تاریخ انتشار
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۴۱۵۹۵۳
کبنا گزارش میدهد:
مسئولان اسنپ را کنترل کنند/ افزایش قیمت تاکسیهای اسنپ در یاسوج
۱
کبنا ؛
چند صباحی است که تاکسیهای اینترنتی همچون اسنپ به جهت تسهیل در جابجایی مردم در سطح شهر یاسوج راه اندازی شده و با توجه به اینکه تاکسیهای اینترنتی این خطوط در هیچ مسیری در هنگام رفت و هنگام برگشت بدون مسافر نخواهند بود، لذا هر گونه ترددی که داشته باشند به کسب درآمد و دریافت کرایه منجر خواهد شد. بنابراین با توجه به ازیاد درآمد آنها، میبایست کرایه کمتری از مردم گرفته شود.
در مقایسه این تاکسی اینترنتی با آژانسهای عادی که عامل اشتغال برخی از جوانان نیز بود، کرایه هر دو تا حدود زیادی یکسان و گاهی با فاصله بسیار اندک که به چشم نمیآید، اسنپ ارزانتر است که این قیمت برای تاکسیهای اینترنتی گران است و انصاف در خصوص آن رعایت نمیشود.
این تاکسی اینترنتی باعث بیکاری و تعطیلی آژانسهای عادی و ثابت شده و برخی از اشتغالها را راکد کرده است و از طرفی نتوانسته رضایت چندانی برای جامعه حاصل آورد و در مجموع بیشترین سود آن برای تاکسیهای همکار این شرکت و خود اسنپ شده که درآمد بیشتری عاید آنها کرده است. این در حالی است که به جهت رفاه حال مردم و جلوگیری از افزایش قیمتها و ... دولت سهمیه بنزین اختصاصی برای این گونه تاکسیهای اینترنتی در نظر گرفته است.
به عنوان مثال در ساعت 10 شب تاریخ 6 دی ماه جاری، از مبدأ خیابان ستارخان به امامت 10 یاسوج، کرایه اسنپ 5 هزارتومان دریافت شده که با تاکسی آژانس نیز همین قیمت گرفته شده است. با این تفاوت که ماشین آزانس عادی در برگشت خالی برگشته و صرفاً همان کرایه رفت را دریافت کرده، ولی علی القاعده تاکسی شرکت اسنپ، برگشت بدون مسافر نداشته و اگر همین مسیر را دوباره برگردد، 5 هزار تومان دیگر از مسافرین دریافت خواهد کرد و در مجموع یک رفت و برگشت را در این مسیر 10 هزار توامان کاسب خواهد شد.
منظقی آن بوده که کرایه رفت را 2500 تومان و برگشت را نیز همین قیمت از مردم گرفته شود تا به اندازه آژانسهای عادی با مردم مدارا کرده باشند نه اینکه نسبت به تاکسیهای عادی دو برابر دریافت کنند.
با این حساب مردم ضرر کننده واقعی این چرخه خواهند بود که شرکت اسنپ با دریافت سهمیه بنزین و تصاحب سطح گستره انحصار انتقال مسافران در شهر یاسوج، به دنبال کسب درآمد بیشتر است.
نظارت بر قیمتهای این شرکت تاکسی اینترتنی ضرورت جدی دارد و بازرسان بازار به راحتی میتوانند در سامانه این شرکت قیمتهای دریافت شده از مردم را بازدید کرده و نسبت آن را با کرایه دریافتی از تاکسیهای عادی مقایسه نمایند.
البته ضرورت دارد که حتی همان کرایه تاکسیهای عادی را نیز مورد نظارت قرار دهند و قیمتهای فعلی را با زمان قبل از افزایش قیمت بنزین نیز مقایسه نمایند.
در کل میتوان گفت نظارتی بر قیمت کرایههای درون شهری یاسوج وجود ندارد و در این میان شرکت اسنپ بیشتر از همه نیازمند نظارت و کنترل است.
در مقایسه این تاکسی اینترنتی با آژانسهای عادی که عامل اشتغال برخی از جوانان نیز بود، کرایه هر دو تا حدود زیادی یکسان و گاهی با فاصله بسیار اندک که به چشم نمیآید، اسنپ ارزانتر است که این قیمت برای تاکسیهای اینترنتی گران است و انصاف در خصوص آن رعایت نمیشود.
این تاکسی اینترنتی باعث بیکاری و تعطیلی آژانسهای عادی و ثابت شده و برخی از اشتغالها را راکد کرده است و از طرفی نتوانسته رضایت چندانی برای جامعه حاصل آورد و در مجموع بیشترین سود آن برای تاکسیهای همکار این شرکت و خود اسنپ شده که درآمد بیشتری عاید آنها کرده است. این در حالی است که به جهت رفاه حال مردم و جلوگیری از افزایش قیمتها و ... دولت سهمیه بنزین اختصاصی برای این گونه تاکسیهای اینترنتی در نظر گرفته است.
به عنوان مثال در ساعت 10 شب تاریخ 6 دی ماه جاری، از مبدأ خیابان ستارخان به امامت 10 یاسوج، کرایه اسنپ 5 هزارتومان دریافت شده که با تاکسی آژانس نیز همین قیمت گرفته شده است. با این تفاوت که ماشین آزانس عادی در برگشت خالی برگشته و صرفاً همان کرایه رفت را دریافت کرده، ولی علی القاعده تاکسی شرکت اسنپ، برگشت بدون مسافر نداشته و اگر همین مسیر را دوباره برگردد، 5 هزار تومان دیگر از مسافرین دریافت خواهد کرد و در مجموع یک رفت و برگشت را در این مسیر 10 هزار توامان کاسب خواهد شد.
منظقی آن بوده که کرایه رفت را 2500 تومان و برگشت را نیز همین قیمت از مردم گرفته شود تا به اندازه آژانسهای عادی با مردم مدارا کرده باشند نه اینکه نسبت به تاکسیهای عادی دو برابر دریافت کنند.
با این حساب مردم ضرر کننده واقعی این چرخه خواهند بود که شرکت اسنپ با دریافت سهمیه بنزین و تصاحب سطح گستره انحصار انتقال مسافران در شهر یاسوج، به دنبال کسب درآمد بیشتر است.
نظارت بر قیمتهای این شرکت تاکسی اینترتنی ضرورت جدی دارد و بازرسان بازار به راحتی میتوانند در سامانه این شرکت قیمتهای دریافت شده از مردم را بازدید کرده و نسبت آن را با کرایه دریافتی از تاکسیهای عادی مقایسه نمایند.
البته ضرورت دارد که حتی همان کرایه تاکسیهای عادی را نیز مورد نظارت قرار دهند و قیمتهای فعلی را با زمان قبل از افزایش قیمت بنزین نیز مقایسه نمایند.
در کل میتوان گفت نظارتی بر قیمت کرایههای درون شهری یاسوج وجود ندارد و در این میان شرکت اسنپ بیشتر از همه نیازمند نظارت و کنترل است.
هیچ مسولی به فکر مردم نیست
باید انحصار اسنپ شکسته بشه
تب سی یه شرکت تاکسی اینترنتی دیگه هست. باید ازش حمایت کرد.