تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۱۶۳۳۰
گزارش از تشییع پیکر سردار سلیمانی در کرمان:

اینجا کرمان است؛ حماسه تشییع فرزند سربلند ایران / سلامی:  انتقام سخت، محکم و قاطع می گیریم/ آمریکا حرکتی کند آنجا را که دوستش دارند به آتش می کشیم

۰
اینجا کرمان است؛ حماسه تشییع فرزند سربلند ایران / سلامی:  انتقام سخت، محکم و قاطع می گیریم/ آمریکا حرکتی کند آنجا را که دوستش دارند به آتش می کشیم
کبنا ؛تشییع پیکر شهید سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری که امروز 17 دیماه از صبح زود در دیار کریمان آغاز شده است پس از ساعتها و گذر از مسیرهای مختلف در کرمان و در میان خیل عظیم عزاداران هم‌چنان ادامه داشت به سمت گلزار شهدا حرکت کرده است. اکنون خیابان‌های کرمان مملو از مردمانی است که آمده‌اند برای آخرین بار با سردار محبوب‌شان وداع کنند. مردمانی که با پلاکاردهای «انتقام سخت» به دنبال انتقام از مسببان این جنایت تروریستی هستند.
با بلند شدن بانگ اذان ظهر به افق کرمان مردم حاضر در گلزار شهدای کرمان بر روی سنگ های مزار و زمین گلزار نماز را اقامه کردند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، مردم دیار کریمان بار دیگر ثابت کردند پای انقلاب و آرمان هایش و فدائیان نظام ایستاده اند هرچند حضور امروزشان دلیل محکم دیگری دارد و آن استقبال از جگرگوشه شان است که عمر و زندگی خود را در دفاع از اسلام و مکتب شیعه گذاشت.
مراسم تشییع سپهبدحاج قاسم سلیمانی و سردارشهید حسین پورجعفری با حضور گسترده و پرشور مردم دیار کریمان و میهمانانی از دیگر استان ها در حال برگزاری است.
براساس این گزارش در این مراسم تشییع برخی افراد با پوشیدن کفن و با نوشته «انتقام» به دنبال انتقام از مسببان این جنایت تروریستی هستند. همچنین دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان نیز با در دست داشتن پلاکاردهای با مضمون «راهت ادامه دارد»، «سرار دلها آرام بخواب ما بیداریم» و «ما آمریکا را زیر پا له می کنیم» در این مراسم حضور پیدا کردند.
«من یک سلیمانی ام» پلاکارد مردم کامفیروز شمالی و قادر آباد در استان فارس است که به گلزار شهدای کرمان آمده اند.
مردم قدردان استان فارس نیز در زمان تشییع پیکر پاک شهدا وارد گلزار شهدای شهر کرمان شده و پلاکاردهای «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، «من یک سلیمانی ام» به دست داشته و فریاد می زدند "مرگ بر آل سعود"، "مرگ بر آمریکا" و "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست".
جمعی از مردم خوزستان برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری سردار سپهبد شهید سلیمانی وارد گلزار شهدای کرمان شدند. نکته قابل توجه حضور جمعیت زیاد مردم بر روی کوه صاحب الزمان منتهی به گلزار شهدای کرمان و مشرف بر محل خاکسپاری شهید قاسم سلیمانی است به طوری که دامنه این کوه تقریبا سیاه پوش شده است. مردم در دامنه کوه فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر آل سعود سر داده‌اند.

هم رزم و یار قدیمی حاج قاسم سلیمانی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی نیز در مراسم امروز با حضور بر روی خودروی حامل پیکر شهید قاسم سلیمانی، برای آخرین بار با سردار دلها وداع کرد.
دقایقی پیش معاون اول رییس جمهور به همراه استاندار کرمان با خانواده سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی دیدار کردند.
دریادار پاسدار علی تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اینکه حتما انتقام خون سردار سلیمانی از دشمنان گرفته خواهد شد، اظهار کرد: دشمنان خواهند دید که حاج قاسم‌ها انتقامی سخت می‌گیرند، اما زمان و جغرافیای انتقام را ما مشخص می‌کنیم نه دشمنان‌مان.
وی تصریح کرد: پیام ما به دشمنان این است که از منطقه بروند؛ ماندن‌شان هم معظلی برای منطقه است و هم برای‌شان هزینه‌های بسیار سنگینی در بردارد؛ پیش از آنکه از آنها به سختی انتقام گرفته شود، از منطقه بروند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان خاطر نشان کرد: نیروی دریایی سپاه همیشه آماده و پا در رکاب و گوش به فرمان ولایت است و آمادگی کامل داریم که فرمان ولی امرمان را اجرا کنیم. در دریاها و جزایر آمادگی کاملی داریم و با وضعیتی که پیش آمده آمادگی خود را بیشتر خواهیم کرد.

