تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۴۰۵۳۵۸
یادداشت سیاسی |
آیا تاجگردون به وظایف قانونی خود عمل میکند؟
دکتر سید اسماعیل محمدی مهر
۰
کبنا ؛متن ارسالی: جناب آقای تاجگردون واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارجوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است.
1) وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست
بسیاری از مردم و گاه خود جنابعالی، امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانید در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاههای دولتی و قوه مجریه میباشد. هنگامی که جنابعالی در محافل عمومی حضور مییابید مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه تمام نارساییهای شهرستان را از عملکرد شما میبینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. جنابعالی در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشورهستید و حق دخالت در اجرا را ندارید. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاههای دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارایه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟
2) نماینده واسطه مردم و دستگاههای اجرایی نیست
جنابعالی اگر واسطه مردم و دستگاه اجرایی شوید به جای وظیفهی تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیلهی دور زدن قانون و عدم اجرای آن میشوید. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که میتواند با روشهای غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گستردهتر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاریها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب میکند. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟؟
3) نماینده حق دخالت مستقیم در عزل و انتصابات را ندارد
جناب آقای تاجگردون شما حق سفارش خودیها و اهالی ستاد برای انتصابات را ندارید مگر اینکه از وی استعلام کنید و ایشان را نه به خاطر ستادی بودن بلکه به خاطر لایق بودن (چه بسا ستادی هم باشد) سفارش کنید اما نباید تاکید کنید یا تحمیل کنید. شما خود را چه به حق و چه ناحق، نباید در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کنید. شاید تصور و نیت جنابعالی کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت از افراد به ستاد و پیرامون، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی میشود که جنابعالی نتوانید مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهید. عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه جنابعالی آسیب خواهد زد. اما در صورتی که در انتصابات شایسته سالاری و نظرات داخل مجموعهای یا نهاد مافوق آن مدنظر باشد. بازخواست و نظارت از سوی شما با سهولت امکان پذیر شده و در برکناریها و عزلهای احتمالی هم ملاحظهای در کار نخواهد بود. ضمن این که جنابعالی به این شکل قدرت خود را نیز به رخ کشیده و در اذهان عمومی نه به عنوان یک دخالتگر بلکه به عنوان یک نجاتگر تصویر خواهید شد. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟
4) نماینده شفاعت کننده نیست
جناب آقای تاجگردون شما نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کنید که اگر به عنوان مثال: درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیه گر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازید. به عبارت دیگر، جنابعالی نباید خود را در حد واسطه بین بانکها، نهادها و ارگانها و مردم تنزل دهید. بلکه در صورتی که آشفتگی و بی قانونی خاصی مشاهده کردید و یا نیاز به خدمات خاصی از سوی یک نهاد به شهرواندان وجود داشت، با نظارت بر عملکرد مدیران به اصلاح فراگیر و نه موردی امور در حوزه مربوطه پرداخته و به این شکل به بهبود امور شهری و برطرف نمودن نیازهای عموم شهروندان کمک کنید. به عبارت دیگر نباید تنها مسیر اجابت درخواستهای قانونی و غیرقانونی، شفاعت نماینده باشد. با نهادینه شدن این مسیر، مسولین ارگانها و نهادها نیز نمیتوانند مدیریت درستی بر مجموعه خود داشته و شهر میشود پر از مدیران کتف بستهای که برای حفظ میز مدیریتی هر نوع بی قانونی را به جان میخرند.
در نهایت، در صورتی که جنابعالی بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کنید، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهید شد و بالعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسایل کشوری در شما کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهید آورد. بنابراین، درگیری جنابعالی با مسایل بومی نباید طوری باشد که اولاً انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، ثانیاً باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشود ثالثاً به حرکتهای پوپولیستی برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و رابعاً در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند. و این جاست که جایگاه نماینده افول میکند. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟
نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفهاش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که میتواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستیها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواستههای بر حق مردم و منطقه باشد. نماینده مجلس باید بی عدالتیهای احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند.
