تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۲۴۸۳۴
محمدحسین میثاقی آمارهای نظرسنجی‌ صداوسیما را زیر سوال برد؛

بار سنگین «90» روی اعصاب «فوتبال برتر»

۰
بار سنگین «90» روی اعصاب «فوتبال برتر»
کبنا ؛از فروردین سال 98 که برنامه «فوتبال برتر» جایگزین «نود» شد، محمد حسین میثاقی تلاش‌های بسیاری کرد تا از زیر سایه سنگین برنامه پرطرفداری چون نود آن هم با اجرای عادل فردوسی‌پور بیرون بیاید. اما این برنامه با تمام حاشیه‌سازی‌هایش هرگز نتوانست به محبوبیت و آمار بالای تماشای 90 نزدیک شود. حالا هم که مرکز آمار صدا و سیما آمار استقبال از برنامه‌هایش را منتشر کرده و «فوتبال برتر» رتبه قابل قبولی کسب نکرده، میثاقی بر سازمان خودش هم می‌تازد.
روزهای پایانی سال 97 بود که پرونده برنامه پرطرفدار «90» با ارای عادل فردوسی‌پور به دلیل اختلافات فروغی، مدیر شبکه سه و فردوسی‌پور به صورت ناگهانی از سوی مدیر شبکه بسته شد. گرچه همان زمان بارها خواسته شد که «90» بازگردد اما مدیر شبکه همچنان بر تصمیم خود ماند. همان زمان بود که زمزمه‌های برنامه‌ جایگزین 90 مطرح شد. بیشتر کاربران شبکه‌های مجازی و البته کارشناسان معتقد بودند کسی که روی صندلی فردوسی‌پور بنشیند در حقیقت حکم مرگ دوران کاری خودش را امضا کرده است. گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا جایی که بالاخره 11 فروردین سال 98، برنامه «فوتبال برتر» با اجرای محمد حسین میثاقی (شاگرد عادل فردوسی‌پور) روی آنتن رفت. گرچه اوایل ادعا می‌شد این برنامه جایگزین 90 نیست اما سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در شهریور همان سال، «فوتبال برتر» در شب تخصصی برنامه فردوسی‌پور روی آنتن رفت تا به صورت غیر مستقیم گفته شود 90 دیگر بازنمی‌گردد.
تقریبا در همان تاریخ بود که با پخش برنامه «فوتبال برتر» سعید آذری مدیر‏عامل سابق تیم ذوب‏آهن روی خط این برنامه آمد و البته کنایه‏ای هم به این مجری جوان زد. سعید آذری مدیر پیشین ذوب‏آهن دو‏بار نام عادل فردوسی‏پور را به زبان آورد و هم برکناری‏اش را یادآوری کرد و هم به میثاقی گفت باید حق رشد به مجری پیشین ۹۰ بدهد. این مسئله نشان می‏دهد ‏سایه سنگین عادل فردوسی‏پور همواره بر سر میثاقی هست. اما در این بین میثاقی نیز حرف آذری را بی‏پاسخ نگذاشت و گفت حساب کنید ببینید حق رشد من چقدر می‏شود تا بپردازم.
جنجال‌های عجیب میثاقی ادامه پیدا کرد تا اینکه در 19 خرداد امسال مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، در برنامه «فوتبال برتر» حاضر شد. در میانه گفت‌وگو اما جنجالی بین او و میثاقی در گرفت. در قسمتی از این مصاحبه مهدی تاج، میثاقی و فردوسی پور را باهم مقایسه کرد و گفت کسی که در گذشته از من سوال می‌کرد و به مشکلات می‌پرداخت خودش مسلط و مطلع بود و از گوشی به او اطلاعات نمی‌رساندند.
میثاقی نیز در پاسخ حرفی عجیب زد و گفت در گذشته شما سپر رسانه‌ای داشته‌اید و از فدراسیون انتقاد نمی‌شده است.
در انتهای گفت‌وگو میثاقی یک سوال مطرح کرد که تاج این حرف میثاقی را تهمت خواند و سوالات مجری را نه سوال مردم بلکه سوالات میثاقی و همکارانش عنوان کرد. میثاقی نیز آنچنان برآشفت که به‌صورت ناگهانی با تاج خداحافظی کرد.
اما موضوع تازه، به آماری برمی‌گردد که مرکز آمار سازمان صدا و سیما منتشر کرده و در آن بنابه رای مردمی، 10 برنامه پرطرفدار تلویزیون اعلام شد. فهرست ۱۰ برنامه برتر به این ترتیب است: عصر جدید، دورهمی، تکرار خندوانه، کودک‌شو، مستند حیات وحش، به خانه برمی‌گردیم، سمت خدا، بچه‌محل، دستپخت و طبیب. برنامه جایگزین 90 یعنی «فوتبال برتر» جایی در میان این 10 برنامه نداشت.
