تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۱۹۴۴۲
یادداشت|

آن روی سکه/ فایده و زیان کرونا؛ تهدید را به فرصت بدل کنیم

دکتر سید علی‌سینا رخشنده‌مند
۱۱
۰
آن روی سکه/ فایده و زیان کرونا؛ تهدید را به فرصت بدل کنیم
کبنا ؛ناآگاهی ما از زیربنا و فلسفه‌ی اتفاقات در حال وقوع، پهنه‌ای نامکشوف و غیرقابل‌پیش‌بینی در برابر چشمان ما گشوده است و هراس از این فضای مبهم، ما را در برابر آن به کنش‌های مختلفی واداشته است!
 جهان، بر نسبیت‌‌ها استوار گشته است. هیچ‌چیزی در این دنیا از جمیع جهات، خیر و یا شرّ مطلق نیست؛ بلکه اعتبارات گوناگون باعث و سبب می‌شود که موضوع و مطلبی، جهاتی متفاوت بیابد.
بر این اساس تعامل انسان با طبیعت، به‌عنوان جزئی از آن، باید در ذهنیت بشر امروزی مورد چالش و بررسی قرار گیرد. ما به ذهنیت و تعریفی جدید از زندگی خوب نیاز داریم.
《پس بد مطلق نباشد در جهان
 بد به نسبت باشد، این را هم بدان》
عامل ویروس کرونا را هر چیزی که به‌حساب بیاوریم، از این قاعده مستثنا نیست و نخواهد بود؛ بلکه به همان‌اندازه که 《نقمت》 و 《محنت》 با خود دارد، نعمت و راحت نیز با خود همراه خواهد داشت!
ازجمله مصائب آن گرفتاری ما انسان‌ها، از دست دادن عزیزان و داغدار شدن خانواده‌ها است؛ ازجمله مواهب آن 《تدبر》 و 《تفکر》 و 《تغییر نگرشی》 است که برای ما انسان‌ها در پی دارد!
عبرت، حالتى است که در اثر برخورد با امورى ظاهرى و مشهود، براى انسان پدید می‌آید.
نخستین سفارش پزشکان، برای آلوده نشدن به این ویروس، شست‌وشوی دست‌ها بود! بیاییم کمی با خود خلوت کنیم و همزمان با شست‌وشوی دست‌ها به شست‌وشوی درون نیز بپردازیم.
کاش یاد بگیریم و در خاطرمان بماند که دستمان را از خیلی مسائل دیگری نیز باید شست.
دست‌های آلوده به نامهربانی با همه‌کس و همه‌چیز! دست‌های آلوده به تهمت و بدگویی از همدیگر و بدخواه هم بودن! دست‌های آلوده به فسق و فجور! دست‌های آلوده به تزویر و ریاکاری! دست‌های آلوده به نابودی طبیعت! دست‌های آلوده به قتل و کشت و کشتار! دست‌های آلوده به حسادت، کینه و کینه‌کشی! دست‌های آلوده به گران‌فروشی و احتکار! دست‌های آلوده به سوء مدیریت! و در یک‌کلام دست‌های آلوده به همه‌ی صفات غیرانسانی!
براثر چنین اعمال و رفتارهایی است که:
صحبت نیکان ز جهان دور گشت
 خوان عسل خانه‌ی زنبور گشت
دور نگر کز سر نامردمی
 بر حذرست آدمی از آدمی
کرونا آمده است تا به ما انسان‌ها بگویید:
رنج مشو، راحت رنجور باش
 ساعتی از محتشمی دور باش
کرونا آمده است تا بگوید ای انسان تو به مواهب الهی کم‌توجه و یا بی‌توجه بوده‌ای و به زمین و زمان و آسمان و دریا و جنگل و کوه و در و دشت و... و حتی به خودت هم رحم نکرده‌ای!
کرونا آمده است تا یادآور شود که ای انسان دست از لجام‌گسیختگی بردار و آگاه باش که؛
عمر به بازیچه به سر می‌بری
 بازی از اندازه به در می‌بری
گردش این گنبد بازیچه‌رنگ
 نز پی بازیچه گرفت این درنگ
شاید‌ کرونا عبرتی باشد برای قانع کردن ما انسان‌ها! ما انسان‌ها به هیچ‌چیزی قانع نیستیم؛
گفته گروهی که به صحرا درند
 کای خنک آنان که به دریا درند
وآن که به دریا در سختی‌کش است
 نعل در آتش که بیابان خوش است
ما چرا به این روز افتاده‌ایم! حیوانات وحشی در جنگل‌ها رها و ما در قفس خانه‌های بتونی قرارگرفته‌ایم! «نعوذبالله من الحور بعد الکور»(پناه می‌بریم به خدا از کاهش بعد از افزایش)
آیا این در قفس ماندن ما؛ مواهبی برای طبیعت در پی ندارد؟! و طبیعت نفس راحتی از دست ما نمی‌کشد؟!
نکند گرفتار قهر طبیعت شده باشیم! چراکه متوجه شد ما نه به خود رحم می‌کنیم و نه به هیچ‌چیز دیگری!
کرونا قاره و اقیانوس و شرق و غرب و جنوب و شمال و طبقه‌ی اجتماعی و پیر و جوان و ژن خوب و ژن بد نمی‌شناسد با همه به‌طور یکسان برخورد می‌کند. شاید می‌خواهد عدالت را به ما یادآوری کند!
شاید می‌خواهد بگوید: «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» و همه یکسان هستند، کسی بر کسی برتری ندارد.
اگر به این دید به کرونا نگاه کنیم آن را یک اصلاح‌کننده‌ی بزرگ می‌بینیم. چیزی که باعث شده، درس‌هایی را که ظاهراً فراموش کرده‌ایم، به ما یادآوری کند!

