تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۴۲۴۲۶۵
به بهانه روز خبرنگار؛
آقای استاندار باب شکایت از رسانه را بردارید
سیده زهرا حسینی فر
۱
کبنا ؛شغل خبرنگاری در فهرست پر استرس ترین و مهمترین مشاغل جهان قرار دارد. اما متاسفانه این شغل در کشورهای جهان سوم کم اهمیت انگاشته می شود. هر چند در سال 86 شغل خبرنگاری در رده مشاغل سخت و زیانبار شناخته شد، با این حال در سالهای گذشته این موضوع با مقاومت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مواجه بوده است. خبرنگاری شغلی طاقت فرسا و پراسترس است، هر چند عشق و امید و انگیزه های درونی خبرنگار را به دل حوادث مختلف می کشاند، اما این شغل ایجاد استرس، تغییر حالات روحی، روانی، جسمانی، رفتاری و عاطفی را به دنبال دارد و علائمی همچون احساس خستگی زیاد، افزایش فشار خون، تنش، احساس ناامنیتی ،تغییر رفتار های فردی وغیره را به همراه دارد.
نامشخص بودن ساعات کاری، ساعات طولانی کار، نداشتن ضمانت شغلی و عدم حمایت، مشکلاتی از قبیل تضاد نقشی و فشار ناشی از نقش از عواملی است که در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای خبرنگاران به بار می آورد.
از مشکلات، آسیب ها و پیامدهای دیگر این شغل به ویژه در شهرستان ها و استان های کوچک تر شامل، کم انگاری شغل خبرنگاری، نگاه منفی به شغل خبرنگاری، درآمد پایین رسانه ها، انتظاراتی همچونِ همیاری و همراهی رسانه ها از طرف نهادهای حکومتی و دور شدن از رسالت خبرنگاری مبنی بر نگاه منتقدانه، بیرون آمدن قارچ گونه ی رسانه هایی که رسالت های غیرخبری دارند و فضای رسانه ای را از حرفه ای بودن دور می کنند، سیاست زدگی رسانه ها، همراهی با سیاسیون، کمبود آموزش های به روز و جدید در حوزه ی خبر است.
متاسفانه با وجود این آسیب ها، و انتظاراتی که صرفا مسئولان نهادهای دولتی و حکومتی از خبرنگار و رسانه دارند مبنی بر اینکه نقش روابط عمومی سازمان را بازی کنند و بجز گفتن از نقاط و نکات مثبت کار دیگری نکنند، طلبکار بودن و گلایه کردن از رسانه ها، شکایت کردن و تهدیدهای رسمی و غیررسمی، تهدیدها و فشارهای مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد باب شده است، و غالبا در جلسات و نشست ها از رسانه ها خواسته می شود از انتقاد بپرهیزند و نقاط مثبت سازمان را ببینند. در واقع مسئولان می خواهند سلاح خبرنگار را کند کنند، در حالی که اگر حرکت مثبتی از سوی مسئولان مشاهده شود، از چشم هیچ رسانه ای دور نخواهد ماند و مردم نیز قدردان خواهند بود.
متاسفانه جامعه ی دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد برای جبران برخی کمبودها و ضعف ها، انتظار تعریف و تمجید رسانه ها را دارند، بجای آنکه رسانه را در کنار خود ببینند در مقابل خود می بینند. از طرفی رهبران دینی و امامان ما بارها بر مذمت تعریف و تمجید تاکید کرده اند که این نوع نگاه از طرف مسئولان ما به فراموشی سپرده شده است.
