تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب : ۴۲۵۸۸۰

(فیلم) بهترین تک تیرانداز دنیا چه کسی بود؟

۲۰
۲۱
(فیلم) بهترین تک تیرانداز دنیا چه کسی بود؟
کبنا ؛صدام برای شکار گردان تک نفره، تیمی ۲۰ نفره از بهترین تک تیراندازان بین المللی را اجیر کرده بود که هر بار با تلفات سنگین بر می‌گشتند.

    

 بهترین تک تیرانداز دنیا چه کسی بود؟


زندگینامه شهید عبدالرسول زرین
شهید عبدالرسول زرین یکی از شهدای کهگیلویه و بویراحمد است که سال ۱۳۲۰ در یکی از روستاهای توابع استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. در چهار سالگی پدر و در ۶ سالگی مادرش را از دست داد و پس از مرگ آن دو، سرپرستی اش را دایی‌او بر عهده گرفت
زندگینامه شهید عبدالرسول زرین
نوجوانی بیش نبود که تصمیم به هجرت از دیارش گرفت. او در سن ۱۵ سالگی بعد از طی طریق کوه و دشت تنها به اصفهان رسید و بعد از مدتی کار و تلاش تشکیل خانواده داد و در سن ۲۷ سالگی اقوامش را که در کودکی از آنها جدا شده بود، پیدا کرد.در شهر اصفهان منزل و مغازه‌ای با شغل لباس فروشی در حوالی مسجد باباعلی عسگر تهیه کرد. در تظاهرات ضدطاغوت شرکت می‌کرد و مزاحمت‌ و تهدیدهای ساواک بر اراده محکم و مومنانه‌اش برای تحقق فرامین امام خمینی (ره) کوچکترین خللی ایجاد نکرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تهاجم نظامی استکبار، او لباس رزم پوشید.

در این زمان عبدالرسول زرین که افتخار عضویت در سپاه اصفهان را داشت به غرب کشور اعزام شد و مردانه و هوشیارانه به سرکوب ضد انقلاب پرداخت.  بعد از آن به جبهه جنوب شتافت و در کنار سردار شهید «حاج حسین خرازی» و سردار «رحیم صفوی» به نبرد پرداخت. وی در جبهه‌ها نقش منحصر به فردی ایفا کرد و در جنگ‌های نامنظم و دیگر عملیات‌ها به عنوان تک تیرانداز، نقش حساس و ظریف خود را بازی کرد و با ۷۰۰ شلیک موفق، صیاد خمینی لقب گرفت.
 شهید حاج حسین خرازی، زرین را به خوبی می‌شناخت و درباره‌اش حرف‌های زیادی زده است‌. رابطه این دو رابطه پدر و فرزندی بوده و بارها همدوش با یکدیگر صحنه‌های پر خطر و نفس گیر را در کردستان و جنوب به چشم دیده‌اند. زرین بارها زخمی شده بود و۶۰ درصد از کار افتادگی داشت. خرازی معافیت او را از رزم صادر کرده بود اما نشستن برای این رزمنده دلاور معنایی نداشت.
 این تک‌تیرانداز ایرانی در منطقه بُستان و در هنگام هدف گیری،  لاله گوشش مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما زرین جان سالم به در برد .

شهید خرازی درباره زرین گفته است:« او قبل از شروع جنگ تحمیلی در کردستان و در گروه ضربت خیلی خوب خود را نشان داد. دیواندره شاهد دلاوری‌های اوست.» گروه ضربت به فرماندهی حسین خرازی به هر وحشتکده‌ای سرک می‌کشید و بارها با هنر این پلنگ کوهستان یعنی زرین، دشمن بیشترین آسیب‌ها را متحمل شد.
این تک تیرانداز بارها آتش بار دشمن را در ارتفاعات صعب‌العبور فقط با یکبار فشار دادن ماشه تفنگ « اس وی دی و اف پی کا» خاموش کرد. تا سال ۶۳ به طور مداوم در بیشتر عملیات‌های جنوب و غرب حضور فعال داشت. مسئولیت‌های مختلفی از جمله فرماندهی گردان و محور را بر عهده داشت و گروه‌های مختلفی را آموزش داد و به عنوان تک تیرانداز بین گردان‌ها فرستاده است.
 

