تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۲۳۵۰۳
کبنا بررسی کرد

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهند / دلیل سنگ اندازی بانک ها برای وام ازدواج چیست؟ / درخواست سه ضامن برای وام ازدواج؟ / مسئولان بانک ها لطفا یک دور شرایط اعطای وام ازدواج را بخوانید

۵
۱
مسئولان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهند / دلیل سنگ اندازی بانک ها برای وام ازدواج چیست؟ / درخواست سه ضامن برای وام ازدواج؟ / مسئولان بانک ها لطفا یک دور شرایط اعطای وام ازدواج را بخوانید
کبنا ؛در حالی که دولت در مصوبات مختلف و در قوانین مختلف موظف است تسهیلات ازدواج جوانان را فراهم کند و از طرفی بزرگان دینی بر آسان گیری و حذف تشریفات، تجملات و اسراف در این امر مقدس تاکید دارند، بانک‌ها ساز خودشان را می زنند و حتی در این مسیر سنگ‌اندازی می کنند.
«با وجود محرومیت استان، برخی فرهنگ‌های نادرست ازدواج از جمله تشریفات، تجملات و اسراف رواج دارد که نیازمند اصلاح است.» این صحبت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است که روز سه شنبه ( 31 تیرماه 99 ) در جلسه نشست ستاد ساماندهی امور جوانان گفت.
به گزارش کبنا، احد جمالی در این نشست، اظهار داشت: لازم است که بهره گیری بیشتری از فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی در آیین‌های ازدواج زوج‌های جوان در این استان شود.
وی افزود: متولیان امر و نهادهای فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برای تحقق چنین اقدامی و نهادینه شدن روزافزون این فرهنگ مهم همت و  تلاش جدی‌تری کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شیوع بیماری کرونا فرصتی مناسب برای برگزاری بدون تشریفات  و تجملات آیین‌های ازدواج زوج‌های جوان در این استان است.
جمالی عنوان کرد: پرهیز از تجمع، رعایت مسائل بهداشتی، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش از سوی افراد  شرکت کننده در آیین‌های ازدواج زوج‌های جوان در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شیوع بیماری کرونا ضروری است.
وی ابراز داشت: نشست‌هایی با حضور مدیران بانک‌های عامل و مسؤولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای ارائه سازوکارهای لازم در مورد رفع مشکل ضمانت تسهیلات ازدواج زوج‌های جوان این استان به زودی تشکیل شود.
جمالی گفت: ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) بهترین الگو، اسوه و سرمشق برای مسلمانان و به ویژه شیعیان است که باید  استفاده بهینه‌تری از آن کرد.
وی اظهار داشت: مهارت‌های زندگی باید بیش از پیش به نسل جوان کهگیلویه و بویراحمد آموزش داده شود تا پس از ازدواج و تشکیل  زندگی مشترک کمتر دچار مشکلات خانوادگی شوند.
روند کند پرداخت وام ازدواج
 رحمت‌الله شاکری معاون امور جوانان ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد از روند کُند پرداخت وام ازدواج انتقاد کرد و افزود: با توجه به گرانی و تورم روند پرداخت وام ازدواج کُند دنبال می‌شود.
وی عنوان کرد: کرونا یکی از دلایل کندی در پرداخت وام ازدواج بوده که انتظار داریم بانک‌های عامل نسبت به پرداخت وام ازدواج تسهیل کنند.
شاکری خاطرنشان کرد: متاسفانه کهگیلویه و بویراحمد در رتبه آخر پرداخت وام ازدواج است و حتی از استان‌های ایلام و خراسان جنوبی هم عقب هستیم.
اما حجت‌الاسلام میرمحمدی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد دلیل پایین بودن پرداخت تسهیلات ازدواج را سخت‌گیری بانک‌ها دانست و عنوان کرد: اگر وام ازدواج با یک ضامن مطمئن پرداخت شود مطمئناً آمار بیش از این خواهد بود.
 
