تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۴۰۴۴۲۸
انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا بررسی شد

تعادل در کنگره / چهار زن ایرانی در انتخابات امریکا پیروز شدند / زن فراری از دست داعش، نماینده مجلس آمریکا شد / ترامپ زیر ضرب دموکرات‌ها

۱
۰
تعادل در کنگره / چهار زن ایرانی در انتخابات امریکا پیروز شدند / زن فراری از دست داعش، نماینده مجلس آمریکا شد  / ترامپ زیر ضرب دموکرات‌ها
کبنا ؛گویی به عصر دولت های مطلقه در اروپا بازگشته ایم؛عصری که در آن همه تحولات سیاسی و اجتماعی بر مدار تضاد شهر و روستا قرار می گرفت. عاقبت این تضاد اجتماعی البته سلطه شهر بر روستا و بورژوازی بر فئودالیسم بود. این چنین بود که دولت های مطلقه به ابزار دست بورژواها تبدیل شدند تا امکانی بر انباشت سرمایه و ارزش افزوده ایجاد شود. با تحقق چنین موضوعی اروپا و غرب پا  به عصر دولت های مدرن و مشروطه و درنهایت دموکراتیک گذاشتند.اما گویی تاریخ در حال تکرار است و این بار پس از ٣٠٠ سال در ایالات متحده آمریکا. نتایج انتخابات میان دوره ای به خوبی نشان‌دهنده یک شکاف عمیق میان مناطق روستایی و شهری است.اما به نظر می رسد تفاوت بنیادین میان این شکاف با حادثه مشابه تاریخی اش وجود دارد.نزاع در قرن ١٧و ١٨بر سر ابزار تولید و نیروهای تولید بود که نتیجه اش را دیالکتیکی می ساخت که از دل آن سرمایه داری سربرآورد.اما نزاع متاخر بر سر ارزش ها، هویت و هنجارهای اجتماعی و سیاسی است.این شکاف برای دموکراسی آمریکا بسیار خطرناک و دردناک است، برخلاف نظر ساده بینان نتایج انتخابات میان دوره ای نشان از افول پدیده ترامپ ندارد. پیروزی در مجلس نمایندگان ماحصل تفوق عددی شهرنشینان بر روستاییان و همچنین سیاست النصر بالرعب دموکرات ها برای کشاندن طبقات شهری به پای صندوق های رای بود.آن ها برای این بسیج اجتماعی با همه توان پای به صحنه گذاشتند از باراک اوبامای لیبرال تا برنی سندرز سوپر سوسیالیست؛ اما آن نیرو و جنبشی که در نوامبر ٢٠١٦ ترامپ را راهی کاخ سفید کرد، همچنان فعال است و از قضا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد انتخابات ریاست جمهوری به ویژه آرای الکترال قابلیت تکرار در سال ٢٠٢٠ را دارد.تصویر آماری فایننشیال تایمز به ما می گوید که دموکرات ها حزب شهری شده اند و جمهوری خواهان حزب روستایی. اگر نخبگان سیاسی در واشنگتن یا عقلای این ملت تدبیری نیندیشند چنین شکافی می تواند همه اندوخته های سیاسی آمریکارا پس از اعلامیه استقلال برباد دهد.عصبانیت روز چهارشنبه ترامپ در کنفرانس خبری و جدل لفظی اش با خبرنگار سی‌ان‌ان عادی نیست، این جدل نشانه ای از خشم روستاییان و نماینده شان در کاخ سفید از نتایج انتخابات است. پس برخلاف شعارهای سیاسی دموکرات ها باید گفت آمریکا دوباره به ریل بازنگشته است و از همین امروز باید آمریکاییان خود را برای یک دوره طولانی و سخت دوئل های خونین و با شدت سیاسی آماده کنند.بر اساس مجموع این استدلال ها دو نتیجه گیری مهم باید مورد توجه قرار گیرد: اول این که صحبت از افول ترامپیسم در آمریکا عجولانه، غیر علمی و آغشته به انگیزه های سیاسی است. دوم این که با مجموع متغیرهای موجود بعید به نظر می رسد که نتایج انتخابات کنگره تاثیری فوری و کوتاه مدت بر سیاست واشنگتن علیه تهران داشته باشد.


تعادل در کنگره
قانون نوشت؛ روز سه شنبه در حالی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا برگزار شد که بیش از خود شهروندان ایالات متحده، مردم دیگر کشورهای جهان در کنار رهبران دولت‌ها با حساسیت خاصی، نتایج دستگاه قانون گذاری سرزمین «جورج واشنگتن» را دنبال می کردند.
با طلوع خورشید از سوی رودآیلند و ویرجینا، کم کم نتایج انتخابات نیز روشن شد! آمریکایی ها در یک رفراندوم نانوشته، اعتراض خود را به رفتارها و جنجال های ترامپ نشان دادند و شکستی تلخ را برای آقای رییس جمهور رقم زدند.
