تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۲۱۳۴۹۶

اهداء عضو در یاسوج به ۴ بیمار حیات دوباره بخشید / تشکر سپاه فتح از مدیرعامل شرکت ملی نفت‌ جنوب / بی‌توجهی وزارت راه به محور اقلید-یاسوج / خطر در بیخ گوش جنگل‌های زاگرس

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد/

رهاسازی یک قطعه جغد کمیاب در منطقه حفاظت شده خائیز

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: یک قطعه جغد کمیاب از نوع ماهیخوار که به دلیل مشکل گوارشی در پرواز ناتوان بود پس از بهبودی کامل در منطقه خائیز رهاسازی شد.

روح الله عزیزی اظهار داشت: یک قطعه پرنده شکاری از نوع جغد ماهیخوار که به علت بیماری و ناتوانی در پرواز تحت مراقب بود پس از تیمارداری و بهبودی در منطقه حفاظت شده خائیز رهاسازی شد.

عزیزی تصریح کرد: این پرنده شکاری کمیاب در حاشیه دریاچه و رودخانه مارون واقع در منطقه حفاظت شده خائیز در حالی که بیمار بود توسط باغبان سد مارون و محیطبان منطقه رویت شده بود.

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه افزود:با ارجاع این پرنده به دامپزشکی در شهرستان بهبهان و بررسی اولیه بروی آن وضعیت ظاهری و بال‌هایش سالم بوده ولی مشکل گوارشی تشخیص داده شد.

عزیزی با بیان اینکه پرنده مذکور به یک تیم بازپروی پرندگان وحشی در شهرستان اهواز جهت تیمارداری و مداوای آن تحویل داده شد افزود: پس از تیمارداری و توانایی پرواز کردن در طبیعت و زیستگاه منطقه حفاظت شده خائیز  رهاسازی شد.

این مسؤول درمورد ویژگی‌های جغد ماهیخوار گفت:جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و اساساً از ماهی تغذیه می‌کند و گونه‌ای نادر و بسیار کمیاب است.

عزیزی با اشاره به اینکه در ایران ۱۳ گونه جغد وجود دارد جغد ماهیخوار را از نادرترین آنها برشمرد.

به گفته عزیزی زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و برای اولین بار در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شده که نشان دهنده غنای زیستی بالا دراین منطقه است.

وی افزود:این پرنده در نزدیکی سواحل دریا ،جنگل‌های پست کنار رودخانه و دریاها به سر برده و در میان سنگها سوراخ درختان و لانه‌های متروک آشیان می‌سازد.

 


 


 
منطقه حفاظت شده خائیز یکی از مناطق بکر و ارزشمند زیستی درغرب شهرستان کهگیلویه است و با مساحتی حدود ۲۲ هزار هکتار از غنا و تنوع زیستی ارزشمندی برخوردار است

در این منطقه  گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری وجود دارد  و گونه غالب حیات وحش این منطقه کل و بز وحشی است..