متاسفانه شکایت کردن از اهالی رسانه در استان باب شده، و به دلایل مختلف و با کوچکترین انتقادی پای خبرنگار به دادگاه ها و مراجع قضایی کشیده می شود که این نشان از کم بودن آستانه تحمل مسئولان دارد. اینکه در طول یک سال، یک خبرنگار بیش از 30بار به مراجع قضایی کشانده شود، نشاندهنده عدم قبول انتقادات دارد و متاسفانه بسیاری از مواقع دیده شده که این شکایت ها فقط به دلیل «افشاگری» یک تخلف صورت گرفته است. حال این خبرنگار بجای آنکه به مسائل مهم جامعه بپردازد باید تمام وقت خود را در راهروهای دادگاه ها و در حضور مسئول قضایی صرف کند. برخی از مسئولان در گفت و گو با رسانه ها صرفا با کلی گویی، و بدون وارد شدن به جزئیات هیچ حرفی از مشکلات نمی آورند و اعتقاد دارند همه چیز خوب و عالی و در حال پیشرفت است و همه مردم و خبرنگاران باید از وی متشکر و ممنون باشند، این مسئولان انتظار انتقاد تند و تیز رسانه ها را باید داشته باشند. در حالی که مسئول مورد نظر هیچ پاسخ درستی در ازای سوال خبرنگار ندارد، اما انتظار همکاری و همیاری خبرنگار را دارد.
اما طی سالهای گذشته مسئولان در نهادهای دولتی و حکومتی عموما در روز خبرنگار بر حمایت از رسانه ها تاکید کرده اند که به آن اشاره می شود. در سال 94- استاندار همدان: بدون هماهنگی با استانداری حق شکایت ندارند . سال 95- استاندار آذربایجان شرقی: هیچ اداره دولتی در آذربایجان شرقی حق شکایت از رسانهها را ندارد. استاندار کردستان: ادارات و سازمانهای دولتی حق شکایت از رسانهها و خبرنگاران را ندارند. سال 96- استاندار خراسان شمالی: شکایت قضایی از اصحاب رسانه ممنوع!. استاندار ایلام: شکایت از رسانهها ممنوع. استاندار کرمانشاه: دستگاه های اجرایی حق شکایت از رسانه ها را ندارند. استانداری قزوین نهادها را ملزم کرد از رسانه شکایت نکنند.
سال 97- استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به نقش رسانه ها در توسعه گفت: هيچ مدير دولتي حق شكايت از رسانه ها را ندارد. 98-سال گذشته سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از پس گیری تمامی دعاوی حقوقی مدیریت شهری علیه رسانهها به دستور شهردار تهران خبر داد. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که دستگاههای دولتی حق ندارند از خبرنگاران شکایت کنند.
طی روزهای اخیر نیز، بسیاری از مسئولان طرح شکایت از رسانه ها را منع کردند.
فرماندار خرمشهر: هیچ مسئولی حق شکایت از خبرنگاران را در رابطه با خبر ندارد مگر اینکه رضایت من را به عنوان فرماندار گرفته باشد. استاندار گلستان:هیچ دستگاهی حق شکایت از خبرنگار را ندارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: دستگاههای اجرایی در این استان حق شکایت از خبرنگاران را ندارند. شکایت از اصحابرسانه ابتدا باید در شورای اطلاعرسانی لرستان بررسی شود. فرماندار الیگودرز:هیچ مدیری حق شکایت از خبرنگاران را ندارد.
اگر واقعا نشر خلاف واقعی صورت بگیرد، بهترین راه نوشتن جوابیه است؛ بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات در صورت نشر هر نوع مطلب خلاف واقع معترض می تواند جوابیه خود را به همان نشریه ارسال و نشریه موظف به درج آن بی کم و کاست می باشد. از طرفی دادن جوابیه متقابل حق نشریه محسوب می شود.این نکته خالی از لطف نیست که اگر جوابیه ها به رسانه ها دیده شود، گاها بدون دلیل قانع کننده هستند و بر اساس واقعیت نوشته نشده اند، و به دلیل اینکه در حوصله نمی گنجد رسانه ها معمولا چشم بر روی این موضوع می بندند، و قضاوت ها نسبت به جوابیه را بر عهده مخاطبان می گذارند. همچنین شکایت از نشریه تنها زمانی مقدور است که بر اساس تبصره ۳ همان ماده (۲۳) نشریه از درج جوابیه امتناع ورزد که در این صورت نیز دادگاه صالحه تنها نشریه را به الزام به درج پاسخ مجبور می کند. اما طفره رفتن از دادن جوابیه و روی آوردن به شکایت کردن، نشان از نداشتن پاسخ و فرار از پاسخگویی دارد.
