تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۰۱۲۳۵
در نشست اقتصاد مقاومتی مطرح شد

220 میلیارد تومان در راه استان کهگیلویه و بویراحمد / قول‌های استاندار به زلزله‌زدگان محقق شد /بحران آب داریم باید از آن عبور کنیم / برای رفع تکلیف حرف نزنید

۱
۰
220 میلیارد تومان در راه استان کهگیلویه و بویراحمد / قول‌های استاندار به زلزله‌زدگان محقق شد /بحران آب داریم باید از آن عبور کنیم / برای رفع تکلیف حرف نزنید
کبنا ؛نشست اقتصاد مقاومتی کهگیلویه وبویراحمد به ریاست علی محمد احمدی استاندار و با حضور مدیران عضو این نشست برگزار شد.
علی محمد احمدی در این نشست اظهار داشت: برخی طرح‌های با قابلیت واگذاری به بخش خصوصی توسط دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده اما هنوز فرآیند و الزامات قانونی برای اجرای این طرح‌ها انجام نشده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در اصلاح ساختارها و رویه‌های نامعقول و ناصواب برای رسیدن به ارزش افزوده و توسعه پایدار معنا می‌یابد، گفت: سازمان برنامه وبودجه باید شرایط و رویکردهای جدید در زمینه واگذاری طرح‌های اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌ها را با کمک رسانه‌ها تبیین کند.
وی تصریح کرد: در سال 1396 واگذاری طرح‌های اولویت دار و نیمه تمام به بخش خصوصی بر اساس ماده 27 قانون الحاق صورت می‌گرفت در صورتی که در سال جاری روش و نحوه واگذری ها تفاوت کرده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: واگذاری طرح‌ها در سال جاری بر اساس تبصره 19 قانون بودجه است که سازمان برنامه و بودجه استان موظف است آیین نامه اجرایی آن را در اسرع وقت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.
بر اساس تبصره 19 قانون بودجه 1397 به دولت اجازه داده می‌شود برای جلب مشارکت بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌های منتخب جدید و نیمه تمام (با اولویت طرح‌های نیمه تمام) و بهره‌برداری طرح‌های تکمیل شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب سازوکار مشارکت عمومی و خصوصی انواع قرارداد (مانند واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره برداری یا برون‌سپاری) را با بخش خصوصی و تعاونی منعقد کند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: دستگاه‌ها باید در اسرع وقت برنامه جامع و توسعه‌ای خود را بر اساس وضعیت موجود و چشم انداز توسعه‌ای تا افق 1400 به سازمان برنامه وبودجه ارایه دهند.
220 میلیارد تومان تسهیلات به خسارت دیدگان زمین لرزه های اخیر استان
وی گفت: 2 هزار و 200 میلیارد ریال منابع مالی در قالب تسهیلات به خسارت دیدگان زمین لرزه های اخیر در این استان به ویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا اختصاص یافته است.
احمدی اظهار داشت: این میزان منابع مالی در اختیار استان قرار گرفته و فرآیند پرداخت آن نیز توسط دستگاه‌های متولی و نظارتی و با هماهنگی حوزه عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد به افراد واجد شرایط و خسارت دیده انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: سود تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان در روستاها 4 و در مناطق شهری نیز 5 درصد تعیین شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: بر اساس برآوردی که حوزه مدیریت بحران استانداری و سایر دستگاه‌های متولی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان انجام داده بودند میزان خسارت ناشی از بروز زمین لرزه‌های سال جاری در استان رقمی افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال بوده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد افزود: این میزان خسارت در بخش‌های مختلف شامل تاسیسات زیربنایی، آب، برق، مخابرات، ساختمان‌های دولتی، منابع آبی، کشاورزی، راه و مناطق مسکونی بوده است.
وی تصریح کرد: افزون بر یکهزار و 600 میلیارد ریال از این میزان در بخش منازل مسکونی بوده که عمده آنها در روستاهای شهرستان‌های بویراحمد و دنا بوده است. 
وی گفت: بر اساس اعلام حوزه عمرانی و مدیریت بحران استانداری شمار منازل مسکونی خسارت دیده در 2 شهرستان بویراحمد و دنا به ویژه در روستاها افزون بر پنج هزار مورد است که 10 تا بالای 90 درصد خسارت دیده‌اند.
احمدی ادامه داد: 25 تیم ارزیاب پنج نفره از کارشناسان دستگاه‌های متولی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت ارزیابی و کارشناسی از منازل مسکونی در استان را بر عهده گرفتند که بر اساس اعلام آنها بیش از سه هزار و 800 واحد مسکونی خسارت دیده، دچار تخریب و ترکیدگی شدید شده و تا حدودی غیرقابل سکونت هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حادثه زلزله شهر یاسوج قول‌هایی به مردم دادیم که برای جبران خسارات از ستاد بحران پیگیری کنیم که طبق تصویب هیات دولت  220 میلیارد تومان برای استان مصوب شد.
وی تصریح کرد: این میزان تسهیلات که جزییات آن توسط معاون امور عمرانی اطلاع‌رسانی خواهد شد برای مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن اختصاص یافت که سود آن در مناطق روستایی 4 درصد و مناطق شهری 5 درصد است.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در پایان بر لزوم همکاری بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای توزیع این اعتبار تأکید کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد رقم بیشتری را از ستاد بحران برای استان کهگیلویه و بویراحمد جذب کنیم، ضمن اینکه اختصاص این میزان تسهیلات فضای کسب و کار در استان را دچار تغییرات می‌کند.
شناسایی 70 طرح اقتصاد مقاومتی در بخش‌های سرمایه‌گذاری
رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: تاکنون بیش از 70 طرح اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری در سطح استان با قابلیت واگذاری به بخش خصوصی در استان شناسایی شده‌اند.
حسن نوروزی افزود: تاکنون از مجموع این طرح‌ها 30 مورد عملیاتی شده که رتبه استان در زمینه اجرای طرح‌های اقتصادی مقاومتی و واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی هم اینک 21 است.
وی افزود: بیش از 2 هزار و 800 طرح نیمه تمام در سطح استان وجود دارد که اولویت تامین اعتبار با طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد است.
 بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد 43 زمین لرزه طی ماه‌های اردیبشهت و خرداد سال جاری در سطح شهرستان‌های بویراحمد و دنا رخ داده است. بر اثر وقوع زمین لرزه‌ها 280 نفر نیز مصدوم شدند. از مجموع 43 زمین لرزه رخ داده در این مدت یک مورد بالای 5 ریشتر، سه مورد بین چهار تا 5 ریشتر، سه مورد بین سه تا چهار و مابقی نیز کمتر از سه ریشتر بود.
نوروزی گفت: در صورتی که دستگاه‌ها برای واگذاری طرح‌ها همکاری نکنند تا پایان سال درگیر روند واگذاری به بخش خصوصی هستیم.