 جمعیت حاضر در مراسم تشییع سپهبدحاج قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردارپورجعفری با شعارهایی از جمله "الله اکبر"، "علمت بر زمین نمی ماند"، "مرگ بر امریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و ... با آرمان های انقلاب و شهید سلیمانی تجدید بیعت کردند. همچنین در طول مسیر پلاکاردهایی با هشتک «انتقام سخت» در دست تشییع کنندگان به وضوح خود نمایی می کند.
داوود میرباقری کارگردان سریال مختار به همراه مصطفی پورمختاری و رحمان نظام اسلامی و اسماعیل نجار رییس ستاد بحران کشور در مراسم تشییع پیکر سپهبد سلیمانی حضور دارند.
به گزارش خبرنگار ایسنا رزمندگان سیستان و بلوچستان گردان ۴۰۵ و ۴۰۹ لشکر ۴۱ ثارالله در دوران جنگ تحمیلی وارد گلزار شهدا شدند. 
همانطور که خون سرداران ایران و عراق در این اتفاق با هم یکی شده، پرچم ایران و عراق و فاطمیون نیز در کرمان باهم یکی شده است. همچنین پرچم "یا زینب کبری"، "لبیک یا حسین"، "یا نثارات الحسین" با رنگ های زرد، سبز، سفید، قرمز و مشکی در دست تشییع کنندگان قرار دارد.
حرکت مردم به سمت محل برگزاری مراسم
  

  

 
اصلا گریه‌ها به کسی امان نمی‌دهد با کسی نمی‌شود صحبت کرد، خانواده همه شهدای کرمان جلودار جمعیت هستند.
همه مسیرهای منتهی به میدان آزادی و خیایبان شریعتی کرمان مملو از جمعیت است.



مردم شعارهای کوبنده می‌دهند، شخصی می‌گفت هر چه گشتم عکسی از سردار پشت میز پیدا نکردم یا در میدان نبرد حق علیه باطل بودند یا در میان مردم به همین دلیل در قلب مردم است.
یک مادری می‌گوید چگونه دلم نسوزد برای فرزند کرمان که خودش در خط مقدم جانانه می‌جنگید، سرداری که ذره‌ای چشم دنبال مقام و منصب نداشت دلم برای سرداری می‌سوزد که همیشه سرباز بود.
مردم شعارهای؛ آمریکا ننگت باد ننگت باد، این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده، ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، مرگ بر منافق،  ای رهبر آزاده انتقام انتقام، مرگ بر نفوذی، ای اهل حرم میر و علمدار نیامد و علمدار نیامد را در طول مسیر سر می‌دهند.



 
مردم به یاد سردار سلیمانی سرود جمهوری اسلامی ایران را با صدای بلند و متفاوت خواندند.
***شهید سلیمانی جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد
نماینده نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان پیام مقام معظم رهبری در پی شهادت سردار را قرائت  می‌کند.
قرائت پیام حضرت امام خامنه‌ای در ابتدای مراسم
   

