تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۴۰۱۰۰۳
یک کارشناس املاک کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

پیدا و پنهان بنگاه‌های معاملاتی کهگیلویه و بویراحمد / مالک‌هایی که بر اساس میزان اقساط‌شان «ملک‌» اجاره می‌دهند / ضعف نظارت در امور صنفی

۹
۳
پیدا و پنهان بنگاه‌های معاملاتی کهگیلویه و بویراحمد / مالک‌هایی که بر اساس میزان اقساط‌شان «ملک‌» اجاره می‌دهند / ضعف نظارت در امور صنفی
کبنا ؛مشاور املاک «یاسوج ملک» بیش از یک سال فعالیت خود را در یاسوج آغاز کرده و «مهراد» مدیر جوان این دفتر املاکی معتقد است که مشاوره حلقه گمشده در دفاتر و بنگاه‌های معاملاتی املاک و در این زمینه غفلت صورت گرفته است. او همچنین می‌گوید؛ امنیت، حرمت و کرامت مشتریان در دفتر مشاور املاک «یاسوج ملک» اهمیت بالایی دارد. نگاه مدیریتی «مهراد» کاملاً متفاوت و مدرنیته می‌باشد، او دفتر مشاور املاک را مکانی برای اوقات فراغت نمی‌داند بلکه در کنار کار اقتصادی به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه‌ی می‌کند. وجود کارشناسان بانکی و حقوقی در این دفتر از نقاط ممتاز مشاور املاک «یاسوج ملک» است. این دفتر املاک در یک فضای مناسب واقع در بلوار بویراحمد، نبش شمالی باقر خان قرار دارد.
پایگاه خبری کبنا نیوز با او به گفت‌وگو نشسته که از نظر خوانندگان گرامی‌ می‌گذرد؛
غفلت از مشاوره در دفاتر مشاور املاک
یاسوج ملک به عنوان مشاور در امور ملکی فعالیت خود را آغاز کرده است، به طوریکه 99 درصد دفاتر املاکی به بنگاه معاملاتی تبدیل شده‌اند و هیچ گونه کار مشاوره‌ای در آنها انجام نمی‌گیرد و در واقع فقط نام مشاور املاک را یدک می‌کشند.
 بنابراین «یاسوج ملک» با پیشینه و فلسفه مشاوره در امور ملکی شامل؛ خرید، فروش، رهن و اجاره ایجاد شده است و به تمام مشتریان در گام اول مشاوره می‌دهد و با قریب به یکسال فعالیت با فلسفه و زمینه‌کاری راه‌اندازی مشاوره ایده آل و به روز و همچنین استفاده از فاکتورهای نوین و مدرن آماده ارائه خدمات به همشهریان در یاسوج و پایتخت طبیعت ایران و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 اعتقادم بر این است که یاسوج از پروسه فرآیند توسعه‌ی مشاور املاک مدرن و واقعی در کشور عقب مانده، بنابراین ما با راه اندازی یک پایگاه اطلاع‌رسانی به نام (yasujmelk.com) و دفتر مشاوره املاک با استفاده از تیم مدیریتی توانمند به صورت مجزا در واحدهای مختلف؛ تبلیغات، انفورماتیک، رهن و اجاره، پیش فروش، فروش، واحد ارتباطات و هماهنگی و مدیریت فعالیت می‌کنند که این 7 واحد با مشاوره املاک «یاسوج ملک» را اداره می‌کنند.


 
فیلسوف غربی به نام دکارت که یک انسان تجربه‌گرا است، می‌گوید؛ برای فهم آسان‌تر در جهت پیشرفت و توسعه کارها و مسائل را تجزیه کنید تا بهتر بفهمید و پیشرفت بهتری حاصل کنید. به طور مثال مشاورین املاک ما یک دفتر حداقلی با میز و چند صندلی دارند و یک نفر هم در این دفتر هم کار فروش، پیش فروش، معاوضه و هم کارهای حقوقی و حسابداری را انجام می‌دهد.