_________________
عمر به خشنودی دل‌ها گذار
تا ز تو خوشنود بود کردگار
گرم شو از مهر و ز کین سرد باش
چون مه و خورشید جوانمرد باش


-----------------------------------
 دکتر سید علی‌سینا رخشنده‌مند
عضو بنیاد ملی نخبگان ایران
مدرس دانشگاه‌های تهران
درخشان
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتـــــــر براســـــــتی که حق مطلب را خیـــلی رســـا وشــیوا ادا کرده ای
دســت مــریـزاد
Iran, Islamic Republic of
درود دکتر.بسیار رسا وتأثیرگذار .موفق باشید.عباسی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دکتر رخشنده که با نوشته های زیباتون به ما خوبیها را یاد اوری میکنی....بهترینها را برای شما ارزو میکنم
09
Iran, Islamic Republic of
نخبگان؟؟؟؟؟
اسدالله رجبی دیشموک
Iran, Islamic Republic of
بله نخبگان- به کوری جشم بعضی ها-
Iran, Islamic Republic of
نخبگان یا اِلیتان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود. در جامعه‌شناسی و فلسفه سیاسی به گروه کوچکی از مردم گفته می‌شود که با قرار گرفتن در رأس «هرم منزلت اجتماعی» و «امتیازات»، کنترل سهم نابرابر بزرگی از قدرت سیاسی یا ثروت را در اختیار دارند.[۱][۲][۳]