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: آیین‌های ازدواج بخش عمده‌ای از زوج‌های جوان در این  استان تا حدودی با معیارهای اسلامی فاصله دارد در حالی که می‌توانند از ازدواج معنوی، ساده و آسان حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به نحو مطلوب الگو بگیرند.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: امروزه با توجه به گسترش تهاجم فرهنگی دشمنان علیه ارزش‌های دینی به ویژه در  فضای مجازی باید در تمامی زمینه‌ها از جمله ازدواج، خانواده و تربیت فرزندان از ائمه اطهار (ع) الگوگیری بیشتری کرد.
وی افزود: وظایف دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در مورد اجرای برنامه‌های هفته ازدواج امسال مشخص و اعلام شود.
حجت الاسلام میرمحمدی بیان کرد: عملکرد نهادهای دولتی کهگیلویه و بویراحمد در هفته ازدواج امسال رصد، بررسی و ارزیابی و برترین‌ها  نیز تجلیل شوند.
به گزارش کبنا، بعضی از شهروندان در تماس با این پایگاه خبری از دست بانک‌ها شکایت کرده و بیان کرده اند «بعضی از بانک‌ها برخلاف نظر مسئولان و سیاست‌های دولت مبنی بر تسهیل‌گری در پرداخت وام ازدواج عمل می‌کنند».
شهروند گچسارانی که به شدت از دست یکی از بانک ها در این شهر گلایه مند است، فریاد می‌زند که «چرا بانک باید به من بگوید سه ضامن بیاورم، در حالی که من سه ضامن ندارم و برای تشکیل زندگی بر روی این تسهیلات سرمایه گذاری کرده بودم.

سنگ‌اندازی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد پیش پای زوج‌های جوان