بحران آب داریم و باید از آن عبور کنیم
در ادامه نشست دستگاه‌ها به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداختند که نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آبی از وظایف آبفای روستایی بود.
استاندار در ادامه با اشاره به بحران آب در استان گفت: با بحران آب مواجه هستیم و این وضعیت را مدیریت کنیم تا از آن عبور کنیم، بحران آب داریم و این دیگر ربطی به آمریکا ندارد.
علی محمد احمدی با تاکید بر اینکه نباید آب شرب برای فضای سبز و یا برای احشام استفاده شود، افزود: هیچ جای دنیا آب شرب را برای احشام نمی‌برند و آبیاری فضای سبز از آب شرب جداست.
وی بر رفع مشکلات ناشی از کمبود آب در روستاها تاکید کرد و افزود: مطمئنم قیمت تمام شده آب شرب در روستاها از شهر بیشتر است.
احمدی خطاب به مدیران گفت: جلسات اقتصاد مقاومتی از ارائه گزارشات برای رفع تکلیف خودداری کنید و برای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم و در جلسات بگویم این دو کار را انجام دادیم.
در بخش پایانی هم فیض الله پاسره در پاسخ به استاندار گفت: قیمت تمام شده آب در روستاها ۱۵۵۰ تومان است و از قیمت شهر بیشتر است.
مدیرعامل آبفای روستایی گفت: دو روستا را به عنوان پایلوت برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی انتخاب می‌کنیم که سایر دستگاه‌ها به ما کمک کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
بنزین ارزانترازآب دراستان ما است ترجیح می دهیم اگر بشود ازبنزین یا گازوییل درساخت وساز استفاده کنیم مقرون به صرفه است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1