ایوب نوروزی عسکری از محققین علوم سیاسی و تاریخ معاصر به نقل از سی. رایت میلز در کتاب خود نخبگان قدرت به سال ۱۹۵۷ می‌نویسد: «این حلقه‌های سیاسی، اقتصادی، و نظامی که مجموعه پیچیده‌ای از گروه‌های منطبق بر هم و کوچک اما غالب و مسلط هستند، در تصمیم‌گیری‌هایی شریکند که تأثیرشان دست‌کم در سطح ملی است.» میلز بیان می‌کند که نخبگان قدرت جایگاه والای متقابل دیگر نخبگان را در جامعه به رسمیت می‌شناسند. «به عنوان یک اصل، آن‌ها یکدیگر را می‌پذیرند، یکدیگر را درک می‌کنند، با یکدیگر ازدواج می‌کنند و حتی اگر همراه با یکدیگر هم نباشد، مانند یکدیگر فکر و کار می‌کنند.» او نقش آموزش و پرورش را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید اعضای جوان طبقه بالا به مدرسه‌های برجسته می‌روند که نه تنها در دانشگاه‌های معتبر مانند هاروارد، ییل، و پرینستون را بر آن‌ها می‌گشاید، ورود آن‌ها به باشگاه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها را آسان می‌کند. ورود به این باشگاه‌ها نیز عضویت در باشگاه‌های اجتماعی مهم شهرهای بزرگ را در پی دارد که دروازه‌ای است به سوی شغل‌های برتر.[۲]
تقوی - دهدشت
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشمی که توان معرفی خودش را ندارد
دکتر رخشنده نخبه ای است کهه مثل خورشید میدرخشد- عده ای توان دیدن این نور را تدارتد-
رسایی
Iran, Islamic Republic of
در جواب ۰۹ این سخن مولانا کاملا صادقه- از مسئول سایت کبنا خواهش می کنم این جوابیه را در پاسخ ۰۹ منتشر کنند؛