 اما در «یاسوج ملک» هر واحد مجزا است و کسی که از درب وارد می‌شود، مطابق با کارش به واحدهای مختلف پیش فروش، فروش، رهن و اجاره، معاوضه و ... مراجعه می‌کنند و یک تقسیم کار انجام گرفته است.
در مشاور املاک «یاسوج ملک» سهولت در پاسخ به مشتریان با حفظ حرمت و کرامت کار مردم در سریعترین زمان انجام می‌گیرد و همواره مشاوره در انجام معاملات گام اول ما است و هر جایی که لازم باشد مشتریان را راهنمایی و هدایت می‌کنیم و در نهایت که طرفین تصمیم بر انجام قرارداد و یا معامله داشتند، کار ثبت و اقدامات بعدی انجام خواهد گرفت.
عملاً ما قصد داریم یک کار مکانیزه و دارای یک ارگانیسم زنده‌ای را در یاسوج ملک انجام دهیم.
باز تاکید می‌کنم که از مقوله مشاوره در دفاتر املاکی به طور کامل غفلت کرده‌اند و با توجه به ساختار بدنه نیروی انسانی در این دفاترخیلی به مشاوره توجه نمی‌شود و متأسفانه روابط قوم و خویشی، فامیلی و طایفه ای در این کار همانند سایر مقولات دیگر جامعه پررنگ است. بنابر این یکی از نکات خیلی مهم در این کار مشاوره است و در گام اول مشتری باید مشورت‌های لازم را از سوی متولیان امر و فعال در دفاتر مشاوره املاک دریافت کنند.
 ما در «یاسوج ملک» تلاش داریم که امنیت مشتریان حاصل شود و این شعار ما است. امنیت مشتریان از اهداف اصلی این دفتر املاکی است و مشتری چه بخواهد خرید کند، چه بخواهد رهن و اجاره کند، اولین هدیه‌ای که ما به او خواهیم داد، امنیت و آرامش خاطر خواهد بود. نداشتن اعتماد و سلب اعتماد از دفاتر املاک به این دلیل می‌باشد که بین بنگاه‌های معاملاتی و مشاور املاک تفاوت قائل نیستیم.
یکی از خلاءها و نواقص دفاتر مشاور املاک این است که این دفاتر از کارشناس و مشاورین حقوقی بهره نمی‌برند و یا خود صاحبان دفاتر دانشی در این زمینه ندارند که ما در دفتر «یاسوج ملک» از تحصیل‌کردگان، مشاوران و کارشناسان خبره حقوقی بهره می‌بریم.
لزوم فضای مناسب دفاتر مشاور املاک / بنگاه‌دار باید صادق و متعهد باشد
 فضای نامناسب دفاتر املاک یکی دیگر از اشکالات این دفاتر می‌باشد  که مدیریت‌های سنتی این مسئله را رقم زده است. اکثریت دفاتر مشاور املاک هنوز به شکل سنتی مدیریت می‌شوند. بدون شک هنگامی که فردی وارد دفاتر املاک می‌شود و با کسی که ظاهر نامناسب، اهل سیگار و دود و دارای خط و خال و ... می‌باشد، روبرو می‌شود، بدون شک اعتماد به چنین فردی سخت خواهد بود. از طرفی ما سعی کرده‌ایم که در «یاسوج ملک» فضای مناسب برای کار و مشاوره ایجاد کنیم که مشتری با یک احساس خاطر و آرامش درخواست‌های خود را داشته باشد.
 ما سعی می‌کنیم که فضای دفتر مشاور املاک «یاسوج ملک»
را توسعه دهیم تا به معنای واقعی در خور شأن مشتریان باشیم.
 ایرادهای که برخی از مشاور ین املاک دارند این است که آنها این شغل را تا حد یک دلال تنزل داده‌اند، دلالی که گوش می‌برند و در جوامع امروز ما به غلط از بعضی صاحبان دفاتر مشاور املاک دلال یاد می‌شود. رسالت مشاورین املاک خیلی مهم است و این نگرش باید در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج (پایتخت طبیعت ایران) با رفتار و کردار مناسب تغییر کند. چرا باید در فلان بنگاه معاملاتی خریداری 100 میلیون کارت بکشد بعد صاحب بنگاه آن فرد را به بازی بگیرد و دیگر تماس تلفنی‌‌اش را پاسخ ندهد و در محل کارش حضور پیدا نکند. لذا یک بنگاه‌دار باید صداقت، تعهد و احساس مسوولیت داشته باشد.