این ادعای بزرگی است ولی اتفاق افتاده و شوخی نیست. این مطلب به تأئید حاج حسین خرازی رسیده است و قول اوست که شهید زرین به وسیله سلاح «اس وی دی» چند هزار دشمن بعثی را به هلاکت رسانده و چندین فرمانده عراقی را از میان برداشته است. او به تنهایی چندین تپه را تصرف کرده است. تپه‌هایی را که زرین تصرف کرده به نام خودش نامگذاری کرده‌اند. عبدالرسول زرین، به دلیل ترسی که در دل دشمن انداخته بود به «صیاد خمینی» معروف شده بود.
شهید خرازی در مورد دلاوری‌های زرین عنوان کرده است: «انگار که ایشان جنگی به دنیا آمده بود.» در جای دیگر هم او را «گردان تک نفره زرین» خطاب کرده بودند چون به اندازه یک گردان موثر بود.
نحوه شهادت شهید زرین
سرانجام شهید زرین در عملیات غرور آمیز خیبر حماسه سرایی کرد و در نهایت  در اسفند ماه ۱۳۶۲  بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به شهادت رسید و بعداز سالها مجاهدت مزد جهادش را گرفت.
در زمان جنگ ایران و عراق برخی از فرماندهان و رزمنده‌های ایرانی به دلیل قابلیت‌ها و شجاعت‌هایی که داشتند مورد تنفر صدام قرار می‌گرفتند و فرمانده ارتش بعث شخصاً برای سر آنها جایزه تعیین می‌کرد. مانند شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری)، شهید عباس دوران، شهید علی هاشمی، شهید برونسی و... شهید عبدالرسول زرین هم یکی از همان سرداران دلاوری بود که خار چشم دشمن شد و صدام برای به شهادت رساندنش، بهترین تک تیراندازانش را به خط نمود

 
. اما آنها کاری از پیش نبردند تا اینکه عبدالرسول معروف به عنوان گردان تک نفره زرین در اثر ترکش خمپاره در عملیات خیبر آسمانی شد. اما رمز و راز حماسه‌سرایی‌هایش از زبان فرمانده لشکر 14 امام حسین (ع)‌ و خانواده شهید بسیار شنیدنی است. شهید خرازی بسیار‌ی از خاطرات و دلاوری‌های عبدالرسول زرین را در سال 1364 در نواری ضبط کرده و به خانواده شهید می‌رساند تا امروز برای شناخته شدن شهیدی که 3 هزار شلیک موفق داشته است دچار تردید نشویم. آنچه پیش رو دارید حاصل همکلامی ما با دکتر اصغر زرین فرزند شهید عبدالرسول زرین است.

آقای دکتر زرین ابتدا خودتان را برایمان معرفی کنید و از خانواده شهید زرین برایمان بگویید.
من اصغر زرین هستم. هفت خواهر و برادر هستیم. چهار پسر و سه دختر. من فرزند پنجم خانواده هستم و خیلی همراه پدر بودم. برای همین خاطرات زیادی از ایشان به یاد دارم. وقتی پدر شهید شدند من 9 سال داشتم. پدر همواره از خاطراتش برایمان روایت می‌کرد. از میزان دوستی وصمیمیت ایشان و سردارشهید حاج حسین خرازی هم مطلع بودیم. پدر و شهید خرازی سال‌ها با هم درمیادین نبرد کردستان و جنوب دوشادوش با دشمنان جنگیده بودند. شهادت پدر برای شهید خرازی بسیار سخت بود. رابطه بین حاج حسین خرازی و پدر رابطه پدر فرزندی بود. او همواره از خاطرات پدر برای رزمندگان سخن می‌گفت. در نهایت در سال 1364، شهید خرازی صحبت‌ها وخاطرات خود را از پدر برایمان در یک نوار صوتی ضبط کرد. ما هم در تلاش هستیم تا همه خاطرات پدر را مکتوب کنیم و ان‌شاءالله در کتابی به نام گردان تک نفره زرین به چاپ برسانیم.

