تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۴۰۳۷۲۱
ماجرای جدول 17 چیست
رجعت جدول بودجهخوار
۰
کبنا ؛كشور در جنگ اقتصادي به سر ميبرد ولي برخي به دنبال منافع خود هستند و در اين مسير ميكوشند با استفاده از اهرمهاي مختلف به اهدافي كه در سر دارند، برسند. در تازهترين رويداد، برخي زمزمهها حاكي از آن است كه عدهاي سعي دارند جدول منسوخ 17 را كه هرچند نه به صورت كامل ولي از بودجه كشور حذف شده بود، دوباره همزمان با فرارسيدن تدوين و تنظيم لايحه بودجه سال 98 باز گردانند. در زماني كه اين رديف بودجه در سال 97 حذف شد، برخي با فضاسازي سعي داشتند اين اقدام را منفي جلوه دهند ولي در اصل اقدامي در مسير روشنگري و شفافسازي بود. در آن زمان هادي حسيني، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ معتقد بود كه وقتي کمیسیون تلفیق، بودجه نهادهای خاص را حذف کرده، باید بودجه آنها را ذیل ردیف یک دستگاه فرهنگی تعریف کندزیرا نمیشود آنها را بدون اعتبارات رها کرد.حسینی گفته بود كه دولت محل بودجهدهی و نظارت بر نهادهای فرهنگی ذیل جدول شماره 17 را در لایحه بودجه سال 97، میان «وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «سازمان تبلیغات» تقسیم کرد تا نخست از این طریق بودجه مورد نیاز به نهادهای فوق تعلق بگیرد و دوم نظارت بر این دستگاهها نیز بر عهده وزارت فرهنگ و سازمان تبلیغات باشد اما اگر کمیسیون تلفیق مجلس بودجه این نهادها را به طور کلی حذف کرده است باید در هر صورت به نحوه دیگری برای آنها ردیف بودجه در نظر بگیرد. معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود كه پیش از این تصمیم مجلس، دولت در بودجه سال 97 جدول شماره 17 را که براساس آن به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی کمک میکرد، حذف کرد؛ اما بودجه آنها را در زیرفصلهای وزارتخانه فرهنگ و سازمان تبلیغات قرار داد که براساس آن پیش از این حدود 200 میلیارد تومان برای کمک به این نهادها در بودجههای سالیانه در نظر گرفته شده بود. هرچند برخي ميگفتند با حذف اين جدول اعتبار مربوط در لايههاي ديگر اختصاص يافت ولي همان قدر كه رسمي بودن اين جدول زير سوال رفت، خود از اقداماتي ارزشمند بود كه برخي تلاش ميكنند به آن آسيب بزنند.
احياي يك جدول مسالهدار
در همين راستا جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس میگوید حذف جدول شماره ۱۷ پاک کردن صورت مساله بود؛ بنابراين این ایده مطرح است که با حفظ ضوابط مشخصی آن جدول دوباره احیا شود. جعفرپور با اشاره به فصل بودجهنویسی برای سال آینده درباره جدول شماره 17 گفت: یکی از اتفاقات ناخوشایند 97 حذف بودجههای کمکی به كمك دستگاههای خودجوش فرهنگی بود؛ آقایانی که به دنبال حذف جدول بودند استدلال میکردند که معلوم نیست این بودجه کجا میرود، چگونه صرف میشود، چه بازدهی دارد و چرا گزارش کار نمیدهند. نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه حل این موضوع، حذف نیست، افزود: دستگاههای فرهنگی مردمی بسیاری وجود دارد که بازده کار آنها هم از دستگاههای رسمی بسیار فراتر و عمیقتر است ولی معطل بودجههای بسیار اندک هستند. وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از اعضای کمیسیون فرهنگی با نظارت و دقت در تخصیص اعتبارات مخالف نیست، ادامه داد: اما ما معتقدیم دستگاههای رسمی فرهنگی آنقدر درگیر مسائل اداری، کارمند، حقوق و امور بروکراسی هستند که اگر فقط توان خود را روی آنها بگذاریم، بازده مناسب را ندارند اما گروههایی هستند که با انگیزه شخصی، ایمان و اعتقاد خودشان و با کمترین امکانات کارهای موثرتری انجام میدهند؛ بنابراين باید اینها را ولو با اعتبارات اندک دریابیم. جعفرپور راه حل این موضوع را نظارت دقیق دانست و گفت: با يد باحساب و کتاب اعتبارات داده و در پایان گزارش گرفته شود که چگونه صرف و به چه روشی نتیجه حاصل شد. وی با بیان اینکه حذف جدول شماره 17 از بودجه سال 97 پاک کردن صورت مساله بود که به نظر اعضای کمیسیون فرهنگی راه مناسبی نبود، توضیح داد: این ایده مطرح شد که با حفظ ضوابط مشخصی آن جدول دوباره احیا شود؛ بنابراين بر اساس نظارتهای دقیق بودجه داده و از آنها گزارش گرفته شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به جلسه این کمیسیون با مسئولان سازمان مدیریت با توجه به فصل بودجهریزی اشاره کرد و توضیح داد: کمیسیون فرهنگی هم همگام و همزان با کار دولت، در جریان نیاز دستگاههای فرهنگی قرار خواهد گرفت زیرا ما در مجلس پس از ارائه لایحه بودجه سالانه با این موضوع مواجه میشویم که مسئولان دستگاهها مراجعه میکنند و گلایه و شکایت دارند که خواستههای آنها دیده نشده و اعتبارات کم برای آنها در نظر گرفته شده است؛ بنابراين در نظر داریم در خاکریز اول با دولت هماهنگی کنیم تا حتیالمقدور به آن نیازها توجه کنند.
