تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۴۲۵۸۶۴
مشکلات مدارس گچساران در شرایط کرونایی؛
جولان کرونا در مدارس گچساران و اصرار دانش آموزان سمپاد برای حضور در مدرسه / دانش آموزان محروم از موبایل و سامانه شاد / دولت تدبیر و امید چه تدبیری دارد؟
۲
کبنا ؛
مشکلات مدارس گچساران در سال جدید بیش از سالهای گذشته است. بخشنامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حضور اختیاری دانش آموزان در مدارس، و بخصوص الزامی بودن حضور عوامل و معلمها در مدرسه، شرایط را برای حضور فیزیکی دانش اموزان ایجاد کرد، بخشنامهای که همه مسئولیتها را از دولت و آموزش و پرورش ساقط کرد.
به گزارش کبنا نیوز، یکی از مشکلات به دلیل برگزاری کلاسها بصورت حضوری است که خطر احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر خواهد کرد، که در این خصوص خانوادهها و خود دانش آموزان کلاسهای دهم و متوسطه و مدارس سمپاد به دلیل اهمیت این مقطع تحصیلی، بیشتر سعی دارند بصورت فیزیکی در مدارس حضور پیدا کنند، مشکل دیگر تهیه زیرساختهای اینترنت است. اما یکی از مشکلات بزرگ در ایام تحصیل که سربسته مانده و هیچ سخن و صحبتی از آن به میان نمی اید، مشکلات مدارس مناطق محروم است، از مشکلات زیرساختی اینترنت و نبود مواد ضدعفونی گرفته تا مشکلات بزرگتر دانش اموزان یعنی نداشتن موبایل و اینترنت. دانش اموزی که در منطقه محروم به دلیل شغل نامطلوب پدر و مادر، در سالهای گذشته توان پرداخت شهریه 100 هزارتومانی و 200 هزارتومانی را نداشته، حالا باید دغدغه مشکل خرید موبایل و گوشی برای فرزندش را داشته باشد. خانوادهای که توان خرید ماسک برای اعضای خانواده را ندارد، حالا باید به این در و آن در بزند برای تهیه وام 5 میلیون تومانی. تعداد این افراد و دانش اموزانی که توان خرید موبایل ندارند، و مشکلات عدیدهای برای تحصیل بدون دغدغه دارند چند نفر است؟
خطر کرونا و کلاسهای حضوری مدارس!
پس از اینکه یکی از معلمهای گچساران به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرد، گفتهها حاکی از آن است که دو هفته گذشته سه معلم در یکی از مدارس نمونه گچساران کرونایی شدهاند، این معلمها از داخل مدرسه مبتلا به کرونا نشدند. در مدارس دیگر نیز خبر میرسد که برخی معلمها کرونا گرفتهاند. همچنین خبر میرسد که برخی از دانش اموزان نیز مبتلا به این ویروس شدهاند. با توجه به اینکه تاکنون دو هفته از بازگشایی مدارس میگذرد، این دانش آموزان نیز از بیرون از مدرسه مبتلا به ویروس شدهاند.
مسئله اینجاست که حتی اگر دانش اموزان یا معلمها از خارج از مدرسه هم کرونا گرفته باشند، تا مشخص شدن مریضیشان با تعاملی که در مدرسه دارند ممکن است افرادی را مبتلا به کرونا کنند. و اگر معلم مبتلا به کرونا شود، کمترین خطر این است که بیش از دو هفته از کلاس درس به دور میماند و تکلیف تدریس کلاس درس او مشخص نیست که چه میشود.
پروتکلهای بهداشتی بطور میانگین در همه مدارس رعایت میشود
مسئولان برخی از مدارس در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفتهاند همه پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود. بازپور مدیر دبیرستان متوسطه (دخترانه) صنعت نفت در این خصوص گفت: ساعت به ساعت کلاسها ضدعفونی میشوند. الزامی به حضور فیزیکی دانش اموزان نیست ولی از 15 شهریور تا الان شلوغترین مدرسه هستیم. حتی اگر یک نفر دانش آموز به مدرسه بیاید معلمها موظف هستند در کلاس درس حضور پیدا کند. هیچ اجباری برای حضور دانش آموز در کلاس درس نیست ولی تاکنون استقبال دانش آموزان از کلاسهای حضور زیاد بوده، بطور کل 100 دانش آموز داریم، و در روز حدود 35 نفر در کلاسهای درس حضور پیدا میکنند. تا الان مورد کرونایی نداشتیم.