گویا شهید زرین دوران کودکی پرماجرایی داشته است؟
پدر در اطراف گچساران به دنیا آمده و اجدادشان از بزرگان آن خطه بودند. متأسفانه پدربزرگ پدرم در درگیری‌های آن زمان خان‌ها و خانزاده‌ها کشته می‌شود. پدر، پدر و مادرش را در کودکی از دست می‌دهد. از آنجایی که اموال زیادی هم داشتند خوانین منطقه اموال پدر را غصب می‌کنند. تا اینکه به سن 10 سالگی می‌رسد. به‌رغم سن کم خیلی باهوش بود. از این رو به دنبال احقاق حقش می‌افتد. اما از آنجایی که جان پدر هم به خطر می‌افتد راهی شهر رضای اصفهان می‌شود. آن زمان 12- 11 سال داشت، بعد از یکی دو سال راهی اصفهان می‌شود و زندگی خود را در آنجا آغاز می‌کند. پدر به تنهایی در سن 14 سالگی در اصفهان زندگی خوبی را برای خودش فراهم می‌کند و روی پای خودش می‌ایستد. ایشان یک مغازه لباس فروشی داشت که بعد از ازدواج با مادرم مغازه چینی فروشی را هم همراه لباس فروشی در محله دروازه شیراز (خیابان شیخ صدوقی) اصفهان دایر می‌کند.

شهید زرین در اصفهان ازدواج کردند؟
پدر سال 1342 در شهر رضای اصفهان ازدواج می‌کند. ایشان در زمانی که خبری از انقلاب و اسلام در کشور نبود، برای ازدواج دنبال زنی مومن می‌گردد و به حمد خدا مادر را که اهل نماز، روزه و قرآن بود پیدا می‌کند و با ایشان ازدواج می‌کند. مادر همیشه می‌گوید: وقتی پدر به خواستگاری من آمد ایشان را فردی پر کار و زحمتکش دیدم؛ انسانی مومن و متعهد. برای همین با مهریه کم با ایشان ازدواج کرده و مهمانی خیلی ساده‌ای هم برگزار کردند.

 
آشنایی شهید زرین با انقلاب از کجا رقم خورد؟
پدر زمانی که به اصفهان آمد با مسجد و هیئت‌ها وافراد مذهبی‌اش آشنا شد. به قول خود پدر آشنایی با روحانیت تحولی عظیم در من ایجاد کرد، گویی گمگشته‌ام را پیدا کردم. پدر ذاتاً انسانی ظلم ستیز و جویای حقی بود. از همان دوران کودکی، نمی‌توانست در برابر ظلم کوتاه بیاید. با آغاز زمزمه‌های انقلاب و حرکت‌های انقلابی، به خیل انقلابیون می‌پیوندد. پدر در محله‌ها اعلامیه‌های امام خمینی را پخش می‌کرد و مدتی بعد از سردسته‌های فعال انقلابی می‌شود. ایشان از اولین نفراتی است که در محله شیخ صدوقی اصفهان به بالای یک بام می‌رود و شروع به سر دادن «الله اکبر» می‌کند. ندای الله‌اکبر پدر تا همیشه در میان مردم طنین انداز می‌شود و به اولین تکبیرگو مشهور می‌‌گردد. یکی دیگر از کارهای پدر این بود که در میدان مجسمه که مجسمه شاه در آن قرار داشت و امروز به میدان انقلاب معروف است، جلوی چشم مأموران ساواک به بالای مجسمه می‌رود و آن را پایین می‌اندازد. برای همین پدر در لیست سیاه ساواک قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود برای فرار از دست مأموران با موتور سوزوکی‌اش به سمت شیراز متواری شود.
از فعالیت‌های پدر بعد از پیروزی انقلاب برایمان بگویید.
 

