تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۴۰۷۳۸۲
در گفتوگویی:
نمایندگان مجلس از حادثه سقوط هواپیمای یاسوج سوءاستفاده کردند
۰
کبنا ؛برادر یکی از جانباختگان سانحه هوایی تهران-یاسوج میگوید پرونده این سانحه درحالیکه در کارشناسی ۳ نفره در حال بررسی قرار دارد، اما هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشور اصرار دارد تا خلبانی که فوتشده است را مقصر جلوه دهد.
خانوادههای قربانیان سقوط آسمان هم در یاسوج هم در تهران به فرودگاه رفتند تا اعتراض خود به سازمان هواپیمایی کشوری منتقل کنند. یکسال از حادثه تلخ سقوط هواپیمای آسمان میگذرد اما آنگونه که خانوادههای قربانیان گفتهاند، هنوز نه مقصران حادثه شناختهشدهاند نه پیگیریها بهگونهای بوده که رضایتی در پی داشته باشد.
پرونده سقوط هواپیمای یاسوج فعلاً در دادگاه در مرحله کارشناسی ۳ نفره در حال بررسی است. هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشور از همان روزهای نخست گفتهاند خلبان عامل سقوط بوده است. این موضوع اما موردقبول خانوادههای قربانیان نیست. آنها میگویند این سخنان فرافکنی است و برای فرار از مسئولیت گفته میشود.
مهدی علیپور برادر یکی از جانباختگان سقوط هواپیمای تهران یاسوج که در سالگرد سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد حضور داشت، میگوید: در یکسالی که از این حادثه میگذرد، خانوادههایی که عزیزانشان را در سانحه هوایی از دست دادند هیچ تریبونی برای بیان مشکلاتشان نداشتند. برخی از این خانوادهها در جنگ تحمیلی شهید دادهاند و در یکسال گذشته حتی حاضر به صحبت با رسانههای خارجی نشدند و باوجود پایبندی بهنظام، رسانههای داخلی حمایت و همکاری با ما نداشتند.
او میگوید: متأسفانه شرکت هواپیمایی آسمان جفای بسیار زیادی را در حق ما انجام داد. شرکت آسمان با همکاری شرکت هواپیمایی کشور و سازمان سوانح بهدروغ مطالبی را منتشر کردند و متأسفانه حرفهایی را به جامعه منتقل کردند که عکس واقعیت بود.
علیپور میگوید: هیچکدام از خانوادهها قصور خلبان بهعنوان علت سقوط هواپیما را قبول نداریم زیرا از زمان پیدا شدن جعبه سیاه تازهکار بررسی علت سوانح آغازشده است اما متأسفانه پیش از اینکه جعبه سیاه پیدا شود، شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت هواپیمایی کل کشور، سازمان سوانح و ... بدون هیچ بررسی دقیقی، عوامل مختلفی را عامل سقوط هواپیما عنوان کردند.
او گفته علت سقوط شاید همانی باشد که آنها اعلام کردند، اما نباید پیش از بررسی و کار کارشناسی شده آن را اعلام میکردند. خطای خلبان هنوز در حد یک تئوری است و قوه قضاییه نیز آن را تأیید نکرده است. یخزدگی هواپیما، خراب بودن برخی از تجهیزات همچنان در حد یک تئوری است.
علیپور ادامه داد: زمانی که در یک هواپیمایی اینچنینی، این خرابی میتواند به خراب شدن سایر قطعات سرایت کند. ما حرفمان این است که مقصر اصلی پیدا شود، چرا پیش از بررسیها مقصر را خلبانی که فوتشده است اعلام میکنید؟ آیا جز اینکه میخواهند هجمه را از روی دوش خود بردارند و دیگری را مقصر اعلام کنند، دلیل دیگری دارد؟
وی ادامه: خانواده جانباختگان وکیل دارند و وکیل در حال پیگیری است. اکنون پرونده در کارشناسی ۳ نفره است و من نمیدانم زمانی که پرونده همچنان در این مرحله قرار دارد، برخی عناوین مختلفی را برای سقوط هواپیما عنوان میکنند و دفتر بررسی سوانح کشور بیشتر روی مقصر نشان دادن خلبان اصرار دارد. سیستم حملونقل هوایی کشور برای ما است و ما نیز برای این سیستم دلسوز هستیم، اما این آقایان به بهانههای مختلف ازجمله ضرر نکردن سیستم هوایی کشور واقعیت را لاپوشانی کنند و واقعیت را مطرح نکنند.
علیپور در رابطه با روند پرداخت دیه به خانواده جانباختگان گفت: همه خانوادهها مراحل دریافت دیه را طی کردهاند و انحصار وراثتها نیز انجامشده است. برخی از این خانوادهها این دیه را دریافت نمیکنند زیرا منتظرند مقصر و مسبب اصلی این حادثه مشخص شود.
او گفته شرطی که شرکت آسمان برای دریافت دیه برای ما گذاشته است این است که ما رضایت دهیم! زمانی که ما غرامت را دریافت کنیم و رضایت دهیم دیگر حقی در این پرونده و ادامه پیگیریها نداریم. کمیتههای ویژه مختلفی در این زمینه ورود کردند بهجز قوه قضاییه که در این پرونده دخیل است، هیچ نهاد دیگری به کمک خانوادههای جانباختگان نیامدند.
