تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۴۲۴۳۸۶
در گفت و گو با نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم؛

نمايندگان كنونی نگران عدم تحقق وعده هايشان هستند / آرایش انتخابات 1400 چگونه خواهد بود

۰
نمايندگان كنونی نگران عدم تحقق وعده هايشان هستند / آرایش انتخابات 1400 چگونه خواهد بود
کبنا ؛
امروز کشور با چالش‌هاي مختلفي در زمينه‌هاي مختلف روبه‌رو شده است. يکي از اين چالش‌ها وضعيت معيشت مردم و اوضاع اقتصادي جامعه به حساب مي‌آيد. با اين رويکرد بود که مستاجران مجلس يازدهم با سر دادن شعارها و وعده‌هايي در جهت بهبود شرايط اقتصادي کشور وارد کارزار انتخاباتي شدند. اهالي فعلي بهارستان بر اين اعتقاد بودند که تمام مشکلات جاري کشور در ضعف عملکرد دولت پنهان شده است. از سوي جامعه درگير مشکلات اقتصادي بوده و از سمتي شمارش معکوس براي انتخابات 1400 شروع شده است. در همين راستا جهت بررسي عملکرد مجلس يازدهم و چالش‌هاي پيش روي کشور و انتخابات 1400 با طيبه سياوشي نماينده تهران در مجلس دهم، گفت‌و‌گویی انجام گرفته که مي‌خوانيد.
بيش از دو ماه از تشکيل مجلس گذشــته است، مجلسي که از روز شکل‌گيري آن با حواشي مختلف روبه‌رو بود. ارزيابي شما از عملکرد مجلس چگــونه است؟
کشور ما قبل از کرونا درگير چالش‌هاي مختلف بود. تحريم‌هاي چهل‌ساله وجود داشت و تحريم‌هاي جديد هم اضافه شد و با پديدار شدن کرونا به مشکلات کشور افزوده شد. مشخص است که طبقات پايين‌تر جامعه به سختي زندگي خود را مي‌گذرانند. به‌رغم اينکه برخي از آنها در چند جا کار مي کنند ولي نمي توانند حداقل‌هاي زندگي خود را تامين کنند. طبقات متوسط نيز وضعيت سختي را تجربه مي‌کنند به‌خصوص در بحث پرداخت اجاره بهاي مسکن ماجرا بسيار قابل توجه است اگرچه دولت تلاش کرده کنترلي داشته باشد ولي اين مشکلات توسط جامعه به سختي پشت سر گذاشته مي‌شود. در اين شرايط تلاش مي‌شود خبرهاي خوبي در کشور گفته شود. من در گفت‌وگو با يکي از آقاياني که وارد مجلس يازدهم شدند متوجه شدم که خود ايشان اين هراس را دارد که شعارهاي انتخاباتي آنها محقق نشود چون وعده‌ها بزرگ است و در حد و توان مجلس نيست. به عبارتي وعده‌هايي که از سوي نمايندگان در دوره تبليغات انتخاباتي بيان مي‌کردند، در حد و اندازه و دور از توان مجلس قلمداد مي‌شد و مي‌توان گفت وعدهاي نمايندگان در حوزه اختيارات مجلس نمي‌گنجيد. به‌نظر من بخشي از تصميم‌گيري‌ها در دست مجلس است ولي در همه موارد تصميم گيرنده نهائي نيست. در حال حاضر در حوزه مسکن ورود کرده‌اند و شاهد بوديم که شوراي نگهبان اين طرح را به‌دليل کامل و جامع نبودن به مجلس بازگرداند و مي‌توان گفت که در اين باره هم توفيقي تاکنون براي بهارستان نشينان حاصل نشد. در مورد لايحه ارزش افزوده پشت کار در مجلس دهم گذاشته شد و به صحن رسيد و تصويب شد ولي هنوز در شوراي نگهبان مورد تاييد قرار نگرفته است امروز هم مباحثي که بايد در دستور کار کميسيون ها باشد و سپس به صحن برسد تا جايي که من ديده‌ام به‌رغم ورود طوفاني به ماجرا طرح‌هايي از پيش تعيين شده ندارند تا به محض ورود به مجلس ارائه شود و روي زندگي روزمره مردم تاثير بگذارد. هنوز طرح‌هايي چنيني از مجلس نديده‌ايم تا در حوزه اقتصادي و معيشت مردم موثر باشد. مي‌توان گفت اهالي بهارستان عملکرد قابل دفاع فعلا از خود برجاي نگذاشته‌اند.

