تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۰۷۷۰۳
رئیس فراکسیون زنان مجلس

آسیب‌های اجتماعی زنانه شده‌اند/تعیین 300 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست

۰
آسیب‌های اجتماعی زنانه شده‌اند/تعیین 300 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست
کبنا ؛آسیب های اجتماعی، به سمت زنان شدن حرکت می‌کند؛ درصد زنانی که با این آسیب ها روبرو می‌شوند به صورت تصاعدی در حال افزایش است؛ ما شاهد زنان سرپرست خانوار هستیم که طبق آمار اعلام شده در اوایل امسال ؛حدود سه میلیون و دویست هزار زن سرپرست خانوار داریم؛ با توجه به شرایط فعلی کشور، این افراد هر کدام یک کودک، نوجوان و یا جوان نیز در خانه دارند که ممکن است، آسیب های جبران ناپذیری را تجربه کنند. حال در همین رابطه با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته ایم.

300 میلیار تومان بابت بیمه زنان سرپرست خانوار مصوب شد
فریده اولاد قباد -رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره اینکه  زنان سرپرست خانوار افزایش آماری چشمگیری داشته اند  و امکان این موضوع که با نوسانات اقتصادی آسیب هایی که  به آن ها وارد می شود بیشتر از قبل باشد وجود دارد  چنین از برنامه های مسئولان و آنچه می شود در مسیر کاهش مشکلات برای این قشر انجام داد گفت : با پیشنهاد زنان مجلس شورای اسلامی، چند پیشنهاد برای کاهش آسیب هایی که می تواند زندگی این  زنان را تحت تاثیر قرار دهد  در دستور کار قرار داده ایم  که  به کمیسیون تلفیق  ارجاع داده‌ شده است . یکی از این پیشنهادات، بحث بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست بود. روز چهارشنبه  مبلغ 300 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست تعیین شد.
وی افزود: اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی را واکاوی کنیم، نمی توان آن را محدود به یک نهاد کرد، چرا که در بحث آسیب های اجتماعی باید مراکز فرابخشی عمل کرد و  وزارت کشور، سازمان بهزیستی، شهرداری و هر سازمانی که در این امر می‌تواند کاری بکند در حیطه های تخصصی خود پیگیر آسیب های اجتماعی و رفتار های پر خطر باشد.

آسیب های اجتماعی زنانه شده اند
اولاد قباد تصریح کرد: حال با وجود اینکه آسیب های اجتماعی زنانه  شده‌اند برای کاهش اثرات آن بر خانواده طرحی هم اکنون در مدارس در حال اجرا است به نام  طرح نماد که « نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان و پیشگیری از رفتار های پر خطر» را مدنظر دارد .ما اگر می‌خواهیم آسیب های اجتماعی و رفتار های پر خطر را محدود کنیم اولین کار ما باید از نهاد خانواده و مدارس آغاز بشود. بنابر این باید کار خود را با آموزش شروع کنیم و این آموزش می‌تواند از طریق مدارس و یا رسانه ها رخ دهد.

کمبود 28000 هزار نیروی مشاور در مدارس
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره  طرح «نماد» گفت: متاسفانه ما با دو مشکل اساسی روبرو هستیم؛ یکی از آنها، کمبود نیروی متخصص و مجرب است؛ در مدارس 12000 هزار نیروی مشاور داریم در حالی که نیاز مدارس ما به 40000 هزار نیروی مشاور است؛ بنابر این با کمبود 28000 هزار نیروی مشاور مواجه هستیم که اگر این نیرو ها وجود داشته باشند، راه‌‌های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آموزش آنها بیشتر می‌شود.
اولاد قباد اضافه کرد: رسانه ها می‌توانند با برنامه هایی که کار کارشناسی بر روی آنها انجام شده و با استفاده از متخصصین مجرب در امر روانشناسی و جامعه شناسی آگاهی رسانی کنند؛ در بخش دیگر ما نیز باید «نه» مقدس را به دانش آموزان خود آموزش دهیم؛ تا اگر با رفتار های پر خطر مواجه شدند چگونه عزت نفس خود را حفظ کنند و از همه مهم تر شناخت بر روی آسیب های اجتماعی و رفتار های پر خطر داشته باشند، رسانه ملی نیز باید در این حوزه ورود پیدا بکند، در دهه 80 زمانی که ما برروی رفتار های پرخطر کار می‌کردیم در رسانه ها این مسئله تابو بود و صحبتی برروی آنها نمی‌شد.

