تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۴۵۴۰
اظهارات وزیر امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت
فرصت افشاگري عليه پولشويي یا گرا دادن
۰
کبنا ؛
رصحبتهای ظریف انعکاس زیادی در بین رسانهها و سطح جامعه داشت که در ادامه اظهارات وزیر امور حارجه مورد بررسی قرار گرفت.
صراحت گفتارظريف، خطاب به جريانات خاص نبود
رييس فراكسيون پاسخگو در واكنش به اتهاماتي كه برخي به وزيرخارجه كشورمان وارد كردند،گفت :« به نظرم اين شفافيت و صراحتي كه آقاي ظريف درصحبت هايشان داشتند براي افرادي است كه پولشويي مي كنند و سياستمداران و جريانات سياسي خاص مد نظر او نبود». علي بختيار، نماينده مردم خوانسار وگلپايگان و رييس فراكسيون پاسخگو دردهمين مجلس شوراي اسلامي درباره سوال«قانون» مبني براينكه آقاي ظريف اخيرا صحبت هاي درموردپولشويي داشتند و هجمههايي به ايشان وارد شده است نظر شما در اينباره چيست،گفت: «پيوستن به لوايح چهارگانه وFATF درجهت منافع داخلي ومنافع بينالمللي براي كشور است.منافع داخلي آن جلوگيري ازپولشويي دركشور و منافع بين المللي آن اين است كه ما همواره درصف مبارزه با گروههاي تروريستي بوده ايم وبراي آن مبارزات شهيد داديم».
وي افزود:«اين لوايح براي مقابله با تروريست و مسائل اينچنيني است و پيوستن به لايحه شفافيت براي مبادلات بانكي و همچنين جلوگيري از منابعي كه درجهت تامين مالي ترويست هاست. ايرانيان به دنيا ثابت كردهاندكه هيچ منبع مالي براي تامين هزينه هاي تروريست ها تامين نكرده اند. بلكه برعكس هزينه هاي بسيارزيادي براي مقابله با تروريست داشته اند».
ايران در خط مقدم مبارزه با تروريسيم
بختيار ادامه داد:«ايران هميشه درصف مقدم مبارزه با داعش وجبههالنصره بوده است و حتي زماني كه آمريكاييها با القاعده دشمني نداشتند ايران با القاعده و طالبان درحال مبارزه بوده است و در طول اين سالها ماهميشه درحال مبارزه با تروريست هستيم».
وي گفت :«چهارگروهي كه FATF آن ها رابه عنوان گروه هاي تروريستي مي شناسد وازآن هانام برده است. طالبان، القاعده، جبهه النصره وداعش است. برخي ازدوستان مطرح مي كنندگروه هاي مقاومت مثل حزب ا... وحماس را ميخواهند به عنوان گروه هاي ترويست معرفي كنند. درحالي كه فقط نام اين چهارگروه برده شده است وبايد خطاب به برخي ودوستان گفت كه هرزمان نام گروه هاي مقاومت آمد آن وقت چاره انديشي ميكنيم».
معضل پولشويي
اين نماينده مجلس درمورد حجم زياد پولشويي درداخل كشور تصريح كرد:«پولشويي دركشور وجود دارد كه بايد با آن مبارزه كرد و اين مربوط به امروز نيست و بحث پيوستن به FATF اززماني آقاي حسيني وزيرسابق اقتصاد واموردارايي تا زمان آقاي طيب نيا مطرح بوده است. درآن زمان گامهايي درجهت پيوستن به اين گروه بين المللي برداشته شده بود».
وي ادامه داد:« يكي از اثرات مثبت FATF شناسايي افرادي است كه درداخل پولشويي مي كنند و يكي ازپولشوييهايي كه درداخل صورت ميگيرد در زمينه مواد مخدر است».
اين فعال سياسي درباره هجمه هايي كه به آقاي ظريف درمورد صحبت هاي اخيرش شده است، گفت :« رييس دستگاه دپيلماسي كشورواقعيتهايي را كه دركشور رخ مي دهد رابرحسب تاملاتي صورت گرفته به صراحت تابه اطلاع عموم رساند».
بختيارادامه داد :« به نظرم اين شفافيت وصراحتي كه آقاي ظريف درصحبت هايشان داشتند براي افرادي است كه پولشويي ميكنند و منظورشان سياستمداران و جريانات سياسي خاص نبود».
وي خاطرنشان كرد:«همه جريانات ازجمله اصولگرا ،اصلاح طلب واعتدالي بايد براي منافع ملي وكاهش فشارها وتحريم ها كه درحال حاضر به يك معضل بزرگ كشوري تبديل شده اهتمام داشته باشند».
شفافيت و مقابله با تحريم
رييس فراكسيون پاسخگوي مجلس افزود:«يكي ازراه هاي كه ميتوانيم با فشارها وتحريم ها مقابله كرد شفافيت است. هرچقدرنهادهاي نظارتي را بزرگتر كنيم وتعدد دستگاه هاي نظارتي را داشته باشيم يا افراد را زيادي دستگيركنيم تا زماني كه شفافيت وجود نداشته باشد نمي توانيم موضوع را درمان كنيم».
وي گفت :« كشورهايي كه توانستنددرمبارزه با فساد وكاهش آن دررتبه بندهاي جهاني ارتقا داشته باشند.شفافيت را در كارهايشان مدنظر قراردادند».
اين فعال سياسي ادامه داد:« شفافيت باعث كاهش فساد وبالابردن اعتماد عمومي خواهد شد وFATF درزمينه شفافيت نكاتي رابراي كشورها دارد».
علي بختيارگفت :«وقتي دستگاه دپلماسي وقايعي رابيان مي كند مسائل پنهاني درآن نيست كه وزارت اقتصاد واموردارائي ازآن اطلاع نداشته باشد. زماني كه پولشويي دركشورصورت مي گيرد اطلاعات آن دراختيار وزارت اقتصاد ومعاونت اقتصادي وزارت امورخارجه قرارميگيرد».
وي ادامه داد:« همانگونه كه اشاره كردم آقاي ظريف درصحبتهايشان انگشت اشاره به سمت آقايان سياستمداران يا جناح خاص سياسي نگرفته بود بلكه ايشان، افرادي راكه پولشويي ميكنند را خطاب قرارداده بود».
وي افزود:« آقاي ظريف درباره مزاياي پيوستن به FATF كه باعث جلوگيري ازپولشويي درداخل كشورمي شود صحبت كردند».
فعاليتهاي يك فراكسيون
رييس فراكسيون پاسخگو درمجلس در بخشي ديگر از سخنانش به فعاليتهاي فراكسيون متبوعش نيز اشاره كرد و گفت:«فراكسيون پاسخگو درمجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرده است كه درمورد تمامي لوايح وطرح هاي كه درمجلس به تصويب رسيد ومنافع ملي را درپي دارد پاسخگو خواهد بود».
