تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۴۲۰۹۹۴

نامه محمود صادقی به وزیر اطلاعات در باره پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای

۰
نامه محمود صادقی به وزیر اطلاعات در باره پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای
کبنا ؛ دولت حسن روحاني در مورد ماجراي قربانيان ترور و افرادي که به اشتباه به عنوان مظنون ترور دانشمندان هسته‌اي در دولت احمدي‌نژاد دستگير شده بودند عملکرد نسبتا خوبي داشت و به اذعان برخي نمايندگان و خود دولت حتي خسارت و غرامتي هم به اين افراد داده شد. اين در حالي است که محمود صادقي نماينده تهران در نامه‌اي خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي وزارت اطلاعات را مسئول جبران خسارات معنوي و مالي وارد آمده به اين افراد دانست. صادقي بيان کرده: «به لحاظ جايگاه سازماني و هم از لحاظ شرعي و حقوقي مسئول جبران خسارات معنوي و مالي وارده به قربانيان پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي هستيد و قطعا در روز جزا در دادگاه عدل الهي بايد پاسخگو باشيد».
ماجراي قربانيان ترور
سال‌هاي بسياري از ماجراي ترور دانشمندان هسته‌اي کشورمان و دستگيري برخي مظنونين ترور که بعدها مشخص شد که برخي از آنها بي‌گناه بودند، مي‌گذرد و اين پرونده در زمان خود ابعاد گسترده‌اي را نيز شامل مي‌شد. يکي از مسائلي که در سال‌هاي پاياني دولت احمدي‌نژاد مطرح بود بحث بازداشت افرادي بود که به اتهام ترور بازداشت شده بودند. چيزي که در آن دولت مسکوت گذاشته شد اما در دولت بعدي يعني دولت حسن روحاني ابعاد بيشتري يافت و اين افراد از متهمين پرونده به قربانيان پرونده دانشمندان هسته‌اي تبديل شدند. در اين ميان شايد واکنش علي مطهري نماينده تهران به ماجراي بازداشت مازيار ابراهيمي که به اتهام ترور دستگير شده بود بيش از بقيه به چشم آمد جايي که در مصاحبه‌اي گفت: «چرا افراد بي‌گناه را مجبور به اعتراف در ترور دانشمندان هسته‌اي کرديد و آقاي مصلحي وزير سابق اطلاعات بايد در اين زمينه پاسخگو باشد». هر چند بر سر اين موضوع برخي نمايندگان طرح سوال از وزير اطلاعات را مطرح کردند و طي جلساتي غيرعلني با حضور وزير اطلاعات به بررسي اين مساله پرداختند. محمود صادقي نماينده تهران 12 شهريور 98 در روايت خود از جلسه کميسيون امنيت ملي با وزير اطلاعات اظهار داشت:«متهمان 53 نفر بوده‌اند و پس از احراز بي‌گناهي آنها 4ميليارد تومان بابت جبران خسارت به آنها پرداخت شده است». وي همچنين در 3 مهر 98 در نطق ميان دستور خود در مجلس با اشاره به مستند کلوپ ترور که از صداوسيما پخش شد، از مصلحي وزير سابق اطلاعات خواست که در اين زمينه پاسخگو باشد. البته مساله به همينجا نيز ختم نشد و رئيس‌جمهور هم در نشست خبري خود با اصحاب رسانه در 22 مهر 98 در خصوص بي‌گناهي متهمين ترور دانشمندان هسته‌اي بيان کرد: «آنطور که وزير اطلاعات به ما اطلاع داد عده‌اي از اين افراد بي‌گناهند و بايد به اينها خسارت پرداخت کنيم که من پذيرفتم و گفتم خسارت را به مردم بدهيد. اگر دستگاهي در دولت قبل اشتباهي مرتکب شده ما بايد از مردم عذرخواهي کنيم. مهم اين است که دولت شهامت پذيرفتن اشتباه را داشته باشد». اين در حالي است که برخي هنوز در مورد اين پرونده مسائلي مطرح مي‌کنند.
تشکيل ستاد ويژه قربانيان بي‌گناه
يک نماينده تهران در ارتباط با پرونده قربانيان ترور دانشمندان هسته‌اي به وزير اطلاعات نامه نوشت. در متن نامه محمود صادقي به محمود علوي آمده است: عطف به نامه 12 بهمن‌ماه سال 1398 و سپاس از پاسخ‌گويي جنابعالي، اگرچه اکثر پرسش‌هاي ده‌گانه اين نامه در نامه مربوط به 31 شهريورماه 1398 به ويژه ضرورت پيگرد قضايي مسئولان وقت از جمله وزير ارتباطات سابق و الزام آنها به پرداخت خسارت وارده به قربانيان و نيز توضيح درباره عوامل اصلي ترورها بي‌پاسخ گذاشته شده، اما از اذعان و تصريح مجدد و خطاهاي کارشناسي در پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي و نيز مذاکره مديران ذيربط آن وزارتخانه با مسئولان قوه قضائيه براي تعيين شعبه ويژه جهت رسيدگي به دعاوي قربانيان بي‌گناه پرونده و جبران کامل خسارات وارده به آن کمال سپاسگزاري را دارم. صادقي در ادامه آورده است: «ضمن تقدير مجدد از کوشش‌هاي جنابعالي براي اصلاح رويه‌ها و فرآيندهاي مورد عمل در وزارت اطلاعات به ويژه تصميمات متخذه در خصوص قربانيان اين پرونده بار ديگر تاکيد مي‌کند که جنابعالي به لحاظ جايگاه سازماني و هم از لحاظ شرعي و حقوقي مسئول جبران خسارات معنوي و مالي وارده به قربانيان اين پرونده هستيد و قطعا در روز جزا در دادگاه عدل الهي بايد پاسخگو باشيد، لذا ضمن ابراز خوشبختي از اقدام مديران ذيربط پيشنهاد مي‌شود دستور فرماييد ستاد ويژه‌اي براي رسيدگي به دعاوي قربانيان تشکيل شود و ضمن دادن تامين و اطمينان خاطر به ايشان و دريافت مدارک و مستندات و نيز ارائه‌ي معاضدت حقوقي لازم غرامت آنها به طور کامل جبران شود بدون شک اين اقدام هم موجب رضاي الهي و هم سبب جلب اعتماد بيشتر مردم خواهد بود و تقويت سرمايه اجتماعي نظام و دستگاه اطلاعاتي را فراهم خواهد ساخت. خاطرنشان مي‌سازد اينجانب از پيگيري اين پرونده انگيزه‌اي جز احقاق حق و ايفاي وظايفي که به عنوان نماينده مردم شرعا و قانونا برعهده گرفته بودم، نداشتم. اميد است که مورد رضايت حق‌تعالي قرار گرفته باشد». محمود صادقي در همين باره در توئيتي نوشت: «هفته گذشته طي نامه‌اي به وزير اطلاعات ضمن تقدير از کوشش‌هاي او براي اصلاح رويه‌هاي مورد عمل در واجا به ويژه در پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي پيشنهاد کردم ستاد ويژه‌اي براي رسيدگي به دعاوي قربانيان بي‌گناه اين پرونده و جبران کامل خسارت آنها تشکيل شود». (آرمان ملی)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1