کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

نبود میدان «میوه‌ و تره‌بار» در کهگیلویه و بویراحمد و محصولاتی که به یغما می‌روند / مسوولان یا نمی‌دانند یا نمی‌توانند

8 اسفند 1397 ساعت 11:04

دلالان میوه و صیفی جات استان را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند و و با قیمت مطلوبی در بازار استان و استان‌های همجوار عرضه می‌کنند.


یکی از معضلات استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مرکز یاسوج نبود میدان میوه و تره بار است، امروزه اثبات شه که این میادین رویکرد بسیار مهمی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد.
گفته می‌شود که میادین میوه و تره بار، اعم از میدان مرکزی و یا میادین محلی و منطقه ای نقش مهمی در کنترل قیمت بازار میوه و تره بار و همچنین توزیع و پخش میوه و تره بار در بین عمده فروشان، خرده فروشان و شهروندان) و حذف حداقل چند مرحله واسطه گری از تولیدکننده تا مصرف کننده دارند. به همین خاطر افزایش بهره وری و راندمان این میادین تاثیر زیادی در ساختار اقتصادی شهر و سازمان شهرداری و سهولت دسترسی شهروندان به میوه و تره بار و همچنین بازاریابی و بازاررسانی آن دارد.
مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد میدان میوه و تره ندارد، قبلاً در مقطعی تلاش برای ایجاد این میدان شد، اما به دلیل عدم استقبال مردم و همکاری و تدبیر لازم از سوی مسوولان این میدان در همان ابتدای کار تعطیل شد. به نظر می‌آید مسوولان کهگیلویه و بویراحمد یا از اهمیت میادین میوه و تره‌بار در حذف دست دلالان بی‌خبر هستند و یا هم توانایی و عزمی برای تنظیم بازار میوه و محصولات کشاورزی ندارند.
الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز می‌گوید: تولید ۳۵۰ هزار تن محصول کشاورزی باغی و زراعی بیشترین رکورد تولید حوزه کشاورزی امسال کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده اند.
الیاس تاج الدینی با بیان اینکه گندم، میوه‌های هسته دار تابستانی، مرکبات، انگور، عسل، گردو و محصولات دامی از مهمترین تولیدات کشاورزی در استان است، افزود: سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزیِ کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد توسعه زیرساخت‌های فراوری و بسته بندی را از برنامه‌های امسال برای افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی در کهگیلویه و ویراحمد ذکر کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های خوبی در زمینه محصولاتی مانند سیب، حبوبات و مرکبات دارد که دولت آماده حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اعطای مجوز و پرداخت تسهیلات بانکی برای ایجاد کارخانه‌های فراوری و بسته بندی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تشکیل صندوق‌های حمایت از کشاورزی در شهرستان‌های گچساران، باشت، بویراحمد، دنا، کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از کشاورزان است.
تاج الدینی اظهار داشت: این صندوق‌ها با ۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای حمایت از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل خواهد شد.
وی گفت: به وجود آوردن مکانیسمی برای سهولت دسترسی بهره برداران از تسهیلات و ظرفیت‌های مالی بخش کشاورزی و کاهش مراحل دست و پاگیر اداری از مهمترین اهداف تشکیل این صندوق‌هاست.
جاسم اسفندیاری رئیس اتحادیه میوه و تربار مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به این موضوع بیانی می‌کند: واسطه‌ها دسترنج کشاورزان و باغداران این استان را به دلیل نبود میدان میوه و تره بار به یغما می‌برند.
اسفندیاری اظهار داشت: با توجه به تنوع آب و هوایی استان بسیاری از میوه‌ها و صیفی‌جات در استان تولید می‌شود ولی به دلیل نبود میدان میوه و تره بار، واسطه‌ها دست رنج کشاورزان را به یغما می‌برند.
وی عنوان کرد: دلالان میوه و صیفی جات استان را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند و و با قیمت مطلوبی در بازار استان و استان‌های همجوار عرضه می‌کنند.
اسفندیاری ابراز کرد: شهرستان‌های بویراحمد و دنا قطب تولید سیب و انگور، و شهرستان باشت و گچساران تولید خوبی در زمینه مرکبات و صیفی‌جات دارند که برای عرضه مناسب به طور حتم نیاز به میدان میوه و تربار وجود دارد.
رئیس اتحادیه میوه و تربار مرکز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: نبود میدان میوه و تربار زمینه را برای جولان دادن واسطه‌ها فراهم کرده و دلالان سبب دامن زدن به گرانی میوه تا 300 درصد بیش از نرخ واقعی شده‌اند.
اسفندیاری با بیان اینکه راه اندازی میدان میوه و تره‌بار سبب ایجاد شغل برای 500 نفر به طور مستقیم می‌شود، افزود: وانت‌های میوه فروش علاوه بر ایجاد ترافیک، سانحه و آشفتگی در معابر یکی از دلایل عدم راه اندازی میدان میوه و تر‌ه بار هستند.
حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که با مسوولان و نخبگان استان برگزار شد به معضل اصلی یاسوج اشاره کرد و گفت: معضل اصلی شهر یاسوج این است که بازار ندارد، این شهر خیابان دارد اما بازار ندارد، یاسوج هم مثل اصفهان و شیراز نیاز به بازار دارد. یاسوج نیاز به بازاری دارد که همه امکانات در آن باشد و باید یک المان برای شهر یاسوج درست کرد.
با این همه میدان میوه و تره بار  برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر شهرهای استان ضرورت و الزامی است تا در این آشفته بازار میوه و گرانی‌های سرسام‌آور مرهمی بر بازار بی‌نظم باشد.


کد مطلب: 407530

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/407530/نبود-میدان-میوه-تره-بار-کهگیلویه-بویراحمد-محصولاتی-یغما-می-روند-مسوولان-یا-نمی-دانند-نمی-توانند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1