علیپور میگوید: برخی نمایندگان مجلس هم از این سانحه به نفع خودشان سوءاستفاده کردند و یاری این خانوادهها نیامدند و هیچکدام حاضر نشدند که اسنادشان را به خانوادههای جانباختگان دهند. به نظر ما رفتار این نمایندگان در رو کردن اسناد بیمه در مجلس صرفاً یک شوی انتخاباتی برای سال آینده بود.
خانوادههای قربانیان سقوط آسمان هم در یاسوج هم در تهران به فرودگاه رفتند تا اعتراض خود به سازمان هواپیمایی کشوری منتقل کنند. یکسال از حادثه تلخ سقوط هواپیمای آسمان میگذرد اما آنگونه که خانوادههای قربانیان گفتهاند، هنوز نه مقصران حادثه شناختهشدهاند نه پیگیریها بهگونهای بوده که رضایتی در پی داشته باشد.
پرونده سقوط هواپیمای یاسوج فعلاً در دادگاه در مرحله کارشناسی ۳ نفره در حال بررسی است. هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشور از همان روزهای نخست گفتهاند خلبان عامل سقوط بوده است. این موضوع اما موردقبول خانوادههای قربانیان نیست. آنها میگویند این سخنان فرافکنی است و برای فرار از مسئولیت گفته میشود.
مهدی علیپور برادر یکی از جانباختگان سقوط هواپیمای تهران یاسوج که در سالگرد سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد حضور داشت، میگوید: در یکسالی که از این حادثه میگذرد، خانوادههایی که عزیزانشان را در سانحه هوایی از دست دادند هیچ تریبونی برای بیان مشکلاتشان نداشتند. برخی از این خانوادهها در جنگ تحمیلی شهید دادهاند و در یکسال گذشته حتی حاضر به صحبت با رسانههای خارجی نشدند و باوجود پایبندی بهنظام، رسانههای داخلی حمایت و همکاری با ما نداشتند.
او میگوید: متأسفانه شرکت هواپیمایی آسمان جفای بسیار زیادی را در حق ما انجام داد. شرکت آسمان با همکاری شرکت هواپیمایی کشور و سازمان سوانح بهدروغ مطالبی را منتشر کردند و متأسفانه حرفهایی را به جامعه منتقل کردند که عکس واقعیت بود.
علیپور میگوید: هیچکدام از خانوادهها قصور خلبان بهعنوان علت سقوط هواپیما را قبول نداریم زیرا از زمان پیدا شدن جعبه سیاه تازهکار بررسی علت سوانح آغازشده است اما متأسفانه پیش از اینکه جعبه سیاه پیدا شود، شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت هواپیمایی کل کشور، سازمان سوانح و ... بدون هیچ بررسی دقیقی، عوامل مختلفی را عامل سقوط هواپیما عنوان کردند.
او گفته علت سقوط شاید همانی باشد که آنها اعلام کردند، اما نباید پیش از بررسی و کار کارشناسی شده آن را اعلام میکردند. خطای خلبان هنوز در حد یک تئوری است و قوه قضاییه نیز آن را تأیید نکرده است. یخزدگی هواپیما، خراب بودن برخی از تجهیزات همچنان در حد یک تئوری است.
علیپور ادامه داد: زمانی که در یک هواپیمایی اینچنینی، این خرابی میتواند به خراب شدن سایر قطعات سرایت کند. ما حرفمان این است که مقصر اصلی پیدا شود، چرا پیش از بررسیها مقصر را خلبانی که فوتشده است اعلام میکنید؟ آیا جز اینکه میخواهند هجمه را از روی دوش خود بردارند و دیگری را مقصر اعلام کنند، دلیل دیگری دارد؟
وی ادامه: خانواده جانباختگان وکیل دارند و وکیل در حال پیگیری است. اکنون پرونده در کارشناسی ۳ نفره است و من نمیدانم زمانی که پرونده همچنان در این مرحله قرار دارد، برخی عناوین مختلفی را برای سقوط هواپیما عنوان میکنند و دفتر بررسی سوانح کشور بیشتر روی مقصر نشان دادن خلبان اصرار دارد. سیستم حملونقل هوایی کشور برای ما است و ما نیز برای این سیستم دلسوز هستیم، اما این آقایان به بهانههای مختلف ازجمله ضرر نکردن سیستم هوایی کشور واقعیت را لاپوشانی کنند و واقعیت را مطرح نکنند.
علیپور در رابطه با روند پرداخت دیه به خانواده جانباختگان گفت: همه خانوادهها مراحل دریافت دیه را طی کردهاند و انحصار وراثتها نیز انجامشده است. برخی از این خانوادهها این دیه را دریافت نمیکنند زیرا منتظرند مقصر و مسبب اصلی این حادثه مشخص شود.
او گفته شرطی که شرکت آسمان برای دریافت دیه برای ما گذاشته است این است که ما رضایت دهیم! زمانی که ما غرامت را دریافت کنیم و رضایت دهیم دیگر حقی در این پرونده و ادامه پیگیریها نداریم. کمیتههای ویژه مختلفی در این زمینه ورود کردند بهجز قوه قضاییه که در این پرونده دخیل است، هیچ نهاد دیگری به کمک خانوادههای جانباختگان نیامدند.
علیپور میگوید: برخی نمایندگان مجلس هم از این سانحه به نفع خودشان سوءاستفاده کردند و یاری این خانوادهها نیامدند و هیچکدام حاضر نشدند که اسنادشان را به خانوادههای جانباختگان دهند. به نظر ما رفتار این نمایندگان در رو کردن اسناد بیمه در مجلس صرفاً یک شوی انتخاباتی برای سال آینده بود.