بختيار افزود:« فراكسيون پاسخگو آمادگي دارد به نخبگان درمورد چرايي قانون منع بكارگيري بازنشستگان پاسخ وتوضيحات لازم را بدهد. بسيج دانشگاه صنعتي شريف ازبنده به عنوان رييس فراكسيون پاسخگو دعوت به عمل آوردتا با افراد مخالف پيوستن به FATF مناظره وتبادل نظر داشته باشم كه اين مناظره صورت گرفت».
وي درپايان خاطرنشان كرد:« با تشكيل اين فراكسيون ميخواهيم سبك پاسخگويي را درمجلس ودولت بالاببريم.افراد به هرميزان ودرجهاي كه مسئول هستند بايد به همان ميزان ودرجه پاسخگوي مردم دراموروكارهايشان باشند.اينكه فردي بخواهد فقط مسئول باشد آن را ما برنمي تابيم».
از ارتکاب فساد مالی و پولشویی تا فرار به جلو و دادن گرا به دشمن
کبهان نوشت؛ میگویند وقتی نتوانستی به منطق و استدلال کسی پاسخ دهی به خود او حمله کن. منتقدان تصویب لوایح استعماری FATF با منطق و استدلال روشن به چرایی مخالفت خود با تصویب لوایح FATF و به خصوص CFT پرداختند اما از آن سوی ماجرا متاسفانه موافقان پیوستن به این لوایح دست به کار اتهامزنی به منتقدان شدند و در نخستین اقدامها یکی از نمایندگان لیست امید جریان منتقد را به پولشویی متهم کرد.
اما ماجرای اخیر با اظهارات نسنجیده بالاترین مقام دیپلماسی کشور آغاز شد. آنجا که او در گفتوگو با خبرآنلاین گفت: در ایران خیلیها از پولشویی منفعت میبرند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام میدهند حتما آنقدر توان مالی دارند که دهها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.
او تاکید کرد: فضایی درست کردند کسانی که یک قلم معاملهشان ممکن است ۳۰ هزار میلیاد تومان در آن منفعت جابهجا شود. کل بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم تبلیغات و فضاسازیشان میکنند.
نخستین واکنش
نخستین واکنش به اظهارات نسنجیده ظریف توسط حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان صورت گرفت. همین واکنش مدیرمسئول کیهان برای طیف رسانههای زنجیرهای بسیار سنگین تمام شد. آنها باز به همان طریق «حمله به فرد یا افراد به جای پاسخ منطقی» کارشان را پیش بردند. برای نمونه همان سایت «خبرآنلاین» که مصاحبه با ظریف را انجام داده بود برای بازنشر بخشی از یادداشت مدیرمسئول کیهان این تیتر را برگزید: «ظریف بعضی مخالفان افایتیاف را متهم به پولشویی کرد؛ کیهان به خودش گرفت!»
همچنان که مشخص است باز هم خبرآنلاین از همان شیوه حمله به فرد به جای پاسخ منطقی به استدلال استفاده کرده است. مگر مدیرمسئول کیهان چه گفته بود؟
حسین شریعتمداری در یادداشت خود خطاب به ظریف نوشته بود که اگر واقعا کسانی را سراغ دارید که با این حجم گسترده در حال پولشویی هستند چرا آنها را به مردم معرفی نمیکنید؟! و دقیقا سایت خبرآنلاین همین بخشها از نوشته مدیرمسئول کیهان را در بازنشر یادداشت او حذف کرده بود. آیا این خواسته منطقیترین برخورد با ادعاها و اتهاماتی که ظریف مطرح کرد؛ نیست؟
به مردم معرفی کنید
اگر راست میگویید
مدیرمسئول کیهان نوشته بود: «فرمودهاید در ایران هزاران میلیارد تومان پولشویی میشود و کسانی یا کسی در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است! خب! چرا این پولشویان - به قول خودتان- صدها هزار میلیاردی را به مردم و مخصوصا به مراجع قضایی معرفی نمیکنید؟! اگر ادعایتان واقعیت دارد، خودداری شما از معرفی آنان خیانت به ملت و نظام و همدستی با پولشویان است! نیست؟!»
در ادامه یادداشت شریعتمداری آمده بود: «ممکن است بفرمایید که خودداری شما از معرفی کلانپولشویان به علت ترس از آنهاست! در این صورت وقتی جنابعالی از پولشویان در داخل کشور میترسید چه تضمینی هست که در انجام ماموریت خود در وزارت خارجه از کمترین تهدید دشمنان وحشت نکنید و منافع ملت و کشورتان را در پی این وحشت و ترس، بر باد ندهید؟!»
در ادامه این یادداشت تاکید شده بود: «این چه دولتی است که در سیستم بانکی آن هزاران میلیارد پولشویی صورت میپذیرد و این سیستم بانکی توان کشف آن را ندارد و برای مقابله با آن باید به بیگانگان متوسل شود (پذیرش FATF)! آیا این اظهارنظر جنابعالی تخریب دولت و اعتراف به ناکارآمدی آن نیست؟! دولتی که خود یکی از اعضای اصلی آن هستید؟! آقای رئیسجمهور بارها اعلام کرده است که همه توان دولت را برای مقابله با مفسدان اقتصادی که پولشویی یکی از مصادیق آن است به کار میگیرد. آیا به رئیسجمهور اعتماد ندارید که عوامل هزاران میلیارد پولشویی را به ایشان معرفی نمیکنید؟! اگر به رئیسجمهور اعتماد ندارید در کابینه ایشان چه میکنید و اگر اعتماد دارید چرا پولشویان را معرفی نمیکنید؟!»
خودزنی ظریف!
سال 1386 برای مبارزه با پولشویی قانونی تصویب شد. به این عبارت ما از بیش از 10سال قبل قانون مبارزه با پولشویی داریم. پس به این ترتیب برای مبارزه با این مفسده اقتصادی کمبود قانونی وجود ندارد. در این باره باید این نکته را نیز افزود که وزارت اقتصاد و بانکها زیر نظر دولت هستند و نخستین جایی که مبارزه با پولشویی از آنجا آغاز میشود بانک است که اطلاعات تراکنشها را در اختیار دارد. پس وقتی ظریف میگوید در کشور ما پولشویی وجود دارد مانند آن مثال است که شخصی در حال بریدن شاخهای است که خود بر آن نشسته، چرا که دولت وظیفه دارد مطابق قانون با پولشویی مبارزه کند.
