایگان انجام می‌شود.
ابول‌نژادیان افزود: دیگر افراد که واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند نیز می‌توانند واکسن را از طریق داروخانه‌ها با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان خریداری کنند.
وی بیان کرد: افرادی که سالم هستند و هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند، نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند اما افرادی که بیماری زمینه‌ای یا آلرژی شدید تنفسی دارند، باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تابلوی بالینی کرونا از بین نرفته و همچنان بیماری با علائم گوارشی و تنفسی بروز می‌کند اما جوانان بدحال که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، زیاد دیده می‌شوند بنابراین مردم باید بدانند به محض بروز علائم تنفسی باید به پزشک مراجعه کنند.
ابول‌نژادیان بیان کرد: علاوه بر کارهای مربوط به کرونا، پایش و تحقیقات را نیز در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم. در یک بررسی میدانی از ۱۰ هزار نفر که در حال تردد در معابر اهواز بودند مشخص شد که ۴۵.۶ افراد از ماسک استفاده می‌کنند اما باید مردم بدانند در فضاهای باز که فردی به فاصله مناسب دو متر در حال تردد است، نیازی به استفاده از ماسک نیست.
وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود مردمی که در حال ورزش کردن هستند یا در یک فضای باز و خلوت هستند، از ماسک استفاده می‌کنند که باید بدانند در این موارد نیازی به استفاده از ماسک نیست اما مثلا هنگام تردد در خیابان سلمان فارسی اهواز (نادری) که تراکم وجود دارد، استفاده از ماسک الزامی است.
ابول‌نژادیان با اشاره به نتایج بررسی‌های انجام‌شده گفت: مشخص شد که افراد ۷۰ سال به بالا بیشترین میزان استفاده از ماسک و افراد زیر ۱۰ سال کمترین میزان استفاده از ماسک را دارند یعنی با افزایش سن، میزان استفاده از ماسک نیز به صورت قابل ملاحظه‌ای افزاش می‌یابد.
وی ادامه داد: همچنین میزان استفاده از ماسک در زنان بیشتر است. زنان ۶۰.۲ درصد و مردان ۳۷.۸ درصد از ماسک استفاده می‌کنند. در شرق اهواز میزان استفاده از ماسک ۴۸.۹ درصد و در غرب اهواز ۴۱.۵ درصد است. در مناطق هشت‌گانه شهری اهواز نیز منطقه دو با ۶۲.۶ و منطقه شش با ۲۰.۹ به ترتیب بیشترین و کمترین میزان استفاده از ماسک را دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در مناطق عین ۲، کوی مندنی، گاومیش‌آباد، گلدشت، مهاجرین و سید خلف، میزان استفاده از ماسک کمتر از ۱۰ درصد است اما در پاداد و چند منطقه برخوردار دیگر، میزان استفاده از ماسک بالای ۷۰ درصد است که این وضعیت نشان می‌دهد در محلاتی که وضعیت اقتصادی پایین‌تر است میزان استفاده از ماسک نیز کمتر است.
وی با اشاره به بررسی نحوه استفاده از ماسک نیز بیان کرد: در این بررسی‌ها مشخص شد که ۷۵.۶ درصد افرادی که ماسک زده‌اند، به صورت صحیح از ماسک استفاده کرده‌اند، ۱۲.۶ درصد دهان و بینی را به صورت کامل نپوشانده‌اند، ۹.۹ درصد به صورت وارونه ماسک زده‌اند و ۱.۹ درصد ماسک را کامل پایین آورده‌اند و ۲۴.۴ به صورت غلط از ماسک استفاده کرده‌اند یعنی یک‌چهارم آن‌هایی که ماسک می‌زنند نیز استفاده صحیحی از ماسک نمی‌کنند.
ابول‌نژادیان افزود: زنان ۷۸ درصد و مردان ۷۳ درصد از ماسک به صورت صحیح استفاده می‌کنند.
وی گفت: همچنین کمترین میزان استفاده از ماسک در شبانه‌روز در ساعت ۱۳ با ۳۷.۵ درصد و بیشترین میزان استفاده از ماسک در ساعت ۲۳ با ۶۳.۹ درصد بوده است.