پدر یکی از محبوب‌ترین کاسب‌های محل بود، زیرا همیشه حواسش به جیب مردم بود. اما با همه این وجود کار وکاسبی را رها کرد و بعد از پیروزی انقلاب به شکل داوطلبانه راهی کمیته انقلاب اسلامی شد تا حفاظت از مردم و محله‌ها را بر عهده بگیرد. می‌گفت در حال حاضر اسلام به من نیاز دارد، برای همین اواخر سال 1358 به عضویت سپاه پاسداران در آمد.
آن زمان که غائله کردستان به اوج خود رسید پدر همراه شهید خرازی با تشکیل یک گروه 60نفره راهی غرب شدند تا فرمان امام خمینی را اجرایی نمایند. می‌گفت وقتی رسیدیم سنندج، تیر اندازی دشمن از زمان ورود ما شروع شد.
در‌گیری‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه آنجا گروهی به نام گروه ضربت تشکیل دادیم به فرماندهی شهید خرازی. این گروه به قدری توانمند و زبده بود که توانست منطقه کردستان، سنندج و محورهای عملیاتی کردستان را پاکسازی کند. خود شهید خرازی درباره حماسه‌سرایی پدر می‌فرماید که عبدالرسول زرین خیلی خوب خودش را نشان داد. دلاوری‌های عبدالرسول زرین در منطقه گاران بسیار ستودنی بود. این دلاوری‌ها به نام جدال گاران مشهور شد. شهید خرازی به پدر لقب گردان تک نفره زرین داده بود.

«گردان تک نفره زرین» چرا شهید خرازی این عنوان را به پدر‌تان داده بود؟
بعد از کردستان پدر همراه شهید خرازی به جبهه‌های جنوب می‌رود. شهید خرازی همواره از پدر به عنوان گردان تک نفره زرین نام می‌برد و در سخنرانی‌هایش در جاهای مختلف همواره به این نکته اشاره داشت و از دلاوری‌های پدر سخن می‌گفت. به فرموده شهید خرازی، عبدالرسول به قدری خوب جنگیدن را بلد بود که گویی، رزمنده به دنیا آمده باشد. می‌گفت ما هر کجا کم می‌آوردیم، هر جا به مشکل بر می‌خوردیم، شهید زرین را می‌فرستادیم. ما ایشان را در جاهای بسیار مهم وحساس مستقر می‌کردیم و شهید خیلی خوب و با خونسردی تمام قضایا را حل می‌کرد. تپه‌هایی که پدر به تنهایی فتح کرده بود به تپه‌های زرین معروف شده بودند.

توانمندی پدر در پیروزی عملیات فرمانده کل قوا نقش تعیین کننده‌ای دارد. از طرفی دیگر مهارت‌های پدر در روند موفقیت مرحله سوم عملیات والفجر 4 تأثیر بسزایی داشت. به طوری که به فرموده شهید خرازی، عملیات غرورآفرین والفجر4 به همت ایشان موفق شد. سردار حاج حسین خرازی در جلسه‌ای خاطره‌ای از حضور پدر در عملیات والفجر4 روایت می‌کند و می‌گوید: در عملیات والفجر 4 بچه‌ها زمینگیر شده بودند و نمی‌توانستند پیشروی کند. گارد ریاست جمهوری هم وارد میدان شده بود. در ارتفاعات کانی مانگا بودیم و نمی‌دانستیم چه کنیم. به ذهنمان رسید که از برادر زرین کمک بخواهیم. ایشان خودش را به ما رساند. کار به جایی رسیده بود که چند نفر از فرماندهان گردان برایش خشاب پر می‌کردند. یک منطقه حساس را انتخاب کرد و توانست 40 نفر از گارد ریاست جمهوری را بزند. دشمن در آن نقطه زمینگیر شد و نیروها توانستند سریع پیشروی کنند. در ادامه شهید خرازی می‌گوید: اینها که گفتم تنها شخصیت کلی شهید را بیان کردم و تنها جزئی از کارهای شهید است که در این جلسه کوتاه نمی‌شود همه را بیان کنم. در عملیات خیبر که دست شهید خرازی قطع می‌شود پدر به شهادت می‌رسد. شهید خرازی در جمع رزمندگانی که به محضرشان رفته بودند، بعد از یک ساعت صحبت از شهید و ابراز ناراحتی می‌گوید: من به جرئت می‌توانم بگویم که برادر عبدالرسول زرین بیش از 3هزار عراقی را در جبهه به درک واصل کرده بود. شهید 3‌هزار شلیک موفق داشت. به طوری که ایادی دشمن به دنبال به شهادت رساندن ایشان بودند.