               
                               طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در دوره دهم - اصلاح طلب
بحث انتخابات 1400 مطرح است. برخي عقيده دارند اگر مجلس با طيفي تشکيل شود دولت بعدي نيز با خط فکر همان مجلس شکل مي‌گيرد، در اين شرايط چگونه مي‌توان مردم را با صندوق هاي راي آشتي داد؟
شايد بتوان با شکل دهي به گفت‌وگويي بين گروه‌هاي سياسي و تلاش براي ترميم سرمايه اجتماعي از دست رفته در اين خصوص کاري کرد. گفت‌وگوي بين تمام گروه‌ها براي دستيابي به راه‌حلي کوتاه‌مدت تا 1400 موثر است. البته من چشم اندازي براي آن نمي‌بينم بحث ديگري نيز وجود دارد. علاوه بر کمپين‌ها راه‌هاي ديگري نيز وجود دارد ولي ظاهرا آمدن همه پاي صندوق‌هاي راي براي طيفي خاص اهميت چنداني ندارد چون آنها اصراري به اين مساله ندارند و تجربه اسفند 98 نشان داد که با همين ميزان مشارکت پايين مي‌توانند، موفق شوند. اين زاويه ديد و نظري است که اخيرا مورد توجه است.
در مورد آرايش سياسي 1400 بحثي وجود دارد و براي معرفي کانديدا منتظر نتايج انتخابات آمريکا هستند. آيا اين نگاه درست است؟
در مورد سياست خارجه به‌دليل داشتن تجربه در اين زمينه قبلي که در اين حوزه اندوخته‌ام، اگر بخواهم نظر خود را در اين باره بگويم، به صراحت مي‌گويم که«نه»چون ما در اين شرايط کمي تاثير مي‌پذيريم، ولي تاثير مستقيم و صريحي بر انتخابات ما ندارد چون چه جمهوريخواه و چه دموکرات هيچ ‌رئيس جمهوري از آمريکا تغيير چنداني بر زندگي ما ايراني‌ها نمي‌گذارد. تنها مساله موجود به اعتقاد من احياي سند برجام است و همانگونه که از مباحث و کمپين‌هاي انتخاباتي آمريکا به گوش مي‌رسد، مي‌دانيم جو بايدن به برجام بر مي‌گردد. ما با چنين ديدي نمي‌توانيم مردم را به راي دادن به کانديدا خاصي تشويق کنيم. من متوجه برخي اظهارنظرهاي چهره‌هاي سياسي نمي‌شوم و نمي‌دانم چرا اين موضوع را يک ظرفيت و مولفه تاثيرگذار براي 1400 قلمداد مي‌کنند. اين نکته بر هيچکس پوشيده نيست که رئيس جمهور آمريکا در روند عمومي سياست جهاني تاثير دارد ولي مستقيما بر ما تاثيري ندارد و نمي‌تواند مردم ما را به راي دهي به شخصيت خاصي تشويق کند.
ما شاهد آرايش خاصي در اردوگاه اصولگرايان هستيم. سخنگوي شوراي نگهبان تلويحا اعلام کرده است کساني که رد صلاحيت شدند براي انتخابات ثبت نام نکنند اين حرف چه تاثيري بر گزينه هاي 1400 دارد؟
واکنش‌ها به اين صورت بود که يکي از آقاياني که بارها ثبت نام کرده و رد صلاحيت شده اعلام کرده است، که ما وظيفه خود را انجام مي‌دهيم و شوراي نگهبان نيز به وظيفه خود عمل کند. طبق شواهد همين روند طي مي‌شود و به اين ترتيب کساني که فکر مي کنند در جايگاه رياست‌جمهوري موفق خواهند بود ثبت نام مي‌کنند و اين کار را حق خود مي‌دانند. ما مي‌بينيم که برخي از ثبت نام‌کنندگان حتي معيارهاي اوليه را ندارند و براي اصلاح اين وضعيت بايد قانون مقداري تغيير کند.
در اين بين احزاب چگونه مي‌توانند نقش آفرين باشند؟
در کشور ما احزاب نقش اصلي خود را ايفا نمي‌کنند و ما در انتخابات مجلس به وضوح اين نقص را ديديم و در نهايت مي‌گوييم چند طيف در يک جناح جا مي‌گيرند و ليستي ارائه مي‌شود. ولي حضور در چارچوب حزبي قاعدتا منعکس‌کننده شخصيت سياسي است و مي‌توان در انتخابات بر اين اساس ارزيابي کرد. ولي در مورد کشور ما وضعيت کاملا غيرقابل پيش بيني است و نمي‌توان ارزيابي درستي داشت. در دور اول انتخابات آقاي روحاني بيشتر مردم ايشان را نمي‌شناختند و با حمايت اين و آن و کنار رفتن نامزدها ايشان در دور اول وارد عرصه سياست شد و راي آوردند و سپس مردم ايشان را شناختند. متاسفانه ما مرتبا احزاب را عامل فساد و تفرقه معرفي کرده‌ايم و ساختار احزاب در کشور جا نيفتاده و رفتار حزبي آموزش داده نشده است. از اين رو انتخابات در فقدان نظام حزبي قابل پيش بيني نيست. ( منبع: آرمان ملی)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1