تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۴۱۸۹۶۳
سخنگوی شورای نگهبان:

شورای نگهبان حدود ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفته است

۰
شورای نگهبان حدود ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفته است
کبنا ؛سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما حدود ۸۰ ایراد را به بودجه داشتیم که چند مورد مربوط به حقوق مردم بود که مشخصا نسبت به آنها اعلام نظر شد و ایراد گرفته شد و مجلس اصلاح کرد.
به  گزارش کبنا به نقل از ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: با توجه به شروع بیماری کرونا و این ویروس منحوس ناچاریم که از طریق فضای مجازی با دوستان در تماس باشیم.
وی ضمن تبریک ایام پایانی ماه رجب و اعیاد مبارکی را که در ماه شعبان داریم گفت: آغاز سال جدید را خدمت مردم تبریک می گویم.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: این بودجه که با ترتیباتی به دلیل شرایط خاصی که ایجاد شده بود از طریق کمیسیون تلفیق برای ما ارسال شد، با این حال شورای نگهبان در جلسات متعدد بررسی بودجه را آغاز کرد و جلسات برخی اوقات سه نوبت در روز بود. شش تا ۷ جلسه مستمر داشتیم و جلساتی که خیلی فشرده بود. روز گذشته جلسه مفصلی از ساعت‌های سه بعدازظهر تا ۸ شب داشتیم که اصلاحاتی را که برای مجلس ارسال کرده بودیم و اصلاحات مجلس را دوباره بررسی و نظرات را اعلام کردیم. اصلاحات ما به صورت غیررسمی از سوی کمیسیون انجام شده و برای ما ارسال شده است و امیدواریم در ساعات پایانی امروز جمع بندی نهایی را داشته باشیم.
کدخدایی ادامه داد: تعداد ایرادات ما به بودجه زیاد بود و ما در ۱۹ بند ،  ۸۰ ایراد را نسبت به لایحه بودجه ۹۹ داشتیم که از این تعداد هشت فقره ایراد شرعی و دو مورد مربوط به صندوق توسعه ملی و ۲۷ مورد ابهام و ۶ مورد مربوط به سیاست‌ها و ۶ مورد به اصل ۵۳ و ۲۲ مورد اصل ۵۲ بود که غیر بودجه‌ای است زیرا مواردی بود که قوانین دایمی مجلس محترم در داخل بودجه آورده بود یا آنها را مورد اصلاح قرار داده بود و این موارد هم به صورت غیربودجه‌ای برای مجلس ارسال شد و اصل ۸۵ هم سه مورد بود که ارسال شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بحث نظرات هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که از سوی رییس این هیات ارسال شده بود و ۷ مورد ایراداتی که برای مجمع ارسال شد و دوستان ما در مجلس با اعضای هیات نظارت جلساتی داشتند و نظرات آنها را تامین کردند. نظرات هیات نظارت از سوی نگهبان برای مجلس ارسال شده بود که ظاهرا اعلام کردند اصلاح شده است.
وی افزود: آنچه که در رسیدگی به بودجه در مجلس از سوی مقام رهبری اذن داده شده بود مربوط به مجلس است. شورای نگهبان با دقت کافی و مانند همه مصوبات بودجه نظرش را اعلام کرد. ما حدود ۸۰ ایراد را به بودجه داشتیم که چند مورد مربوط به حقوق مردم بود که مشخصا نسبت به آنها اعلام نظر شد و ایراد گرفته شد و مجلس اصلاح کرد.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره رد مصوبه واردات خودروهای خارجی از سوی شورای نگهبان گفت: این مصوبه مستقل نبود بلکه در دل مصوبه بودجه ۹۹ بود و یکی از بندهای آن اجازه واردات خودروهای خارجی داده می شد و اعضای شورای نگهبان با عنایت به سیاست‌های کلی، این بند را مغایر سیاست‌های کلی دانستند و مورد ایراد شورا قرار گرفت و بعد از ایراد شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق آن را حذف کرد.
