تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۲۵۹۶۵
نماینده کهگیلویه و بویر احمد در شورای عالی استان‌ها:

ضرورت رفع معضلات و مشکلات عشایر جهت شکوفایی بخش تولید

۲
۰
ضرورت رفع معضلات و مشکلات عشایر جهت شکوفایی بخش تولید
کبنا ؛فرزاد آذریان در تشریح مشکلات عشایر گفت: باید اذعان کرد که این قشر مولد با مشکلات و محدودیت‌ها زیادی زندگی خود را سپری می‌کنند.
 
فرزاد آذریان نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها درباره مشکلات عشایر اظهارداشت: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ساختار طبیعی و اقلیمی منحصر به فردش یکی از استان‌های عشایر خیز کشور محسوب می‌شود. ۲۳ درصد اراضی استان با جمعیتی قریب به ۰ ۸ هزار نفر به عشایر اختصاص داده شده است.
 وی با بیان اینکه عمده فعالیت و شغل مردم عشایر استان دامپروری، کشاورزی و باغداری است بیان کرد: بر این اساس استان کهگیلویه و بویر احمد سهم بسیار زیادی در تولید گوشت و محصولات کشاورزی استان و استانهای همجوار دارد. اما با تأسف باید گفت که این قشر نجیب و مولد با مشکلات و محدودیت‌ها زیادی، زندگی خود را سپری می‌کنند.
نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر معضلات در مسیر کار و تلاش عشایر نبود بدون شک نقش بارزتری را در تولید از خود نشان می‌دادند. براین اساس می‌طلبد دولتمردان محور اساسی برنامه ریزی‌های خود برای جلوگیری از مهاجرت عشایر به شهر و فعال کردن و تشویق آن‌ها در بخش تولید و شکوفایی را مد نظر قرار دهند.
آذریان با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای عشایر به علت صعب العبور بودن مناطقی که از آن گذر می‌کنند گفت: از برخی پروژه‌ها بعد از اجرای آن توسط عشایر مراقبت نمی‌شود. پیمانکاران مجرب نیز از پروژه‌های عشایر به علت صعب العبور بودن مناطقی که عشایر در آن حضور دارند استقبال نمی‌کنند. همچنین عشایر از مراکز تأمین انرژی و خدمات رسانی به علت دردسترس نبودن بی بهره هستند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000425/nf00425965-2.jpg
 وی، آسیب پذیری عشایر از سوانح و بلایای طبیعی به ویژه خشکسالی، از بین رفتن ایل راه‌ها و افزایش مشکلات و مخاطرات کوچ سنتی در مسیر جاده‌های اصلی و فرعی، واگذاری، تصرف وتعرض اشخاص حقیقی و حقوقی به حریم مراتع و ایل راه‌ها و چمنزارها و اطرافگاههای عشایری و عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی در زمینه ساماندهی عشایر و رسیدگی به امور آن‌ها را اهم مشکلات عشایر برشمرد و افزود: به علت این مشکلات شاهد مهاجرت عشایر به روستاها و شهرهای اطراف آن هستیم. بایستی جایگاه مناسب در نظام برنامه ریزی برای ساماندهی کوچ و اسکان عشایر در نظر گرفته شود.
 عضو کمیسیون امور اقتصادی و برنامه و بودجه شورای عالی استان‌ها خواستار خرید تضمینی محصولات و فرآورده‌های عشایر شد و افزود: عدم خرید تضمینی محصولات تولیدی عشایر موجب ضرر و زیان به این قشر زحمت کش می‌شود. لذا با خرید تضمینی می‌توان بخشی از کمبود نقدینگی عشایر برای استفاده از ظرفیت‌های تولیدی موجود در منطقه عشایر را جبران کرد. از سوی دیگر عدم ثبات در بازار محصولات دامی و صنایع دستی عشایر جبران خواهد شد.
 آذریان در ادامه سخنان خود بر ضرورت رفع محدودیت‌های ناشی از نداشتن وثیقه‌های مقبول نظام بانکی در اخذ تسهیلات توسط عشایر تاکید کرد و افزود: بانک‌های عامل با شبکه تعاونی‌ها جهت تأمین نقدینگی برای عشایر همکاری‌های لازم را ندارند.
 نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد عدم بهره مندی کامل عشایر از سوخت فسیلی در کلیه مناطق عشایری، مشکلات و محدودیت‌های روش‌های نوین زراعی و آبیاری در باغات و اراضی کشاورزی عشایری، عدم صدور سند قطعی در عرصه‌های تحت مالکیت عشایر و منابع ارضی واگذار شده به عشایر، عدم تحقق کامل مفاد قوانین و برنامه‌های مصوب در امور عشایر به خاطر عدم تخصیص به موقع و کامل اعتبارات، عدم گسترش بازارها، عدم توسعه روش‌های تولید و نبود حمایت‌های مالی و بیمه‌ای لازم و افزایش قیمت داروها و نهادهای دامی و از هم پاشیدگی نظام ایلی و جایگزین نشدن نظام جدید را دیگر مشکلات عشایر دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهقلی سوق
Iran, Islamic Republic of
کا جان خوت جمع کن
مردم دارند از فقر و فلاکت میمیرند.
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
هر چه مشکل شهر دهدشت را حل کردید مشکل عشایر را هم حل کنید.خدایی خودتان فکر میکنید به سرانجام شهر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1