تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۴۲۵۱۱۹
دومین جلسه‌ی کمیته‌ی زنان و خانواده استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد؛

بلایی که کرونا بر سر نظام آموزشی آورد / توزیع تبلت و مودم رایگان بین دانش آموزان و مدارس / آمارهایی که هیچ وقت دقیق نیست

۰
بلایی که کرونا بر سر نظام آموزشی آورد / توزیع تبلت و مودم رایگان بین دانش آموزان و مدارس
کبنا ؛صبح امروز پنج‌شنبه (۱۳ شهریور ۱۳۹۹) دومین جلسه‌ی کمیته‌ی زنان و خانواده استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن شماره‌ی دو استانداری برگزار شد.

به گزارش کبنا نیوز، نشست امروز با ریاست نادیا صداقت، مدیر کل امور دفتر بانوان و خانواده استان برگزار شد. صداقت ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت حاضرین در جلسه، ایام سوگواری اباعبدالله‌حسین را تسلیت عرض کرد.
وی بیان کرد: در ارتباط با بازگشایی مدارس، این جلسه درباره‌ی سه دستور کار می‌باشد؛ یک) شناسایی دانش‌آموزان مناطق محروم و بازمانده از تحصیل. دو) بررسی شیوه‌های کاهش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل. سه) بررسی جهت‌دهیِ نذورات خیرین جهتِ بهره‌مندی آموزش و پرورش و همچنین تأمین جهیزیه‌ی افراد کم‌درآمد.
وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، و طرح بحث آموزش مجازی به دانش‌آموزان، مشکلات زیادی از قبیل کمبود گوشی‌های موبایل، ضعف اینترنت و فناوری مطرح است که نیازمند اتخاذ تدابیر از طرف همه‌ی سازمان‌های مربوطه است که راه برای آموزش دانش‌آموزان هموار شود. بسیاری از مردم، در این شرایط اقتصادی، در تأمین موارد مورد نیاز دانش‌آموزان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. نیاز هست که دست به دست هم دهیم تا کودکان بتوانند در فضایی آرام و بدون دغدغه به تحصیل بپردازند. بنابراین در این جلسه در صدد بحث درباره‌ی این موارد جهت رفع آنها هستیم.
 
در ادامه، علی زهرایی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن اشاره به مسائلی که با بازماندگی از تحصیل همراه است، بیان کرد: بین ترک تحصیل و آسیب‌های اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که در بزرگسالی گریبان جامعه را می‌گیرد را می‌توان از طریق همین آموزش و پرورش رفع کرد. تحلیل‌های روانشناختی و جامعه‌شناختی نشان داده که بی‌سوادی از عامل‌های اصلی مسائلی مثل ناامنی، جرم و جنایت و مسائلی از این دست است.
وی همچنین بیان کرد: خانواده‌ی باسواد بسترهای شکوفایی بیشتری می‌تواند برای فرزندان خود مهیا کند، بستری که برای خانواده‌های کم‌سواد و بی‌سواد فراهم نیست. بنابراین ضرورت دارد که در امر شناسایی بازمانده‌ها از تحصیل تأکید ویژه‌ای داشته باشیم.
وی همچنین افزود: در حال حاضر که ویروس کرونا باعث آسیب‌هایی در نظام آموزشی شده است، باید توجه ویژه‌ای به مسائل آموزش مجازی و شرایط و تبعات و پیامدهای آن داشته باشیم.
 
صداقت در ادامه بیان کرد: ما با دستگاه‌های حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام و دیگر سازمان‌ها و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد بحث و رایزنی خواهیم داشت که در حل مسائل آموزش و پرورش به ما کمک کنند.
وی ضمن تأیید سخنان زهرایی، بیان کرد: اگر پایه‌ی آموزش و پرورش را از ابتدا تقویت کنیم، در آینده آسیب‌های اجتماعی کمتری خواهیم داشت.

جواد غلام‌پور مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه‌ی جلسه به ارائه‌ی گزارشی درباره‌ی وضعیت آموزش مجازی پرداخت.
به گفته‌ی وی: از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا تا به امروز، تعداد 1000 مودمِ اینترنت با ارزش مالی 5 میلیارد تومان برای مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین کرده‌ایم و اگر مدیران مدارس همکاری بیشتری با ما می‌داشتند حتماً کمک‌ها بیشتر از این می‌شد. علاوه بر تأمین مودم، اینترنت دو ساله‌ی رایگان نیز با ارزش 5 میلیارد تومان به مدارس ارائه داده‌ایم.
وی افزود: علاوه بر موارد بالا، تعداد 500 تبلت نیز از منابع خیریه‌ی وزارت‌خانه بین دانش‌آموزان توزیع کردیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد، از دی ماه سال گذشته تا امروز، تعداد 100 سایت پلان کرده‌ایم. از این 100 سایت، 50 مورد جدید و 50 مورد نیز که از گذشته وجود داشته را ارتقاء داده‌ایم. وی بیان کرد: در ارتباط با آموزش و پرورش، هر کمکی که از دست ما برآید دریغ نخواهیم کرد و هر قدم که آموزش پرورش بگذارد، ما دو قدم جلو خواهیم آمد.