با این وجود باید پرسید چرا این اندازه اصرار برای پیوستن به لوایح FATF که مبارزه با پولشویی یکی از آنهاست از جانب کسانی مانند ظریف صورت میگیرد؟ مگر این پیوستن چه ارمغانی برای ما خواهد داشت؟
شخص آقای ظریف در هنگامی که طرح CFT در مجلس در حال بررسی بود به صراحت پشت تریبون مجلس گفت که با پیوستن به این لوایح قرار نیست دردی از ما دوا شود و دولت هیچ تضمینی نمیدهد که به رغم تصویب این لوایح کار انجام مراودات بانکی تسهیل شود!!
اصرار برای FATF
حتی به قیمت تهمتهای سنگین
خب پس چرا این همه اصرار برای پیوستن به این لوایح هست؟! اصرار تا آنجا که وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد هدف خود در راه تصویب این لوایح دست به کار متهم کردن بخشی از نظام به اعمال خلاف قانون میشود؟ اصرار تا آنجا که بالاترین مقام دیپلماسی ما سخنانی را بر زبان جاری میسازد که دشمنان را به وجد و مسرتی کمسابقه میکشاند! اصرار تا آنجا که ظریف را مجبور به خودزنی مینماید!
موافقان لوایح FATF می گویند که با این کار میخواهند از دشمنان ملت ایران بهانهزدایی کنند! اما اگر کمی دقت به خرج داده شود در همین فقره دانمارک به وضوح دیده شد که دست دشمنان از بهانه و بهانه تراشی خالی نیست و نمیشود.
باید مبارزه با فساد را
از خود شروع کنید
ظریف ضمن متهم کردن بخشهایی به پولشویی بخشی از مخالفان لوایح استعماری را به رشوه گرفتن متهم کرد و در ادامه روزنامههای زنجیرهای فرصت را برای ادامه دادن این تهمتپراکنی مهیا دیدند. اما به واقع آیا طیف نباید برای مبارزه با مفاسد اقتصادی به خود نگاهی بیندازند؟! آنچه در پی آمده تنها چند است:
خسارت حداقل و سالیانه قرارداد کرسنت معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود. مهدی هاشمی تنها در قرارداد کرسنت، ۸۵ میلیون دلار پورسانت گرفت. مهدی هاشمی توسط بیژن زنگنه برای همکاری با شرکتهای خارجی تایید شد.
پرونده استات اویل مربوط به اتهام رشوهگیری از م.هاشمی است که از این شرکت نروژی مبلغ 1/5 میلیون دلار آمریکا در سال برای مدت ۱۰ سال از ژوئن ۲۰۰۲ رشوه دریافت کرده است. شرکت نروژی استات اویل به دلیل پرداخت رشوه به مهدی هاشمی محکوم شد و با آن برخورد شد در حالیکه این شرکت برای کسب منافع برای کشورش چنین رشوهای را داده بود، اما در ایران با رشوهگیر که منافع ملی کشور را مورد هجمه قرار داده بود برخوردی نشد.
رشوههای سنگین!
شهرام جزایری با ایجاد رابطه بین مراکز قدرت و برخی مدیران مسئلهدار در دوران اصلاحات توانست وارد فعالیتهای اقتصادی شود. او موفق شد قلمرو نفوذ فعالیتهای فاسد اقتصادیاش را حتی تا دفتر رئیس مجلس وقت (مهدی کروبی) و رئیس جمهور وقت (محمد خاتمی) گسترش دهد. جزایری توانست با پرداخت پول شمار قابلتوجهی از نمایندگان مجلس ششم و مدیران روزنامههای زنجیرهای اصلاح طلب را به موافقت با درخواستهای خودش وادارد. از جمله، دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری از صندوق ضمانت صادرات – بی آن که صادراتی در میان باشد- و یا دریافت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات غیر ارزی از سیستم بانکی کشور و… او در قبال این سوء استفاده، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به رئیس وقت صندوق ضمانت صادرات دولت اصلاحات و مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان دیگر به یکی از معاونان وقت وزارت بازرگانی دولت اصلاحات رشوه داده بود. گفتنی است شهرام جزایری از مجلس ششم «کارت ۵۰۰» دریافت کرده بود که مجوز ورود به جلسات مجلس اصلاحطلبان بدون بازرسی به وی داده شده بود.
پرونده شرکت ایران مارین سرویس نمونهای از مفاسد اقتصادی و ثروتهای بادآورده است که حاکی از غارت حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان از بیتالمال و پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان رشوه به مسئولان میانی دولت اصلاحات است.
و اما این اواخر
آنچه گفته شد از گذشته بود. اما در این سال ها نیز از این مفاسد اقتصادی وجود دارد. برای نمونه مفاسد بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان که با مدیریت پدرخوانده های اصلاح طلب اداره میشد بزرگترین اختلاس و به تبع آن رشوههای کلانی که در آن رد و بدل شد را رقم زد.
گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق را از سهامداران عمده بانک سرمایه دانست و درهمین رابطه اسدلله عباسی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم گفت: «بخشی از موارد اختلاس، بخشی رانت و بخشی کلاهبرداری است. عدهای قانون را دور زدند و توانستند بهدور از دستورالعملها و مقررات بانکی تسهیلاتی را دریافت کنند - که از اعتبارات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است - و با اختیارات تام هیئت مدیره حیفومیل کنند.»
وی افزود: «در بحث وامهای پرداختشده شاهد بودیم که دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات پرداختشده وثیقه نداشته است و وامها و تسهیلاتی به افراد و شرکتها پرداخت شده است که بیشتر پرداختها با مجوز صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است. در گزارشی که مدیران عامل بانک سرمایه در کمیسیون آموزش ارائه کردند به این نتیجه رسیدیم با مجوز مدیرعامل و هیئت مدیره وقت صندوق ذخیره این وامها پرداخت شده است و آنها اجازه میدادند سپردههای صندوق ذخیره که در بانک سرمایه است در اختیار برخی شرکتها قرار بگیرد. بخشی از این شرکتها زنجیرهای بودند و پس از بررسی هویتها مشخص شد مالک آنها یک نفر است و برای این شرکتها وام دریافت میکرد.»
رانتهای ارز 4200تومانی
با وجود آنکه بانک مرکزی و دولت هرگونه ارز خارج از سامانه سنا را غیرقانونی و مصداق قاچاق اعلام کرد، اما در این مدت عمده عرضهکنندگان ارز در این سامانه شرکتهای پتروشیمی بودند و با توجه به اینکه اغلب صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را از طریق این سامانه عرضه نکردند، پتروشیمیها برای این اقدام خود تقاضای مشوق کردند که دولت با کاهش نرخ خوراک محصولات پتروشیمی، به سرعت به این درخواست پاسخ مثبت داد.