تاثیر شرایط معیشتی به سوق دادن افرد به سمت رفتارهای پرخطر
وی درباره علل رشد آسیب های اجتماعی گفت  : همه این مسائل مربوط به نهاد خانواده است، که یک فرد در چه بافت خانوادگی بزرگ شده است؛ یا این فرد در کدام شرایط مادی و معیشتی رشد کرده است؛ چرا که شرایط مادی و معیشتی تاثیر بسزایی در رابطه با اینکه، یک فرد به سمت رفتارهای پر خطر سوق پیدا کند، دارد. بنابراین باید همه دستگاه ها با همکاری یکدیگر راهکار هایی را ارائه دهند.
او با بیان اینکه در رابطه با کاهش آسیب های اجتماعی، ما مصوبه ای طبق ماده 80 مصوب کرده‌ایم که تا پایان برنامه ششم توسعه، نهاد های مسئول تا 20 درصد کاهش آسیب های اجتماعی را داشته باشند، ادامه داد: یکی از رسالت های نمایندگان هم اکنون نظارت بر حسن اجرای این برنامه است

اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی که افزایش چشم گیر داشته است
وی در ادامه با بیان اینکه  اگر آسیب های اجتماعی را بخواهیم تعریف کنیم؛ یکی از آنها اعتیاد است که امروز افزایش چشم گیری در بین اقشار مختلف جامعه  داشته است گفت :  هم اکنون معتادین متجاهر را از سطح شهر جمع آوری می کنند؛ ولی این مسئله پاسخ درستی برای مشکل نیست؛ ما باید معتادان  را ساماندهی کنیم؛  برای معتادین آموزش هایی را داشته باشیم که اگر از کمپ های ترک اعتیاد به داخل جامعه برگشتند، برای خود بتوانند یک حرفه ای داشته باشند تا دوباره به سمت مواد مخدر نروند.

آیا آمار طلاق رو به افزایش است؟
فریده اولاد قباد با اشاره به اینکه عده ای می‌گویند آمار طلاق رو به افزایش است اظهار کرد: گزارشی به  شورای اجتماعی وزارت کشور ارائه شده است مبنی بر اینکه آمار طلاق کاهش داشته است؛ متاسفانه ما در کشور خود آمار های متنوعی مواجه هستیم  که بعضا درست هم نیستند ،باید به متولی این امر که مرکز آمار ایران است رجوع کنیم.
او افزود: طلاق فاکتور های زیادی دارد؛ مسائلی مثل شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه، وضعیت اقتصادی و معیشتی و یا استیصال زوجین از یکدیگر نیز بر رسیدن زن و شوهر به طلاق  تاثیر دارد؛ ما شرایطی فرهنگی، اقتصادی و معیشتی را در بحث طلاق مد نظر می گیریم اما نکته ای که در طلاق ها بسیار پر رنگ است  انتظارات این افراد از یکدیگر است که کمتر مورد توجه است  چرا که باید دید این افراد تا چه میزان سطح انتظارات خود را با زوج خود مطابق می‌کنند.

تکلیف لایحه منع خشونت علیه زنان چه خواهد شد؟
 اولادقباد درخصوص اینکه تکلیف لایحه منع خشونت علیه زنان به کجا رسیده است گفت:معاونت قوانین مجلس مکاتبه ای با قوه قضاییه داشته است که اگر تکلیف بررسی این  لایحه در قوه قضائیه همچنان بلاتکلیف بماند  این لایحه با هماهنگی که با رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است از سوی فراکسیون زنان به شکل طرح به مجلس ارائه شده و به مرحله تصویب می رسد.
اولاد قباد با اشاره به اظهارات عده ای مبنی بر اینکه  لایحه منع خشونت علیه زنان باعث می‌شود، دولت در نهاد خانواده ورود پیدا کند اظهار کرد:  مد نظر ما این است که  این لایحه بعد از تصویب   یک عامل بازدارنده باشد تا ما دیگر شاهد خشونت های خانگی و اجتماعی علیه زنان نباشیم.

خانم ها سطح انتظارات خود را پایین بیاورند
نماینده مردم تهران بیان کرد: امروز ما در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم؛ تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا بر کشور ما تحمیل شده است؛ وضعیت فعلی کشور ما مانند زمان جنگ است  مسئولین باید به مردم صادقانه شرایط اقتصادی را توضیح بدهند؛ چرا که این مسئله یک ضرورت ملی است و برای برون رفت از این چالش ها نیاز به همدلی داریم؛ در خانواده نیز این مسائل صادق است و خانم ها باید سطح انتظارات خود را پایین بیاورند تا مشکلات به طلاق ختم نشود.
وی در پایان گفت: در حال حاضر خانواده ها نباید صرفا امروزخود را ببینند بلکه باید افق های دوردست و چشم انداز ها را ببینند که متعلق به آینده فرزند همین خانواده ها است که باید به آن توجه کنند، و این مسئله در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مهم است./ برنا
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1