طی روزهای اخیر شهروند دیگری که خودش را اهل یاسوج و جانباز دفاع مقدس معرفی کرد، از سخت‌گیری‌ بانک‌ها حسابی شکایت کرده و گفت: «برای دریافت تسهیلات وام ازدواج فرزندم به بانکی مراجعه کردم که آنقدر ان قلت آورد که کلافه شدم. وام ازدواج پسرم را از بانک ملی پیگیری کردم اولاً که ضامن بازنشسته نمی‌پذیرند و بعد از آن به ما گفتند ۴ ضامن حقوق بگیر بانک ملی بیاورید تا وامتان را پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: نمی‌دانم ۴ ضامن حقوق بگیر بانک ملی را از کجا بیاوریم با این سخت‌گیری‌هایی که بانک‌ها می کنند، کمکی که به امر ازدواج نمی‌کنند هیچ، بلکه سنگ‌اندازی می‌کنند.
 این شهروند کهگیلویه و بویراحمدی عنوان کرد: با وضعیت اقتصادی کنونی جوان‌ها بدون وام ازدواج نمی‌توانند زندگی مشترک تشکیل  دهند چون شغلی و درآمدی ندارند.
 وی افزود: در این ایام کرونا بدون دعوت از فامیل و بستگان و تنها با حضور خانواده خودم و عروسم یک عقد کرونایی با رعایت ضوابط بهداشتی برای فرزندم گرفتم که ۳۰ میلیون تومان شد هزینه‌ها سرسام‌آور است.
 وی ادامه داد: مسئولان می‌گویند وام ازدواج یک ضامن است اما حالا بانک از ما ۴ ضامن حقوق بگیر بانک ملی می‌خواهد، بانک‌ها همکاری نمی‌کنند در حالی که باید ازدواج و معیشت جوانان را تسهیل کنند.
 بنا بر این گزارش، این نمونه‌ها، مشتی از هزاران خروار است، خیلی از جوانان با مشکل وام ازدواج درگیرند، که بانک‌ها مسبب ایجاد آن هستند .
جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دلیل کاهش وام ازدواج بررسی شود، گفت: به زودی جلسه‌ای برای ارائه ساز و کارهای لازم درمورد ضامن وام تشکیل شود.
اما در حالی که دستگاه‌های متولی و مردم از بانک‌های گلایه دارند، در این وسط عملکرد بانک کشاورزی قابل تقدیر است.
بهنام فرح‌بخش با اشاره به اعتبار وام ازدواج بانک کشاورزی گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار بانک بوده که در چهار ماهه سال جاری ۹۳ درصد این اعتبارات پرداخت شده است.
 مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بانک کشاورزی در راستای تسهیل در امر ازدواج، وام ازدواج را با یک ضامن انجام می‌دهد.
بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده است که شرایط گرفتن وام ازدواج یک ضامن بانکی است، مسئولان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهند که چرا جوانان با وجود بیکاری و هزار مشکل دیگر باید بخاطر وام ازدواج اینقدر دردسر برایشان ایجاد شود؟
بانک مرکزی شرایط اعطای وام ازدواج در سال ۹۹ به مبلغ پانصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت هفت‌ساله را اعلام کرد:
۱ - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای تکالیف قانونی مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و به منظور تسریع و تسهیل اعطای قرض‌الحسنه برای ازدواج جوانان، همواره خود را متعهد به همکاری حداکثری با متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج می‌داند و به صورت ویژه طی سنوات گذشته، تلاش‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در این خصوص نمود ویژه‌ای داشته است به نحوی که علی‌رغم ده برابر شدن مبلغ تسهیلات یاد شده در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، تعداد متقاضیان در انتظار أخذ تسهیلات ازدواج در این دوره زمانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
۲-  شبکه بانکی در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۶۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به حدود ۸۴۳ هزار نفر اعطا کرده است که این میزان نسبت به مبلغ تسهیلات مشابه اعطایی در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.
از ابتدای امسال تا تاریخ ۱۳۹۹.۳.۲۲ نیز علیرغم افزایش سقف فردی تسهیلات از ۳۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال، تعداد ۹۲ هزار و ۴۵۰ فقره تسهیلات ازدواج به ارزش بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد ریال در شبکه بانکی پرداخت شده  است که از این تعداد ۴ هزار و ۴۱۸ نفر مشمول تسهیلات ایثارگری ازدواج به میزان ۱۰۰۰ میلیون ریال برای هر نفربوده است.  
همچنین تعداد متقاضیان در انتظار اخذ تسهیلات ازدواج تا تاریخ ۱۳۹۹.۳.۲۲ برابر با ۳۰۰ هزار و ۷۹۲ نفر است که از این تعداد، ۱۵۴ هزار و ۲۴۰ نفر در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد جهت خذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند.
۳-  با توجه به تماس‌های متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج مبنی بر سختگیری رؤسای شعب جهت اخذ ضامن، به منظور سهولت در اجرای طرح مذکور و بهره‌مندی آن دسته از متقاضیانی که در استان‌های محروم و روستایی بوده و امکان تأمین ضامن مورد نظر شعب از نظر ارائه گواهی تعهدکسراقساط را ندارند، بانک مرکزی از سال ۱۳۹۶ به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی اجازه داده است حسب مفاد شرایط و دستورالعمل مندرج در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به شرح ذیل اقدام نمایند:
الف- چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین امکان‌پذیر است. 
ب- چنانچه متقاضی اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.
پ- چنانـچه متقاضی دریافت تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نـهـاد‌ها و مـوسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته‌امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی منوط به آن که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، پذیرفته شده و نیازی به اخذ ضامن نیست. 
ت- ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نــیروی نظامی و انتظامی، نـــهـاد‌ها و مـوسسات عمومی (نظیرشهرداری و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائـه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و ... امکان پذیر می‌باشد.
ث- ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد. 
ج- ضمانت‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تأیید وتشخیص شعبه پرداخت‌کننده رسیده باشد.
چ- در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا).
ح- سایر وثایق قابل قبول از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان.
۴-  بانک مرکزی در ابلاغ مفاد بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، طی بخشنامه‌های مختلف ضمن ملزم کردن تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از محل مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری، تأکید کرده است که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در اولویت نخست پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه قرار دارد.
۵- بانک مرکزی همواره خود را ملزم به اجرای قانون دانسته و ضمن ابلاغ بخشنامه‌های مربوط به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازوکار‌های لازم برای رسیدگی به شکایات متقاضیان تسهیلات ازدواج را نیز در نظر گرفته است. در همین راستا، متقاضیان تسهیلات ازدواج که در هر مرحله از فرآیند أخذ تسهیلات یاد شده با رفتار مغایر مقررات مواجه شده‌اند، می‌توانند شکایات و تقاضا‌های خود را در «سامانه پاسخگویی به شکایات و ارتباط مردمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ثبت کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ح
Iran, Islamic Republic of
یه رییس بانک توی استان ما به بنده خدایی گفت
این طرح اشتباه من اجرا نمی کنم
Iran, Islamic Republic of
واقعا بانکها . با قوانین من دراوردیشون
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
چرا از بدحسابی مردم استان نمیگید وهر کسی بخاطرخودشیرینی یه حرفی میزنه
Iran, Islamic Republic of
چون مسولین استانی عقده ای تشریف دارن و نه فقط بانک کلا توجه کردین اولین اجرا کننده بخشنامه ها و قانونمند ترین جا استان خودمونه فقط به خاطر چهار روز بیشتر روی صندلی لعنتی نشستن و فکر هم ولایتی را هم نمی‌کنند متاسفم
حمیدزرنگه
Iran, Islamic Republic of
با سلام من این ۵ ماه ثبت نام کردم برا وام ازدواج ولی ن تایین شعبه شدم ن خبری بعد چرا این کار رو میکنن که تایین شعبه نمیکنن استان کهگلویه و بویراحمد
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
1