در واقع دولت برای نگهداشتن نرخ غیرکارشناسی خود رانتی قائل شد که به گفته حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در صورت ادامه پرداخت ارز 4200 تومانی تا سقف 50 میلیارد دلار، رانت واردکنندگان به 100 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
سخنان ظریف تعجبآور بود
حشمتالله فلاحتپیشه، نماینده مردم اسلامآباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشور در خصوص پولشویی، اظهار داشت: به نظر من اظهارات آقای ظریف سخنان غیرمستندی بود. در مسائل مرتبط با FATF هم، کنوانسیونها و لوایح چهارگانه مرتبط با آن هم بحثهای مختلفی مطرح شده که کمترین آن موضوع پولشویی است. در این خصوص گفتهام که مخالفان CFT حق دارند در موضعگیری خود، دغدغههای خود را بیان کنند چرا که دغدغههای آنها پسابرجامی است.
وی با اشاره به کارشکنی آمریکا پس از برجام، گفت: بعد از این کارشکنی مشخص شد آمریکا از هرگونه مناسبات سیاسی با هدف بهرهبرداری اطلاعاتی و در راستای سیاستهای ضدایرانی خود از جمله تحریم استفاده میکند، این دغدغه در میان مخالفان وجود دارد که این را به CFT تسری دادند که البته دغدغه جدیای است.
حتی دشمنان ما را به پولشویی متهم نکردند
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در طرف مقابل یعنی موافقان CFT بیشتر تحت عنوان بهانهزدایی از دشمنان ایران موضوع پیوستن به این کنوانسیون را مطرح میکردند و این استدلال اصلی در دستور بوده است و اصلاً بحث پولشویی مطرح نبوده است. به هر حال بنده به این دلیل میگویم اظهارات اخیر آقای ظریف در خصوص پولشویی غیرمستند بوده است چرا که اکنون لیست کشورهایی که در درون نقشه قرمز پولشویی قرار دارند مشخص است.
فلاحتپیشه با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای متهم به پولشویی در دنیا نبوده و حتی دشمنان ما هم نتوانستند در این رابطه اسنادی را ارائه دهند، عنوان کرد: اگر هم حتی دشمنان کوچکترین ادله غلط و دروغین در خصوص پولشویی در کشور ما داشتند حتماً هجمههایی را ایجاد میکردند.
احضار ظریف به مجلس
در پی اظهارات جنجالی ظریف درباره پولشویی در کشور و عدمارائه مستندات، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از دعوت وی به این کمیسیون برای ارائه توضیحات خبر داد.
بر همین اساس، حشمتالله فلاحتپیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به این درخواست اعضای این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد.
قانون نوشت؛ محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان كه بي شك يكي از كارآمدترين وزراي دولت روحاني است، چندي پيش در يك گفتوگو از لايههاي پولشويي در كشور سخن گفت كه اين اظهارات به كام برخي خوش نيامد و در همين راستا سعي كردند كه وي را با تخريب و تهديد زير سوال ببرند تا شايد از موضع خود كوتاه بيايد ولي اينگونه نشد. در ادامه اين جريان تصميم گرفتند كه او را به مجلس دعوت كنند تا درباره سخناني كه مطرح كرده است توضيحاتي ارائه كند و در همين راستا حشمتا… فلاحتپیشه، رييس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این درخواست اعضای این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد. وی با تاکید بر اینکه صحبتهای آقای ظریف پیرامون پولشویی، غیرکارشناسیشده و غیرمستند است، اظهار داشت: باید روشنگری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد. رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در طول دورهای که بنده رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس هستم و جلساتی را پیرامون موضوعات مختلف با آقای ظریف داشتهایم، هیچ وقت ایشان چنین موضوعی را در کمیسیون مطرح نکرده است. فلاحتپیشه افزود: به هر حال هر موضوعی در نهایت در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار میگیرد، مستنداتی پیرامون آنها ارائه میشود و تاکنون نیز چنین موضوعی پیرامون ادعایی که آقای ظریف مطرح کرده، در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده است. وی اظهار داشت: در دنیای امروز مشخص است که در حوزه پولشویی، حدود 50 درصد از جرائم مبتنی بر پولشویی در کشور آمریکا روی میدهد. فلاحتپیشه ادامه داد: حدود 30 درصد پولشویی در شرق آسیا و برخی قدرتهای شرق آسیاست؛ بخش اعظمی نیز در کشورهای مختلفی است و جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مبتنی بر جرايم پولشویی، جزو پولپاکترین کشورهاست و حتی در دنیای امروز هیچ کشوری، حتی کشورهای معاند ما هم نتوانستند اتهامهای پولشویی را علیه ایران مطرح کنند. وی با تاکید بر اینکه کشورهای دشمن و رقیب جمهوری اسلامی ایران هر از گاهی بهانههای غلط و واهی را علیه ایران مطرح میکنند، گفت: اگر دشمنان و رقبای ما کوچکترین اسنادی در قبال ایران در حوزه پولشویی داشتند، فضایی علیه ایران ایجاد میکردند، اما تاکنون موفق به این کار نشدهاند، بنابراین در این رابطه، ایران جزو کشورهایی نیست که در زمره کشورهای فعال در حوزه پولشویی محسوب شود. فلاحتپیشه اظهار داشت: بنده موافق CFT هستم و این موافقت خود را نیز اعلام کردهام و در بعضی موارد نیز موضع موافقی با آقای ظریف دارم و مباحث مربوط به FATF را از منظر بهانهزدایی علیه ایران دنبال میکنم، اما معتقدم که آقای ظریف موضوع پولشویی گسترده در ایران را بهعنوان بهانه برای طرفهای غربی مطرح کرده است، مساله پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده است، موضوع جدایی است و باید بهطور شفاف بررسی شود و وی نیز پاسخگو باشد. رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ادعای مربوط به پولشویی در ایران را قبول ندارم و اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی در ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری میکنیم. البته اين سخنان رييس كميسيون امنيت ملي و سياستخارجي مجلس شوراي اسلامي با ادعاهايي كه روز گذشته برخي از شخصيتها و تريبونهاي تندرو در كشور بيان ميكردند بسيار تفاوت داشت و براي عنوان كردن دلايل آن سخنان بهتر است كه ظريف در مجلس پاسخگو باشد.
نكتهاي كه نبايد از آن چشمپوشي كرد فرصت به دست آمده براي وزيرخارجه كشورمان است كه ميتواند از تريبون مجلس دلايل اظهارات خود را علني كند و بهانه برخي را از بين ببرد. اينكه ظريف بر مبناي چه اطلاعات و دادههايي اين مسائل را بيان كرده است نكتهاي كه نميتوان آن را ناديده گرفت ولي بيشك فردي در جايگاه محمدجواد ظريف كه مدتهاست مسئوليت مهمي در كشور برعهده دارد بدون دليل و سند اظهاراتي را به زبان نميآورد و بايد منتظر ماند و ديد كه رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در مجلس چه پاسخي به منتقدان اظهاراتش خواهد داد.