شکستی که باعث شد ترامپ نتواند در کنفرانس مطبوعاتی پس از انتخابات، خشم خود را کنترل کند و گستاخانه و بی محابا نه در قامت یک رییس جمهور بلکه در قد و قواره یک گانگستر یا یک قمارباز که حسابی باخته است، به یک خبرنگار توهین کند.
البته اگر نتایج انتخابات را کنار بگذاریم، آن وقت باید بگوییم این تمام ماجرا نبود.بیش از نتایج انتخابات که اسب دموکرات‌ها را در مجلس نمایندگان برای یورش به سیاست های ترامپ «زین» کرد، این پیروزی زنان و پررنگ شدن حضور بیشتر آن‌ها در کنگره بود که قطعا یک فریاد اعتراضی به سیاست های ترامپ محسوب می شود. بله، زن ستیزی ترامپ، کار دست او داد و باعث شد تا زنان با پیروزی های خیره کننده،یک زلزله سیاسی و تاریخی در ایالات متحده به پا کرده و بیشتر کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا را فتح كنند.حالا در جامعه ای که یک رییس‌جمهور زن ستیز با انواع و اقسام پرونده های جنسی ، سر کار است، صدای زنان بیش از پیش شنیده خواهد شد.از سوی دیگر، کابوس استیضاح از چهارشنبه‌شب، هر شب دونالد ترامپ را آزار خواهد داد. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان، از آغاز ژانویه 2019، بدون شک فرماندهی و هدایت ماشین استیضاح را بر عهده خواهد داشت و آرامش را به کمک اعضای آبی پارلمان از مستاجر اشتباهی کاخ سفید ، سلب خواهد کرد.ترامپ پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره ای، خیالش از قرمز شدن بیشتر کرسی های سنا و پارلمان راحت بود اما فکرش را هم نمی کرد که حتی مسلمانان و فلسطینی تبارها با رای آمریکایی ها به کنگره راه پیدا کنند. نکته مهم دیگر این بود که بیش از پنجاه درصد از کاندیداهای توصیه شده اوباما پیروز انتخابات شدند در حالی که درصد پیروزی برای کاندیداهای مورد حمایت ترامپ تنها کمی بیش از 25 درصد شد.
نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شکستی سخت برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا را رقم زده است. طبق پیش‌بینی چندین رسانه‌ آمریکایی در این انتخابات که معیاری برای سنجش رضایت شهروندان از عملکرد رییس‌جمهور به شمار می‌آید، دموکرات‌ها توانستند با شکست دادن جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند. با این حال جمهوری‌خواهان موفق شدند اکثریت خود در مجلس سنا را حفظ کنند.دموکرات‌ها با پیروزی در مجلس نمایندگان می‌توانند موانع متعددی را بر سر راه رییس‌جمهور قرار دهند و مانع پیشبرد برنامه‌های جمهوری‌خواهان شوند. آن‌ها همچنین از این امکان برخوردار شده‌اند که تحقیقات در مورد ارتباط احتمالی غیرقانونی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه را به طرز قابل‌ملاحظه‌ای شدت ببخشند.با این حال نتایج انتخابات سنا چندان به نفع دموکرات‌ها نبوده است. بتو اُرورک، نامزد دموکرات‌ها در ایالت تگزاس که حزب امید زیادی به پیروزی او داشت، نتوانست آرای لازم را به دست آورد و از رقیبش تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه این ایالت شکست خورد. جو دانلی، سناتور دموکرات در ایالت ایندیانا نیز مغلوب رقیب جمهور‌ی‌خواه خود، مایک براون شد.
آشنایی با چهار زن ایرانی‌تبار که در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا پیروز شدند
در پایان انتخابات میان دوره ای آمریکا نام چهار ایرانی به عنوان کاندیدای پیروز منتشر شده است. آن‌ها توانستند در انتخابات محلی ایالت های خود پیروز شوند.
آنا اسکمانی، از حزب دموکرات توانست با پیروزی در ناحیه ۴۷ ایالت فلوریدا وارد مجلس نمایندگان اين ایالت شود.اسکمانی در خانواده‌ای ایرانی تبار به دنیا آمد و به عنوان یک ایرانی-آمریکایی در انتخابات ایالتی تبلیغ کرد. او با دریافت بیش از ۵۷ درصد آرا بر رقیب جمهوری‌خواه خود پیروز شد. آنا اکنون دانشجوی دوره دکتری در رشته امور عمومی است. آنا وقتی ۱۳ ساله بود مادر خود را بر اثر بیماری سرطان در سال ۲۰۰۴ از دست داد.
آنا کاپلان، توانست با پیروزی در ناحیه هفت ایالت نیویورک راهی سنای ایالتی نیویورک شود.
کاپلان در ایران به دنیا آمد. خانواده اش پس از انقلاب او را به آمریکا فرستادند.