شهابی معاون پرورشی متوسطه شاهد نیز در خصوص چگونگی برگزاری کلاسها گفت: بر اساس بخشنامه به خانوادهها اطلاع دادیم، و برعهده خانوادهها گذاشتیم که دانش آموزشان را به مدرسه بفرستند یا خیر. چند روز اول دانش اموزها امدند، ولی به دلیل اینکه برخی از خانوادهها و دانش آموزان مشکوک به کرونا بودند، کادر شورای مدرسه به خاطر سلامتی دیگر دانش آموزان تصمیم گرفت و اعلام کرد که نیایند، روزانه از 300 دانش آموز حدود 30 نفر میآمدند. ولی کلاً دیگر نیامدند و فضای مجازی شد، مورد تأیید اداره قرار گرفت.
خانم بهمنی فر مدیر مدرسه رضوی نیز گفت: بخاطر شرایط خیلی احتیاط میکنیم، تعداد دانش آموزان خیلی کم هستند، زنگ تفریح با معاونان در حیاط دانش اموزان نظارت داریم، در کلاس درس هم نیمکتها متخص هر دانش اموزی هست و با فاصله مینشینند. اولیا تصمیم میگیرند که بچهها را به مدرسه بفرستند یا خیر. معلمها در برنامه شاد بصورت مجازی برای دانش آموزان دیگر تدریس دارند.
مقیمی رئیس آموزش و پرورش گچساران در روزهای اخیر در خصوص مشکلات مدارس برای تهیه مواد ضدعفونی گفت: تهیه وسایل بهداشتی از عهده آموزش و پرورش خارج است، بسیاری از مدارس ما شهریه نگرفتند، با چه هزینهای وسایل بهداشتی تهیه کنند. از همکاران در شورای اداری خواستارم که اداراتی که میتوانند، کمک کنند، وسایل و ابزارهای بهداشتی در اختیار ما بگذارند تا به مدیران داده شود، و فرزندان ما و شما و مردم از این نظر با مشکلی مواجه نشوند.
خانوادههایی که توان خرید موبایل برای فرزندشان ندارند / دانش اموزان محروم از شاد
به دلیل اینکه اقشار معمولی و کم درآمد جامعه در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند، نداشتن موبایل و وسایل و امکانات برای حضور در فضای مجازی آنها را با مشکلاتی مواجه میکند.
مدارس دولتی در قسمتهای محروم شهر، که عموماً خانوادههای کم درآمد، اقشار کارگر و با در آمد سطح پایین هستند چطور یک موبایل هوشمند در حد 3 میلیون تومان بخرند که امکانات حداقلی برای دانش آموز داشته باشد.
یکی از فرهنگیان به مشکلات خانوادهها برای خرید امکانات اشاره کرده و در این خصوص گفت: خانوادههای قسمت محله محله لبنان، محله سادات، رادک، کیامرثی و بخشهای فقیرتر که هیچ درآمدی ندارند، شغل ثابتی ندارند چطور برای فرزندشان موبایل بخرند. خیلی از دانش آموزان در این قسمتهای شهر مشکل دارند. مدارس ما گاهی قطع و وصلی اینترنت دارند، و من معلم برای تدریس در مدرسه با مشکل مواجه هستم، اینترنت همراه قیمت بالایی دارد و با حقوق فرهنگی، باید هر چند روز برای خرید اینترنت هزینه کنیم.
یکی از خانوادههای دانش اموزان نیز در این خصوص گفت: کاش لااقل یه ارگان یا اداره و نهادی به ما وام میدادند، ما شرمنده فرزندمان نشویم، اگر لااقل از محلی که یارانه به ما میدهند وام به ما بدهند، یا یک بانکی جایی وام بدهد، میتوانیم بالاخره اقساط بدهیم و یک گوشی برای بچه هامون بخریم.
مسئولان آموزش و پرورش گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد چه تصمیمی دارند؟ از یک طرف مشکلات زیرساختی در برخی از مدارس دولتی وجود دارد، از طرفی هزینه اینترنت گران است و خانوادهها در این شرایط اقتصادی باید هزینه اینترنت بدهند، حضور فیزیکی دانش اموزان بخصوص در مقطع متوسطه مشکلاتی را برای سلامتی دانش آموز و معلمها ایجاد میکند، برخی اقشار محروم جامعه با دغدغه خرید موبایل دست و پنجه نرم میکنند، چرا خیران به این وادی قدم نمیگذارند یا آنکه کمپینی برای خرید موبایل برای اقشار کم درآمد تشکیل نمیشود؟ دولت باید پیش از بازگشایی مدارس تدابیری ویژه برای اینترنت دانش آموز و معلم در نظر میگرفت! در حالی که چنین موضوعاتی در نظرگرفته نشده است و اقشار محروم جامعه در این خصوص با مشکلات جدیای مواجهاند ولی سکوت در جامعه حکم فرماست.