پس دشمن به دنبال کشتن پدرتان بود؟
بله، شهید خرازی می‌گوید: اقدامات وکارهای شهید زرین دشمن را جداً نگران کرده بود برای همین به دنبال این بودند که او را بکشند. وقتی عبدالرسول وارد خط عملیاتی می‌شد دشمن انگار متوجه می‌شد، تردد نیروهای دشمن در منطقه کم می‌شد و می‌دانست که امروز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. پدر چند فرمانده، ژنرال عراقی و چندین تک تیرانداز زبده عراقی را کشته بود. فعالیت‌ها و اقداماتش در عملیات والفجر4 بهانه‌ای شده بود تا دشمن برای به شهادت رساندنش دست به کار شود. بعد از به شهادت رساندن پدر در بیسیم‌ها و رادیوی عراق با خوشحالی و شعف خاصی اعلام می‌کنند که صیاد خمینی را کشتیم. دشمن به پدرم لقب شکارچی خمینی یا همان صیاد خمینی را داده بود.

برایمان از خاطره آن عکس معروف پدر بگویید که گوششان مجروح شده و همچنان خندان وشاد هستند.
درباره این عکس هم شهید خرازی برایمان اینگونه روایت می‌کند: این عکس زیبای شهید زرین مربوط به بعد از عملیات طریق القدس است. روزی که سه تک تیرانداز عراقی به دنبال ایشان بودند شهید زرین دو نفر از تک تیرانداز‌ها را به درک واصل کرد و جنازه آنها را هم با دوربینش به من نشان داد. تک تیرانداز سوم و شهید عبدالرسول با فاصله 400 متری، همزمان همدیگر را نشانه گرفتند و شهید زرین توانست پیشانی تک تیرانداز بعثی را سوراخ کند و او تنها گوشه‌ای از گوش راست شهید را خراش داد. این عکس خود گواه صادقی بر تلاش و مبارزه شهید زرین بود.
بعد از آن، عکس پدر در مجله‌ها به چاپ رسید. در آن ایام پدر و تعدادی از فرماندهان به دیدار امام خمینی‌(ره)‌ مشرف شدند. در آن دیدار پدر را به عنوان بهترین تک تیرانداز به محضر امام خمینی معرفی می‌کنند و آقا با لبخندی به مجله و عکس ایشان اشاره می‌کند که من ایشان را می‌شناسم. پدر از آن دیدار به عنوان بهترین خاطره‌اش یاد می‌کرد و خیلی خوشحال بود که رهبری از ایشان رضایت دارند. این دیدار باعث تجدید قوا در پدر می‌شود. در نهایت پدر مبدأ گردان تک تیراندازی لشکر 14 امام حسین (ع) برای اولین بار می‌شود. ابتکارات و خلاقیت‌هایش و توانمندی ایشان در تیراندازی در شرایطی که آموزش چندانی در این زمینه ندیده بود، از شجاعت ایشان نشأت می‌گرفت، شجاعتی که بارها شهید خرازی از آن یاد می‌کرد. پدر از اواخر سال 1358تا اسفند ماه 1362، به مدت چهار سال متوالی در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت. ایشان 60 درصد جانباز بود اما تا زمان شهادت از جبهه دل نکند و پا در رکاب لشکریان امام حسین(ع) ‌ماند.