کاپلان در شیکاگو ساکن شد. یک سال بعد نیز پدر و مادرش توانستند در آمریکا به او ملحق شوند و عاقبت به محله کوئینز در نیویورک رفتند و آنجا ساکن شدند. آنا کاپلان در سال ۱۹۹۵ شهروند ایالات متحده شد.
زهرا کارینشک،از حزب دموکرات با پیروزی بر رقیب جمهوری خواه خود توانست از ناحیه ۴۸ نماینده سنای ایالت جورجیا شود. او ۵۴ درصد آراي این ناحیه را کسب کرد.
او که به عنوان افسر اطلاعاتی سابقه خدمت در نیروی هوایی آمریکا را دارد، می گوید در یک خانواده با چهار فرزند دیگر که او بزرگ‌ترین آن‌ها بود، در فقر بزرگ شد و با فداکاری و سختکوشی پدر و مادرش از تحصیلات با کیفیت برخوردار شد. او ۲۷ سال است که ازدواج کرده است.
زهرا کارینشک در گفت‌وگوی با «پایا» می گوید از خوشبختی همه ساکنان دفاع می کند و نگاه ویژه‌ای هم به دفاع از حقوق مهاجران دارد.
او همچنین گفت كه ایرانی- آمریکایی ها بخش مهمی از ائتلاف و کمپین انتخاباتی او هستند.
سام همدانی، اولین قاضی ایرانی تبار در ایالت کارولینای شمالی است. او دموکرات و متولد تهران است و همراه خانواده‌اش از ایران به آمریکا مهاجرت کرد. با اینکه در سن پایین ایران را ترک کرد، اما به فارسی مسلط است.او اولین قاضی ایرانی-آمریکایی است که در کارولینای شمالی انتخاب شده است.
سابقه کار در دفتر جو بایدن
فرماندار ایالت کارولینای شمالی، سام همدانی را برای این سمت برگزیده بود. سام همدانی سابقه کار در دفتر جو بایدن را که زمانی نیز سناتور بود، دارد. هدف وی ایجاد تعادل بین امن نگه داشتن جامعه و احترام گذاشتن به حقوق شهروندان است.
ترکیب متنوع در کنگره
کنگره آمریکا که تاکنون نیز ترکیب متنوعی داشت، در پی انتخابات میان‌دوره‌ای روز سه‌شنبه که مرزهای نژادی و جنسیتی را درهم شکست، متنوع‌تر خواهد شد.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این انتخابات، برای اولین بار دو زن بومی آمریکا و دو زن مسلمان به مجلس نمایندگان راه یافتند. ایالت‌های ماساچوست و کنتیکت، اولین نماینده زن آفریقایی‌تبار خود را به این مجلس فرستادند و در ایالت‌های آریزونا و تنسی برای اولین بار سناتورهای زن انتخاب شدند.
نخستین زن سرخپوست در کنگره
شاریس دیویدس( Sharice Davids )که یک وکیل زن جوان از بومیان سرخپوست آمریکاست هم روز سه شنبه در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت کانزاس به پیروزی رسید.دب هالند ،یکی دیگر از زنانی است که از ایالت نیومکزیکو نامزد انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا شده است. او با ابراز خوشحالی از پیروزی خودگفت: «این روزی تاریخی برای زنان رنگین پوست و همه آمریکاست».به گفته مرکز مطالعات زنان آمریکا و سیاست، تاکنون هیچ‌یک از زنان سرخپوست آمریکا وارد کنگره نشده اند.از سوی دیگر انجمن مستقل «زنان باید مشارکت کنند» She Should Run, روز چهارشنبه در بحثی در توییتر، زنان را به مشارکت بیشتر در این انتخابات دعوت و اعلام کرد حرکت سال 2018 زنان ادامه خواهد یافت. این انجمن نوشت: «شاهد خواهیم بود که در این حرکت در آینده ادامه خواهد داشت چون دختران کوچک ما در حالی که رشد می کنند فکر می کنند آن‌ها هم می توانند نامزد انتخابات شوند».
نخستین زن مسلمان در کنگره از فلسطین تا آمریکا
رشیده طالب، نخستین زن مسلمانی است که از ایالت میشیگان به مجلس نمایندگان راه یافته است.
طالب فرزند ارشد در میان ۱۴ خواهر و برادر خود بود و در ۲۴ جولاي سال ۱۹۷۶ در ميان طبقه کارگر مهاجر فلسطین در دیترویت متولد شد. مادرش در بیت ار ال فوکا، نزدیک کرانه شهر رام‌ا... به دنیا آمد و پدرش در بیت حنینا، حومه اورشلیم متولد شد. او ابتدا به نیکاراگوئه رفت و سپس از آنجا به دیترویت رفت و در آنجا در خط مونتاژ شرکت فورد کار می‌کرد. او از دبیرستان در سال ۱۹۹۴ فارغ‌التحصیل شد و در دانشگاه ایالتی وین تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۸ مدرک کارشناسی خود را در علوم سیاسی دریافت کرد. او در سال ۲۰۰۴، مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق توماس کولی در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد.