یکی از مشکلات اهالی رسانه تحت تاثیر مشکلات موجود آستانه پایین تحمل مدیران است. لذا درخواست اغلب خبرنگاران این استان از مسئولان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد این است که به جمع استانداران و مسئولانی بپیوندند که از رسانه ها حمایت کرده اند و تلاش کرده اند باب شکایت کردن از رسانه را بردارند، تا شاهد پویایی و پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد در سایه نقد رسانه ها باشیم.
................................
سیده زهرا حسینی فر
نامشخص بودن ساعات کاری، ساعات طولانی کار، نداشتن ضمانت شغلی و عدم حمایت، مشکلاتی از قبیل تضاد نقشی و فشار ناشی از نقش از عواملی است که در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای خبرنگاران به بار می آورد.
از مشکلات، آسیب ها و پیامدهای دیگر این شغل به ویژه در شهرستان ها و استان های کوچک تر شامل، کم انگاری شغل خبرنگاری، نگاه منفی به شغل خبرنگاری، درآمد پایین رسانه ها، انتظاراتی همچونِ همیاری و همراهی رسانه ها از طرف نهادهای حکومتی و دور شدن از رسالت خبرنگاری مبنی بر نگاه منتقدانه، بیرون آمدن قارچ گونه ی رسانه هایی که رسالت های غیرخبری دارند و فضای رسانه ای را از حرفه ای بودن دور می کنند، سیاست زدگی رسانه ها، همراهی با سیاسیون، کمبود آموزش های به روز و جدید در حوزه ی خبر است.
متاسفانه با وجود این آسیب ها، و انتظاراتی که صرفا مسئولان نهادهای دولتی و حکومتی از خبرنگار و رسانه دارند مبنی بر اینکه نقش روابط عمومی سازمان را بازی کنند و بجز گفتن از نقاط و نکات مثبت کار دیگری نکنند، طلبکار بودن و گلایه کردن از رسانه ها، شکایت کردن و تهدیدهای رسمی و غیررسمی، تهدیدها و فشارهای مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد باب شده است، و غالبا در جلسات و نشست ها از رسانه ها خواسته می شود از انتقاد بپرهیزند و نقاط مثبت سازمان را ببینند. در واقع مسئولان می خواهند سلاح خبرنگار را کند کنند، در حالی که اگر حرکت مثبتی از سوی مسئولان مشاهده شود، از چشم هیچ رسانه ای دور نخواهد ماند و مردم نیز قدردان خواهند بود.
متاسفانه جامعه ی دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد برای جبران برخی کمبودها و ضعف ها، انتظار تعریف و تمجید رسانه ها را دارند، بجای آنکه رسانه را در کنار خود ببینند در مقابل خود می بینند. از طرفی رهبران دینی و امامان ما بارها بر مذمت تعریف و تمجید تاکید کرده اند که این نوع نگاه از طرف مسئولان ما به فراموشی سپرده شده است.
متاسفانه شکایت کردن از اهالی رسانه در استان باب شده، و به دلایل مختلف و با کوچکترین انتقادی پای خبرنگار به دادگاه ها و مراجع قضایی کشیده می شود که این نشان از کم بودن آستانه تحمل مسئولان دارد. اینکه در طول یک سال، یک خبرنگار بیش از 30بار به مراجع قضایی کشانده شود، نشاندهنده عدم قبول انتقادات دارد و متاسفانه بسیاری از مواقع دیده شده که این شکایت ها فقط به دلیل «افشاگری» یک تخلف صورت گرفته است. حال این خبرنگار بجای آنکه به مسائل مهم جامعه بپردازد باید تمام وقت خود را در راهروهای دادگاه ها و در حضور مسئول قضایی صرف کند. برخی از مسئولان در گفت و گو با رسانه ها صرفا با کلی گویی، و بدون وارد شدن به جزئیات هیچ حرفی از مشکلات نمی آورند و اعتقاد دارند همه چیز خوب و عالی و در حال پیشرفت است و همه مردم و خبرنگاران باید از وی متشکر و ممنون باشند، این مسئولان انتظار انتقاد تند و تیز رسانه ها را باید داشته باشند. در حالی که مسئول مورد نظر هیچ پاسخ درستی در ازای سوال خبرنگار ندارد، اما انتظار همکاری و همیاری خبرنگار را دارد.
