تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۴۰۷۵۳۰
کبنا گزارش می‌دهد

نبود میدان «میوه‌ و تره‌بار» در کهگیلویه و بویراحمد و محصولاتی که به یغما می‌روند / مسوولان یا نمی‌دانند یا نمی‌توانند

۰
نبود میدان «میوه‌ و تره‌بار» در کهگیلویه و بویراحمد و محصولاتی که به یغما می‌روند / مسوولان یا نمی‌دانند یا نمی‌توانند
کبنا ؛یکی از معضلات استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مرکز یاسوج نبود میدان میوه و تره بار است، امروزه اثبات شه که این میادین رویکرد بسیار مهمی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد.
گفته می‌شود که میادین میوه و تره بار، اعم از میدان مرکزی و یا میادین محلی و منطقه ای نقش مهمی در کنترل قیمت بازار میوه و تره بار و همچنین توزیع و پخش میوه و تره بار در بین عمده فروشان، خرده فروشان و شهروندان) و حذف حداقل چند مرحله واسطه گری از تولیدکننده تا مصرف کننده دارند. به همین خاطر افزایش بهره وری و راندمان این میادین تاثیر زیادی در ساختار اقتصادی شهر و سازمان شهرداری و سهولت دسترسی شهروندان به میوه و تره بار و همچنین بازاریابی و بازاررسانی آن دارد.
مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد میدان میوه و تره ندارد، قبلاً در مقطعی تلاش برای ایجاد این میدان شد، اما به دلیل عدم استقبال مردم و همکاری و تدبیر لازم از سوی مسوولان این میدان در همان ابتدای کار تعطیل شد. به نظر می‌آید مسوولان کهگیلویه و بویراحمد یا از اهمیت میادین میوه و تره‌بار در حذف دست دلالان بی‌خبر هستند و یا هم توانایی و عزمی برای تنظیم بازار میوه و محصولات کشاورزی ندارند.
الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز می‌گوید: تولید ۳۵۰ هزار تن محصول کشاورزی باغی و زراعی بیشترین رکورد تولید حوزه کشاورزی امسال کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده اند.
الیاس تاج الدینی با بیان اینکه گندم، میوه‌های هسته دار تابستانی، مرکبات، انگور، عسل، گردو و محصولات دامی از مهمترین تولیدات کشاورزی در استان است، افزود: سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزیِ کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد توسعه زیرساخت‌های فراوری و بسته بندی را از برنامه‌های امسال برای افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی در کهگیلویه و ویراحمد ذکر کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های خوبی در زمینه محصولاتی مانند سیب، حبوبات و مرکبات دارد که دولت آماده حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اعطای مجوز و پرداخت تسهیلات بانکی برای ایجاد کارخانه‌های فراوری و بسته بندی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تشکیل صندوق‌های حمایت از کشاورزی در شهرستان‌های گچساران، باشت، بویراحمد، دنا، کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از کشاورزان است.
تاج الدینی اظهار داشت: این صندوق‌ها با ۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای حمایت از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل خواهد شد.
وی گفت: به وجود آوردن مکانیسمی برای سهولت دسترسی بهره برداران از تسهیلات و ظرفیت‌های مالی بخش کشاورزی و کاهش مراحل دست و پاگیر اداری از مهمترین اهداف تشکیل این صندوق‌هاست.
جاسم اسفندیاری رئیس اتحادیه میوه و تربار مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به این موضوع بیانی می‌کند: واسطه‌ها دسترنج کشاورزان و باغداران این استان را به دلیل نبود میدان میوه و تره بار به یغما می‌برند.
اسفندیاری اظهار داشت: با توجه به تنوع آب و هوایی استان بسیاری از میوه‌ها و صیفی‌جات در استان تولید می‌شود ولی به دلیل نبود میدان میوه و تره بار، واسطه‌ها دست رنج کشاورزان را به یغما می‌برند.
وی عنوان کرد: دلالان میوه و صیفی جات استان را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند و و با قیمت مطلوبی در بازار استان و استان‌های همجوار عرضه می‌کنند.
اسفندیاری ابراز کرد: شهرستان‌های بویراحمد و دنا قطب تولید سیب و انگور، و شهرستان باشت و گچساران تولید خوبی در زمینه مرکبات و صیفی‌جات دارند که برای عرضه مناسب به طور حتم نیاز به میدان میوه و تربار وجود دارد.
رئیس اتحادیه میوه و تربار مرکز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: نبود میدان میوه و تربار زمینه را برای جولان دادن واسطه‌ها فراهم کرده و دلالان سبب دامن زدن به گرانی میوه تا 300 درصد بیش از نرخ واقعی شده‌اند.
اسفندیاری با بیان اینکه راه اندازی میدان میوه و تره‌بار سبب ایجاد شغل برای 500 نفر به طور مستقیم می‌شود، افزود: وانت‌های میوه فروش علاوه بر ایجاد ترافیک، سانحه و آشفتگی در معابر یکی از دلایل عدم راه اندازی میدان میوه و تر‌ه بار هستند.
حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که با مسوولان و نخبگان استان برگزار شد به معضل اصلی یاسوج اشاره کرد و گفت: معضل اصلی شهر یاسوج این است که بازار ندارد، این شهر خیابان دارد اما بازار ندارد، یاسوج هم مثل اصفهان و شیراز نیاز به بازار دارد. یاسوج نیاز به بازاری دارد که همه امکانات در آن باشد و باید یک المان برای شهر یاسوج درست کرد.
با این همه میدان میوه و تره بار  برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر شهرهای استان ضرورت و الزامی است تا در این آشفته بازار میوه و گرانی‌های سرسام‌آور مرهمی بر بازار بی‌نظم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1