اگر کمی فکر کنیم دولت و وزارت آموزش و پرورش با بخشنامه حضور اختیاری دانش آموزان، همهی مسئولیتها را از خود سلب کرده است.
به گزارش کبنا نیوز، یکی از مشکلات به دلیل برگزاری کلاسها بصورت حضوری است که خطر احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر خواهد کرد، که در این خصوص خانوادهها و خود دانش آموزان کلاسهای دهم و متوسطه و مدارس سمپاد به دلیل اهمیت این مقطع تحصیلی، بیشتر سعی دارند بصورت فیزیکی در مدارس حضور پیدا کنند، مشکل دیگر تهیه زیرساختهای اینترنت است. اما یکی از مشکلات بزرگ در ایام تحصیل که سربسته مانده و هیچ سخن و صحبتی از آن به میان نمی اید، مشکلات مدارس مناطق محروم است، از مشکلات زیرساختی اینترنت و نبود مواد ضدعفونی گرفته تا مشکلات بزرگتر دانش اموزان یعنی نداشتن موبایل و اینترنت. دانش اموزی که در منطقه محروم به دلیل شغل نامطلوب پدر و مادر، در سالهای گذشته توان پرداخت شهریه 100 هزارتومانی و 200 هزارتومانی را نداشته، حالا باید دغدغه مشکل خرید موبایل و گوشی برای فرزندش را داشته باشد. خانوادهای که توان خرید ماسک برای اعضای خانواده را ندارد، حالا باید به این در و آن در بزند برای تهیه وام 5 میلیون تومانی. تعداد این افراد و دانش اموزانی که توان خرید موبایل ندارند، و مشکلات عدیدهای برای تحصیل بدون دغدغه دارند چند نفر است؟
خطر کرونا و کلاسهای حضوری مدارس!
پس از اینکه یکی از معلمهای گچساران به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرد، گفتهها حاکی از آن است که دو هفته گذشته سه معلم در یکی از مدارس نمونه گچساران کرونایی شدهاند، این معلمها از داخل مدرسه مبتلا به کرونا نشدند. در مدارس دیگر نیز خبر میرسد که برخی معلمها کرونا گرفتهاند. همچنین خبر میرسد که برخی از دانش اموزان نیز مبتلا به این ویروس شدهاند. با توجه به اینکه تاکنون دو هفته از بازگشایی مدارس میگذرد، این دانش آموزان نیز از بیرون از مدرسه مبتلا به ویروس شدهاند.
مسئله اینجاست که حتی اگر دانش اموزان یا معلمها از خارج از مدرسه هم کرونا گرفته باشند، تا مشخص شدن مریضیشان با تعاملی که در مدرسه دارند ممکن است افرادی را مبتلا به کرونا کنند. و اگر معلم مبتلا به کرونا شود، کمترین خطر این است که بیش از دو هفته از کلاس درس به دور میماند و تکلیف تدریس کلاس درس او مشخص نیست که چه میشود.
پروتکلهای بهداشتی بطور میانگین در همه مدارس رعایت میشود
مسئولان برخی از مدارس در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفتهاند همه پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود. بازپور مدیر دبیرستان متوسطه (دخترانه) صنعت نفت در این خصوص گفت: ساعت به ساعت کلاسها ضدعفونی میشوند. الزامی به حضور فیزیکی دانش اموزان نیست ولی از 15 شهریور تا الان شلوغترین مدرسه هستیم. حتی اگر یک نفر دانش آموز به مدرسه بیاید معلمها موظف هستند در کلاس درس حضور پیدا کند. هیچ اجباری برای حضور دانش آموز در کلاس درس نیست ولی تاکنون استقبال دانش آموزان از کلاسهای حضور زیاد بوده، بطور کل 100 دانش آموز داریم، و در روز حدود 35 نفر در کلاسهای درس حضور پیدا میکنند. تا الان مورد کرونایی نداشتیم.
شهابی معاون پرورشی متوسطه شاهد نیز در خصوص چگونگی برگزاری کلاسها گفت: بر اساس بخشنامه به خانوادهها اطلاع دادیم، و برعهده خانوادهها گذاشتیم که دانش آموزشان را به مدرسه بفرستند یا خیر. چند روز اول دانش اموزها امدند، ولی به دلیل اینکه برخی از خانوادهها و دانش آموزان مشکوک به کرونا بودند، کادر شورای مدرسه به خاطر سلامتی دیگر دانش آموزان تصمیم گرفت و اعلام کرد که نیایند، روزانه از 300 دانش آموز حدود 30 نفر میآمدند. ولی کلاً دیگر نیامدند و فضای مجازی شد، مورد تأیید اداره قرار گرفت.
