تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۲۴۸۹۴
کبنا گزارش می‌دهد

کرونا زیر خاکستر

۱
۲
کرونا زیر خاکستر
کبنا ؛وضعیت هشدار همان آتش زیر خاکستر است؛ یعنی احتمال تشدید شیوع همه‌گیری کرونا هم‌چنان در استان ادامه دارد. اتفاقی که در صورت بروز هیچ فرد یا نهادی جلودارش نیست و با توجه به کمبود امکانات در شهرستان‌ها و نبود تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت، این روزمرگی و بی‌توجهی به دشمن کور این روزهای جامعه انسانی قابل هضم نیست.
ماندگاری استان در وضع هشدار همان خطری است که آنی ممکن است؛ هر چه بافته بودیم تافته و کرونا وارد فاز عملیاتی همه‌گیری عمومی شود. تا همین امروز نیز به آمارها نمی‌توان اعتماد کرد؛ از این روی که بخش اعظمی از مردم که مبتلا و ناقل‌اند در شهرستان کهگیلویه به بیمارستان مراجعه نکرده اما آمار وحشتناکی به خود اختصاص داده که از جمله علائم در آن‌ها تب و لرز شدید است.
کهگیلویه و بویراحمد بیشترین مدت حضور را در لیست هشدار در روز و ماه‌های اخیر بنا بر سه وضعیت تعریف شده؛ در لیست وزارت بهداشت مابین استان‌های کشور را داراست. وضعیتی که قرمز شد اما هیچ‌گاه در ماه‌های اخیر به وضعیت سفید نرسیده‌ایم.
با توجه به تلفات مادی و جانی در روزهای اخیر، کماکان خیابان‌ها همچون شب عید شلوغ و از هر ۱۰ نفر سه الی ۴ نفر و به میانگین پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده با مدهای مو و لباس روز، هر روزه روانه‌ی مرکز شهر می‌شوند گویا هر روز بازار مد آغوشش را به جوانان و نوجوانان که محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و حتی هشدارها جایی در قوه درک و پذیرش‌شان ندارد، باز است و با همان وضعیت و پس از دورهمی‌ها، سلف رفتن‌ها، سالن‌های ورزشی و خیابان‌گردی‌ها به خانواده‌ای که بیمار زمینه‌ای دارند، افراد با سنین بالا دارند و حتی پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کرده‌اند، باز می‌گردند و هزار یک اتفاق و دردسر و تبعات زیان‌بار را برای کیان خانواده به ارمغان می‌آورند.
هر روز حافظه عموم ضعیف‌تر می‌شود، عروسی‌ها برقرار، مراسم عزا باشکوه، استفاده از ماسک کم، وضعیت عادی‌تر و بیشتر از روی غیر اضطرار و تنها دست‌گرمی و سرگرمی خیابان‌گردی می‌کنند؛ به مسافرت و مکان‌های عمومی بی‌دغدغه و نگرانی ورود می‌کنند؛ فارغ از اینکه بی‌تفاوتی رفیق شفیق کروناست.
آیا چهار روز تعطیل تاثیر مثبتی در شرایط و افول کرونا در شهرستان‌ها دارد یا خیر؟ پاسخ را در فرهنگ‌سازی ها، آموزش، اطلاع‌رسانی و هشداری‌های نهادهای متولی باید پیدا کرد اما پس از روزهای تعطیل مقدار اثرپذیری‌شان در جامعه مشخص‌تر نیز خواهد شد.
وقتی زمانی برای ریشه‌کنی ویروس کرونا نیست و هیچ تضمینی برای نابودی آن هم نیست، این‌گونه به دل خطر زدن، با وجود وضعیت هشدار مسافرت، میهمانی رفتن و در کل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان از یک چیز دارد، احتیاط از شروط لاینفک عقل است.


================
خبرنگار بیژن کاظمی‌کیان
 
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند کرونایی
United States
احسنت عالی بود مردم رعایت کنن کرونا شوخی نداره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1