پیشتر درباره چاپ کتاب گردان تک نفره زرین صحبت کردید، مایلیم در این باره بیشتر برایمان توضیح دهید.
پدر مدت‌ها پیش به خواب من آمدند که من این همه برای شما خاطره تعریف کردم چرا آنها را مکتوب نمی‌کنید؟ بر‌ای همین من دست به کار شدم و کتابی از صحبت‌های خود شهید آماده کردم. در روند آماده‌سازی کتاب بودم که خواب شهید خرازی را دیدم. حاج حسین با لباس بسیجی و خندان آمد خانه ما. به من گفت برو آن کتابی که برای پدرت نوشتی را بردار بیار. کتاب را بردم محضر ایشان. نگاه کردند و دیدند تعدادی از عکس‌ها نیستند. از من پرسیدند آن عکس‌ها چه شده؟ من هم عکس‌ها را به فدراسیون تیراندازی داده بودم تا برای پدر سالانه شهید بگیرند. گفتم عکس‌ها به امانت جایی هستند. شهید فرمودند: آنها را برگردان وکار کتاب را تمام کن. آن زمان برادرزاده من در ‌ای سی یو بستری بود. شهید گفت بروید مریضتان را از بیمارستان بیاورید. صبح که به بیمارستان رفتیم، برادرزاده‌ام شفا یافته بود.

پدر از عشق به شهادت برایتان صحبت نمی‌کرد؟
صحبت می‌‌کرد اما مزد جهاد را شهادت می‌دانست. یک بار برایمان از خوابی که دیده بود، گفت. پدر از ناحیه پا مجروح شده و برای درمان به بیمارستان منتقل می‌شود. پزشکان نظر می‌دهند که پای پدر باید قطع شود. در بیمارستان با امام حسین (ع)‌ درد دل ‌کرده و گلایه می‌کند آقا جان قرار من با شما شهادت بود. پدر به خواب می‌رود و در خواب چهارده معصوم را می‌بیند. امام حسین به کنار پدر می‌آید و می‌فرماید: تو سرباز واقعی ما هستی! تو یک سرباز ساده نیستی، ما شما را داریم. برای این زخم پا ناراحت هستی بعد دستشان را روی پای زخمی پدر می‌کشند و به لطف خدا شفا می‌گیرند و دیگر نیازی به قطع پای پدر نمی‌شود.

از شهادت عبدالرسول زرین تک‌تیرانداز لشکر 14 امام حسین (ع)‌ برایمان بگویید.
پدر در عملیات غرور‌آمیز خیبر حماسه‌سرایی کرد و در نهایت همانطور که خود به دوستانش گفته بود، در اسفند ماه 1362به شهادت رسید. ترکش خمپاره دشمن نیمی از سر پدر را برده بود و ایشان بعد از سال‌ها مجاهدت، به گفته خود مزد جهادش را گرفت. شهید خرازی هم در این عملیات دستش قطع شده و به درجه جانبازی نائل می‌شود. شهید خرازی در سال 1364 نواری از خاطرات پدر را برایمان آماده کرد. ما پدر را از روایات دوستان و صحبت‌های فرمانده لشکر 14 امام حسین (ع)‌ می‌شناسیم. پدر فردی متواضع و خاکی بود. به فرموده شهید خرازی شهید عبدالرسول زرین مصداق اشد علی الکفار و رحماء بینهم بود.
به نظر شما چرا افرادی نظیر پدر شما همچنان بعد از سال‌ها در گمنامی به سر می‌برند؟ آیا معرفی چنین شهدایی نمی‌تواند الگوی صحیحی برای جوانان ما باشد تا به جای قهرمانان خارجی از آنها الگو بپذیرند؟

خود شهدا به دنبال این هستند که روی نسل جوان تأثیر بگذارند. کارفرهنگی روی نسل جوان باید انجام شود. پدر خودش خواست تا خاطراتش مکتوب شود. این یعنی اینکه شهدا دنبال تأثیر‌گذاری هستند. چندی پیش عکس منتشر شده از پدر در فضای مجازی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. جرقه‌ای زده شد تا رسانه‌ها هم به دنبال معرفی پدر باشند. شاید آنچه در فضای مجازی در مقایسه با تک تیرانداز امریکایی کریس کایل منتشر شد صحیح نبود. پدر به فرموده شهید خرازی 3 هزار شلیک موفق داشته اما در عکس‌ها 700 شلیک به ثبت رسیده است. برای ما اصلا تعداد شلیک‌های پدر مهم نیست، مهم مقایسه غلطی است که بین ایشان و آن تک تیرانداز امریکایی انجام شده است. امریکایی‌ها برای کسی که به اصطلاح قهرمانشان است، کتاب‌ها می‌نویسند و فیلم‌ها می‌سازند. آن هم برای کسی که 160کودک مظلوم عراقی و افغانستانی را کشته است. اما ما در معرفی شهدای‌مان کم می‌گذاریم. متأسفانه مسئولان ما در معرفی شهدا لنگ می‌زنند و به فرموده مقام معظم رهبری که زنده نگه داشتن یاد وخاطره شهدا کمتر از شهادت نیست توجه‌ای ندارند.