زن فراری از دست طالبان، نماینده مجلس آمریکا شد
یک زن فراری از دست طالبان افغانستان ، نماینده مجلس ایالتی در آمریکا شد، او ۲۷ سال دارد و نامش صفیه وزیر است. وزیر، در دور مقدماتی دیک پاتن، رقیب هم حزبی‌اش را که برای چهار دور نماینده ناحیه ۱۷ ایالت نیوهمشایر در کنگره ایالتی بود، شکست داد.او پس از مهاجرت از افغانستان به ازبکستان که در آن زمان فقط شش سال داشت، خانواده این زن افغان در سال ۲۰۰۷ از ازبکستان به ایالات متحده مهاجرت کرد.
کاندیداهای مورد حمایت اوباما
براساس آمار بروکینگز در انتخابات 6 نوامبر آمریکا، ۵۳درصد کاندیداهای مورد حمایت اوباما رای آوردند. در مقابل فقط ۲۸درصد کاندیداهای مورد حمایت ترامپ رای آوردند.
ترامپ و شوخی با پیروزی!
دونالد ترامپ، ريیس جمهوری آمریکا، ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.
ترامپ سخنان خود را با انتقاد از رسانه‌ها و نقش آن‌ها در حمایت از نمایندگان دموکرات شروع کرد و مدعی شد که به‌رغم این تلاش‌ها، انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور، یک پیروزی بزرگ برای حزب جمهوری‌خواه بوده و می‌تواند زمینه‌ را برای موفقیت این حزب در انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری هموار کند.
ريیس جمهوری آمریکا با مقایسه نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای در دوره زمامداری باراک اوباما با انتخابات جاری، از پیروزی و موفقیت استثنایی حزب خود سخن گفت.ترامپ مدعی شد که اگر سایر کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه نیز از سیاست و مشی او پیروی می‌کردند، حتما از این انتخابات پیروز بیرون می‌آمدند. به سخن دیگر، به باور او مخالفت با سیاست‌های او علت شکست این افراد در انتخابات میان‌دوره‌ای بوده است.
لغو مجوز ورود خبرنگار سي‌ان‌ان به کاخ سفید
کاخ سفید اجازه ورود خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان را ساعاتی پس از مجادله لفظی که با دونالد ترامپ در جریان مصاحبه مطبوعاتی داشت، لغو کرد.در حالی که جیم آکوستا، خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان در جریان یک کنفرانس خبری با پرسش‌هایش ترامپ را به چالش کشیده بود، یکی از کارمندان کاخ سفید سعی داشت که میکروفن را از او بگیرد.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته که دلیل تعلیق مجوز آکوستا این بوده که با دست به این زن جوان ضربه زده است. اما آکوستا مدعی شده که خانم سندرزدروغ می گوید.سی‌ان‌ان در بیانیه‌ای این اتهام را رد کرد. ريیس جمهوری آمریکا بارها در توییتر و سخنرانی‎های خود انتقادهای تندی علیه سی‌ان‌ان و خبرنگاران آن مطرح کرده است.
در کنفرانس خبری چه اتفاقی افتاد؟
در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ، آکوستا، ريیس جمهور آمریکا را به خاطر استفاده از کلمه تهاجم برای توصیف کاروانی از مهاجران که از آمریکای مرکزی به سمت آمریکا در حرکت هستند، به چالش کشید. آکوستا همچنین از ترامپ به خاطر یک تبلیغ ضد مهاجرت که نژادپرستانه خوانده شده بود، سوال کرد.زمانی که خبرنگار سی‌ان‌ان قصد داشت سوالی درباره تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از ترامپ بپرسد، ريیس جمهور آمریکا چند بار به آکوستا گفت که کافی است و میکروفن را کنار بگذارد .همزمان یکی از کارکنان زن کاخ سفید تلاش کرد که میکروفن را از خبرنگار سی‌ان‌ان بگیرد، اما آکوستا از دادن میکروفن خودداری کرد.پس از آن ترامپ گفت: سی‌ان‌ان باید از این که شما برای آن‌ها کار می‌کنید شرمنده باشد. شما بی‌ادب هستید.خبرنگار دیگری در دفاع از آکوستا او را خبرنگاری سختکوش توصیف کرد.
ترامپ با واکنشی تند گفت: من طرفدار شماها هم نیستم. این واکنش ترامپ با خنده کسانی که در آن جا بودند، روبه‌رو شد.