رصحبتهای ظریف انعکاس زیادی در بین رسانهها و سطح جامعه داشت که در ادامه اظهارات وزیر امور حارجه مورد بررسی قرار گرفت.
صراحت گفتارظريف، خطاب به جريانات خاص نبود
رييس فراكسيون پاسخگو در واكنش به اتهاماتي كه برخي به وزيرخارجه كشورمان وارد كردند،گفت :« به نظرم اين شفافيت و صراحتي كه آقاي ظريف درصحبت هايشان داشتند براي افرادي است كه پولشويي مي كنند و سياستمداران و جريانات سياسي خاص مد نظر او نبود». علي بختيار، نماينده مردم خوانسار وگلپايگان و رييس فراكسيون پاسخگو دردهمين مجلس شوراي اسلامي درباره سوال«قانون» مبني براينكه آقاي ظريف اخيرا صحبت هاي درموردپولشويي داشتند و هجمههايي به ايشان وارد شده است نظر شما در اينباره چيست،گفت: «پيوستن به لوايح چهارگانه وFATF درجهت منافع داخلي ومنافع بينالمللي براي كشور است.منافع داخلي آن جلوگيري ازپولشويي دركشور و منافع بين المللي آن اين است كه ما همواره درصف مبارزه با گروههاي تروريستي بوده ايم وبراي آن مبارزات شهيد داديم».
وي افزود:«اين لوايح براي مقابله با تروريست و مسائل اينچنيني است و پيوستن به لايحه شفافيت براي مبادلات بانكي و همچنين جلوگيري از منابعي كه درجهت تامين مالي ترويست هاست. ايرانيان به دنيا ثابت كردهاندكه هيچ منبع مالي براي تامين هزينه هاي تروريست ها تامين نكرده اند. بلكه برعكس هزينه هاي بسيارزيادي براي مقابله با تروريست داشته اند».
ايران در خط مقدم مبارزه با تروريسيم
بختيار ادامه داد:«ايران هميشه درصف مقدم مبارزه با داعش وجبههالنصره بوده است و حتي زماني كه آمريكاييها با القاعده دشمني نداشتند ايران با القاعده و طالبان درحال مبارزه بوده است و در طول اين سالها ماهميشه درحال مبارزه با تروريست هستيم».
وي گفت :«چهارگروهي كه FATF آن ها رابه عنوان گروه هاي تروريستي مي شناسد وازآن هانام برده است. طالبان، القاعده، جبهه النصره وداعش است. برخي ازدوستان مطرح مي كنندگروه هاي مقاومت مثل حزب ا... وحماس را ميخواهند به عنوان گروه هاي ترويست معرفي كنند. درحالي كه فقط نام اين چهارگروه برده شده است وبايد خطاب به برخي ودوستان گفت كه هرزمان نام گروه هاي مقاومت آمد آن وقت چاره انديشي ميكنيم».
معضل پولشويي
اين نماينده مجلس درمورد حجم زياد پولشويي درداخل كشور تصريح كرد:«پولشويي دركشور وجود دارد كه بايد با آن مبارزه كرد و اين مربوط به امروز نيست و بحث پيوستن به FATF اززماني آقاي حسيني وزيرسابق اقتصاد واموردارايي تا زمان آقاي طيب نيا مطرح بوده است. درآن زمان گامهايي درجهت پيوستن به اين گروه بين المللي برداشته شده بود».
وي ادامه داد:« يكي از اثرات مثبت FATF شناسايي افرادي است كه درداخل پولشويي مي كنند و يكي ازپولشوييهايي كه درداخل صورت ميگيرد در زمينه مواد مخدر است».
اين فعال سياسي درباره هجمه هايي كه به آقاي ظريف درمورد صحبت هاي اخيرش شده است، گفت :« رييس دستگاه دپيلماسي كشورواقعيتهايي را كه دركشور رخ مي دهد رابرحسب تاملاتي صورت گرفته به صراحت تابه اطلاع عموم رساند».
بختيارادامه داد :« به نظرم اين شفافيت وصراحتي كه آقاي ظريف درصحبت هايشان داشتند براي افرادي است كه پولشويي ميكنند و منظورشان سياستمداران و جريانات سياسي خاص نبود».
وي خاطرنشان كرد:«همه جريانات ازجمله اصولگرا ،اصلاح طلب واعتدالي بايد براي منافع ملي وكاهش فشارها وتحريم ها كه درحال حاضر به يك معضل بزرگ كشوري تبديل شده اهتمام داشته باشند».
شفافيت و مقابله با تحريم
رييس فراكسيون پاسخگوي مجلس افزود:«يكي ازراه هاي كه ميتوانيم با فشارها وتحريم ها مقابله كرد شفافيت است. هرچقدرنهادهاي نظارتي را بزرگتر كنيم وتعدد دستگاه هاي نظارتي را داشته باشيم يا افراد را زيادي دستگيركنيم تا زماني كه شفافيت وجود نداشته باشد نمي توانيم موضوع را درمان كنيم».
وي گفت :« كشورهايي كه توانستنددرمبارزه با فساد وكاهش آن دررتبه بندهاي جهاني ارتقا داشته باشند.شفافيت را در كارهايشان مدنظر قراردادند».
اين فعال سياسي ادامه داد:« شفافيت باعث كاهش فساد وبالابردن اعتماد عمومي خواهد شد وFATF درزمينه شفافيت نكاتي رابراي كشورها دارد».
علي بختيارگفت :«وقتي دستگاه دپلماسي وقايعي رابيان مي كند مسائل پنهاني درآن نيست كه وزارت اقتصاد واموردارائي ازآن اطلاع نداشته باشد. زماني كه پولشويي دركشورصورت مي گيرد اطلاعات آن دراختيار وزارت اقتصاد ومعاونت اقتصادي وزارت امورخارجه قرارميگيرد».
وي ادامه داد:« همانگونه كه اشاره كردم آقاي ظريف درصحبتهايشان انگشت اشاره به سمت آقايان سياستمداران يا جناح خاص سياسي نگرفته بود بلكه ايشان، افرادي راكه پولشويي ميكنند را خطاب قرارداده بود».
وي افزود:« آقاي ظريف درباره مزاياي پيوستن به FATF كه باعث جلوگيري ازپولشويي درداخل كشورمي شود صحبت كردند».
فعاليتهاي يك فراكسيون
رييس فراكسيون پاسخگو درمجلس در بخشي ديگر از سخنانش به فعاليتهاي فراكسيون متبوعش نيز اشاره كرد و گفت:«فراكسيون پاسخگو درمجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرده است كه درمورد تمامي لوايح وطرح هاي كه درمجلس به تصويب رسيد ومنافع ملي را درپي دارد پاسخگو خواهد بود».
