تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۴۲۵۹۷۷

كويت فداكاري ايران را فراموش كرد

۰
كويت فداكاري ايران را فراموش كرد
کبنا ؛ نخست‌وزير کويت که به‌عنوان نماينده امير اين کشور در هفتاد و پنجميـن نشــست مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني کرد، در بخشي از سخنان خود به مسائل منطقه از جمله ايران پرداخت. اين مقام کويتي مدعي شد که براساس اصل حسن همجواري که در منشور سازمان ملل نيز وجود دارد بار ديگر از جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهد که تدابير جدي به‌منظور ايجاد اعتماد و آغاز گفت‌وگو اتخاذ کند و اين گفت‌وگوها بايد براساس احترام به حاکميت کشورها، عدم دخالت در امور داخلي کشورها و کاهش تنش در منطقه خليج‌فارس باشد زيرا اين امر مي‌تواند در تقويت روابط و همکاري‌ها و احترام متقابل سهيم باشد و خواسته‌هاي تمام کشورها و ملت‌هاي منطقه از جمله امنيت و ثبات و آسايش را به بار مي‌آورد و از تهران مي‌خواهيم که براي خاموش کردن آتش تنش در منطقه با جامعه بين‌المللي همکاري کند. اين اظهارات در حالي مطرح شده که جمهوري اسلامي ايران همواره به‌دنبال حل بحران‌هاي منطقه و گفت‌وگو با کشورهاي عربي به منظور ايجاد ثبات و امنيت در منطقه بوده است. با توجه به تنش‌هاي اخيري که کشورهاي عربي عليه ايران در ماه‌هاي اخير ايجاد کرده‌اند به نظر مي‌رسد کويت نيز که معمولا سياست متعادل‌تري داشته است نيز به اين جبهه ضد ايراني نزديک‌تر شده است؛ امري که چالش‌هاي پيش روي منطقه را بيشتر خواهد کرد. در راستاي بررسي اين مساله « آرمان ملي» گفت‌وگويي با امير موسوي، رايزن پيشين ايران در الجزاير داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
اظهارات نخست‌وزير کويت عليه ايران در سازمان ملل با چه اهدافي انجام شده است؟
صباح خالد که امروز نخست‌وزير کويت است سابقه ديپلماتيک در عربستان دارد و در سازمان کنفرانس اسلامي نيز سمت داشت. او شخصي ريشه‌دار در عرصه بين‌المللي و ديپلماتيک است و از او بعيد بود چنين اظهاراتي در خصوص ايران ايراد کند و اين اظهارات در مجمع عمومي سازمان ملل با بي‌انصافي نطق شد. جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي گذشته کمک‌هاي بسيار زيادي به کويت کرده است. در زمان اشغالگري صدام و هم بعد از آن در بازسازي و هم امروز همواره روابط ايران و کويت صميمي و خوب بوده است. نخست‌وزير کويت دو مطلب را ايران خواسته است. او مدعي شده است که ايران به منطقه اطمينان دهد که در امور داخلي آنها دخالت نمي‌کند و مشخص است اين صحبت‌ها با سياست خاصي نطق شده است زيرا بارها مقامات کويتي اذعان کرده‌اند که عربستان اجازه تعامل با ايران را نمي‌دهد. در خصوص ترسيم مرزهاي دريايي و پيشرفت روابط دوجانبه همواره عربستان مانع کويت بود و مشخصا کويت روابط خود با ايران را به‌خاطر عربستان سعودي کاهش داد. امروزه کويت حتي در مساله رواديد نيز کارشکني مي‌کند. بنابراين اين اظهارات نيز به نحوي در راستاي نزديک شدن اين کشور به عربستان بيان شده است.
کويت که امروز از ايران مي‌خواهد تا به کشورهاي منطقه تضمين امنيتي بدهد، خود چه نقشي در ناآرامي‌هاي منطقه داشته است؟
کويت در حمايت از تروريست در منطقه نقش بسزايي داشته است. عملا مفتي‌ها و رسانه‌هاي کويتي به يک تريبون براي حمايت از ترويست‌ها در يک برهه زماني تبديل شده بود و يادمان نخواهد رفت که شيخ عرعور از رسانه‌هاي کويت استفاده مي‌کرد و از تروريست‌هاي وهابي حمايت مي‌کرد. همين مفتي‌هاي کويتي بودند که تروريست‌هاي داعشي را در عراق به کشتن مردم تشويق مي‌کردند. تروريست‌ها عملا در مقابل پارلمان کويت عليه ايران تظاهرات مي‌کردند و برخي در پارلمان اين کشور نيز حمايت مي‌کردند.

روابط ايران و کــويت در ايام دفاع مقدس و جنگ خليج فارس چــه فراز و نشيب‌هايي را پشت سر گــذاشت و امروزه با چالش‌هايي مواجه است؟
يادمان نمي‌رود که کويت در مدت 8 سال جنگ تحميلي حامي مالي، تسليحاتي و تبليغاتي صدام بود اما پس از آن دوران ايران تمامي اين رفتارهاي ناخوشايند کويت را فراموش کرد و تلاش کرد پس از جنگ تحميلي روابط خود را با کويت گسترش دهد به همين دليل کمک بزرگي به اين کشور در مقابل صدام کرد. آنچه قبل از صادرات به کویت باید بدانیم | الوبیزنسايران در روزهاي اول به‌شدت مانع صدام براي حمله به کويت شد. نبايد يادمان رود که آيت‌ا... هاشمي و ولايتي چه تلاش‌هايي براي حمايت از کويت در آن برهه زماني انجام دادند و حتي به‌صورت علني به صدام هشدار دادند که نبايد به کويت حمله کند. پس از ورود عراق به کويت نيز حمايت‌ها ادامه داشت و صدام مجبور شد به اهالي کويت که مجوز از ايران داشتند احترام کامل بگذارد. پس از تصرف کويت، نظاميان عراقي به هيچ خانه‌اي که مدرک ايراني داشتند جرات نداشتند حمله کنند و عملا ايران براي بسياري از کويتي‌ها مصونيت ايجاد کرد. زماني که عراق از کويت عقب‌نشيني کرد تمامي تاسيسات نفتي اين کشور را به آتش کشيد و ايران براي کنترل امنيت اين تاسيسات و خاموش کردن آتش‌ها در کويت شهيد داد. پس از روي کار آمدن دولت روحاني نيز تعامل في‌مابين بسيار خوب و مثبت بود. ايران تمامي گذشته بد کويت را فراموش کرده است تا روابط خوبي با کويت داشته باشد اما آنها گوش به فرمان عربستان هستند. کويت درخصوص فلسطين نيز تا به امروز مواضع خوبي داشته است و نبايد مجموعا با اين لحن با ايران صحبت مي‌کرد. ايران از کويت زخم خورده اما در سال‌هاي گذشته هميشه رابطه خوبي با امير کويت داشته است. نخست‌وزير کويت با نگاه به اين مسائل سخنراني خود را به شکل ديگري تنظيم مي‌کرد.


 
مرجع : آرمان ملي
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1