تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۴۱۶۵۳۹
کبنا بررسی کرد

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای بافت فرسوده چه کرده‌اند؟

۰
مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای بافت فرسوده چه کرده‌اند؟
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های زلزله خیز با بافت فرسوده زیادی است،  سال گذشته زلزله‌های زیادی این استان را لرزاند تا جایی که بعضی از مردم یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، اردیبهشت 97 را در پارک‌ها و مکان‌های باز و عمومی گذراندند.
منازل درکهگیلویه و بویراحمد فرسوده و قدیمی است که همین فرسوده بودن می‌تواند خطرساز باشد البته از این مسئله هم نباید گذشت که زلزله اردیبهشت 97 تلنگری به مسوولان وارد کرد تا مبلغ 200 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض از دولت اخذ کند.

در همین خصوص حسین جنتی مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وارد شدن خسارت به منازل مسکونی شهری و روستایی در حادثه سال گذشته گفت: 3 هزار و 348 واحد خسارت کلی دیدند و حدود 4 هزار و 511 واحد نیاز به تعمیرات داشتند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه دولت همه تعهدات 200 میلیاردی تسهیلات و بلاعوض را در خسارت به منازل مردم انجام داده گفت: آبان ماه سال گذشته اولین ابلاغیه از سوی بانک مرکزی به استان ابلاغ و تسهیلات پرداخت شد و بیش از یک سال از آغاز عملیات ساخت و ساز می‌گذرد.
وی بیان کرد: از مجموع 3 هزار و 348 واحدی که 100 درصد نیاز به بازسازی داشتند عملیات اجرایی دو هزار و 700 واحد صورت گرفت و پیشرفت‌ها در این حوزه 85 درصد است، ضمن اینکه حدود 3 هزار و 911 واحد تعمیرات لازم را انجام دادند که پیشرفت این حوزه 88 درصد است.
وی در بخش دوم اظهارات خود با اشاره به وجود 83 هزار واحد فرسوده در استان گفت: 40 هزار واحد در سال گذشته مقاوم‌سازی شدند و مقاوم‌سازی بخش دیگری از واحدها در سال جاری نیز ادامه دارد که در ایم خصوص نیازمند مساعدت بانک‌ها هستیم.
اما عزیز فیلی معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنیاد مسکن کار ساخت و تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده از سال گذشته را آغاز کرده و امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم که کهگیلویه و بویراحمد یک استان زلزله‌خیز است، بر لزوم جانمایی 5 سایت برای مواقع اضطراری در شهر یاسوج خبر داد و عنوان کرد: پارک اسکان و پارک ولایت دو مکانی هستند که می‌توان در مواقع مانند زلزله برای اسکان موقت از آن استفاده کرد.

تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده دوگنبدان افزایش یافت
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان گفت: امسال تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده دوگنبدان به مبلغ 650 میلیون ریال با ضمانت زنجیره‌ای و کارمزد چهاردرصد پرداخت می‌شود.
محمدمراد راغ پور اظهار کرد: 164 هکتار  از مساحت شهرستان گچساران با جمعیتی بیش از 25 هزار نفر  در بافت فرسوده دوگنبدان واقع شده است.
وی ادامه داد: 10درصد از جمعیت شهری دوگنبدان در مناطق 9 گانه بافت فرسوده از جمله محلات لبنان، کیامرثی، رادک، سادات، پربالی و امینی سکونت دارند.
 این مسوول با بیان اینکه طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان  از سال 1387 تصویب شده بود، گفت: به دلیل نبود اعتبار نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده دوگنبدان از سال 1394 اجرایی و تا کنون ادامه دارد.
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان با اشاره به اینکه  نوسازی بافت فرسوده در دوگنبدان  به عنوان یک طرح پایلوت در کشور در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در این پروژه ملی  تعداد پنج هزار و 350 واحد مسکونی  از سوی کارشناسان مربوطه در بافت فرسوده دوگنبدان  شناسایی شده است که در فاز اول تعداد سه هزار و  ۱۰۰ واحد نوسازی  خواهند شد.
 راغ‌ پور با اشاره به افزایش تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده دوگنبدان گفت: امسال برای نوسازی هر باب واحد مسکونی 110 میلیون ریال کمک بلاعوض و 650 میلیون ریال با ضمانت زنجیره‌ای و کارمزد چهاردرصد  پرداخت می‌شود.
وی عنوان کرد: پیش از این برای بازسازی هریک از واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ۱۱۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض پرداخت می شد. 
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان  تصریح کرد: تسهیلات پرداخت شده تا سه سال دوره تنفس و ۱۵ سال دوره بازپرداخت دارد.
راغ پور عنوان کرد: تهیه نقشه ساختمان و صدور پروانه ساخت، نظارت برساخت و ساز و هزینه انشعاب‌های آب، برق و گاز به صورت رایگان از دیگر حمایت‌های دولت برای بازسازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان  همچنین اعلام کرد که به منظور تسهیل در بازسازی مناطق بافت فرسوده شهر دوگنبدان ۹تن سیمان رایگان در اختیار هر واحد  قرار خواهد گرفت.
 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۳۶۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان  در محله‌های سادات، کیامرثی، کوی لبنان، منطقه پربالی و رادک مقاوم سازی و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

44 مدرسه غیرانتفاعی در کهگیلویه و بویراحمد تاییدیه نوسازی دریافت کردند

یکی از دستورکارهای نشست کارگروه زلزله روز گذشته بررسی وضعیت مدارس غیرانتفاعی در مواقع زلزله بود که اداره کل راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از وجود 48 مدرسه با 6 هزار و 564 دانش‌آموز که فاقد تاییدیه نوسازی مدارس خبر داد و اینکه اگر حادثه‌ای رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود.

اما هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد که در این نشست حضور داشت گفت: مشکلات رفع شده و آمار تعداد مدارسی فاقد تاییدیه نوسازی مدارس از 48 مدرسه به 4 مدرسه رسیده است.
با ارائه گزارش مدیرکل آموزش و پرورش از بهبود فضای مدارس غیرانتفاعی کارگروه به آموزش و پرورش فرصت داد تا خرداد ماه سال آینده این تعداد مدرسه هم تاییدیه دریافت کنند، ضمن اینکه بازدیدی از سوی مسوولان در راه و شهرسازی استان انجام گیرد.

به گزارش کبنا، امید می‌رود مسئولان مربوطه زمینه‌ای را فراهم کنند که هر چه سریعتر بافت‌های فرسوده مناطق مختلف استان، مقاوم سازی شود و به بهره برداری برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1