در فرازی از وصیت نامه شهید عبدالرسول زرین آمده است: «وحدت را حفظ نموده تا ضربه از دشمن داخلی و خارجی نخوریم و در خط ولایت فقیه که همان ولایت رسول الله و ولایت رسول الله همان ولایت الله است قرار گیریم.
پدران و مادران شهدا بدانید با این مجاهدتتان پسرتان را در راه خدا هدیه نموده‌اید و در دنیا و آخرت سربلند و در روز قیامت نزد شهدا و رسول الله رو سفید خواهید بود که خدا ان‌شاالله به شما صبر و اجر صابران را به شما عنایت فرماید.
 

ای مسئولین و ای کسانی که مسئولیت کارهای اجرایی در دست شماست بدانید این کارها مسئولیت و تعهد است در قبال اسلام و خدای نکرده اگر هوای نفس بر شما غلبه کند به زمین می‌خورید مثل بنی صدر و امثالهم و اگر با توکل بر خدا همه کارهایتان اعم از نفس کشیدن و خشم و غضب و دوستی‌تان و جنگ و جهاد و حرف زدن و اعمالتان برای او باشد در دنیا و آخرت سربلند خواهید بود. که اگر مسئولین از روی هوای نفس خود کار کنند به خون شهدا و خانواده شهدا و معلولین و مصدومین و مجروحین خیانت نموده اند و نه دنیا را دارند و نه آخرت را.»
نام شما