اميد به راي نمايندگان
نمايندگان نبايد اجازه بدهند تا صاحبان قدرت كه از توان خود استفاده و به بودجههايي دست پيدا كردند، دوباره بر خلاف خواست مردم جدول شماره 17 را احيا كنند. اين رويه سبب مي شود در روزگاري كه آمار مشكلات اقتصادي در كشور رو به افزايش است، عدهاي بدون پاسخگويي به دستگاههاي نظارتي بودجه را مصرف كنند؛ بودجهاي كه ميتواند صرف ساخت بيمارستان و مدرسه شود تا آينده اين كشور تامين و بيمه شود.
احياي يك جدول مسالهدار
در همين راستا جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس میگوید حذف جدول شماره ۱۷ پاک کردن صورت مساله بود؛ بنابراين این ایده مطرح است که با حفظ ضوابط مشخصی آن جدول دوباره احیا شود. جعفرپور با اشاره به فصل بودجهنویسی برای سال آینده درباره جدول شماره 17 گفت: یکی از اتفاقات ناخوشایند 97 حذف بودجههای کمکی به كمك دستگاههای خودجوش فرهنگی بود؛ آقایانی که به دنبال حذف جدول بودند استدلال میکردند که معلوم نیست این بودجه کجا میرود، چگونه صرف میشود، چه بازدهی دارد و چرا گزارش کار نمیدهند. نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه حل این موضوع، حذف نیست، افزود: دستگاههای فرهنگی مردمی بسیاری وجود دارد که بازده کار آنها هم از دستگاههای رسمی بسیار فراتر و عمیقتر است ولی معطل بودجههای بسیار اندک هستند. وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از اعضای کمیسیون فرهنگی با نظارت و دقت در تخصیص اعتبارات مخالف نیست، ادامه داد: اما ما معتقدیم دستگاههای رسمی فرهنگی آنقدر درگیر مسائل اداری، کارمند، حقوق و امور بروکراسی هستند که اگر فقط توان خود را روی آنها بگذاریم، بازده مناسب را ندارند اما گروههایی هستند که با انگیزه شخصی، ایمان و اعتقاد خودشان و با کمترین امکانات کارهای موثرتری انجام میدهند؛ بنابراين باید اینها را ولو با اعتبارات اندک دریابیم. جعفرپور راه حل این موضوع را نظارت دقیق دانست و گفت: با يد باحساب و کتاب اعتبارات داده و در پایان گزارش گرفته شود که چگونه صرف و به چه روشی نتیجه حاصل شد. وی با بیان اینکه حذف جدول شماره 17 از بودجه سال 97 پاک کردن صورت مساله بود که به نظر اعضای کمیسیون فرهنگی راه مناسبی نبود، توضیح داد: این ایده مطرح شد که با حفظ ضوابط مشخصی آن جدول دوباره احیا شود؛ بنابراين بر اساس نظارتهای دقیق بودجه داده و از آنها گزارش گرفته شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به جلسه این کمیسیون با مسئولان سازمان مدیریت با توجه به فصل بودجهریزی اشاره کرد و توضیح داد: کمیسیون فرهنگی هم همگام و همزان با کار دولت، در جریان نیاز دستگاههای فرهنگی قرار خواهد گرفت زیرا ما در مجلس پس از ارائه لایحه بودجه سالانه با این موضوع مواجه میشویم که مسئولان دستگاهها مراجعه میکنند و گلایه و شکایت دارند که خواستههای آنها دیده نشده و اعتبارات کم برای آنها در نظر گرفته شده است؛ بنابراين در نظر داریم در خاکریز اول با دولت هماهنگی کنیم تا حتیالمقدور به آن نیازها توجه کنند.
اميد به راي نمايندگان
نمايندگان نبايد اجازه بدهند تا صاحبان قدرت كه از توان خود استفاده و به بودجههايي دست پيدا كردند، دوباره بر خلاف خواست مردم جدول شماره 17 را احيا كنند. اين رويه سبب مي شود در روزگاري كه آمار مشكلات اقتصادي در كشور رو به افزايش است، عدهاي بدون پاسخگويي به دستگاههاي نظارتي بودجه را مصرف كنند؛ بودجهاي كه ميتواند صرف ساخت بيمارستان و مدرسه شود تا آينده اين كشور تامين و بيمه شود.