خانم بهمنی فر مدیر مدرسه رضوی نیز گفت: بخاطر شرایط خیلی احتیاط میکنیم، تعداد دانش آموزان خیلی کم هستند، زنگ تفریح با معاونان در حیاط دانش اموزان نظارت داریم، در کلاس درس هم نیمکتها متخص هر دانش اموزی هست و با فاصله مینشینند. اولیا تصمیم میگیرند که بچهها را به مدرسه بفرستند یا خیر. معلمها در برنامه شاد بصورت مجازی برای دانش آموزان دیگر تدریس دارند.
مقیمی رئیس آموزش و پرورش گچساران در روزهای اخیر در خصوص مشکلات مدارس برای تهیه مواد ضدعفونی گفت: تهیه وسایل بهداشتی از عهده آموزش و پرورش خارج است، بسیاری از مدارس ما شهریه نگرفتند، با چه هزینهای وسایل بهداشتی تهیه کنند. از همکاران در شورای اداری خواستارم که اداراتی که میتوانند، کمک کنند، وسایل و ابزارهای بهداشتی در اختیار ما بگذارند تا به مدیران داده شود، و فرزندان ما و شما و مردم از این نظر با مشکلی مواجه نشوند.
خانوادههایی که توان خرید موبایل برای فرزندشان ندارند / دانش اموزان محروم از شاد
به دلیل اینکه اقشار معمولی و کم درآمد جامعه در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند، نداشتن موبایل و وسایل و امکانات برای حضور در فضای مجازی آنها را با مشکلاتی مواجه میکند.
مدارس دولتی در قسمتهای محروم شهر، که عموماً خانوادههای کم درآمد، اقشار کارگر و با در آمد سطح پایین هستند چطور یک موبایل هوشمند در حد 3 میلیون تومان بخرند که امکانات حداقلی برای دانش آموز داشته باشد.
یکی از فرهنگیان به مشکلات خانوادهها برای خرید امکانات اشاره کرده و در این خصوص گفت: خانوادههای قسمت محله محله لبنان، محله سادات، رادک، کیامرثی و بخشهای فقیرتر که هیچ درآمدی ندارند، شغل ثابتی ندارند چطور برای فرزندشان موبایل بخرند. خیلی از دانش آموزان در این قسمتهای شهر مشکل دارند. مدارس ما گاهی قطع و وصلی اینترنت دارند، و من معلم برای تدریس در مدرسه با مشکل مواجه هستم، اینترنت همراه قیمت بالایی دارد و با حقوق فرهنگی، باید هر چند روز برای خرید اینترنت هزینه کنیم.
یکی از خانوادههای دانش اموزان نیز در این خصوص گفت: کاش لااقل یه ارگان یا اداره و نهادی به ما وام میدادند، ما شرمنده فرزندمان نشویم، اگر لااقل از محلی که یارانه به ما میدهند وام به ما بدهند، یا یک بانکی جایی وام بدهد، میتوانیم بالاخره اقساط بدهیم و یک گوشی برای بچه هامون بخریم.
مسئولان آموزش و پرورش گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد چه تصمیمی دارند؟ از یک طرف مشکلات زیرساختی در برخی از مدارس دولتی وجود دارد، از طرفی هزینه اینترنت گران است و خانوادهها در این شرایط اقتصادی باید هزینه اینترنت بدهند، حضور فیزیکی دانش اموزان بخصوص در مقطع متوسطه مشکلاتی را برای سلامتی دانش آموز و معلمها ایجاد میکند، برخی اقشار محروم جامعه با دغدغه خرید موبایل دست و پنجه نرم میکنند، چرا خیران به این وادی قدم نمیگذارند یا آنکه کمپینی برای خرید موبایل برای اقشار کم درآمد تشکیل نمیشود؟ دولت باید پیش از بازگشایی مدارس تدابیری ویژه برای اینترنت دانش آموز و معلم در نظر میگرفت! در حالی که چنین موضوعاتی در نظرگرفته نشده است و اقشار محروم جامعه در این خصوص با مشکلات جدیای مواجهاند ولی سکوت در جامعه حکم فرماست.
اگر کمی فکر کنیم دولت و وزارت آموزش و پرورش با بخشنامه حضور اختیاری دانش آموزان، همهی مسئولیتها را از خود سلب کرده است.