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی به میهمانانی که از استان‌های همجوار در این محفل حضور دارند، به ویژه علمایی که از شهرهای مختلف در این محفل حضور پیدا کردند و نمایندگان خبرگان استان در رأس آن آیت‌الله خاتمی و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها که خود را رساندند همچنین به شخصیت‌های کشوری و لشکری و رزمندگان و کسانی که سال‌ها با سپهبد سلیمانی همرزم بودند، خیرمقدم گفت.
وی ابراز داشت: سردار سلیمانی شهید نازنین ما وصیت کرده در گلزار شهدای کرمان خاکسپاری شود که طبق وصیت شهید و خانواده گرام ایشان عملی خواهد شد.
امام جمعه کرمان ادامه داد: من به سهم خودم از اینکه کرمانی هستم و شخصیت برجسته ای که جهان اسلام را تحت تأثیر خود قرار داد هم در حیات هم در شهادتش افتخار می‌کنم و می‌بالم.
وی عنوان داشت: امیدواریم امروز در تشییع پیکر سردار نازنین و عزیزمان که به زادگاه خود بازگشته است هم خوب میزبانی از شهید و هم از میهمانانی که از استان‌های دیگر آمدند داشته باشیم و امیدوارم خداوند به همه ملت ایران و خانواده سلیمانی صبر عنایت کند و این غم بزرگی که بر دل ما نشسته به بهترین وجه ممکن خدا جبران کند.
 خروش مردم کرمان در مراسم تشییع سرباز بی ادعای میهن سردار حاج قاسم سلیمانی
  
 
میدان آزادی پیکر شهید در خیل جمعیت
در خون خفته که نگذارد نخل زینبی خم گردد حاشا از حریم زینب یک آجر فقط کم گردد
  
خیابان آزادی  شدند مردم کرمان ما بی سردار

  

خیابان بهشتی  حاج قاسم ای علمدار برو خدا نگه دار
   
شکر سردار سلامی از حضور گسترده مردم و خداحافظی با سردار شهید
  
سردار سلامی:
  مسلمانان هیچ نقطه امنی برای امریکا در هیچ جای دنیا نخواهند گذاشت
  
معاون اول رئیس جمهور به تشییع‌کنندگان پیوست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت و شهردار تهران با استقبال دکترفدائی استاندار کرمان وارد فرودگاه کرمان شدند و به خیل عظیم تشییع‌کنندگان پیکر مطهر سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید پورجعفری پیوستند.


 معاون اول رییس جمهور دقایقی پیش در توییتر خود با هشتک «قاسم سلیمانی قهرمان ملی» نوشت : باز سفری به کرمان دارم با داغ و درد برای تشییع پیکر پاک حاج قاسم می روم. با داغ  و دردی سنگین تر از شهادت برادرانم محمد و یعقوب. آخر او برایم هم برادر بود و هم تکیه گاه. از آغاز جنگ تحمیلی تاکنون همواره سنگ صبور بود و گره گشاییش برای همه مثال زدنی.
لحظاتی پیش سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور شرکت در آیین وداع با پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت وارد میدان آزادی کرمان شدند.
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، دکتر احمد تویسرکانی مشاور رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه، به همراه جمعی از روسای  کل دادگستری‌های استان‌های هم جوار به نمایندگی از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضائیه نیز هم اکنون در این مراسم حضور پیدا کردند.
مردم با سردار دادن  شعار "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و شعارهایی در تجلیل از مقام شامخ شهید سلیمانی به استقبال پیکر شهید در میدان آزادی رفته‌اند تا سردار محبوب دل‌ها را با اندوه و حزن فراوان تشییع کنند.
سیل جمعیت در خیابان های منتهی به مسیر تشییع پیکر سپهبدحاج قاسم سلیمانی و شهید پورجعفری مشاهده می‌شود. مردم کرمان بار دیگر به خوبی رسم میهمان نوازی را در میزبانی از فرزند غیورشان به جا آوردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه بر پیکر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش نماز خواندند و سپس پیکر شهدای مقاومت بر دستان مردم تهران از میدان انقلاب تا میدان آزادی تشییع شد.
پیکر سردار شهید سلیمانی پس از تشییع در قم به کرمان منتقل و در روزهای گذشته نیز در مشهد و اهواز با حضور تاریخی و حماسی مردم بدرقه شد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