وقف عامل محوری توسعه اجتماعی و اقتصادی است

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس گفت: وقف عامل محوری توسعه اجتماعی و اقتصادی است.
غلام محمد زارعی در همایش یاوران وقف که در یاسوج برگزار شد با بیان اینکه وقف به عنوان یکی از اصول اعتقادی ما بیان شده است، اظهار داشت: همگان می‌دانند که پیامبر اکرم (ص) آخرین فرستاده الهی بود و پاسخگو ترین دین را به بشر ارزانی داشت.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این دین، دین نهایی و کامل است که به تمامی نیازهای بشری پاسخ داده است، بیان کرد: در کتاب قرآن و دین اسلام هیچ نکته‌ای برای بشر بدون پاسخ نیست مگر انسان نسبت به آن مسئله آشنایی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه دین اسلام در طول تاریخ مسیر کمال را طی کرده است، عنوان کرد: بشر هیچ وقت در یک مسیر قهقرایی قرار نگرفته است مگر اینکه شرایط خاصی حاکم بوده باشد، ابراز کرد: دین اسلام به همه نیازهای مادی و معنوی ما پاسخ داده است و اگر به دنبال انسان دوستی و سایر نیازها هستیم کتاب قرآن به خوبی ما راهنمایی کرده است.
زارعی با بیان اینکه حوزه توان و رسایی اندیشه ما محدود است، اظهار داشت: حوزه دانایی و توانایی انسان‌ها متفاوت است و هرکسی به انداز توان خود می‌تواند از این اقیانوس بهره ببرد.
وی ابراز کرد: دین هنگامی ما را به سمت کار خیر هدایت می‌کند  انسان به عنوان وظیفه ذاتی و انسانی خود باید در خدمت سایر هم نوعانش باشد و بدانیم که آبروی یک انسان در دیدگاه خداوند متعال از احترام خانه کعبه مهم‌تر است.
زارعی با بیان اینکه اعضای هیئت امنا و خادمان بقاع متبرکه ظرفیت‌های ارزشمندی برای تبلیغ دین و پایگاه‌هایی برای تقویت باورهای ما هستند، بیان کرد: دین اسلام دین اخلاق و رحمت است و این همان سعادت گسترده است.
وی با بیان اینکه بشر به ویژه موحدین همواره در یک پارادوکس بودند، بیان کرد: اگر در این پارادوکس حقیقت را تشخیص ندهیم بازنده خواهیم بود و اثرات به مراتب جبران ناپذیری در به دنبال جامعه خواهد داشت.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند به انسان کمک کند توجه به امور عام المنفعه است، بیان کرد: کشور ما مبتنی بر فرهنگ دینی است و وقف به مثابه همین حرکت پیشرونده در جامعه است.
همکاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد ستودنی بود
جانشین سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تلاش‌های مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دست‌اندرکاران آن مجموعه در برگزاری کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد قابل وصف بود.
سرهنگ جهانگیر انصاری با تسلیت به شهادت جمعی از هموطنان در حله عراق اظهار کرد: راهپیمایی ۲۰ میلیونی اربعین که دنیا را شگفت‌زده کرد، یک حرکت ساده نبود بلکه حرکت بین‌المللی بود که مسلمانان جهان از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند تا این رویداد را رقم بزنند.
وی ادامه داد: حضور میلیونی این همه زائر و مشتاق در کربلای‌ معلی زنگ خطری برای استکبار و زورگویان غرب بود که به صدا درآمده است.
انصاری افزود: بی‌شک انجام عملیات تروریستی حله واکنشی به راهپیمایی میلیونی مسلمانان جهان و پیروزی‌های اخیر در مقابل داعشی‌ها بوده است که مطمئنا بی‌پاسخ نخواهد ماند.
جانشین سپاه فتح استان با اشاره به هفته بسیج گفت: راهپیمایی ۲۰ میلیونی در اربعین نشان‌‌دهنده آن است که بسیج مردمی و انقلابی در هر کجا شکل بگیرد می‌تواند دنیا را مات و حیرت زده کند.
وی اذعان کرد: این حاصل دوراندیشی امام راحل ما در آذرماه ۵۸ است که امروز مشاهده می‌کنیم بسیج مردمی و اسلامی در کشورهای اسلامی در حال شکل‌گیری است.
انصاری در ادامه به تجلیل از عوامل و دست‌اندرکارانی که در کنگره ۱۸۸۰ شهید و امیر استان برگزار شد پرداخت و ابراز داشت: سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فتح استان از زحمات مدیران و عواملی که در ایام برگزاری این کنگره همکاری، مشارکت و ما را یاری دادند تقدیر و تشکر به عمل آوردند.
انصاری خاطرنشان ساخت: مشارکت مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب بیژن عالی‌پور و فرمانده بسیج نفت خوزستان در برگزاری این کنگره ستودنی بود که از طرف فرماندهی ارشد سپاه فتح استان از ایشان تقدیر به عمل آمد.
هزینه در امورات فرهنگی سرمایه‌گذاری است
امام جمعه دهدشت گفت: در حوزه فرهنگ هر چقدر هزینه شود سرمایه‌گذاری است.
حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان اظهار داشت: فرهنگ در حوزه‌های مختلف باید جدی گرفته شود تا جامعه به سمت شکوفایی سوق داده شود.
حسینی با بیان اینکه مصرف حامل‌های انرژی نیازمند فرهنگ سازی است،افزود: فرهنگ کار نیز در جامعه  باید نهادینه شود.
امام جمعه دهدشت فلسفه بعثت اولیای الهی را تغییر در باورها و تعویض فرهنگ‌ها دانست و گفت: اگر فرهنگ‌های غلط و باورهای انحرافی بر انسان‌ها حاکم شود قطعاً جامعه رو به زوال می‌رود و در صورتی که فرهنگ توحیدی باشد بشریت در همه عرصه‌ها شکوفا می شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه اضافه کرد:عذاب‌های بشری در گذشته ناشی از باورهای شرک پرستی بود چون از قداست انسانی منحرف شده بودند.
حسینی بیان کرد:در عرصه علمی وقتی به پیشرفت می‌رسیم که ارتقای علمی را باور کنیم و وابستگی به غرب نداشته باشیم.
امام جمعه دهدشت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد،طلاق و خودکشی را نیازمند کار فرهنگی دانست و گفت: در حوزه فرهنگ هر چقدر هزینه شود سرمایه گذاری است.
نام‌گذاری ۲۱ تا ۲۸ آذرماه به عنوان هفته فرهنگ و هنر کهگیلویه