بختيار افزود:« فراكسيون پاسخگو آمادگي دارد به نخبگان درمورد چرايي قانون منع بكارگيري بازنشستگان پاسخ وتوضيحات لازم را بدهد. بسيج دانشگاه صنعتي شريف ازبنده به عنوان رييس فراكسيون پاسخگو دعوت به عمل آوردتا با افراد مخالف پيوستن به FATF مناظره وتبادل نظر داشته باشم كه اين مناظره صورت گرفت».
وي درپايان خاطرنشان كرد:« با تشكيل اين فراكسيون ميخواهيم سبك پاسخگويي را درمجلس ودولت بالاببريم.افراد به هرميزان ودرجهاي كه مسئول هستند بايد به همان ميزان ودرجه پاسخگوي مردم دراموروكارهايشان باشند.اينكه فردي بخواهد فقط مسئول باشد آن را ما برنمي تابيم».
از ارتکاب فساد مالی و پولشویی تا فرار به جلو و دادن گرا به دشمن
کبهان نوشت؛ میگویند وقتی نتوانستی به منطق و استدلال کسی پاسخ دهی به خود او حمله کن. منتقدان تصویب لوایح استعماری FATF با منطق و استدلال روشن به چرایی مخالفت خود با تصویب لوایح FATF و به خصوص CFT پرداختند اما از آن سوی ماجرا متاسفانه موافقان پیوستن به این لوایح دست به کار اتهامزنی به منتقدان شدند و در نخستین اقدامها یکی از نمایندگان لیست امید جریان منتقد را به پولشویی متهم کرد.
اما ماجرای اخیر با اظهارات نسنجیده بالاترین مقام دیپلماسی کشور آغاز شد. آنجا که او در گفتوگو با خبرآنلاین گفت: در ایران خیلیها از پولشویی منفعت میبرند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام میدهند حتما آنقدر توان مالی دارند که دهها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.
او تاکید کرد: فضایی درست کردند کسانی که یک قلم معاملهشان ممکن است ۳۰ هزار میلیاد تومان در آن منفعت جابهجا شود. کل بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم تبلیغات و فضاسازیشان میکنند.
نخستین واکنش
نخستین واکنش به اظهارات نسنجیده ظریف توسط حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان صورت گرفت. همین واکنش مدیرمسئول کیهان برای طیف رسانههای زنجیرهای بسیار سنگین تمام شد. آنها باز به همان طریق «حمله به فرد یا افراد به جای پاسخ منطقی» کارشان را پیش بردند. برای نمونه همان سایت «خبرآنلاین» که مصاحبه با ظریف را انجام داده بود برای بازنشر بخشی از یادداشت مدیرمسئول کیهان این تیتر را برگزید: «ظریف بعضی مخالفان افایتیاف را متهم به پولشویی کرد؛ کیهان به خودش گرفت!»
همچنان که مشخص است باز هم خبرآنلاین از همان شیوه حمله به فرد به جای پاسخ منطقی به استدلال استفاده کرده است. مگر مدیرمسئول کیهان چه گفته بود؟
حسین شریعتمداری در یادداشت خود خطاب به ظریف نوشته بود که اگر واقعا کسانی را سراغ دارید که با این حجم گسترده در حال پولشویی هستند چرا آنها را به مردم معرفی نمیکنید؟! و دقیقا سایت خبرآنلاین همین بخشها از نوشته مدیرمسئول کیهان را در بازنشر یادداشت او حذف کرده بود. آیا این خواسته منطقیترین برخورد با ادعاها و اتهاماتی که ظریف مطرح کرد؛ نیست؟
به مردم معرفی کنید
اگر راست میگویید
مدیرمسئول کیهان نوشته بود: «فرمودهاید در ایران هزاران میلیارد تومان پولشویی میشود و کسانی یا کسی در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است! خب! چرا این پولشویان - به قول خودتان- صدها هزار میلیاردی را به مردم و مخصوصا به مراجع قضایی معرفی نمیکنید؟! اگر ادعایتان واقعیت دارد، خودداری شما از معرفی آنان خیانت به ملت و نظام و همدستی با پولشویان است! نیست؟!»
در ادامه یادداشت شریعتمداری آمده بود: «ممکن است بفرمایید که خودداری شما از معرفی کلانپولشویان به علت ترس از آنهاست! در این صورت وقتی جنابعالی از پولشویان در داخل کشور میترسید چه تضمینی هست که در انجام ماموریت خود در وزارت خارجه از کمترین تهدید دشمنان وحشت نکنید و منافع ملت و کشورتان را در پی این وحشت و ترس، بر باد ندهید؟!»
در ادامه این یادداشت تاکید شده بود: «این چه دولتی است که در سیستم بانکی آن هزاران میلیارد پولشویی صورت میپذیرد و این سیستم بانکی توان کشف آن را ندارد و برای مقابله با آن باید به بیگانگان متوسل شود (پذیرش FATF)! آیا این اظهارنظر جنابعالی تخریب دولت و اعتراف به ناکارآمدی آن نیست؟! دولتی که خود یکی از اعضای اصلی آن هستید؟! آقای رئیسجمهور بارها اعلام کرده است که همه توان دولت را برای مقابله با مفسدان اقتصادی که پولشویی یکی از مصادیق آن است به کار میگیرد. آیا به رئیسجمهور اعتماد ندارید که عوامل هزاران میلیارد پولشویی را به ایشان معرفی نمیکنید؟! اگر به رئیسجمهور اعتماد ندارید در کابینه ایشان چه میکنید و اگر اعتماد دارید چرا پولشویان را معرفی نمیکنید؟!»
خودزنی ظریف!
سال 1386 برای مبارزه با پولشویی قانونی تصویب شد. به این عبارت ما از بیش از 10سال قبل قانون مبارزه با پولشویی داریم. پس به این ترتیب برای مبارزه با این مفسده اقتصادی کمبود قانونی وجود ندارد. در این باره باید این نکته را نیز افزود که وزارت اقتصاد و بانکها زیر نظر دولت هستند و نخستین جایی که مبارزه با پولشویی از آنجا آغاز میشود بانک است که اطلاعات تراکنشها را در اختیار دارد. پس وقتی ظریف میگوید در کشور ما پولشویی وجود دارد مانند آن مثال است که شخصی در حال بریدن شاخهای است که خود بر آن نشسته، چرا که دولت وظیفه دارد مطابق قانون با پولشویی مبارزه کند.