کدخدایی درباره قانون انتخابات تاکید کرد: امیدوار بودیم که قانون انتخابات اصلاح شود و تلاش کردیم و این همکاری شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات ان‌شاءلله در مجلس یازدهم مدنظر قرار خواهد گرفت و امیدواریم نمایندگان محترم مجلس یازدهم توجه ویژه‌ای به قانون انتخابات داشته باشند و در این مجلس شاهد اصلاح قانون انتخابات باشیم.
وی گفت: از مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه، صحت ۲۰۴ حوزه اعلام شده و ۴ حوزه نیاز به اعزام بازرس بود که بازرس هم اعزام شده و هر وقت به نتیجه برسیم، نتایج را اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات گفت: مرحله دوم انتخابات، ادامه مرحله اول است و فقط برگزاری انتخابات است و  با توجه به شرایط کشور و پیشنهاد وزیر کشور زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات از ۲۹ فروردین به ۲۱ شهریور منتقل شد و امیدواریم که همه مردم سالم باشند و ان موقع انتخابات را در حوزه‌هایی که باقی مانده انجام دهیم.
وی افزود:  تهمت و افتراهای زیادی نسبت به شورای نگهبان وارد می شود که بسیاری از اینها می تواند با اصلاح قانون برطرف شود و امیدواریم این مطالبه را داشته باشند که قانون انتخابات اصلاح شود و بسیاری از مسائل برطرف خواهد شد.
کدخدایی درباره ایراد شورای نگهبان به مصوبه بودجه افزایش حقوق کارمندان، گفت: بودجه در این زمینه دو بند داشت. یکی خود بند بود که دولت اصلاح کرده بود و بند الحاقی هم داشت که دوستان مجلس در مجلس آن را الحاق کرده بودند و تناقضی ایجاد کرده بود و  مشخص نبود که این سقف افزایش تا چه اندازه است. ایراد شورای نگهبان به عنوان یک ابهام ارائه شد و دوستان مجلس آن را متوجه شدند و اصلاح کردند و نسبت به کارکنانی که سقف دریافتی آنها پایین است الان بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، درباره انتخابات گفت: انتخابات دو بخش دارد. یک بخش انتخابات مرحله دوم است و مرحله دوم ادامه مرحله اول است که اگر حد نصاب لازم هیچ کدام از نامزدها وجود نداشته باشد به مرحله  دوم می رود. فقط در انتخاب فردی که باید حد نصاب را بیاورد و ۲۰ درصدش حاصل نشده  به مرحله دوم کشیده می شود.
وی افزود: انتخابات میان دوره‌ای مثل انتخابات اصلی است و طبیعتا نیازمند زمان لازم برای بررسی صلاحیت هاست و نهایتا انتخابات انجام می شود. انتخابات میان دوره‌ای در قانون  به این صورت است که  با هر انتخابات سراسری انتخابات میان دوره‌ای برگزار می‌شود و انتخابات میان دوره ای تهران و استانه اشرفیه با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و انتخاب ۱۱ نفری که به مرحله دوم کشیده شده است هم ۲۱ شریورماه برگزار می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره بودجه شرکت های دولتی گفت: در دو سال گذشته با پیگیری شورای نگهبان می توانم بگویم که ما نسبت به بودجه شرکت‌های دولتی خیلی جلو هستیم و اقداماتی که انجام شده است اقداماتی است که قابل تقدیر است، از جهت نظم و انضباطی که برای بودجه شرکت های دولتی در نظر گرفته شده است اما با نقطه مطلوب فاصله داریم. ایراداتی را به بحث شرکت‌های دولتی داریم و امیدواریم در سال اینده این مساله به سوی شفافیت بیشتر حرکت کند. دو بند را نسبت به بودجه شرکت‌های دولتی داشتیم که مواردی است که بعد از اعلام نظر شورای نگهبان حاصل شده و ان‌شاءالله برای بودجه‌های آینده هم فکر اساسی داشته باشم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق مطلوب تر است یا مجلس، گفت: من در مصاحبه‌ای از این اقدام و روشی که منطبق بر قانون اساسی و احکام قانون اساسی است دفاع کردم و از این جهت مشکلی نیست. اذن مقام معظم رهبری منطبق بر شرایط قانون اساسی بوده و مشکلی نیست.  با توجه به شرایط ضروری که رخ داده ناچار بودند که آقایان از روش میان بری استفاده کنند و نیازمند حکم حکومتی بود.
