تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۴۱۲۴۵۸

کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های پرخطر درزمینهٔ خودکشی است

۰
کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های پرخطر درزمینهٔ خودکشی است
کبنا ؛آمار خودکشی طی سال‌های 94 تا 97 با شیب ملایم و افزاینده مواجه بوده و تقریباً به‌طور سالیانه بیش از 5 درصد خودکشی منجر به مرگ رخ‌داده است.
مریم عباس نژاد کارشناس مسئول پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت بابیان اینکه آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از طرف سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 میانگین 10.6 خودکشی منجر به مرگ در هر 100 هزار نفر جمعیت را نشان می‌دهد اظهار کرد: میزان اقدام به خودکشی 20 تا 30 برابر میزان فوت ناشی از آن بوده و کمتر از یک درصد است.
وی بابیان اینکه میزان اقدام به خودکشی در زنان بالاتر و میزان فوت در مردان بالاتر است، افزود: طی 20 سال گذشته میزان فوت زنان با مردان تقریباً برابر بوده اما در حال حاضر فوت مردان در کشور بیشتر است و در کشورهای با درآمد بالا زنان 25 درصد موارد فوت را شامل می‌شوند که این آمار در کشورهای با درآمد پایین و متوسط به 40 درصد می‌رسد.
عباس نژاد بابیان اینکه بالاترین میزان اقدام به خودکشی در گروه سنی 15 تا 24 سال است اضافه کرد: در نوجوانی و جوانی اقدام به خودکشی بیشتر و فوت ناشی از آن کمتر است درحالی‌که در سنین بالای 50 سال اقدام به خودکشی کاهش‌یافته اما میزان فوتی ناشی از آن افزایش می‌یابد.
وی مسمومیت با سموم، حلق‌آویز کردن و اسلحه گرم را از شایع‌ترین روش‌های اقدام به خودکشی منجر به فوت در جهان معرفی کرد و افزود: در ایران اقدام به خودکشی بیشتر با استفاده از روش حلق‌آویز کردن انجام می‌شود و مهم‌ترین پیشگویی‌کننده برای اقدام به خودکشی، اقدام قبلی فرد است.
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بابیان اینکه میزان اقدام به خودکشی از سال 94 تا سال گذشته از 94.09 به 125.24 در صد هزار و میزان فوت ناشی از خودکشی از 5.04 به 6.23 در صد هزار رسیده است عنوان کرد: آمار خودکشی طی سال‌های 94 تا 97 با شیب ملایم و افزاینده مواجه بوده و تقریباً به‌طور سالیانه بیش از 5 درصد خودکشی منجر به مرگ رخ‌داده است.
عباس نژاد بابیان اینکه طبق بیانیه سازمان بهداشت جهانی باید سالیانه 10 درصد از آمار خودکشی در کشور کاهش پیدا کند بیان کرد: حدود 75 درصد موارد اقدام به خودکشی در گروه سنی 15 تا 34 سال بوده و حدود 50 درصد این موارد متأهل هستند.
وی بابیان اینکه در برخی موارد گفته می‌شود خودکشی در افراد باهوش و تحصیل‌کرده بیشتر است اما آمار سازمان بهداشت خلاف این موضوع را نشان می‌دهد افزود: حدود 53 درصد موارد اقدام به خودکشی افراد دارای تحصیلات زیر دیپلم و با درک حل مسئله کمتر هستند.
عباس نژاد بابیان اینکه 73 درصد موارد اقدام به خودکشی ساکن مناطق شهر و حاشیه شهر هستند اضافه کرد: حدود 33 درصد موارد این اقدام افراد خانه‌دار،11 درصد دانش‌آموز و 8 درصد افراد بیکار هستند همچنین 82 درصد موارد اقدام به خودکشی به‌وسیله دارو انجام می‌شود.