در یاسوج ملک ما سعی خواهیم کرد که حداکثر تلاش‌مان را بکنیم که به تمام تعهدات خودمان چه مالی و ... جامه عمل بپوشانیم و همواره با صداقت و رفتاری که مورد اطمینان مشتری باشد، عمل کنیم. در یک سال فعالیت‌مان سعی کردیم آنطوری  که در ذهن‌مان بوده رفتار کنیم.
استفاده از کارشناسان بانکی در یاسوج ملک
 یکی از موارد دیگری که در «یاسوج ملک» مورد توجه قرار می‌گیرد، استفاده از کارشناس بانکی است که در واقع حضور کارشناسان بانکی و حقوقی در دفاتر مشاور املاک خیلی ضروری است و این دو مولفه خیلی مهم است که ما آن را در یاسوج ملک دنبال می‌کنیم.
برخی مسوولان دفاتر مشاور املاک برخورد مناسب ندارند
 در بحث نظارت امور صنفی بر عملکرد دفاتر مشاور املاک متأسفانه ضعف‌ها و مشکلاتی وجود دارد و امور صنفی ساختار بومی و طایفه‌ای دارد و افرادی که منبعث از این نوع ساختار هستند سکاندار جایگاه مدیریتی آن هستند و این نگاه قومی و قبیله‌ای در تار و پود شکل گیری صنف بنگاه‌های معاملاتی خودرو و املاک هست، دلایلی وجود ندارد که مثلاً فردی که بازنشسته است و یا از بیکاری رنج می‌برد جهت پر کردن اوقات بیکاری اقدام به ایجاد دفتر مشاور املاک کنند و این در حالی است که آن فرد هیچ تخصصی و مطالعه‌ای در این زمینه انجام نداده. ما یک بدنه سنتی و کهن در برخی از این دفاتر داریم و جوانانی که هم کنار آنها فعالیت می‌کنند بعضی از دانش حقوقی و اجتماعی برخوردار نیستند و گاهی هم آداب اولیه معاشرت را می‌دانند و آن وقت مردم چگونه به این افراد جوانی مه زنجیر دور گردانشان هست و یک تیپ خاص خارج از عرف دارند، اعتماد کنند.
ما باید در این زمینه کارشناسانی را تربیت کنیم و کسانی وارد این فضا و حرفه شوند که از تخصص‌های لازم و نحوه ارتباط انسانی و اسلامی برخوردار باشند و همچنین دارای رفتارهای نامناسب و غیراصولی نباشند.
 یک فردی که در دفاتر املاک فعالیت می‌کنند باید فنون مختلف قراردادها، مبایعه‌نامه و همچنین از دانش امور حقوقی در تمام مسائل مربوط به قرارداد رهن و اجازه و دیگر مسائلی که لازم و ملزوم همدیگر هستند. از طرفی باعث می‌شود که مردم بهتر به ما اعتماد کنند. «یاسوج ملک» به عنوان اولین دفتر املاک است که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.
در ادامه صحبت‌مان با مهراد مدیر «یاسوج ملک»، او به نگاه‌های خود در حوزه اجتماعی و فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: یاسوج ملک در همه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که شرکت کرده، نقش تاثیرگذاری داشته است. بیش از 20 سال معلم هستم و قطعاً در کنار کار اقتصادی به مسائل فرهنگی و دردی که فرهنگیان در این زمینه دارند نیز فکر خواهم کرد.
 ما معمولاً در «یاسوج ملک» جلسات هفتگی داریم و روی مسائل مختلف کاری حتی نوع رفتار با مشتریان صحبت و تبادل نظر می‌کنیم، اینکه چگونه حرمت و کرامت مشتری خودمان را نگه داریم. در حال حاضر با صدا و سیمای مرکز استان نیز در خصوص برنامه‌ای با عنوان مسکن و معیشت به تفاهم رسیده‌ام و قراردادهای لازم نیز منعقد شده است.