کدخدایی افزود: درباره اینکه بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق و یا مجلس مطلوب تر است؟ باید بگویم طبیعتا در شرایط عادی در مجلس بهتر است ولی تاثیری در نظرات شورای نگهبان نداشت. آن اذن منحصر به مراحل رسیدگی به مجلس بود و ارتباطی با شورا نداشت و ایرادات را گفتیم و کمیسیون تلفیق پذیرفت و  نظر شورای نگهبان نیز تامین شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره ایراد شورای نگهبان به لایحه مالیات بر خانه‌های خالی گفت: یکی از بندهای لایحه بودجه که بصورت مطلق بود وضع مالیات نسبت به خانه های خالی  بود؛ نه نسبت به افرادی که ممکن است احتکار داشته باشند و خانه های خالی اجاره ندهند. ایراد شرعی وجود داشت  که اگر کسی برای خود یا بستگان یا فرزندانش یک منزل اضافی داشته باشد آیا آن هم باید مالیات دهد و دفاع از حقوق مردم بود و نظر فقهای اقایان ما بود و   خوشبختانه مجلس آن را اصلاح کرد. نسبت به بخشی که مربوط به اخذ مالیات بود  شورای نگهبان ایرادی نداشت و در بند بودجه با اصلاحی که است باقی است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش مبنی بر کم کاری مجلس در رسیدگی به بودجه ۹۹ گفت: جایگاه مقامات در قانون اساسی بود و رویه هایی که طبق قانون اساسی معتبر است و لازم الاجراست، آن موقع برخی نمایندگان اعتراض کرده بودند و جایگاه قانون اساسی را زیر سوال برده بودند و من در مقام دفاع از قانون اساسی بودم و رویه ای که در قانون اساسی پیش بینی شده بود و ارتباطی با دوستان مجلس نداشت ولی ظاهرا دوستان مجلس بخش دیگرش را عجله کردند و  در مصاحبه هایی که دیروز داشتند همه  اهل مصاحبه شدند و بعد از انتخابات و کرونا که جلسه غیرحضوری داشتند بیشترین کارشان متوجه این بود که پاسخ من را بدهند. من صحبت‌هایم در مقام دفاع از قانون اساسی و روندی که در قانون اساسی است و دفاع از جایگاه مجلس بود. دوستان عجله کردند و امیدوارم که خودشان اصلاح کنند و خبرگزاری‌هایی که سفارشی از این مصاحبه‌ها دارند ان‌شاءالله تحمل بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد: وظیفه ما این بود که وقفه‌ای در کار ایجاد نشود و خوشبختانه با جلساتی که با حضور اکثریت داشتیم، در تهران و دوستان و عزیزانمان در شهرستان‌ها از طریق ویدیو کنفرانس داشتیم و در ارتباط بودیم مشکلی نداشتیم وبه موقع وظیفه‌مان را انجام دادیم و البته رسیدگی به لایحه بودجه زمان زیادی را می‌طلبد و جلسات فشرده‌ای داشتیم و در موعد قانونی اعلام نظرکردیم. امیدواریم امروز بودجه با اصلاحاتی که انجام می شود مراحل نهایی را طی و مسیر ابلاغ را طی کند.
کدخدایی درباره زمان شکل گیری مجلس جدید گفت: در بحث انتخابات با عنایت به اینکه حد نصاب لازم برای شکل گیری مجلس جدید را داریم. ۱۱ نفر در مرحله دوم باید شرکت می کردند و دو نفر هم از نمایندگان محترم جدید هم به رحمت خدا رفتند و به خانواده آنها تسلیت می گویم. الان از ۲۹۰ نفر نماینده  ۱۳ نماینده هنوز تعیین نشده‌اند اما مجلس حد نصاب را برای آغاز کار را دارد و امیدواریم برای شروع کار مجلس یازدهم مشکل دیگری نباشد و به موقع شکل گیری مجلس را شاهد باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1