نتایج انتخابات یا اعتراض مردمی
از دست دادن اکثریت حزب ريیس جمهوری در کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا امری عادی بوده است و گاهي از آن به عنوان رای اعتراضی مردم نسبت به سیاست‌های دولت نام برده می‌شود. رهبران حزب جمهوری‌خواه گفته‌اند که در مقایسه با بعضی انتخابات میان‌دوره‌ای در گذشته، از جمله اولین انتخابات میاندوره‌ای ریاست جمهوری باراک اوباما، نتیجه این انتخابات دلگرم کننده بوده است. در آن انتخابات، حزب دموکرات - حزب آقای اوباما - در کسب کرسی‌های مجلس نمایندگان شکست سنگینی خورد.با از دست رفتن اکثریت حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ در دو سال باقیمانده از این دوره ریاست جمهوری در پیشبرد سیاست‌های خود به خصوص در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی داخلی، با مقاومت بیشتری از سوی کنگره مواجه خواهد بود.
میت رامنی، مرد مخالف ترامپ در کنگره
میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ موفق شده در یوتا به پیروزی برسد و به عنوان یک جمهوری خواه وارد سنا شود.به یاد داریم که در روزهای نخست تشکیل دولت ترامپ، رامنی یکی دو هفته توسط شخص ترامپ به بازی گرفته شد و مثلا قرار بود که وزیر خارجه دولت او شود اما بعدها منابع خبری اعلام کردند که ترامپ به خاطر تلافی مخالفت های رامنی در روزهای انتخابات سال 2016، وی را سرکار گذاشته بود!
رامنی بارها علنا با اظهارات دونالد ترامپ مخالفت کرده و بسیاری از ورود او به مجلس سنا به عنوان یک جمهوری خواه مخالف یاد می کنند.
ابقای سندرز در کنگره
برنی سندرز کرسی خود در سنا را حفظ کرد. سندرز که رقیب اصلی هیلاری کلینتون در رقابت‌های درون حزبی دموکرات ها در سال ۲۰۱۶ بود، از مخالفان سرسخت دونالد ترامپ در مجلس سناست.برنی سندرز، سناتور برجسته دموکرات ایالت ورمونت پس از پیروزی در انتخابات و حفظ کرسی خود در بین هواداران خود سخنرانی کرد.
برنی سندرز گفت: مهم‌تر از همه این سیاست‌های وحشتناک (ترامپ)، این است که ما ريیس‌جمهوری در آمریکا داریم که ذاتا دروغگو است و کارهایی انجام می‌دهد که من در هیچ دوره‌ای از زندگی‌ام ندیدم ريیس‌جمهوری انجام دهد.
منندز هم در سنا باقی ماند
سناتور دمکرات، باب منندز، توانست کرسی خود در سنا را در رقابت با باب هوگین از حزب جمهوری‌خواه در نیوجرسی حفظ کند.منندز از طرف وزارت دادگستری به پذیرش رشوه متهم شده بود اما در اتهام استفاده از قدرت برای ارتکاب کلاهبرداری برای سود رساندن به یک دوست تبرئه شد.با این حال آن محاکمه سایه تیره ای بر مبارزات انتخاباتی او افکند.
برش هایی کوتاه از روز انتخابات
در انتخابات روز سه‌شنبه تمامی ٤٣٥ کرسی‌ مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به رای گذاشته شده است.صف‌های طولانی در مقابل حوزه‌های رای‌گیری شکل گرفته و آمار رای‌های زودهنگام حکایت از مشارکت کم سابقه مردم آمریکا در این انتخابات داشت.اختلاف ساعت میان شرق و غرب آمریکا باعث شد نتایج نهایی انتخابات چهارشنبه قطعی شود.
شرلی چیزم ؛ الهام بخش پیروزی زنان
چندین زن سیاه‌پوستی که در انتخابات روز سه‌شنبه آمریکا به پیروزی دست یافتند، شرلی چیزم را الهام‌بخش خود خوانده‌اند؛ نخستین زن سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا که نیم قرن پیش به عضویت کنگره این کشور درآمد.
رکوردشکنی و تاریخ سازی زنان
شمار زنانی که در انتخابات امسال شرکت کردند به طرز بی‌سابقه‌ای زیاد شده بود. شمار زنانی هم که پیروز شدند هم بیش از پیش بود.تا پیش از روز برگزاری انتخابات، ۱۰۷ زن در کنگره آمریکا حضور داشتند که این تعداد با اعلام نتایج احتمالا افزایش خواهد یافت.در این انتخابات، دو زن مسلمان (رشیده طالب از میشیگان و الهان عمر از مینه‌سوتا) وارد مجلس نمایندگان شدند. آلکساندریا اوکاسیو کورتز از نیویورک، جوان‌ترین نماینده کنگره خواهد بود. دبرا هالند از نیومکزیکو و شاریس دیویدز از کانزاس هم اولین زنان سرخ‌پوستی هستند که به پیروزی می‌رسند.مطابق آخرین نتایج تعداد اعضای زن در مجلس نمایندگان آمریکا از 84 نفر به یکصد نفر افزایش یاقته است. همچنین، تعداد زنان سناتور هم به 24 نفر رسیده است.