وی بابیان اینکه سال گذشته 100 هزار نفر اقدام به خودکشی در کشور ثبت‌شده که 80 هزار مورد آن خودکشی با استفاده از دارو بوده است بیان کرد: ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان، مرکزی و چهارمحال بختیاری به‌عنوان استان‌های پرخطر در حوزه خودکشی معرفی شدند.
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بابیان اینکه کمترین آمار خودکشی متعلق به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است ادامه داد: مناطق جغرافیایی را نباید در خودکشی دخیل دانست اما آمار خودکشی در غرب کشور بیشتر است و این موضوع به نیاز به بررسی ویژه دارد.
وی بابیان اینکه خودکشی رفتاری با سبب‌شناسی زیستی، روانی و اجتماعی است که برخی از این عوامل فردی و برخی اجتماعی هستند عنوان کرد: جنسیت، گروه سنی، مواد مخدر، محرک و الکل، نقص در محور هیپوتالاموس و هیپوفیز، نقص ژنتیکی رسپتورهای سروتونین و نقص در مکانیسم‌های پیام‌رسانی داخل سلولی جز عوامل زیستی خودکشی محسوب می‌شوند.
عباس نژاد بابیان اینکه بالاتر بودن آمار خودکشی در زنان به عوامل زیستی و ژنتیکی بستگی دارد گفت: در جوانان و نوجوانان مغز تکامل نیافته است و قصد قطعی برای مردن ندارند و در اکثر موارد بعد از اقدام به خودکشی پشیمان می‌شوند و یا افرادی با پیش‌زمینه ناامیدی وقتی از مواد روان‌گردانان به‌خصوص الکل استفاده می‌کنند با شنیدن مشکلات دیگران به انجام این کار ترغیب می‌شوند.
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بابیان اینکه پخش اخبار مربوط به خودکشی در ذهن افراد مانده و یادگیری اجتماعی ایجاد می‌کند و دیدن و شنیدن این اخبار توسط افراد مستعد و ناامید، موجب ایجاد هیجان در فرد برای خودکشی می‌شود افزود: اکثر افراد خودکشی را نتیجه شکست عاطفی می‌دانند اما این مورد به‌تنهایی برای خودکشی کافی نیست و فرد حتماً دارای مشکل روان‌شناختی است.
وی محیط ناامن، فقر و بیکاری. دسترسی به روش‌های خطرناک، شرایط اقلیمی، سابقه خودکشی در نزدیکان، شبکه حمایتی قوی اجتماعی، تاب‌آوری را از عوامل محیطی خودکشی برشمرد و ادامه داد: حذف قرص برنج در بعضی از استان‌ها باعث کاهش آمار خودکشی خواهد شد.
عباس نژاد شکست و ناکامی، فوت یک فرد مهم در زندگی، تغییر در یک رابطه مهم در زندگی، مشاجره و درگیری لفظی یا فیزیکی با یک فرد مهم، متهم شدن به جرم و از دست دادن بخش وسیعی از شبکه اجتماعی را جز تأثیرات حوادث برای اقدام به خودکشی دانست و اضافه کرد:95 درصد کسانی که خودکشی و یا اقدام به خودکشی می‌کنند اختلال روان‌پزشکی دارند و افسردگی، اختلالات مرتبط با مصرف مواد و رفتار تکانشی بارز جز مهم‌ترین اختلالات روان‌پزشکی در خودکشی محسوب می‌شوند.
وی فعال کردن حمایت روانی و اجتماعی و ارجاع به روان‌پزشک را از مهم‌ترین اقدامات کارشناسان برای کمک به افرادی که قصد خودکشی دارند برشمرد و گفت: افزایش دسترسی به خدمات پایه سلامت روان، مدیریت رسانه‌ها در خصوص نحوه صحیح انعکاس اخبار مرتبط با خودکشی، کاهش دسترسی به روش‌های مهلک، ایجاد خدمات حمایتی و درمانی، کاهش انگ اجتماعی مرتبط با خودکشی و ایجاد نظام ثبت دقیق رفتارهای خودکشی برای مشاهده روندهای دمو گرافیک از راهبردهای مؤثر برای کاهش خودکشی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1