 رضایی مدیرکل آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه به بیان نکاتی پرداخت: آموزش و پرورش عشایر با مسائل خاصی روبه‌رو است. مسائلی مثل کوچ، فقر مالی خانواده‌ها، ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان و مسائلی از این قبیل. به‌علاوه در وضعیت شیوع کرونا نیز مسائل بسیار بیشتری پدید آمده است. نبود شبکه‌ی اینترنت، نداشتن گوشی همراه، عدم آگاهی والدین باعث شده که آموزش دانش‌آموزان با مشکلاتی روبه‌رو شود.
به گفته‌ی وی در بحث مدارس عشایری، خوشبختانه ما دیگر مدرسه‌ی کپری نداریم. تاکنون در دولت تدبیر و امید تعداد 87 کانکس برای مدارس عشایری تأمین کرده‌ایم. الان مدارس عشایری استان یا به‌صورت کانکس هستند و یا چادر و یا ساختمان. اما مشکل اساسی ما به‌خصوص در بحث آموزش متوسطه‌ی دوم، بسته شدن 7 کلاس درس است. هر کدام از این کلاس‌ها دانش‌آموزانی به تعداد 10، 12 و 15 نفری دارند. اما به‌دلیل اینکه کلاس‌ها باید بالای 25 نفر باشند تا تشکیل شوند. حذف این 7 کلاس در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: ما رایزنی‌هایی برای جلوگیری از تعطیلی این ملاس‌ها داشته‌ایم و تاکنون پاسخ نگرفته‌ایم. وی در ادامه بحث نبود مشاور خانم در زیلایی خبر داد و در این راستا درخواست کرد که در تسهیل این مورد به آموزش و پرورش کمک شود. علاوه بر این، رضایی کمبود هنرستان در عشایر را نیز از مشکلات اساسی آموزش و پرورش عشایر دانست و خاطرنشان کرد: تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری کلاس‌های فنی‌وحرفه‌ای نیازمند هزینه‌های بسیاری است.
در ادامه، صداقت، مدیر کل امور دفتر بانوان و خانواده، قول پیگری داد و بیان کرد: حذف 7 کلاس یک معضل است و باید حل شود. در ارتباط با هنرستان و تجهیزات آن نیز با فنی‌وحرفه‌ای رایزنی می‌کنیم که ان شاء الله حل شود.

قباد مبشری، مدیر کل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد، ضمن عرض تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، بیان کرد: مهم این است که بر بحثِ «چه باید کرد؟» تمرکز کنیم.
وی ادامه داد: بهتر است آمارهای موجود برای نهادهای حمایتی ارسال شود که بتوانند کمک کنند. وضعیت دسترسی به آمارها برای ما ضعیف است. مثلاً سال گذشته در دیشموک، آمار دقیقی نداشتیم.
مبشری افزود: 10 هزار دانش‌آموز و دانشجو تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند. دانش‌آموزان از لحاظ لوازم تحریر و دانشجویان از لحاظ شهریه‌ی دانشگاه کمک می‌شوند. وی ادامه داد: ما 5 خوابگاه پسرانه داشتیم یک یکی از آنها را به خوابگاه دخترانه تبدیل کردیم. الان در حال حاضر 4 خوابگاه پسرانه و یک خوابگاه دخترانه داریم. البته الان بحث مربی خانم هنوز وجود دارد. وی ادامه داد: ما آمادگی کامل داریم در بحث ترک تحصیل‌کرده‌ها به آموزش و پرورش کمک کنیم. در بحث جهیزیه و نذورات نیز، سال گذشته 715 جهزیه با سرانه‌ی 6 میلیون تومان خرید کردیم که البته سرانه هر کدام بالغ بر حدود 10 میلیون تومان شد. در حال حاضر نیز حدود 435 متقاضی جهزیه وجود دارند که فعلاً اعتباری برای آن نداریم. از استانداری تقاضا داریم اگر بتواند در این زمینه کمک کند. در سطح کشوری نیز تعداد 250 هزار تبلت در دستور کار برای توزیع بین دانش‌آموزان قرار دارد و با وجود محروم بودن استان امیدواریم کمک خوبی به استان شود.
وی بیان کرد: در زمینه‌ی تأمین لوازم تحریر اگر بتوانیم، برای همه‌ی دانش‌آموزان تحت حمایت، بسته‌های لوازم تحریر تهیه می‌کنیم و ارزش مالیِ هر بسته 200 هزار تومان است.
وی در پایان گفت: ان شاء الله سال تحصیلی خوبی خواهیم داشت.

عظیمی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان نیز در ادامه‌ی جلسه به بیان نکاتی پرداخت. به گفته‌ی وی: بازماندگی از تحصیل، یک آسیب اجتماعی است که ممکن است سلسله‌آسیب‌های متعددی را در آینده در پی داشته باشد. یک مورد برجسته، کودکان کار و کودکان خیابانی است که چهره‌ی زشتی به شهر داده است. بازماندگی از تحصیل می‌تواند یک عامل اساسی در شکل‌گیری چنین آسیب‌هایی باشد.
وی افزود: اگر آسیب‌های اجتماعی شایع شوند، با میلیاردها تومان صرف هزینه نیز نمی‌توان آنها را رفع کرد. بنابراین باید از همین ابتدا بر روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود.
عظیمی ضمن ارائه‌ی پیشنهادی ادامه داد: اگر امکان داشته باشد با همکاری دستگاه‌های مختلف، صندوق رفاه دانش‌آموزی را فعال کنیم تا در مواقع بحرانی بتواند به کمک نظام آموزشی بیاید. وی همچنین ادامه داد: در گذشته 2500 دانش‌آموز را حمایت کرده‌ایم. اما اکنون هیچ اعتباری نداریم.
در پایان، صداقت، ضمن جمع‌بندی مباحث نشست، بیان کرد که مباحث مطرح شده حتماً پیگیری خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1