آدرس ايميل شما

ایل سترگ دشمن زیاری
Iran, Islamic Republic of
شهید زرین در روستای قلعه گل دشمن زیاری متولد شد.
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
شهید والامقام زرین در خانواده کلانتر ایل نویی
متولد شدند و از نوادگان برومند کلانتر مقتدر ایل نویی محمد شفیع خان نویی می باشد.
بسیار انسان دیندار و شجاع و نترسی بودند به طوری که سرنوشت بعضی از عملیات های جنگ را شلیک های موفقی که داشتند تعیین می کردن که به خاطر این موفقیت ها حضرت امام ره را هم زیارت کردند.
همت
Iran, Islamic Republic of
واقعا موندم که چرا نسبت به معرفی و آشنا نمودن نسل جوان با این شهید افسانه ای اقدامی صورت نگرفته!!!
حداقل ساختن یک فیلم و مستند
Iran, Islamic Republic of
لابد مسولان استان ک ب خبر دارند که این شهید بزرگوار ارا مسولان استان اصفهان اصفهانی معرفی کرده و تاکنون چند یادبود و کنگره برای بزرگداشت ایشان در اصفهان برگزار کرده اند
Iran, Islamic Republic of
سلام در شجاعت و دلیری اقوام لر هیچ شکی نیست اما در جنگ ۸ ساله مجموعه ای از دلیر مردان کل ایران حضور داشتند تا جلوی یک ارتش وحشی کاملا مسلح را بگیرند ولی قبول دارم که بعضی از شهدا و رزمنده ها بسیار شاخص هستند مثل همین عزیز یعنی شهید زرین روحشان شاااااد
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز این شهیدان بزرگوار همه بچه ایران وایرانی هستند در خاطرات هم‌رزمان شهید زرین هم میشنویم نمی‌بینیم که همه آنها میگویند شهید از قوم بزرگ لر بودند و کسی نخواسته مهر مالکیتی به ایشان بزند پس شماهم این کار را نکنید و بگوییم همه ایرانی هستیم و نگزاریم مهر نژاد پرستی به ایرانی زده شودوباعث اختلاف بین شهرها و قومهای مختلف ایرانی شویم و همه بچه ایرانیم و برای این خاک خون میدهیم
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ایشون لر هستن... و خودشون هم افتخار میکردن که لر هستن ما گفتیم ایشون در این نقطه بدنیا اومده نیومدیم بگیم که ایشون لره پس مال ایران نیست شما منظور مارو بد فهمیدی!
شهین عالی
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالب بود تشکر. زنده نگه داشتن یاد شهید کمتر از شهادت نیست.
زینب
Iran, Islamic Republic of
شادی روح این شهید صلوات بفرستید🙏🏻
اللهم صل علی محمد و آل محمد
مسیح
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من این جدا کردن اقدام و شهرهای ایران ازهمدیگراصلاکارصحیحی نیست شهید بزرگ ایرانی هستند و هر کس در هر کجای ایران برای زنده نگه داشتن اسم و یادشان بکوشدقابل ستایش است چه در اصفهان چه تهران وچه درهرکجای این خاک واین درست نیست که بگوییم اصفهانی ها ایشان رااصفهانی معرفی کردند چون در تمام خاطرات همرزمانشان میشنویم که می‌گویند ایشان ازاقوام بزرگ لر بودند و همه به ایشان و دیگر شهدا افتخار میکنیم پس خواهش میکنم از دوستان عزیز بیایید نگوییم که فلان شهید را خواستند به اسم شهر خود معرفی کنند چون همه این بزرگواران بچه ایران بودند و قهرمان همه بچه های ایرانی باید باشند تا جایی برای قهرمانهای پوشالی خارجی که خودشان بزرگشان میکنند نباشد چون ما تا همین الان داریم نشان دنیا میدهیم که ایران همیشه قهرمان پرور است قهرمانان واقعی نه. توی فیلمها
محمدنوری
Iran, Islamic Republic of
درود بر این مردان بزرگ
Iran, Islamic Republic of
ايشون لر بودن چراتوفيلم اصفهاني صحبت مي كنه
کمال الدین فلاح
Iran, Islamic Republic of
سلام.من امروز۹فروردین ۱۴۰۰فیلم تک تیراندازرودیدم.البته قبل ازاین فیلم درباره شهید زرین چیزهایی شنیده بودم.ولی فیلم خیلی گویابود.من به داشتن همچنین مردانی درکشور خودم افتخارمیکنم.
علی.ق.الف
Iran, Islamic Republic of
بسم الرب الشهداء
ایشان باید به کل جهان معرفی گردند .
Iran, Islamic Republic of
درود بر دلیر مردان ایران
قاسم کاظمی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دلیر مردان ایران..
Iran, Islamic Republic of
قربان شهید زرین لر نبودند اصفهانی بودند که بهترین تک تیر اندازه جهان تا الان هستش
ایل جلیل نوئی
Iran, Islamic Republic of
اصفهانی کی تک تیرانداز داشت ، شهید زرین لر هستند و از ایل غیور و سترگ نوئی هستند
سرباز
Iran, Islamic Republic of
سلام . نه برادر شهید زرین اهل اصفهان بودند . تو فیلم تک تیر انداز هم دقت کنید لهجه اصفهانی دارند .
Iran, Islamic Republic of
روح تمام شهدا شاد و یادشان گرامی . الان شاید تعداد کمی از مردم این اسطوره والا مقام را بشناسند . ای کاش بجای اینکه به جوون هامون فیلم های خشونت امیز امریکایی رو معرفی کنیم و از امریکایی ها اسطوره بسازیم . بجای اون اسطوره های خودمون مثل شهید حاج عبدالرسول زرین . شهید نادر مهدوی . شهید حاج قاسم سلیمانی . شهید مهدی باکری . این افراد رو به فرزندان و جوان ها و نو جوان هامون معرفی کنیم و داستان هاشونو گسترش بدیم تا . یاد و نامشان همیشه جاودان بماند .
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1