با این وجود باید پرسید چرا این اندازه اصرار برای پیوستن به لوایح FATF که مبارزه با پولشویی یکی از آنهاست از جانب کسانی مانند ظریف صورت میگیرد؟ مگر این پیوستن چه ارمغانی برای ما خواهد داشت؟
شخص آقای ظریف در هنگامی که طرح CFT در مجلس در حال بررسی بود به صراحت پشت تریبون مجلس گفت که با پیوستن به این لوایح قرار نیست دردی از ما دوا شود و دولت هیچ تضمینی نمیدهد که به رغم تصویب این لوایح کار انجام مراودات بانکی تسهیل شود!!
اصرار برای FATF
حتی به قیمت تهمتهای سنگین
خب پس چرا این همه اصرار برای پیوستن به این لوایح هست؟! اصرار تا آنجا که وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد هدف خود در راه تصویب این لوایح دست به کار متهم کردن بخشی از نظام به اعمال خلاف قانون میشود؟ اصرار تا آنجا که بالاترین مقام دیپلماسی ما سخنانی را بر زبان جاری میسازد که دشمنان را به وجد و مسرتی کمسابقه میکشاند! اصرار تا آنجا که ظریف را مجبور به خودزنی مینماید!
موافقان لوایح FATF می گویند که با این کار میخواهند از دشمنان ملت ایران بهانهزدایی کنند! اما اگر کمی دقت به خرج داده شود در همین فقره دانمارک به وضوح دیده شد که دست دشمنان از بهانه و بهانه تراشی خالی نیست و نمیشود.
باید مبارزه با فساد را
از خود شروع کنید
ظریف ضمن متهم کردن بخشهایی به پولشویی بخشی از مخالفان لوایح استعماری را به رشوه گرفتن متهم کرد و در ادامه روزنامههای زنجیرهای فرصت را برای ادامه دادن این تهمتپراکنی مهیا دیدند. اما به واقع آیا طیف نباید برای مبارزه با مفاسد اقتصادی به خود نگاهی بیندازند؟! آنچه در پی آمده تنها چند است:
خسارت حداقل و سالیانه قرارداد کرسنت معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود. مهدی هاشمی تنها در قرارداد کرسنت، ۸۵ میلیون دلار پورسانت گرفت. مهدی هاشمی توسط بیژن زنگنه برای همکاری با شرکتهای خارجی تایید شد.
پرونده استات اویل مربوط به اتهام رشوهگیری از م.هاشمی است که از این شرکت نروژی مبلغ 1/5 میلیون دلار آمریکا در سال برای مدت ۱۰ سال از ژوئن ۲۰۰۲ رشوه دریافت کرده است. شرکت نروژی استات اویل به دلیل پرداخت رشوه به مهدی هاشمی محکوم شد و با آن برخورد شد در حالیکه این شرکت برای کسب منافع برای کشورش چنین رشوهای را داده بود، اما در ایران با رشوهگیر که منافع ملی کشور را مورد هجمه قرار داده بود برخوردی نشد.
رشوههای سنگین!
شهرام جزایری با ایجاد رابطه بین مراکز قدرت و برخی مدیران مسئلهدار در دوران اصلاحات توانست وارد فعالیتهای اقتصادی شود. او موفق شد قلمرو نفوذ فعالیتهای فاسد اقتصادیاش را حتی تا دفتر رئیس مجلس وقت (مهدی کروبی) و رئیس جمهور وقت (محمد خاتمی) گسترش دهد. جزایری توانست با پرداخت پول شمار قابلتوجهی از نمایندگان مجلس ششم و مدیران روزنامههای زنجیرهای اصلاح طلب را به موافقت با درخواستهای خودش وادارد. از جمله، دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری از صندوق ضمانت صادرات – بی آن که صادراتی در میان باشد- و یا دریافت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات غیر ارزی از سیستم بانکی کشور و… او در قبال این سوء استفاده، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به رئیس وقت صندوق ضمانت صادرات دولت اصلاحات و مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان دیگر به یکی از معاونان وقت وزارت بازرگانی دولت اصلاحات رشوه داده بود. گفتنی است شهرام جزایری از مجلس ششم «کارت ۵۰۰» دریافت کرده بود که مجوز ورود به جلسات مجلس اصلاحطلبان بدون بازرسی به وی داده شده بود.
پرونده شرکت ایران مارین سرویس نمونهای از مفاسد اقتصادی و ثروتهای بادآورده است که حاکی از غارت حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان از بیتالمال و پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان رشوه به مسئولان میانی دولت اصلاحات است.
و اما این اواخر
آنچه گفته شد از گذشته بود. اما در این سال ها نیز از این مفاسد اقتصادی وجود دارد. برای نمونه مفاسد بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان که با مدیریت پدرخوانده های اصلاح طلب اداره میشد بزرگترین اختلاس و به تبع آن رشوههای کلانی که در آن رد و بدل شد را رقم زد.
گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق را از سهامداران عمده بانک سرمایه دانست و درهمین رابطه اسدلله عباسی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم گفت: «بخشی از موارد اختلاس، بخشی رانت و بخشی کلاهبرداری است. عدهای قانون را دور زدند و توانستند بهدور از دستورالعملها و مقررات بانکی تسهیلاتی را دریافت کنند - که از اعتبارات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است - و با اختیارات تام هیئت مدیره حیفومیل کنند.»
وی افزود: «در بحث وامهای پرداختشده شاهد بودیم که دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات پرداختشده وثیقه نداشته است و وامها و تسهیلاتی به افراد و شرکتها پرداخت شده است که بیشتر پرداختها با مجوز صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است. در گزارشی که مدیران عامل بانک سرمایه در کمیسیون آموزش ارائه کردند به این نتیجه رسیدیم با مجوز مدیرعامل و هیئت مدیره وقت صندوق ذخیره این وامها پرداخت شده است و آنها اجازه میدادند سپردههای صندوق ذخیره که در بانک سرمایه است در اختیار برخی شرکتها قرار بگیرد. بخشی از این شرکتها زنجیرهای بودند و پس از بررسی هویتها مشخص شد مالک آنها یک نفر است و برای این شرکتها وام دریافت میکرد.»
رانتهای ارز 4200تومانی
با وجود آنکه بانک مرکزی و دولت هرگونه ارز خارج از سامانه سنا را غیرقانونی و مصداق قاچاق اعلام کرد، اما در این مدت عمده عرضهکنندگان ارز در این سامانه شرکتهای پتروشیمی بودند و با توجه به اینکه اغلب صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را از طریق این سامانه عرضه نکردند، پتروشیمیها برای این اقدام خود تقاضای مشوق کردند که دولت با کاهش نرخ خوراک محصولات پتروشیمی، به سرعت به این درخواست پاسخ مثبت داد.