 تاکید می‌کنم که در حوزه نظارت بر دفاتر مشاور املاک ضعف هست در شهر کوچکی همانند یاسوج در یک خیابان با تراکم زیادی از دفاتر املاک  روبرو هستیم که متأسفانه امور صنفی اقدام به صدور بی‌رویه مجوز کرده و الان یاسوج پر شده از دفاتر املاک غیرفعال و فعال و ساماندهی هم وجود ندارد.
چرا قیمت مسکن در نقاط مختلف شهر یاسوج با هم تفاوت فاحشی دارد؟
 علی‌رغم اینکه شهر یاسوج یک شهر کوچکی است و شاید در کمتر از 15 دقیقه می‌توانیم از این طرف یاسوج به آن طرف شهر برویم اما می‌بینیم در قیمت مسکن‌ها تفاوت فاحشی وجود دارد و این به عدم توزیع عادلانه امکانات و همچنین عدم عادلانه خدمات بر می‌گردد وقتی در یک منطقه شاهد فضای سبز و خیابان‌های عریض و طویل هستم و در جای دیگر خیابان‌ها خاکی و پر از چاله و چوله هستیم، باید هم اینگونه تفاوت قیمت‌ها در اجاره و رهن خانه‌ها باشد. 
باید نرخ اجاره و رهن طبق یک اسلوب و اصول خاصی افزایش پیدا کنند، مثلاً هر سال مالک می‌تواند 10 تا 15 درصد اجاره خانه خود را افزایش دهد، اما متأسفانه بعضی از مالکان و صاحب‌خانه‌ها اجاره خانه‌های خود را بر اساس میزان پرداخت قسط و یا بدهی خودشان افزایش می‌دهند که به هیچ وجه این کار درست نیست.
یک خانه‌ای که دارای آسانسور، آیفون تصویری، ورودی سهل و آسان، دسترسی به امکانات، نورپردازی داخلی خوب، امکانات مجهز و دیگر شرایط و فاکتورهای خوب را دارد، قیمت رهن و اجاره آن مشخص است.

ادامه دارد....
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
ای کاش و..ای کاش،درشهرستان گچساران بنگاه داران باصداقتی داشت،تمام شده دلال بازی ،مردموبیچاره کردن عین واقعیت،واقعیتی تلخ ،تادیروزماست فروش بوده حالاشده بنگاه دار
همشهری
Iran, Islamic Republic of
ای کاش،ای کاش شهرستان گچساران،نظارتی بود،تمام شده دلال بازی مردموبیچاره کردن،طرف تادیروزماست فروش بوده حالاشده بنگاه دار
شهروند
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت همه عزیزان مشکل فقط کچسارانی های عزیز نیست این مشکل مال کل استان برید وبنگاها سر بزنید بخدا یاسوج برابری میکنه با قیمتهای تهران خونه ها هم که خونه نیستند .......
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سلام مطلب خوبی بود کاشگی درحدحرف وتبلیغات نباشدوبه صورت علمی وتخصصی ومنصفانه باشد تاسایر بنگاها ملزم به تعهد وقانونگرایی شوند؛ نه متاسفانه دلال بازی وکلاهبرداری که انسانیت وشرافت راازبین برده اندودیواراعتمادرا فروریختند
Iran, Islamic Republic of
سلام. یاسوج ملک و ایشون در حد حرف نیست. من چند بار سر زدم و واقعا این حرف ها رو به صورت عملی دیدم
Iran, Islamic Republic of
فقط تبلیغات است کبنا چقدر گرفتی
United States
. بودرفتیدسراغ ایشون
محمد
Iran, Islamic Republic of
خودت عامل اصلی گرونی مسکن توی یاسوج هستی. فقط حرف میزنی. هر کی یک بار بهش سر بزنه میفهمه چ هست. از مسئولین میخوام بابت این بنگاه پیگیر باشند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
با ۴۰۰ میلیون میشه یه خونه شیک آپارتمانی سمت جشنواره در شمال شرق تهران گرفت. دوستان مراقب یاسوج ملک و .. باشید.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1