تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۴۰۲۷۶۹
در نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان گچساران مطرح شد

تجمع سگ‌های ولگرد در زباله‌های رها شده دوگنبدان / کهگیلویه و بویراحمد بدون کارخانه بازیافت پسماند

۰
تجمع سگ‌های ولگرد در زباله‌های رها شده دوگنبدان / کهگیلویه و بویراحمد بدون کارخانه بازیافت پسماند
کبنا ؛ ظهر روز (سه‌شنبه 13 شهریورماه) نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان گچساران با حضورمسوولان و کارشناسان استانی، معاون فرماندار، بخشدار و شهردار دوگنبدان در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
 در این نشست مسعود ظفری با اشاره به مصوبات نشست کارگروه مدیریت پسماند در شهرستان گچساران اظهار کرد:  چهار نقطه از شهر را برای جمع آوری و تخلیه زباله‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است.
 شهردار دوگنبدان با بیان اینکه شهر دوگنبدان دارای کانال‌های عمیق زیادی است، گفت:  برای پر کردن این کانال‌ها  نخاله ساختمانی در حال حاضر در این مکان‌ها ریخته می‌شود.
 وی اذعان کرد: با پر کردن این کانال‌های می‌توان به عنوان فضای سبز شهری و یا پارک استفاده نمود.
 ظفری ابراز کرد:چهار نقطه شهری از جمله کانال ضلع شمال و جنوبی در 500 دستگاه، ابتدای جاده روستای دیل، جاده کمربندی و حد فاصل بلوار پناهپوری به تاجگردون  در حال حاضر برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی پیش‌بینی شده است.
 شهردار دوگنبدان عنوان کرد: با پر شدن برخی از کانال‌های موجود در سطح شهر دوگنبدان نخاله‌های ساختمانی به خارج شهر  با نصب تابلو منتقل خواهند شد.
وی  در ادامه با اشاره به جمع آوری زباله توسط نیروهای حوزه خدمات شهرداری دوگنبدان گفت: روزانه بیش از 104 تن زباله توسط شهرداری دوگنبدان جمع آوری و به مرکز دفن زباله منتقل می‌شود.
ظفری خاطرنشان کرد: از این مجموع   پسماند جمع آوری شده در طول شبانه روز ،74 تن در سطح شهر و 30 تن مربوط به شرکت نفت گچساران است که توسط حوزه خدمات شهری شهرداری جمع آوری می‌شود.
شهردار دوگنبدان با بیان اینکه جمع‌آوری زباله با چندین خودرو امکان‌پذیر است، بیان کرد: جمع آوری زباله با 15 دستگاه خودرو سنگین و 3 دستگاه خودروی سبک کار جمع‌آوری این میزان زباله را در شهردوگنبدان  را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه میزان تولید زباله  در ایران سه برابر حد استاندار جهانی است، گفت: سرانه تولید زباله در کشور 860 گرم برای هر نفر است.
ظفری افزود: نهادینه نشدن فرهنگ جداسازی زباله‌های خشک و تر از مبدا و بالا بودن میزان تولید زباله ازمهمترین مشکلات تولید زباله  در شهرستان است.
 در ادامه این نشست به دیگر مصوبات نشست قبلی اشاره و عنوان کرد: هم اکنون  جمع‌آوری  و دفن پسماند شهری در کنار سدچم‌شیر دوگنبدان صورت می‌گیرد که این خود یک معضلی دیگری است.
 وی عنوان کرد:  مکانی در نزدیکی سد و نیروگاه سدچم‌شیر برای جمع‌آوری پسماندهای این شهر در نظر گرفته شده که متاسفانه  این مکان باید دارای یک دیوار حائل باشد که از ورود سگ‌های ولگرد و انتشار زباله و انتقال بیماری جلوگیری کنند که متاسفانه در آن منطقه دیواری احداث نشده است و این امر موجب شده که سگ‌های زیادی در این منطقه جمع شود.
 ظفری درخواست کرد: در تخصیص اعتبارات سالجاری به شهرداری دوگنبدان اعتباری برای احداث دیوار حائل در مکان تخلیه و جمع آوری زباله و  ایجاد کارواش برای شست وشوی خودروهای حمل پسماند شهری تخصیص داده شود.

مصائب نبود کارخانه بازیافت پسماند در استان
 در این نشست نویدالله عمادی اظهار کرد: متاسفانه در استان کهگیلویه وبویراحمد اقدامی اساسی در جهت راه‌اندازی کارخانه بازیافت پسماند صورت نگرفته  و این امر موجب شده که  شهرداری در استان با مسئله دفن بهداشتی مواد زاید مواجه باشند.
 کارشنای امور  شهری و روستایی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به مثالی گفت: در برخی از شهرهای بزرگ افرادی که تولید کننده نخاله ساختمانی هستند شهرداری‌ها هزینه‌ای در جهت تولید این نخاله ساختمانی اخذ می‌نمایند.
 وی ادامه داد: در برخی از شهرها با دادن امکاناتی به تولید کننده نخاله ساختمانی در کمترین زمان ممکن نخاله را حمل می‌کنند و به جای دیگری انتقال داده می‌شود.
عمادی افزود: در استان انتظار می‌رود  شهرداری‌ها همگام با صدور مجوز ساخت تعهداتی در جهت حمل نخاله‌های ساختمانی  از این افراد اتخاذ نمایند.
ا اشاره به اخت
 این مسوول  در ادامه بصاص یک جایگاه برای تخلیه نخاله ساختمانی عنوان کرد: هر چه تعداد جایگاه تخلیه نخاله ساختمانی در سطح شهر کمتر باشد مدیریت آن بهتر خواهد بود.
 عمادی در ادامه به جمع آوری تولید پسماند روزانه اشاره و ابراز کرد: متاسفانه تولید پسماند در استان و شهرستان با آن چه که آمار  ارائه داده می‌شود بیشتر است.
 کارشناس  امور شهری و روستایی کهگیلویه وبویراحمد در استانداری عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجب در این زمینه نبود تاسیسات پردازش و بازیافت پسماند است.
وی افزود: متاسفانه استان ما در بازیافت پسماند شهری خیلی عقب است و تا کنون نتوانسته است در یکی از شهرها کارخانه بازیافت پسماند را راه‌اندازی کند.
 عمادی در ادامه خاطرنشان کرد: برای امحا پسماندهای ویژه جلسات مکرری برگزار شد اما تقابلی با سایر ادارات به وجود نیامد و این موضوع تا کنون حل نشده است.
 این مسوول اذعان کرد: برای امحا پسماند صنعتی در این شهرستان هر نقطه‌ای که مشخص شد متاسفانه شرکت نفت نظرات متعددی ارائه داد.
 کارشناس امور شهری و روستایی کهگیلویه وبویراحمد در  ادامه به امحا پسماند عفونی اشاره و تصریح کرد: قراردادی دانشگاه علوم پزشکی استان با یک شرکت خصوصی در زمینه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی انعقاد کرده که به زودی این اقدام عملی خواهد شد.
 عمادی در ادامه به فرسوده بودن خودروهای حمل زباله اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل فرسوده بودن این خوردهای شیرابه بسیاری از پسماندهای شهری به سطح خیابان‌ها و معابر اصلی سرایز می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1