البته گرچه آماری که صدا و سیما منتشر کرده بود و در آن خبر از استقبال 80 درصدی مردم از این رسانه را داد جای شبهه‌های بسیاری دارد اما جالب واکنش میثاقی به این آمار بود، کسی که خود کارمند صدا و سیما است. میثاقی، مجری در گفت‌وگویی با روزنامه جام جم که منتسب به صداوسیما است، گفته است: «به نظر من آماری که از بیننده فوتبال برتر بود، خنده‌دار است. کسی که این آمار را می‌بیند می‌تواند قهقهه بزند. این زوم فقط روی فوتبال‌ برتر است. تنها آماری که از آمار AFC خنده‌دارتر است، همینی است که درباره فوتبال برتر پخش می‌شود. مثلا کنفدراسیون نظرسنجی می‌گذارد و هافبک چپ ۲۰ سال قبل و بازیکنی از نپال، ویتنام یا بنگلادش بهترین می‌شود. طرف رای‌اش از سون بالاتر می‌رود. مگر نبود بازیکن هندوستان که از ناکاتا بالا زد؟ آمار فوتبال ‌برتر هم مثل آن نظرسنجی خنده‌دار است. ببخشید اعداد که دروغ نمی‌گویند. فیدبک برنامه در شبکه‌های اجتماعی مشخص است.»
«عصر ایران» در این رابطه چنین نوشته است: «جالب است مجری تلویزیون در مورد نظرسنجی صداوسیما این گونه حرف می‌زند و آن را خنده‌دار می‌داند و اگر رویش می‌شد از لفظ مسخره هم استفاده می‌کرد. واقعا وقتی کسی که صداوسیما این همه به او آنتن می‌دهد و سعی می‌کند تا به زور از میثاقی، فردوسی‌پوری جدید بسازد، نظرسنجی‌های صداوسیما را خنده‌دار می‌داند ما چه باید بگوییم؟ وقتی تلویزیون از درصد بینندگان و میزان رضایت‌شان از برنامه‌های ساخته شده حرف می‌زند، حق نداریم بخندیم و قهقهه بزنیم؟
مدیران صداوسیما هنوز متوجه نشده‌اند که بخشی از مردم مجبور هستند تلویزیون را ببیند چون گزینه‌ دیگری ندارند و البته امکان رایگانی برای پرکردن ساعات بیکاری و سرگرمی هم هست. مغازه‌داری که در تمام روز در حال تماشای آی‌فیلم یا شبکه ورزش است، راه دیگری ندارد یا زنی که خانه‌دار است، قطعا ساعتی از روز خود را پای برنامه صداوسیما می‌گذارد.
اگر در این کشور شبکه خصوصی راه افتاده بود و آنها هم می‌توانستند در کنار تلویزیون کار کنند، آن وقت می‌شد با یک نظرسنجی بی‌طرف میزان محبوبیت صداوسیما را در بین مردم سنجید. البته که صداوسیما یک شبکه خانگی را تحمل نمی‌کند و دوست دارد با لطایف‌الحیل آن را به زیر مجموعه خود تبدیل کند؛ چه رسد به شبکه خصوصی!
جالب‌تر این است که میثاقی برای اثبات پربیننده‌ بودن برنامه‌اش به بازخوردها در فضای مجازی استناد می‌کند. یعنی برای او نظرات مردم در فضای مجازی مثل اینستاگرام و توئیتر واقعی‌تر از نظرسنجی صداوسیمایی است که او کارمند آنجاست. البته پخش شدن قسمت‌های جنجالی یک برنامه در فضای مجازی امر غریبی نیست. خیلی از برنامه‌های جنجالی تلویزیون بعد از این که در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به دست شد، مورد توجه مردم قرار گرفت؛ وگرنه کسی در مورد آن حرف نمی‌زد.
میثاقی باید بداند محبوبیت یعنی این که مردم دوشنبه‌ها را به ۹۰ بشناسند و زندگی‌شان را برای دیدن برنامه فردوسی‌پور تنظیم کنند نه این که تعداد بازنشرهای مصاحبه‌ای که بازیکن فوتبال در مورد رابطه ۷ ساله‌اش با یک دختر و بعد ازدواج حرف زده، شاخص محبوبیت باشد.»
حالا باید دید بعد از این اظهارنظرها، میثاقی همچنان سوگلی مدیر شبکه سه باقی می‌ماند یا او هم به لیست طردشدگان افزوده خواهد شد. / ابتکار
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1