ترمز ترامپ زیر پای دموکرات‌ها
همدلی نوشت؛ انتخابات میان‌دوره‌ای دو مجلس آمریکا برگزار شد و به پایان رسید. چند رخداد جدید و چند رخداد قابل پیش‌بینی در این انتخابات اتفاق افتاد. نخست اینکه در تاریخ آمریکا فقط دوبار شاهد این بوده‌ایم که در میانه دوره ریاست جمهوری، ترکیب مجلس به نفع دولت برقرار، باقی بماند.
این بار نیز مجلس نمایندگان بر خلاف حزب متبوع رئیس جمهور(جمهوری‌خواه یا همان ریپابلیکن‌ها) در اختیار حزب رقیب (دموکرات) قرار گرفت و بنابراین ترکیب کنگره آمریکا( مجلس سنا و نمایندگان) نیز به نفع دموکرات‌ها تغییر آرایش داد، اما مجلس سنا کماکان در دست جمهوری‌خواهان باقی ماند.
نکته جدید اینکه حضور نمایندگان و سناتورهای زن در این انتخابات افزایش یافت. حضور یک زن ایرانی‌تبار و افغانی‌تبار و یک زن آفریقایی‌تبار از رخدادهای بی‌سابقه در انتخابات مجالس آمریکا است.
شکی نیست که دموکرات‌ها در بسیاری موضوعات درونی و دیپلماسی آمریکا ممکن است با دونالد ترامپ همسویی نداشته باشند و دست او را در همه امور باز نگذارند اما معمولا سیاست‌های کلان با تغییر آرایش در مجالس این کشور تغییر نمی‌کند. با این همه همین تغییر آرایش می‌تواند نشانه‌ای در مخالفت با سیاست‌های ترامپ طی دوسال از مدت ریاست جمهوری‌اش باشد.
به گزارش رویترز، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا یک چالش جدی برای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به شمار می رود چرا که اکنون وی برای پیشبرد اولویت‌های خود در زمینه‌های مختلف به خصوص سیاست‌های مالیاتی و مهاجرت با مخالفت‌های شدیدتری از سوی دموکرات‌ها روبه‌رو خواهد شد. دموکرات‌ها اکنون می‌توانند درباره سیاست های مالیاتی ترامپ تحقیقات گسترده‌تری را انجام دهند.
شاهد این مدعا سخنان «نانسی پلوسی» لیدر حزب دموکرات آمریکا و لیدر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان است که در دوران بوش دوم به عنوان نخستین زن، رئیس مجلس سنای آمریکا نیز شد. او در سخنانی گفته: «فردا (پس از انتخابات) روز جدیدی در تاریخ آمریکا خواهد بود. مردم آمریکا خواستار صلح هستند».
شاید گفته این سیاست‌مدار شناخته شده و زن آمریکایی را بتوان در راستای مهار ترامپ و دولت نا متعارفش تعبیر کرد چون تغییر رویکرد سیاسی در ایالات متحده بدون شک بر روی روند سیاست در تمام گیتی تاثیرگذار خواهد شد.
در همین خصوص به رخدادهای مرتبط با انتخابات اخیر آمریکا می‌پردازد و در این رهگذر نظرات «علی خرم» دیپلمات باسابقه وزارت امور خارجه و «علی بیگدلی» استاد دانشگاه شهید بهشتی را جویا شده که این تغییر احزاب در مجالس آمریکا تا چه اندازه بر روی سیاست خارجی ایران تاثیر خواهد گذاشت و دستگاه دیپلماسی ایران از این جابه‌جایی چه فرصت‌هایی را احیانا به‌دست خواهد آورد.
دموکرات‌‎ها محدود می‌کنند
«علی بیگدلی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد گمانه زنی‌ها درباره اینکه پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس آمریکا که گویا دموکرات ها این امکان را می‌یابند که سیاست‌های افراطی ترامپ در سیاست خارجی نسبت به ایران را محدود کنند، گفت: «انتخابات آمریکا دو قطبی متعارضی را در جامعه و سیستم های سیاسی آمریکا به وجود آورده که بیشتر درگیر مسائل داخلی هستند، به دلیل اینکه مجلس نمایندگان آمریکا از طریق بودجه به موضوعات داخلی کشور می‌پردازند، این در حالی است که مجلس سنا(کمیته روابط خارجی مجلس سنا) همراه با کاخ سفید و پنتاگون به مسائل خارجی آمریکا می‌پردازند».
بیگدلی افزود: «اما نکته اینجاست که این دو حزب یعنی دموکرات‌ و جمهوری خواه به میزان زیادی بر سر مسائل داخلی با هم درگیر هستند، و از سوی دیگر در طول این دو سال ترامپ نیز دموکرات‌ها را بیش از هر زمان دیگری تحدید و تخریب کرده که به نظر می‌رسد امکان ندارد این دو حزب به راحتی در کنار یکدیگر بر سر مسائل با هم توافق کنند. اخیرا «میچ مک کانل» رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا در اظهاراتش به این نکته اشاره کرد و گفت: «با خانم نانسی پولسی(رهبر دموکرات‌های مجلس آمریکا) صحبت کرده‌ام و گفته‌ام که بهتر آن است که بنشینیم و اختلافات بین دو حزب را برطرف کنیم». این سخن نشان از آن دارد که این دو حزب با هم اختلاف دارند و در پی محدود کردن گسترش اختلافات هستند».