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه از نام‌گذاری ۲۱ تا ۲۸ آذر به نام هفته فرهنگ و هنر شهرستان کهگیلویه در تقویم استان خبر داد.
سید ایرج کاظمی‌جو عصر امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان اظهار داشت: از امسال ۲۱ آذرماه به نام هفته فرهنگ و هنر شهرستان نامگذاری و این مناسبت در تقویم استان ثبت می‌شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی به فراخور نیاز در همه حوزه‌ها وارد می‌شود و راهکار ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه طی هفته فرهنگ و هنر قرار است برنامه‌هایی به صلاحدید شورای فرهنگ عمومی اجرا شود افزود: با توجه به فرهنگ بومی شهرستان برنامه‌هایی اجرایی می شود که از بطن و متن جامعه برخاسته باشد و به ارتقای فرهنگ کمک کند.
کاظمی جو تصریح کرد: این برنامه‌ها باید در برگیرنده همه اقشار جامعه باشند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه از اجرای کارگاه‌های نقاشی،طراحی پوستر و نمایش متناسب با آسیب‌های اجتماعی به نمونه‌هایی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته نام برد و گفت: افتتاحیه هفته فرهنگ و هنر در پارک مرکزی و اختتامیه آن در فرهنگسرای ارشاد خواهد بود.
وی از کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر دستاوردی دارند نیز خواست در محل کاروانسرای بافت قدیم یا سالن شهید آوینی دهدشت در معرض نمایش قرار دهند.
کاظمی جو با مهم خواندن نقش مراکز دانشگاهی در توسعه فرهنگ ضمن انتقاد از عدم مشارکت رؤسای واحدهای دانشگاه‌های شهرستان در برنامه‌ها و نشست‌های مختلف تصریح کرد: دانشگاه‌ها به عنوان مهد علم و فرهنگ باید در این حوزه نقش آفرینی کنند.
برداشت واحدهای شن و ماسه شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده از رودخانه مارون
در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شد واحدهای شن و ماسه در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده به مدت یک سال از رودخانه مارون و سایر رودخانه‌های فصلی برداشت کنند.
بیست و سومین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پیش از ظهر امروز با حضور اعضای این کارگروه و واحدهای مشکل‌دار به ریاست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
بررسی مشکلات واحدهای شن و ماسه مناطق گرمسیری یکی از دستور کارهای مهم نشست امروز بود و اعضای کارگروه پیرامون مشکلات این واحدها تصمیم‌گیری کردند.
در ابتدای نشست داریوش دیودیده با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای شن و ماسه مدت چند سالی است که مورد بررسی قرار گرفته، گفت: مشکلات واحدهای شن و ماسه حریم رودخانه‌ها در بخش تولید، مشکلات حریم رودخانه‌ها و محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشکلات واحدهای شن و ماسه مناطق سردسیری بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و کمتر به واحدهای موجود در مناطق گرمسیری پرداخته شده، افزود: واحدهای شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده دچار سردرگمی هستند.
دیودیده بیان کرد: با توجه به عدم موافقت شرکت آب منطقه‌ای استان با برداشت مخلوط از بستر رودخانه‌ها لذا پیشنهاد می‌شود با توجه به وجود پتانسیل‌های رودخانه‌ای در مسیر رودخانه مارون و دیگر رودخانه‌های فصلی، شرکت آب منطقه‌ای با برداشت مخلوط از بستر این رودخانه‌ها به مدت یک سال موافقت و در صورت آورد رودخانه‌ای در سنوات آتی نیز تمدید شود.
وی بیان کرد: همچنین ادارات منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص تامین مخلوط کوهی جهت استفاده این کارخانجات همکاری کنند.
اما رسول فرهادی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای با یادآوری این موضوع که حفاظت از رودخانه‌ها وظیفه این شرکت است، گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان با برداشت واحدهای شن و ماسه سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده از بستر رودخانه مارون موافق می‌کند، ضمن اینکه مطالعات لازم برای استفاده این واحدها در دراز مدت صورت گرفته و به دفتر فنی و صنعت و معدن ارسال شده است.
فرهادی با بیان اینکه ۶۶ کارخانه شن و ماسه در استان وجود دارد که حتی ۱۰ مورد از این کارخانه‌ها از آب منطقه‌ای مجوز برداشت دریافت نکرده‌اند، افزود: علی‌رغم اینکه واحدهای شن و ماسه مجوز لازم را از این شرکت دریافت نکرده‌اند اما هر زمانی که لازم بود آب منطقه‌ای از این واحدها حمایت و با آنها همکاری کرده است.
وی اضافه کرد: سیاست کلی استان با توجه به تخریب محیط زیست توسط این واحدها کنار گذاشته شدن آنها بود اما این شرکت هر جایی که لازم بود همکاری کرده است.
معاون شرکت آب منطقه‌ای اضافه کرد: برداشت واحدهای شن و ماسه نباید موجب آسیب رساندن به حریم و بستر رودخانه‌ها شود که برای مثال برداشت بی‌رویه از رودخانه تغار موجب از بین رفتن آورده سیلاب این رودخانه شده است.
اما رضا اکبری رئیس خانه صنعت و معدن استان بیان کرد: زمانی که واحدهای شن و ماسه خواستار دریافت مجوز بودند تمام ادارات مجوز لازم را صادر و واحدها فعالیت خود را آغاز کردند اما اکنون مدیران جدید مصوبات و حرف‌های مدیر قبل را قبول ندارند.
وی تصریح کرد: صاحبان واحدهای شن و ماسه تمام زندگی خود را فروخته و این واحدها را راه‌اندازی کرده‌اند اما در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستند لذا نیاز است این واحدها مورد حمایت قرار گیرند.
بروز فاجعه‌ای دیگر در صورت بی‌توجهی وزارت راه به محور اقلید-یاسوج/ آقای آخوندی حادثه جما‌ل‌بگ را به یاد داشته باشید