***حرف آخر را اول می‌زنم «انتقام می‌گیریم»
سخنرانی سردار سلامی آغاز می‌شود، زمانی که سردار می‌خواهد شروع به سخنرانی کند همه مردم شعار انتقام، نه سازش نه برجام انتقام انتقام، سلامی سلامی انتقام انتقام را سر می‌دهند.
 سردار سلامی ابتدای سخنرانی می‌گوید«حرف آخر را اول می‌زنم انتقام می‌گیریم» و مردم با شعار الله اکبر تایید کردند.
سردار سلامی ابراز داشت:  انتقام می‌گیریم، سخت، محکم پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده.
مردم شعار می‌دهند ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده، و سلامی ادامه می‌دهد: امروز طلوع دو خورشید روی زمین است ما امروز آمده‌ایم تا در آسمان افتخارات این سرزمین عزیز دو خورشید پرفروغ را که دیگر هرگز فروغ نخواهند کرد بنشانیم.
 انتقام سخت، محکم و قاطع می گیریم/ آمریکا حرکتی کند آنجا را که دوستش دارند به آتش می کشیم
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم؛ انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام کننده، مطمئنم.
 سردار حسین سلامی امروز ( 17دی ماه 98) در آیین تشییع پیکر مطهر سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار جسین پورجعفری در میدان آزادی کرمان اظهار داشت: حرف اخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم، انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام کننده، مطمئنم.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز طلوع دو خورشید روی زمین است ما امروز آمده‌ایم تا در آسمان افتخارات این سرزمین عزیز دو خورشید پرفروغ را که دیگر هرگز فروغ نخواهند کرد، بنشانیم.
وی افزود: ما در نبرد با آمریکا شهدای عزیزی را تقدیم کردیم یک فرمانده شجاع، فداکار و بی‌نظیر سپاه اسلام که تاریخ بشریت همانند او را کمتر دیده و یا اصلا ندیده است. سردار قلب‌ها و دل‌ها سردار رشید جهان اسلام ایران و کرمان حاج قاسم سلیمانی و فرمانده رشید، رعنا، عاشورایی و ولایی عراقی ابومهدی المهندس شهید بزرگ اسوه حیا و نجابت و وفاداری، سرتیپ شهید حسین پورجعفری عزیز، پاسدار قهرمان شهید مظفری‌نیا، پاسداران شهید دلاوران هادی طارمی و پاسدار دیگر شهیدمان زمانی‌نیا است.
سلامی عنوان کرد: همه ما امروز می‌دانیم کسی را تا عرش خدا بدرقه می‌کنیم که در صورت صلابت، معنویت و ایمان کم‌نظیر است او که در شجاعت مالک اشتر است همواره قاسم از همه به دشمن نزدیک‌تر بود او می‌رفت و می‌رود تا عمود خیمه دشمن را بر کند.
وی تصریح کرد: شهید حاج قاسم، زهد و تقوا را از ابوذر گرفته بود و وفاداری را از حضرت عباس گرفته بود و سرانجام با دستانی جدا همانند مرادش در نزدیکی حرم حضرت عباس وفاداری به اسلام و ولایت به ایران عزیز را اثبات کرد او میثم عمار و یاسر بود و جلوه‌ای از زیباترین فضایل عالم در وجود یک شخصیت ممتاز بود.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: او هرگز در مقابل دشمن نترسید، قلبش آرام بود برای 41 سال لباس جهاد لباس عزت مسلمین را از تنش در نیاورد، گستره شخصیت او فراتر از مرزهای جهان اسلام از او شخصیتی ساخت که امروز همه جهان بشریت با ستایش و تحسین از او به‌عنوان اسوه مقاومت و حمایت از مظلومان یاد می‌کنند.
سلامی گفت:  چه‌قدر کسانی که می‌خواهند با سنگ‌ریزه‌ها خورشید را خاموش کنند حقیر هستند، قاسم سلیمانی خورشید اسلام است، امروز راهی را گشوده است که مطمئنا به پیروزی نهایی اسلام و شکست مستکبران خواهد انجامید.
وی بیان کرد: توصیف شخصیت او برای بنده حقیر ممکن نیست قاسم در حالی که فرماندهی با صلابت بود و همه شکوه ایمان را در قامت خود متجلی می‌کرد همواره بسیار متواضع بود، درجه بر روی دوش او هرگز تفاخر را در او زنده نکرد.
سلامی بیان کرد: او که این رذائل را کشته بود در عین حال که بسیار سخت‌گیری بود دریای مهربانی بود او شخصیتی حدی اما عاطفی بود، دقیقا منظر سینه‌اش در مقابل کفار همچون کوه‌های بلند مستحکم بود و در مقابل مومنان و مردم نرم‌خو با لبخندهای ملیح می‌درخشید.
فرمانده کل سپاه پاسداران با اظهار اینکه خدایا چگونه طاقت بیاوریم مظهر این همه زیبایی را از خود جدا کنیم، گفت: 
هر چند او به آسمان می‌رود کرمان امروز چهره‌اش آسمانی است کویر امروز دریافت اما ما می‌دانیم شهادت حاج قاسم و یارانش پایان آنها نیست بلکه امروز نقطه آغاز سلیمانی است، قاسم یک شخص نیست بلکه یک راه است راهی که تازه باز شده است.
سردار سلامی:  سپهبد شهید ما معمار شکست‌های ۴ دهه پی در پی امریکا از مسلمانان جهان است
  