انتصاب ابول نژادیان به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هر چه از مناطق کم‌برخوردار بیشتر بازدید می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که استفاده از ماسک در این مناطق کمتر شده است که در این راستا باید از ظرفیت مسئولیت اجتماعی کارخانجات، سازمان‌ها و نهادها برای تامین ماسک ارزان قیمت یا رایگان در این مناطق استفاده شود و تامین ماسک هر منطقه بر عهده یک سازمان باشد.
وی افزود: این اقدامات برای دانشگاه نیست بلکه برای مردم است. بانک‌ها چه کمکی به مردم کرده‌اند؟ آیا نمی‌توانند در مناطق کم‌برخوردار ماسک ارزان به مردم بدهند؟ در حالی که استفاده از ماسک، ۹۸ درصد در مقابل ابتلا به ویروس ایمنی ایجاد می‌کند.
ابول‌نژادیان بیان کرد: کرونا تنها مربوط به دانشگاه نیست؛ ما متولی درمان هستیم و در حال انجام وظایف خود هستیم اما برخی همکاران ما تاکنون کارانه آذرماه سال گذشته را دریافت کرده‌اند در حالی که در بسیاری از سازمان‌ها اگر کارانه دو سه ماه عقب بیافتد، نیروهای‌شان تجمع می‌کنند. هیچکدام از نیروهای ما این کار را نکردند.
وی افزود: در یک بازه زمانی، موجودی دانشگاه به گونه‌ای بود که نمی‌دانستیم حقوق پرسنل را بدهیم یا وسایل مراقبتی را برای پرسنل تهیه کنیم؛ در نهایت با تصمیم هیات رئیسه دانشگاه، وسایل حفاظتی را تامین کردیم و خوشبختانه هیچکدام از همکاران ما به دلیل کرونا فوت نکرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در شهرهای خوزستان گفت: در حال حاضر ۹ شهر خوزستان قرمز، ۵ شهر نارنجی و ۱۳ شهر زرد هستند و هیچ شهر سفیدی نداریم.
وی افزود: این در حالی است که یک هفته قبل، تعداد شهرهای قرمز کمتر بود و شش شهر سفید نیز داشتیم.
ابول‌نژادیان تصریح کرد: آمار ابتلا به کرونا رو به تزاید است، اما به تندی قبل نیست؛ اکنون موارد بستری نسبت به مردادماه ۱.۰۶ درصد افزایش یافته است.
وی گفت: در حال حاضر ۳۲ درصد موارد سندرم شدید تنفسی، کووید - ۱۹ هستند. آمار بیماران مبتلا به کرونا بر اساس افرادی که تست PCR آنها مثبت است، اعلام می‌شود. در برخی موارد تست PCR منفی و تست سی‌تی‌اسکن مثبت است که در این حالت این بیماران را محتمل به کرونا می‌دانیم نه مثبت قطعی. این تعاریف، قراردادی هستند و در همه دنیا، آمار بر این اساس اعلام می‌شود. احتمال مثبت شدن تستPCR نیز ۶۶ تا ۶۷ درصد است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به روند شیوع بیماری در خوزستان از ابتدای امسال، تصریح کرد: روند افزایش بیماران در فروردین‌ماه صعودی با شیب ملایم بود، اردیبهشت‌ماه و خردادماه صعودی با شیب تند، در ابتدای تیر تا ۱۲ تیرماه ثابت، ۱۳ تیرماه تا ۲۲ مردادماه نزولی شد و ۲۲ مردادماه تا سوم شهریورماه روند نزولی متوقف و از سوم شهریورماه نیز روند صعودی با شیب ملایم آغاز شد.
وی افزود: این افزایش آمار، همه به تجمعات و برگزاری مراسم برنمی‌گردد بلکه مسافرت‌های زیادی به استان‌های دیگر انجام شد که در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند.
ابول‌نژادیان در خصوص امکان اعمال ممنوعیت ورود و خروج در ورودی‌های استان بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بستن ورودی و خروجی استان‌ها را به ما نداده است. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود و مردم بدانند کرونا همه را مبتلا می‌کند. مشخص نیست کرونا تا چه زمانی با ما می‌ماند بنابراین مردم باید به اقناع فرهنگی برسند و خودشان این موارد را مدنظر قرار دهند.
