تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۴۲۶۰۴۴
فائزه هاشمي؛

حضور زنان را قبول ندارند / تصمیم‌گیری‌ها بیشتر از روی لجاجت است

۰
حضور زنان را قبول ندارند / تصمیم‌گیری‌ها بیشتر از روی لجاجت است
کبنا ؛باز هم فعاليت‌هاي انتخاباتي سياسيون آغاز شد و باز هم همان گير هميشگي که تعريف رجل سياسي است. سال‌هاست زنان فعال سياسي و البته شايسته حضور در پاستور با اين تفکر که در تعريف رجل سياسي نمي‌گنجند از عرصه رقابت دور مي‌شدند اما هيچگاه نااميد نشدند که سمبل اين مقاومت اعظم طالقاني بود. او، در چند دوره از انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کرد تا اين پيام را بدهد که زنان هم مثل مردان بايد اجازه داشته باشند شانس خود را براي رئيس‌جمهور شدن امتحان کنند و رئيس‌جمهور شدن را حق زنان مي‌دانست.
عباسعلي کدخدايي در قامت سخنگوي شوراي نگهبان در آخرين اظهاراتش چنين گفت که «منع قانوني براي کانديدا شدن زنان وجود ندارد و شايد در دوره‌هاي آتي رئيس‌جمهور زن هم داشته باشيم.» اما فعالان سياسي زن معتقدند که اظهارات کدخدايي تنها براي قانع کردن زنان است و زنان پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري با اين استدلال که رجل سياسي نيستند ردصلاحيت مي‌شوند. فرزانه ترکان يکي از فعالان سياسي زن است که در واکنش به اظهارات کدخدايي مي‌گويد: «وقتي اسم وزير زن برده مي‌شود، موضع‌گيري‌هاي تندي از سوي برخي‌ها، گرفته مي‌شود به‌گونه‌اي که موجب عقب‌نشيني رئيس‌جمهور از معرفي وزير زن مي‌شود، بنابراين اين سخنان کدخدايي در حد يک شوخي است. زنان ما همچنان براي رسيدن به حقوق اوليه خود در حال تلاش هستند چه برسد به اينکه بخواهيم، بحث‌هاي بالاتر را مطرح کنيم.» يا شهربانو اماني عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران تاکيد دارد: «کدخدايي تا حدودي در سخنانش فرار به جلو کرده و گفته که زنان به زنان راي نمي‌دهند؛ از اين رو بنده بر اين باورم که او به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان، اظهارنظر فردي‌ خود را بيان کرده است.»
روايتي از چالش‌هاي کانديداتوري زنان
فائزه هاشمي از جمله فعالاني است که حضور زنان در پاستور را داراي منع نمي‌داند و از سنگ‌اندازي‌ها در اين مسير گلايه مي‌کند. او درباره اظهارات کدخدايي مي‌گويد: «کدخدايي در مقابل سوال خبرنگار اين پاسخ را داده است البته واقعيت را گفته است چراکه هيچ منع قانوني براي حضور زنان وجود ندارد. از اين قضيه تفاسير متفاوتي مي‌شود، عده‌اي معتقد هستند که چون انتخابات گذشته، انتخابات سردي بود و عده‌اي از مردم شرکت نکردند و با اين حرف‌ها مي‌خواهند انگيزه و اشتياقي ايجاد کنند تا مردم را به پاي صندوق‌هاي راي بکشانند، يک تفسير هم اين است که چون يک کمپيني در رابطه با رياست‌جمهوري زنان راه افتاده است و اينها پيش‌دستي کرده‌اند تا در مقابل يک کمپيني قرار نگيرند تا بعد مجبور شوند يک چيزي را تاييد يا رد کنند، پس خودشان وارد قضيه شدند تا کار به آنجاها نکشد.»

انتقاد شدید فائزه هاشمی‌ رفسنجانی از سیاست ایران در سوریه

وي افزود: «به‌هرحال هر چيزي با هر دليلي که هست به نظر من چيز خوبي است و مهم اين است که اين حرف گفته شده و اين اتفاق خوبي است، البته ما قبلا اين را داشته‌ايم، يعني در سال 88 آقاي کدخدايي نگفته بود که رياست‌جمهوري زنان منع قانوني دارد اما گفته بود که منع ندارد، بنابراين اين موضوع خيلي چيز جديدي نيست. به نظر من اين خبر خوبي براي ما خانم‌هاست.» هاشمي در پاسخ به اينکه چرا تکليف بحث رياست‌جمهوري زنان بعد از 40 سال هنوز مشخص نشده است؟ چرا عزمي در اين قضيه وجود ندارد؟ به خبرآنلاين گفت: «متاسفانه يکي از مهم‌ترين سياست‌هايي که هميشه روي آن پافشاري شده است، «مرغ يک پا دارد» است، يعني زماني که حرفي زده مي‌شود تا آخر بايد روي آن قضيه پيش روند، ضمن اينکه مسائل زنان مدت‌هاست که به‌جاي اينکه يک موضوع حقوقي و اجتماعي باشد به موضوعات سياسي و امنيتي تبديل شده است. شرايط و ويژگي‌هايي که قانون اساسي براي رئيس‌جمهور تعريف کرده است، مثلا ما خانم طالقاني را داشتيم که معمولا براي اينکه شوراي نگهبان را در موضع تصميم‌گيري قرار دهد ثبت‌نام مي‌کرد که به نظر من يک حرکت مدني خوبي بود، البته خانم طالقاني يک دوره‌اي نماينده مجلس بودند و من نمي‌دانم آن شرايط مدير و مدبر و رجل و شخصيت اجتماعي و... از نگاه شوراي نگهبان و حقوق‌دانان چگونه تعريف مي‌شد.»
هاشمي تصريح کرد: «تصميم‌گيري‌هاي ما بيشتر از روي لجاجت است، يعني زماني که مي‌بينيم يک حرفي گفته مي‌شود و مطالباتي براي آن وجود دارد انگار قسم خورده‌ايم که نبايد با آن بدون هيچ دليلي همراهي کنيم و بايد بر سياست‌هاي خودمان پافشاري کنيم چون فکر مي‌کنيم که اگر اينجا به‌درستي کوتاه بياييم در جاهاي ديگر هم بايد کوتاه بياييم و اين نحوه حکومت‌داري خوبي نيست» هاشمي تصريح کرد: حتي پدرم مي‌گفتند که در مجلس خبرگان زماني که کلمه رجل را به کار بردند، منظور آقاي ‌بهشتي که آن‌زمان مجلس را اداره مي‌کردند به‌خاطر اينکه آن‌زمان خيلي‌ها انقلابي و اسلامي بودند و ممکن بود با رياست‌جمهوري زنان مشکل داشته باشند از کلمه مرد استفاده نکردند و به جاي آن از کلمه رجل استفاده کردند که بعدا هر زماني که فضاي جامعه متفاوت شد (البته جامعه با اين قضيه مشکلي ندارد) بتوانند از اين کلمه استفاده کنند تا زنان هم بتوانند رئيس‌جمهور شوند. طرح اصلاح قانون انتخابات کار را براي نامزدي زنان سخت مي‌کند.

 
مرجع : آرمان ملي
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1