بانگ زد بر وی جوان و گفت بس

روز روشن از کجا آمد عسس

نور مردان مشرق و مغرب گرفت

اسمانها سجده کردند از شگفت

آفتاب حق بر آمد از حمل

زیر چادر رفت خورشید از خجل

ترهات چون تو ابلیسی مرا

کی بگرداند ز خاک این سرا

من به بادی نامدم هم‌چون سحاب

تا بگردی باز گردم زین جناب

عجل با آن نور شد قبلهٔ کرم

قبله بی آن نور شد کفر و صنم

هست اباحت کز هوای آمد ضلال

هست اباحت کز خدا آمد کمال

کفر ایمان گشت و دیو اسلام یافت

آن طرف کان نور بی‌اندازه تافت

مظهر عزست و محبوب به حق

از همه کروبیان برده سبق

سجده آدم را بیان سبق اوست

سجده آرد مغز را پیوست پوست

شمع حق را پف کنی تو ای عجوز

هم تو سوزی هم سرت ای گنده‌پوز

کی شود دریا ز پوز سگ نجس

کی شود خورشید از پف منطمس

حکم بر ظاهر اگر هم می‌کنی

چیست ظاهرتر بگو زین روشنی

جمله ظاهرها به پیش این ظهور

باشد اندر غایت نقص و قصور

هر که بر شمع خدا آرد پف او

شمع کی میرد بسوزد پوز او

چون تو خفاشان بسی بینند خواب

کین جهان ماند یتیم از آفتاب

موجهای تیز دریاهای روح

هست صد چندان که بد طوفان نوح

لیک اندر چشم کنعان موی رست

نوح و کشتی را بهشت و کوه جست

کوه و کنعان را فرو برد آن زمان

نیم موجی تا به قعر امتهان

مه فشاند نور و سگ وع وع کند

سگ ز نور ماه کی مرتع کند

شب روان و همرهان مه بتگ

ترک رفتن کی کنند از بانگ سگ

جزو سوی کل دوان مانند تیر

کی کند وقف از پی هر گنده‌پیر

جان شرع و جان تقوی عارفست

معرفت محصول زهد سالفست

زهد اندر کاشتن کوشیدنست

معرفت آن کشت را روییدنست

پس چو تن باشد جهاد و اعتقاد

جان این کشتن نباتست و حصاد

امر معروف او و هم معروف اوست

کاشف اسرار و هم مکشوف اوست

شاه امروزینه و فردای ماست

پوست بندهٔ مغز نغزش دایماست

چون انا الحق گفت شیخ و پیش برد

پس گلوی جمله کوران را فشرد

چون انای بنده لا شد از وجود

پس چه ماند تو بیندیش ای جحود

گر ترا چشمیست بگشا در نگر

بعد لا آخر چه می‌ماند دگر

ای بریده آن لب و حلق و دهان

که کند تف سوی مه یا آسمان

تف برویش باز گردد بی شکی

تف سوی گردون نیابد مسلکی

تا قیامت تف برو بارد ز رب

هم‌چو تبت بر روان بولهب

طبل و رایت هست ملک شهریار

سگ کسی که خواند او را طبل‌خوار

آسمانها بندهٔ ماه وی‌اند

شرق و مغرب جمله نانخواه وی‌اند

زانک لولاکست بر توقیع او

جمله در انعام و در توزیع او

گر نبودی او نیابیدی فلک

گردش و نور و مکانی ملک

گر نبودی او نیابیدی به حار

هیبت و ماهی و در شاهوار

گر نبودی او نیابیدی زمین

در درونه گنج و بیرون یاسمین

رزقها هم رزق‌خواران وی‌اند

میوه‌ها لب‌خشک باران وی‌اند

هین که معکوس است در امر این گره

صدقه‌بخش خویش را صدقه بده

از فقیرستت همه زر و حریر

هین غنی راده زکاتی ای فقیر

چون تو ننگی جفت آن مقبول‌روح

چون عیال کافر اندر عقد نوح

گر نبودی نسبت تو زین سرا

پاره‌پاره کردمی این دم ترا

دادمی آن نوح را از تو خلاص

تا مشرف گشتمی من در قصاص

لیک با خانهٔ شهنشاه زمن

این چنین گستاخیی ناید ز من

رو دعا کن که سگ این موطنی

بیسواد
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیزی که زود جبهه میگیرید.
مطالعه کنید و تحلیل خود را بالا ببرید. بد دفاع کردن از یک موضوع یا یک شهص بهترین نوع حمله به اوست.
به معنی نخبه توجه کنید:

نخبگان یا اِلیتان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود. در جامعه‌شناسی و فلسفه سیاسی به گروه کوچکی از مردم گفته می‌شود که با قرار گرفتن در رأس «هرم منزلت اجتماعی» و «امتیازات»، کنترل سهم نابرابر بزرگی از قدرت سیاسی یا ثروت را در اختیار دارند.[۱][۲][۳]

ایوب نوروزی عسکری از محققین علوم سیاسی و تاریخ معاصر به نقل از سی. رایت میلز در کتاب خود نخبگان قدرت به سال ۱۹۵۷ می‌نویسد: «این حلقه‌های سیاسی، اقتصادی، و نظامی که مجموعه پیچیده‌ای از گروه‌های منطبق بر هم و کوچک اما غالب و مسلط هستند، در تصمیم‌گیری‌هایی شریکند که تأثیرشان دست‌کم در سطح ملی است.» میلز بیان می‌کند که نخبگان قدرت جایگاه والای متقابل دیگر نخبگان را در جامعه به رسمیت می‌شناسند. «به عنوان یک اصل، آن‌ها یکدیگر را می‌پذیرند، یکدیگر را درک می‌کنند، با یکدیگر ازدواج می‌کنند و حتی اگر همراه با یکدیگر هم نباشد، مانند یکدیگر فکر و کار می‌کنند.» او نقش آموزش و پرورش را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید اعضای جوان طبقه بالا به مدرسه‌های برجسته می‌روند که نه تنها در دانشگاه‌های معتبر مانند هاروارد، ییل، و پرینستون را بر آن‌ها می‌گشاید، ورود آن‌ها به باشگاه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها را آسان می‌کند. ورود به این باشگاه‌ها نیز عضویت در باشگاه‌های اجتماعی مهم شهرهای بزرگ را در پی دارد که دروازه‌ای است به سوی شغل‌های برتر.[۲]
رسایی
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی دارد- لطفا وقتی
در مورد مساله ای خبر و اطلاع ندارد اظهار نظر نکنید-
حسادت از سر و روی می بارد- جرندیات الکی ننویسید-
رسایی
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ این آقایی که خودش را بی سواد معرفی کرده- باید گفت واقعا بی سواد هم هستی

شمع حق را پف کنی تو ای عجوز

هم تو سوزی هم سرت ای گنده‌پوز

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1