سلامی اظهار کرد: بنابراین دشمن باید به این نکته بیندیشد شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی زنده‌تر است، شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناک‌تر است، اما سپهبد بزرگ ما فرمانده رشید، رعنا و نازنین ما چه کرده است که دشمن او و یارانش را اینچنین ناجوانمردانه هدف آشکارترین ترور عالم قرار می‌دهد، او فراتر از مرزها، او معمار شکست آمریکاست، شیر ما معمار شکست‌های چهار دهه پی در پی آمریکا از مسلمانان عالم است. وی با بیان اینکه قاسم سلیمانی دشمنان را در همه جا تعقیب کرده است، او نهضت فلسطین را احیا کرده است و رژیم صهیونسیتی را در باریکه‌ای قرار داده است، گفت: او سیاست آمریکا را برای از بین بردن هسته مقاومت در سوریه با شکست بزرگ مواجهه کرده است. 
فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: او سیاست آمریکا را در به‌هم زدن آرامش مسلمانان با شکست مواجه کرده است و مانع سیطره آمریکا در عراق شده است، او از شکست یمن در مقابل توطئه جلوگیری کرده است. 
سلامی گفت: قاسم انتقام خود را از قبل گرفته است اما ما انتقام او را خواهیم گرفت، می‌گوییم به دشمنان شما همیشه اشتباه کرده‌اید شما همیشه برای ما فرصت ساخته‌اید شما فکر می‌کنید ما از تهدید شما می‌ترسیم این را در میدان تجربه کرده‌اید؟ 
وی عنوان کرد: شما نقطه آغازی بر پایان حضور خود در این منطقه زده‌اید، شهادت سردار آغازی بر پایان حضور زودرس آمریکا در جهان اسلام است و اعلام می‌کنم این پدیده را به زودی خواهند دید.
سردار سلامی:  شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناکتر است
  

سلامی با تأکید بر اینکه گفتم انتقام می‌گیریم آرام باشید به آینده فکر کنید ما می‌خواهیم آینده جدیدی بسازیم، گفت: آنها اشتباه کردند، آمریکا با بسیج رسانه‌ها تلاش کردند تا قدری از کینه و نفرت مسلمانان به خود بکاهند و خیلی تلاش کردند ملت ایران را از رهبر و انقلاب جدا کنند و فکر می‌کردند مردم علیه نظام عمل می‌کنند.
فرمانده کل سپاه پاسداران عنوان کرد: اما آمریکا ببیند امروز مردم برای چه به میدان آمدند درود بر شما مردم عزیز، امروز بذر کینه آمریکا در قلب مسلمانان کاشته شده است و مسلمانان هیچ نقطه امنی برای آنها نگذاشته‌اند.
سلامی گفت: امروز یک انرژی جدید و اراده و انگیزه جدید که اصل اول مبارزه با آمریکاست شکل گرفته است، امروز قلب‌ها برای همیشه سرشار از نفرت علیه آمریکاست، باز هم می‌گوییم اراده ما محکم است انتقام می‌گیریم اگر حرکت پیگیر انجام دهند آنجا را که دوست دارند به آتش می‌کشیم و آنها می دانند آنجا کجاست.
وی با بیان اینکه از فرماندهان عزیزمان می‌خواهیم ما را شفاعت کنند،گفت: من خاک پای کف مردم ایران را می‌بوسم. درود خداوند بر شما ای کاش خداوند به ما توفیق داد در راه آرمان‌های شما به دوستان شهیدانمان ملحق شویم.
وی اظهار کرد: مهمانان ما از اقصی نقاط جهان اسلام مهمان ما هستند که دل‌ها را قوت بخشیدند و این چنین به میدان آمدند صمیمانه سپاسگزاریم.
  وصیت سردار شهید برای خاکسپاری در گلزار شهدای کرمان
  

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1