جناب آقای تاجگردون پر واضح است در شهرستان گچساران شما طرفدارانی دارید و مخالفانی. ولی من از همه افراد مخالف و موافق تقاضا دارم بدون تعصب و پیش داوری به مسائل اطراف و متن نوشته شده نگاه کنند و در آخر قضاوت کنند که آیا آقای تاجگردون این چنین اقدام میکند یا خیر؟
با تشکر
-----------------------------------------------
دکتر سید اسماعیل محمدی مهر
1) وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست
بسیاری از مردم و گاه خود جنابعالی، امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانید در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاههای دولتی و قوه مجریه میباشد. هنگامی که جنابعالی در محافل عمومی حضور مییابید مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه تمام نارساییهای شهرستان را از عملکرد شما میبینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. جنابعالی در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشورهستید و حق دخالت در اجرا را ندارید. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاههای دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارایه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟
2) نماینده واسطه مردم و دستگاههای اجرایی نیست
جنابعالی اگر واسطه مردم و دستگاه اجرایی شوید به جای وظیفهی تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیلهی دور زدن قانون و عدم اجرای آن میشوید. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که میتواند با روشهای غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گستردهتر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاریها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب میکند. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟؟
3) نماینده حق دخالت مستقیم در عزل و انتصابات را ندارد
جناب آقای تاجگردون شما حق سفارش خودیها و اهالی ستاد برای انتصابات را ندارید مگر اینکه از وی استعلام کنید و ایشان را نه به خاطر ستادی بودن بلکه به خاطر لایق بودن (چه بسا ستادی هم باشد) سفارش کنید اما نباید تاکید کنید یا تحمیل کنید. شما خود را چه به حق و چه ناحق، نباید در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کنید. شاید تصور و نیت جنابعالی کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت از افراد به ستاد و پیرامون، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی میشود که جنابعالی نتوانید مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهید. عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه جنابعالی آسیب خواهد زد. اما در صورتی که در انتصابات شایسته سالاری و نظرات داخل مجموعهای یا نهاد مافوق آن مدنظر باشد. بازخواست و نظارت از سوی شما با سهولت امکان پذیر شده و در برکناریها و عزلهای احتمالی هم ملاحظهای در کار نخواهد بود. ضمن این که جنابعالی به این شکل قدرت خود را نیز به رخ کشیده و در اذهان عمومی نه به عنوان یک دخالتگر بلکه به عنوان یک نجاتگر تصویر خواهید شد. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟
4) نماینده شفاعت کننده نیست
جناب آقای تاجگردون شما نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کنید که اگر به عنوان مثال: درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیه گر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازید. به عبارت دیگر، جنابعالی نباید خود را در حد واسطه بین بانکها، نهادها و ارگانها و مردم تنزل دهید. بلکه در صورتی که آشفتگی و بی قانونی خاصی مشاهده کردید و یا نیاز به خدمات خاصی از سوی یک نهاد به شهرواندان وجود داشت، با نظارت بر عملکرد مدیران به اصلاح فراگیر و نه موردی امور در حوزه مربوطه پرداخته و به این شکل به بهبود امور شهری و برطرف نمودن نیازهای عموم شهروندان کمک کنید. به عبارت دیگر نباید تنها مسیر اجابت درخواستهای قانونی و غیرقانونی، شفاعت نماینده باشد. با نهادینه شدن این مسیر، مسولین ارگانها و نهادها نیز نمیتوانند مدیریت درستی بر مجموعه خود داشته و شهر میشود پر از مدیران کتف بستهای که برای حفظ میز مدیریتی هر نوع بی قانونی را به جان میخرند.
در نهایت، در صورتی که جنابعالی بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کنید، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهید شد و بالعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسایل کشوری در شما کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهید آورد. بنابراین، درگیری جنابعالی با مسایل بومی نباید طوری باشد که اولاً انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، ثانیاً باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشود ثالثاً به حرکتهای پوپولیستی برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و رابعاً در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند. و این جاست که جایگاه نماینده افول میکند. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟
نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفهاش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که میتواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستیها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواستههای بر حق مردم و منطقه باشد. نماینده مجلس باید بی عدالتیهای احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند.
جناب آقای تاجگردون پر واضح است در شهرستان گچساران شما طرفدارانی دارید و مخالفانی. ولی من از همه افراد مخالف و موافق تقاضا دارم بدون تعصب و پیش داوری به مسائل اطراف و متن نوشته شده نگاه کنند و در آخر قضاوت کنند که آیا آقای تاجگردون این چنین اقدام میکند یا خیر؟
با تشکر
-----------------------------------------------
دکتر سید اسماعیل محمدی مهر