در واقع دولت برای نگهداشتن نرخ غیرکارشناسی خود رانتی قائل شد که به گفته حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در صورت ادامه پرداخت ارز 4200 تومانی تا سقف 50 میلیارد دلار، رانت واردکنندگان به 100 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
سخنان ظریف تعجبآور بود
حشمتالله فلاحتپیشه، نماینده مردم اسلامآباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشور در خصوص پولشویی، اظهار داشت: به نظر من اظهارات آقای ظریف سخنان غیرمستندی بود. در مسائل مرتبط با FATF هم، کنوانسیونها و لوایح چهارگانه مرتبط با آن هم بحثهای مختلفی مطرح شده که کمترین آن موضوع پولشویی است. در این خصوص گفتهام که مخالفان CFT حق دارند در موضعگیری خود، دغدغههای خود را بیان کنند چرا که دغدغههای آنها پسابرجامی است.
وی با اشاره به کارشکنی آمریکا پس از برجام، گفت: بعد از این کارشکنی مشخص شد آمریکا از هرگونه مناسبات سیاسی با هدف بهرهبرداری اطلاعاتی و در راستای سیاستهای ضدایرانی خود از جمله تحریم استفاده میکند، این دغدغه در میان مخالفان وجود دارد که این را به CFT تسری دادند که البته دغدغه جدیای است.
حتی دشمنان ما را به پولشویی متهم نکردند
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در طرف مقابل یعنی موافقان CFT بیشتر تحت عنوان بهانهزدایی از دشمنان ایران موضوع پیوستن به این کنوانسیون را مطرح میکردند و این استدلال اصلی در دستور بوده است و اصلاً بحث پولشویی مطرح نبوده است. به هر حال بنده به این دلیل میگویم اظهارات اخیر آقای ظریف در خصوص پولشویی غیرمستند بوده است چرا که اکنون لیست کشورهایی که در درون نقشه قرمز پولشویی قرار دارند مشخص است.
فلاحتپیشه با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای متهم به پولشویی در دنیا نبوده و حتی دشمنان ما هم نتوانستند در این رابطه اسنادی را ارائه دهند، عنوان کرد: اگر هم حتی دشمنان کوچکترین ادله غلط و دروغین در خصوص پولشویی در کشور ما داشتند حتماً هجمههایی را ایجاد میکردند.
احضار ظریف به مجلس
در پی اظهارات جنجالی ظریف درباره پولشویی در کشور و عدمارائه مستندات، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از دعوت وی به این کمیسیون برای ارائه توضیحات خبر داد.
بر همین اساس، حشمتالله فلاحتپیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به این درخواست اعضای این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد.
قانون نوشت؛ محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان كه بي شك يكي از كارآمدترين وزراي دولت روحاني است، چندي پيش در يك گفتوگو از لايههاي پولشويي در كشور سخن گفت كه اين اظهارات به كام برخي خوش نيامد و در همين راستا سعي كردند كه وي را با تخريب و تهديد زير سوال ببرند تا شايد از موضع خود كوتاه بيايد ولي اينگونه نشد. در ادامه اين جريان تصميم گرفتند كه او را به مجلس دعوت كنند تا درباره سخناني كه مطرح كرده است توضيحاتي ارائه كند و در همين راستا حشمتا… فلاحتپیشه، رييس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این درخواست اعضای این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد. وی با تاکید بر اینکه صحبتهای آقای ظریف پیرامون پولشویی، غیرکارشناسیشده و غیرمستند است، اظهار داشت: باید روشنگری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد. رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در طول دورهای که بنده رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس هستم و جلساتی را پیرامون موضوعات مختلف با آقای ظریف داشتهایم، هیچ وقت ایشان چنین موضوعی را در کمیسیون مطرح نکرده است. فلاحتپیشه افزود: به هر حال هر موضوعی در نهایت در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار میگیرد، مستنداتی پیرامون آنها ارائه میشود و تاکنون نیز چنین موضوعی پیرامون ادعایی که آقای ظریف مطرح کرده، در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده است. وی اظهار داشت: در دنیای امروز مشخص است که در حوزه پولشویی، حدود 50 درصد از جرائم مبتنی بر پولشویی در کشور آمریکا روی میدهد. فلاحتپیشه ادامه داد: حدود 30 درصد پولشویی در شرق آسیا و برخی قدرتهای شرق آسیاست؛ بخش اعظمی نیز در کشورهای مختلفی است و جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مبتنی بر جرايم پولشویی، جزو پولپاکترین کشورهاست و حتی در دنیای امروز هیچ کشوری، حتی کشورهای معاند ما هم نتوانستند اتهامهای پولشویی را علیه ایران مطرح کنند. وی با تاکید بر اینکه کشورهای دشمن و رقیب جمهوری اسلامی ایران هر از گاهی بهانههای غلط و واهی را علیه ایران مطرح میکنند، گفت: اگر دشمنان و رقبای ما کوچکترین اسنادی در قبال ایران در حوزه پولشویی داشتند، فضایی علیه ایران ایجاد میکردند، اما تاکنون موفق به این کار نشدهاند، بنابراین در این رابطه، ایران جزو کشورهایی نیست که در زمره کشورهای فعال در حوزه پولشویی محسوب شود. فلاحتپیشه اظهار داشت: بنده موافق CFT هستم و این موافقت خود را نیز اعلام کردهام و در بعضی موارد نیز موضع موافقی با آقای ظریف دارم و مباحث مربوط به FATF را از منظر بهانهزدایی علیه ایران دنبال میکنم، اما معتقدم که آقای ظریف موضوع پولشویی گسترده در ایران را بهعنوان بهانه برای طرفهای غربی مطرح کرده است، مساله پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده است، موضوع جدایی است و باید بهطور شفاف بررسی شود و وی نیز پاسخگو باشد. رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ادعای مربوط به پولشویی در ایران را قبول ندارم و اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی در ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری میکنیم. البته اين سخنان رييس كميسيون امنيت ملي و سياستخارجي مجلس شوراي اسلامي با ادعاهايي كه روز گذشته برخي از شخصيتها و تريبونهاي تندرو در كشور بيان ميكردند بسيار تفاوت داشت و براي عنوان كردن دلايل آن سخنان بهتر است كه ظريف در مجلس پاسخگو باشد.
نكتهاي كه نبايد از آن چشمپوشي كرد فرصت به دست آمده براي وزيرخارجه كشورمان است كه ميتواند از تريبون مجلس دلايل اظهارات خود را علني كند و بهانه برخي را از بين ببرد. اينكه ظريف بر مبناي چه اطلاعات و دادههايي اين مسائل را بيان كرده است نكتهاي كه نميتوان آن را ناديده گرفت ولي بيشك فردي در جايگاه محمدجواد ظريف كه مدتهاست مسئوليت مهمي در كشور برعهده دارد بدون دليل و سند اظهاراتي را به زبان نميآورد و بايد منتظر ماند و ديد كه رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در مجلس چه پاسخي به منتقدان اظهاراتش خواهد داد.