این استاد دانشگاه بر این باور است که بدون شک این اختلافات در موضوعات پیش رو، بروز پیدا خواهد کرد و نه تنها با همدیگر بلکه بر سر مسائل مختلف با ترامپ و مجلس سنا نیز درگیر خواهند شد. بنابراین دو قطبی شدن دستگاه سیاسی آمریکا می‌تواند دو تاثیر مهم داشته باشد: اول، اینکه اختلافات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باعث کسر شان آمریکا در فضای بین الملل خواهد شد. دوم، هم باعث درگیری‌ها در درون حاکمیت آمریکا به خاطر رفتارهای ترامپ خواهد شد.
در مجموع دموکرات‌ها برای ترامپ مشکل ساز خواهند شد و نقش تحدید کننده را خواهند داشت. همانگونه که خود ترامپ نیز اشاره کرد و گفت: «اگر دموکرات‌ها برای ما مشکل ساز باشند، ما نیز برنامه‌هایی برای مشکل سازی آنها در نظر داریم.» در مجموع می‌توان گفت به نظر نمی‌رسد که در ارتباط با مسائل ایران تغییری در سیاست خارجی آمریکا به‌وجود بیاید.
معافیت چابهار به خاطر دوستان آمریکا
بیگدلی در پاسخ به این سوال که معاف کردن 8 کشور از تحریم‌ها و همچنین بندر چابهار نشانگر چه رفتاری در دیپلماسی خارجی آمریکا و همچنین تحریم‌های تعیین شده برای ایران است، گفت: «معاف کردن بندر چابهار به این معنی نیست که به نفع ایران باشد. بلکه به خاطر متصل کردن افغانستان و هندوستان دو متحد آمریکا بود. با توجه به قراردادی که هندوستان با آمریکا بسته و تعهداتی که هند در برابر آمریکا انجام داده است، شکستن همان مثلثی که قرار بود در آسیای مرکزی به وجود آید. یعنی آمریکا در نظر داشت که این مثلث را بشکند که بین هندوستان و روسیه و چین را که دارای بیشترین جمعیت دنیا و از طرفی نیز دارای سلاح‌های اتمی هستند کم تاثیر کند.» بنابراین، آمریکا توانست هندوستان را تا حدودی از این مثلث جدا کند.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به معافیت 8 کشور از تحریم‌ها توسط ترامپ گفت: « چون آمریکا در آستانه انتخابات بود، نخواست این کشور را وارد یک جنجال دیگر کند و با تحریم این 8 کشور راه را برای گران شدن قیمت نفت، هموار کند. گرچه آمریکا در نظر دارد فروش نفت ایران را به حداقل برساند، اما نخواست که با تحریم کامل کشورها، راه را برای افزایش ناگهانی قیمت نفت باز بگذارد».
محدودیت‌های غیر مستقیم سیاست‌های ترامپ
همچنین «علی خرم» دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «همدلی» با اشاره به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس آمریکا و تاثیر آن بر سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران، گفت: «دموکرات‌ها در مجلس اکثریت را به دست گرفته و جمهوری خواهان مجلس سنا را، بنابراین و به نظر من، برای اینکه بتوانیم تاثیر این پیروزی را بر سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران بفهمیم، باید شرح وظایف مجلس و همچنین مجلس سنا را بررسی کنیم چرا که هر کدام از این دو نهاد وظایف خاص خود را دارند. بدون شک سیاست خارجی در دست شخص رئیس جمهور و مجلس سنا است و دموکرات ها نمی‌توانند نقش تعیین کننده ای در سیاست خارجی داشته باشند. دموکرات‌ها می‌توانند به صورت غیرمستقیم جلوی سیاست‌های افراطی و یکه‌تازی‌های ترامپ را به نوعی دیگر در بحث تشکیل کمیته‎های تحقیق در امورات مختلفی که در مورد دیگر کشورها به وجود خواهد آمد، یا تحدید امور مالیاتی و بودجه (می‌تواند بودجه رئیس جمهور را تصویب یا رد کند) و ... بگیرند».
هدف هند و افغانستان است، نه ایران
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا دولت ترامپ بندر چابهار و 8 کشور دیگر را از لیست تحریم‌ها خارج کرد، گفت : « بیشتر به خاطراین بود که کشورهای جهان از آمریکا و ترامپ انتقاد نکنند. اینجا باید به این نکته توجه شود که این بخشی از برنامه آمریکاست و برخلاف آنچه مسئولان در داخل کشور با شادمانی پنداشتند که این نشانی از شکست آمریکا است در صورتی که اصلا اینگونه نیست. بدون شک آمریکا و سیاستگذاران امور خارجی با برنامه وارد این موضوع شدند تا بازار نفت را متشنج نکنند و قیمت آن را نیز در نظر داشته باشند».
