کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

کمر مرغداران کهگیلویه و بویراحمد زیر بار مالی خم شده است / سودی که به جیب دلالان می‌رود

12 شهريور 1397 ساعت 3:09

وی از برنامه خود برای بازدید از سردخانه‌های کوچک و بزرگ این استان و وارد شدن آن‌ها به مدار و چرخه تولید به منظور اجرای بهتر و مطمئن‌تر سیاست‌های تنظیم‌بازار خبر داد.


به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، دومین نشست با مجریان طرح‌های راکد این‌بار در حوزه مرغداری‌ها با حضور مسئولان بانک کشاورزی این استان برگزار شد تا با شنیدن مشکلات و علت تعطیلی آنان چاره‌ای اندیشیده شود.
الیاس تاج‌الدینی در این نشست بعد از شنیدن مشکلات مجریان مرغداری‌های راکد و مباحثه آنان با مسئولان بانک کشاورزی به تفکیک هر طرح در یک نشست سه ساعته، با خوشبینی از خروجی این نشست بیان کرد: کمتر از 2 ماه است که این مسئولیت را به عهده گرفتم و همان‌طور که در روز معارفه‌ام گفتم، دغدغه اصلی من فعال کردن طرح‌های راکد و تقویت طرح‌های فعال در زیربخش‌های مختلف کشاورزی بود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: فعالیت حوزه تولید و اشتغال، در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و آنها بهتر از هر کارشناسی، با تجربه‌ای که دارند می‌توانند راهکار و پیشنهاد دهند که چگونه می‌توانند از رکورد خارج شوند و چگونه می‌توانند فضای کسب و کار را بهبود دهند.
وی گفت: با این دید از مجریان طرح‌های راکد دعوت کردم که در جلسه نخست حدود 20 طرح در حوزه اشتغال روستایی و اینک حدود 25 طرح راکد مرغداری را دعوت کردیم تا حرف آن‌ها را بشنویم چرا که اصل اول در راه‌اندازی مجدد این واحدهای تولیدی، عزم و انگیزه خود تولیدکنندگان است و اگر آنها نخواهند اگر جهاد کشاورزی میلیون‌ها یارانه دهد و بانک کشاورزی میلیاردها تسهیلات دهد هیچ اتفاقی در تولید نمی‌افتد.
تاج‌الدینی با بیان اینکه 45 طرح در حوزه پرورش مرغ گوشتی، در کهگیلویه و بویراحمد راکد است، ادامه داد: تولید این استان را بر اساس مجوزهای صادره و پروانه‌های بهره‌برداری می‌خواهند و این واحدهای تعطیل یا باید از چرخه حذف شوند و یا باید مجددا به چرخه تولید برگردند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بسیاری از طرح‌های راکد این حوزه مشکلات پیچیده‌ای ندارند و امروز بیش از هر زمانی به این نتیجه رسیدم که اگر عزم همکاران جهادی، بانک کشاورزی و مهمتر از آن خود مجریان جزم باشد به راحتی این واحدها مجددا فعال می‌شوند.
وی گفت: بخشی از این 45 طرح مشکل‌دار مشکلاتی چون آب، راه و گاز دارند، برخی هم برای نزدیکی به روستا مشکل تغییر کاربری دارند و تعداد زیادی نیز در حوزه بانک کشاورزی و مسائل مالی مشکلاتی که دارند که به جز حدود 6 طرح بقیه مشکلات پیچیده‌ای نیستند و به راحتی قابل حل هستند.
 وی با قدردانی از بانک کشاورزی توضیح داد: ما شما را جدا از خود نمی‌دانیم و به نقش مؤثر شما در تکمیل زنجیره تولید واقف هستیم؛ ما به هیچ عنوان دنبال کار غیرقانونی نستیم اما همه ما می‌دانیم با انعطاف و نگاه حمایتی می‌شود، کمک‌های قابل توجهی به تولیدکنندگان و واحدهای راکد کرد به شرطی که خود مجریان این آمادگی را برای تولید داشته باشند.
تاج‌الدینی از ارسال نامه استمهال تسهیلات وام‌های این بخش خبر داد و گفت: این موضوع در مجلس تصویب شده و به ما ابلاغ شده و امیدواریم به زودی به بانک‌ها نیز ابلاغ شود که با اجرای این قانون بسیاری از مشکلات فعلی مرغداران حل می‌شود.
وی تأکید کرد: بسیاری از مشکلات طرح‌هایی که وقت مسئولان ارشد به ویژه استاندار و اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را می‌گیرند با کمی وقت گذاشتن و مسئولیت‌پذیری در سطح ادارات قابل برطرف شدن است و در حوزه مرغداری‌های راکد فقط 5 تا 6 طرح نیاز به طرح در ستاد تسهیل دارند.
وی به اتحادیه مرغداران و واحدهای مربوطه دستور داد تا به شیوه ضمانت‌نامه‌ای به مرغداران، خوراک طیور تحویل دهند چرا که آنان نیز مرغ خود را به صورت غیرنقدی و موعددار می‌فروشند.
تاج‌الدینی تأکید کرد: خود مرغداران نیز باید صادقانه دنبال حل مسائل خود باشند و اگر این اتفاق بیفتد، جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی نیز در کنار شما خواهد بود.
وی از برنامه خود برای بازدید از سردخانه‌های کوچک و بزرگ این استان و وارد شدن آن‌ها به مدار و چرخه تولید به منظور اجرای بهتر و مطمئن‌تر سیاست‌های تنظیم‌بازار خبر داد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نوسانات حبابی قیمت مرغ، برخی اثرپذیری بازار از نوسانات ارزی را اجتناب‌ناپذیر دانست ولی این را گفت که حالا اگر قیمتی افزایش پیدا می‌کند و سود آن به جیب تولیدکننده که زحمت اصلی را می‌کشد خوب است بحث روی این است که این سود را دلال و واسطه‌ها می‌برند و مرغدار ما زیر بار فشارهای مالی کمر خم می‌کند.
تاج‌الدینی همچنین دستور داد تا همه واحدهای تابعه جهاد کشاورزی از جمله اداره‌کل دامپزشکی با سیایت‌های وزارت جهاد کشاورزی همراه باشند و تا وقتی که تولید مرغ در همین استان وجود دارد و کمبودی نیست، یک کیلوگرم هم از بیرون وارد نشود.
وی با تأکید بر اینکه این رویکرد در جهاد کشاورزی ادامه خواهد داشت و به یک یا دو جلسه بسنده نخواهد شد، یادآور شد: فردا نیز جلسه دیگری برای تعداد دیگری از طرح‌های مشکل‌دار که به تازگی به بانک‌ها معرفی شدند، برگزار خواهد شد تا برای رفع موانع سد راه واحدهای ایجادی و خروج واحدهای تولیدی از رکود، توفیقاتی حاصل شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بار دیگر تأکید کرد: جهاد و بانک برای حمایت از تولید پای کار هستند اما اگر خود سرمایه‌گذاران و مجریان نخواهند، هیچ مشکلی رفع نخواهد شد.
 


کد مطلب: 402723

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/402723/کمر-مرغداران-کهگیلویه-بویراحمد-زیر-بار-مالی-خم-شده-سودی-جیب-دلالان-می-رود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1