اما طی سالهای گذشته مسئولان در نهادهای دولتی و حکومتی عموما در روز خبرنگار بر حمایت از رسانه ها تاکید کرده اند که به آن اشاره می شود. در سال 94- استاندار همدان: بدون هماهنگی با استانداری حق شکایت ندارند . سال 95- استاندار آذربایجان شرقی: هیچ اداره دولتی در آذربایجان شرقی حق شکایت از رسانهها را ندارد. استاندار کردستان: ادارات و سازمانهای دولتی حق شکایت از رسانهها و خبرنگاران را ندارند. سال 96- استاندار خراسان شمالی: شکایت قضایی از اصحاب رسانه ممنوع!. استاندار ایلام: شکایت از رسانهها ممنوع. استاندار کرمانشاه: دستگاه های اجرایی حق شکایت از رسانه ها را ندارند. استانداری قزوین نهادها را ملزم کرد از رسانه شکایت نکنند.
سال 97- استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به نقش رسانه ها در توسعه گفت: هيچ مدير دولتي حق شكايت از رسانه ها را ندارد. 98-سال گذشته سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از پس گیری تمامی دعاوی حقوقی مدیریت شهری علیه رسانهها به دستور شهردار تهران خبر داد. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که دستگاههای دولتی حق ندارند از خبرنگاران شکایت کنند.
طی روزهای اخیر نیز، بسیاری از مسئولان طرح شکایت از رسانه ها را منع کردند.
فرماندار خرمشهر: هیچ مسئولی حق شکایت از خبرنگاران را در رابطه با خبر ندارد مگر اینکه رضایت من را به عنوان فرماندار گرفته باشد. استاندار گلستان:هیچ دستگاهی حق شکایت از خبرنگار را ندارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: دستگاههای اجرایی در این استان حق شکایت از خبرنگاران را ندارند. شکایت از اصحابرسانه ابتدا باید در شورای اطلاعرسانی لرستان بررسی شود. فرماندار الیگودرز:هیچ مدیری حق شکایت از خبرنگاران را ندارد.
اگر واقعا نشر خلاف واقعی صورت بگیرد، بهترین راه نوشتن جوابیه است؛ بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات در صورت نشر هر نوع مطلب خلاف واقع معترض می تواند جوابیه خود را به همان نشریه ارسال و نشریه موظف به درج آن بی کم و کاست می باشد. از طرفی دادن جوابیه متقابل حق نشریه محسوب می شود.این نکته خالی از لطف نیست که اگر جوابیه ها به رسانه ها دیده شود، گاها بدون دلیل قانع کننده هستند و بر اساس واقعیت نوشته نشده اند، و به دلیل اینکه در حوصله نمی گنجد رسانه ها معمولا چشم بر روی این موضوع می بندند، و قضاوت ها نسبت به جوابیه را بر عهده مخاطبان می گذارند. همچنین شکایت از نشریه تنها زمانی مقدور است که بر اساس تبصره ۳ همان ماده (۲۳) نشریه از درج جوابیه امتناع ورزد که در این صورت نیز دادگاه صالحه تنها نشریه را به الزام به درج پاسخ مجبور می کند. اما طفره رفتن از دادن جوابیه و روی آوردن به شکایت کردن، نشان از نداشتن پاسخ و فرار از پاسخگویی دارد.
یکی از مشکلات اهالی رسانه تحت تاثیر مشکلات موجود آستانه پایین تحمل مدیران است. لذا درخواست اغلب خبرنگاران این استان از مسئولان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد این است که به جمع استانداران و مسئولانی بپیوندند که از رسانه ها حمایت کرده اند و تلاش کرده اند باب شکایت کردن از رسانه را بردارند، تا شاهد پویایی و پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد در سایه نقد رسانه ها باشیم.
................................
سیده زهرا حسینی فر