علی خرم در پایان گفت: «هم افغانستان و هم هندوستان سرنوشت‌شان به چابهار گره خورده است. به نظر من خارج کردن بندر چابهار از لیست تحریم‌ها، بیشتر، به‌خاطر این دو کشور بود، نه ایران».

ترامپ زیر ضرب دموکرات‌ها
ایران نوشت؛ از سه‌شنبه گذشته اوضاع برای رئیس جمهوری امریکا سخت‌تر شده است؛ دموکرات‌ها پس‌از 8 سال اکثریت مجلس نمایندگان ایالات متحده را در دست گرفتند و جمهوریخواهان همچنان سنا را در اختیار دارند؛ میوه پیروزی که کام دو حزب را شیرین کرد، اول به یکدیگر پیغام همکاری دادند. دونالد ترامپ که نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای را «پیروزی بزرگ» خوانده بود، پرچم سفید را بالا برد و برای همکاری با دموکرات‌ها اعلام آمادگی کرد. نانسی پلوسی از رهبران حزب دموکرات هم که احتمالاً بر کرسی ریاست مجلس نمایندگان امریکا می‌نشیند گفته حزبش آماده همکاری با جمهوریخواهان است. اما در پس این اعلام آمادگی همکاری، تهدیدهایی هم نهفته بود. ترامپ گفته اگر دموکرات‌ها بخواهند با تحقیقات او را زیر ضرب ببرند، مقابله به‌مثل خواهد کرد. پلوسی هم جواب داده حزبش پیگیر نظارت بر دولت خواهد بود اما دنبال دعوا نمی‌گردد. رویارویی ترامپ با دموکرات‌ها در همین حد خلاصه نشد: ترامپ از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به‌عنوان «رژیم اوباما» یاد کرده و در اظهارنظر دیگری گفته «هیچ وقت اوباما را به‌دلیل ضعیف نگه داشتن ارتش امریکا نخواهم بخشید.» بیانیه اوباما پس از انتخابات سه‌شنبه نیز نشان می‌دهد که او دست از مبارزه با ترامپ نشسته: «تلاش ما ادامه خواهد داشت. تغییری که ما نیاز داریم تنها از طریق یک انتخابات به دست نمی‌آید، بلکه این یک آغاز است. سه‌شنبه رأی‌دهندگان سراسر کشور این روند را آغاز کردند و من به جریان شکل گرفته بسیار امیدوارم.» جدال ترامپ با دموکرات‌ها حتی به عرصه رسانه‌ها نیز کشید؛ تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، رئیس جمهوری امریکا با خبرنگار سی‌ان‌ان وارد مجادله لفظی شد و به او گفت: «تو بی‌ادب و گستاخی... سی‌ان‌ان با اخبار دروغی که پخش می‌کند، دشمن مردم است.» در جریان این بگو مگوی کم‌سابقه، یکی از کارمندان کاخ سفید، سعی کرد میکروفون را از دست خبرنگار سی‌ان‌ان بگیرد. پس از این نشست خبری جیم اکوستا اعلام کرد مجوز ورود وی به کاخ سفید «تا اطلاع ثانوی» لغو شده است. سی‌ان‌ان با استناد به برخی نظرسنجی‌ها در امریکا خبر داده بود ۷۱ درصد از طرفداران دموکرات‌ها بر ضرورت استیضاح ترامپ تأکید کردند.


 تظاهرات هزاران آمریکایی علیه ترامپ
هزاران نفر برای اعلام مخالفت با سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن و شهر نیویورک تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، تظاهرکنندگان به دخالت‌های دولت ترامپ در تحقیق درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا اعتراض و مخالفت خود را با تلاش‌های دولت آمریکا برای بر هم زدن تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه و مسئول تحقیق (درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا) اعلام کردند.
تظاهرکنندگان همچنین مخالفت خود را با کناره‌گیری اجباری “جف سشنز” دادستان کل آمریکا و انتخاب” متیو وایتیکر” به جای او که به انتقاد از این تحقیقات معروف است اعلام کردند. معترضان خواستار کناره‌گیری ترامپ از قدرت شدند و تهدید کردند ضد سیاست‌های ترامپ و دخالت‌های او در این تحقیق در شهرهای مختلف آمریکا تظاهرات بیشتری برپا خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایرانی
United Arab Emirates
به این میگن دموکراسی
این میگن .
دین و مذهبت هر چی باشه،رنگ پوستت هر چی باشه، از هر کجای دنیا اومده باشی حق و حقوقت با بقیه هیچ فرقی نداره
.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1