تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۴۰۸۰۹۴
یادداشت سیاسی| یعقوب زراعت کیش
نقدی بر عملکرد سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد
یعقوب زراعت کیش
۱
کبنا ؛متن ارسالی: امروز به صورت اتفاقی دقایقی از برنامه نگاه نو را از شبکه استانی ملاحظه کردم که به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داشت. سازمانی عریض و طویل با هزینههای اجرایی بالا که معمولاً به منظور برنامه ریزی در عرصه درآمد و هزینه استانها، هماهنگی و برنامه ریزی جهت توسعه متوازن استانی، رشد بخشهای مختلف اقتصادی، هماهنگی دستگاهها جهت ایجاد و گسترش محلهای درآمدی جدید و کاهش هزینهها ایجاد شده است. پیگیری تخصیص منابع بودجه به بخشهای مختلف نیز از دیگر وظایف سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کهگیلویه و بویراحمد است. از گزارشی که مسئول محترم این سازمان در برنامه داشتند نکات قابل تاملی وجود داشت که بررسی بیشتر دادهها در این زمینه را طلب میکرد. اولین نکته قابل ذکر که از مضمون این گزارش عملکرد، دریافت شد آنست که دوستان مدعی هستند در شرایط تحریم، تامین منابع پیش بینی شده در بودجه سال ۹۷ بامشکل روبرو بوده است، این در حالیست که با افزایش ۳ تا ۴ برابری نرخ ارز قاعدتاً بایستی درآمد ریالی دولت نسبت به پیشبینی بودجه نه تنها کاهش نیافته بلکه باید افزایش نیز داشته باشد بنابراین عدم جذب ۳۰ درصدی مهمترین بخش اعتبارات توسعه استان یعنی اعتبارات عمرانی توجیه پذیر به نظر نمیرسد. یکی از مهمترین بخشها در این زمینه میزان کارایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تامین احتمالی سرمایه گذاری جهت اجرای طرحهای تملک دارایی سرمایهای از محل منابع مالی خارجی در قالب قراردادهای فاینانس است که در بودجه ۹۷ مورد تاکید قرار گرفته بود سازمان مدیریت چرا در این خصوص گزارشی ارائه نکرده است چرا از اقدامات احتمالی در این زمینه گزارش نمیدهد. بدیهی است که اختصاص اعتبار واریز شده از مرکز به دستگاهها جهت پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان که نیاز به گزارش ندارد. یک سازمان غیر تخصصی نیز از عهده این کار بر خواهند آمد و نیاز به مدیریت و برنامه ریزی تخصصی ندارد. مدیریت و برنامه ریزی برای بهبود بهره وری، کارائی و توسعه یک استان اقدامات جهادی لازم دارد. این سازمان چقدر توانسته است به وظایف ذاتی خود در راستای رشد اقتصادی مطابق با سرفصلهای اقتصاد مقاومتی، برنامههای پنج ساله توسعه و افق ۱۴۰۴ گام بردارد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد باید در تشریح عملکرد خود توضیح دهد چرا نتوانست درصد بالایی از اعتبارات ردیف توازن را که ویژه مناطق محروم بوده وبه منظور توسعه این مناطق پیش بینی شده را جذب نماید. در بخش تحقق منابع درآمدی این سازمان باید گزارش عملکرد دهد آیا ظرفیت واقعی استان در این ردیف همان مقادیر پیش بینی شده در ردیف درآمدها بوده است و مثلا ظرفیت ایجاد درآمدهای مالیاتی در استان به همین اندازه است یا ظرفیتهای شناخته نشده فراوانی از جمله دربخش فرارهای مالیاتی و منابع مالیاتی جدید، درآمد شهرداریها و غیره وجود داردکه همچنان خام و دست نخورده باقی مانده و وظیفه سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای آن برنامه بریزد و با ارائه برنامهای منسجم و منظم آن را گسترش و توسعه دهد تا کمکی مهم در راستای مولفههای رشد و توسعه همه جانبه کاهش فقر و بهبود تولید و اشتغال باشد. شاید بتوان پیشبینی درآمدها را طوری رقم زد که در پایان سال منابع درآمدی تحقق یافته از منابع پیش بینی شده افزون گردد اما هنر مدیریتی کشف منابع درآمدی جدید و گسترش آن است. امسال مزین به سال حمایت از تولید ملی است چرا فقط ۴۵ میلیارد تومان یعنی نزدیک به ۴ درصد از اعتبارات طرحهای عمرانی به بخش تولید اختصاص یافته است (سرفصل کمکهای فنی اعتباری به تولید) که البته از قرائن و شواهد هم پیداست که این درصد ناچیز نیز تاکنون عملیاتی نشده است و از نتیجه هزینه کرد آن نیز هنوز گزارش مشخص ارائه نشده است. البته نظارت بر به کارگیری نیروهای متخصص و کارا در سالیان اخیر بر عهده نهادهای نظارتی است اما سازمانی تخصصی که قرار است موتور محرکه رشد و توسعه منطقه باشد تا چقدر توانسته است به وظایف خود در مسیر برنامههای توسعه کشور، اقتصاد مقاومتی و اهداف دهه پنجم انقلاب و ترسیم شده برای گام دوم به صورت بهینه نماید. عملکرد این سازمان در دو بخش مهم یعنی جذب منابع تخصیص یافته ملی در بودجه و نیز برنامه ریزی، درآمدزایی و مدیریت برنامههای توسعه، گسترش تولید، افزایش اشتغال و کاهش فقر و امور زیر بنایی میتواند مورد ارزیابی دقیق و موشکافانه قرار گیرد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
--------------------------------------
یعقوب زارعت کیش
--------------------------------------
یعقوب زارعت کیش