 وی افزود: طبق تصمیم ستاد ملی کرونا افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، حق دریافت خدمات ندارند؛ به طور مثال رانندگان تاکسی یا اتوبوس اجازه دارند از حضور افراد بدون ماسک در وسیله نقلیه جلوگیری کنند که در گذشته چنین اجازه‌ای نداشتند.
وی با بیان اینکه اجتماعات کنترل‌نشده، رستوران‌ها و پارک‌ها نقطه آسیب در گسترش ویروس کرونا هستند، گفت: ۴۰ درصد افرادی که گرفتار کرونا شده‌اند، در اجتماعات خانگی به این بیماری مبتلا شده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه همچنان در خصوص اعلام آمار مبتلایان به کرونا تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اضافه کرد: هفتم مهرماه در خوزستان ۷۸ مورد مثبت بستری شدند و روز قبل از آن بیشترین آمار بستری با ۸۷ مورد را داشتیم. آمار فوتی در خوزستان نیز روزانه ۹ تا ۱۱ نفر بوده است. آمار بستری نیز تقریبا روزانه ۶۰ تا ۷۰ مورد است.
وی در خصوص فعالیت مدارس نیز گفت: فعالیت مدارس حضوری است اما حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست.
ابول‌نژادیان درباره نحوه تعطیل اعلام کردن مدارس بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا به هر استاندار اجازه داده است در صورتی که احساس کند نیاز به تعطیلی موقت یک مدرسه در شهرستان یا استان باشد، موضوع را با وزیر کشور مکاتبه کند و با تبادل نظر وزیر بهداشت و وزیر کشور، مدارس برای کوتاه‌مدت تعطیل شوند. تعطیلی مدارس در اختیار دانشگاه نیست و این یک تصمیم حاکمیتی است.
وی در خصوص اعلام بازگشایی مدارس خوزستان با دو هفته تاخیر گفت: در این خصوص مصوبه‌ای در ستاد استانی مقابله با کرونا داشتیم اما پس از آن، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مصوبه را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشت که عنوان شد باید طبق دستور رئیس جمهور در مصوبه ستاد ملی اقدام شود و مصوبه ستاد استانی، موثر واقع نشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش تخت‌های ICU در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه گفت: به طور مثال تا قبل از شیوع کرونا، در بیمارستان رازی اهواز ۲۵ تخت ICU داشتیم اما با تغییر کاربری، تخت‌های ICU این بیمارستان به ۵۰ تخت افزایش یافته است. افزایش تخت‌های ICU در بیمارستان‌های دیگر نیز در حال انجام است و در حال ساخت مگا ICU هستیم. ۱۵۷ دستگاه ونتیلاتور نیز به بیمارستان‌های دانشگاه افزوده شد که اگر این کار انجام نمی‌شد با بحران مواجه می‌شدیم.
وی بیان کرد: در پیک دوم بیماری پس از افزایش موارد بستری، ۳۴ تخت در بیمارستان گلستان اهواز و ۱۶ تخت در بیمارستان سینا کارون ویژه بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شد.
ابول‌نژادیان افزود: در حال حاضر بیمارستان امیرالمومنین(ع) تامین اجتماعی در اهواز مجددا پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را انجام می‌دهد و در صورتی که نیاز باشد، از ظرفیت بیمارستان‌های نیروی انتظامی و ارتش نیز استفاده خواهیم کرد اما فعلا نیاز به استفاده از بیمارستان‌های دیگر نداریم.
وی تصریح کرد: بخشی از کار دانشگاه علوم پزشکی مربوط به کرونا است و باید در مسیرهایی که طراحی کرده‌ایم، کار را جلو ببریم. زیرساخت‌های بهداشتی و درمان نیز استاندارد نیستند که باید آن را ارتقاء دهیم که در این راستا، دو هفته پیش با حضور ویدئوکنفراسی وزیر بهداشت، ۳۶ هزار مترمربع فضای بیمارستانی، درمانی و آموزشی افتتاح شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پذیرش دانشجویان خارجی نیز بیان کرد: یکی از کارهایی که در خوزستان مغفول مانده، استفاده از ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی بوده که در هشت ماه گذشته در این زمینه اقدام کردیم.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1