 

تاکنون واژگونی دو دستگاه اتوبوس در محور یاسوج-اقلید با ۸۰ مسافر و تعداد ۳۰ کشته زنگ خطری را به صدا درآورده که اگر مسؤولان وزارت راه به فکر ساخت این محور نباشند باید در انتظار فجایعی هولناک‌تر و خونین‌تر از این دست بود.

 طی دو ماه گذشته شاهد حوادث هولناک و خونین جاده‌ای و ریلی در کشورمان و در نقاط مختلف بوده‌ایم که موجب جان باختن تعداد زیادی از هموطنان شده است.

یکی از محورهایی که در حال حاضر محل تردد بسیاری از هموطنان از مرکز کشور به سوی مناطق جنوبی بوده، محور ارتباطی اقلید- یاسوج است که بسیاری از هموطنان در مناطق مرکزی کشور برای دسترسی آسان به مناطق جنوبی این محور را برای تردد خود انتخاب می‌کنند.

این ترددها هنگامی بیشتر می‌شود که زائرینی قصد دارند از این محور برای سفر به مناطق عملیاتی جنوب و همچنین برای سفر به عتبات عالیات استفاده کنند.

 


 
البته عبور از این مسیر سخت و خطرناک که هیچ‌گونه امنیتی در حال حاضر ندارد از سوی هموطنان معقول به نظر می رسد، زیرا طی کردن سایر مسیرها برای مسافرین سخت و طاقت‌فرسا بوده و ترجیح می‌دهند ساعت‌ها از طول مسیر خود با عبور از این جاده بکاهند هر چند که باید خطر را به جان خریده و از این قربانگاه عبور کنند.

نگارنده در طول یک سال اخیر خود از نزدیک شاهد حوادث خونین در این جاده بوده‌ام و خبرهای ناگواری را ارسال کرده‌ام که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

ضجه‌های کودکان زخمی و پدر و مادر از دست داده و حمل جنازه تعداد زیادی از هموطنان جان باخته به سوی سردخانه‌ها بسیار دردناک و عذاب‌آور است.

 


 
محور اقلید به یاسوج که بخشی از محور معروف به طریق‌الرضا به شمار می‌رود بوی مرگ می‌دهد و هر لحظه و هر ساعت این امکان وجود دارد که اتوبوسی و یا خودرویی به اعماق دره‌ها سقوط کرده و جان عده‌ای افراد بی‌گناه را بگیرد.

این محور بنا به گفته پژمان نیک‌اقبالی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ۱۷۰ کیلومتر بوده که ۵۰ کیلومتر آن در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

وی معتقد است، باید برای ساخت این محور هر دو استان عزم جدی داشته و برای تکمیل‌ پای کار باشند.

 


 
طبق آنچه که معاون عمرانی استاندار می‌گوید کارهای خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد برای این کار انجام شده و بخشی از جاده بازگشایی شده که حدفاصل دهستان کاکان تا بخشی از مسیر منتهی به شهر یاسوج بازگشایی شده است.

 با این تفاسیر وزارت راه و شهرسازی باید برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی در این جاده از خود عزم و همتی نشان دهد و از هم اکنون به فکر بازگشایی و چهار خطه کردن این محور باشد که روزبه‌روز بر تعداد ترددها در آن افزوده می‌شود.

هرگونه کم‌کاری و حادثه‌ای دیگر مانند واژگونی اتوبوس در این محور با ۳۰ کشته توجیهی برای مسؤولان وزارت راه باقی نمی‌گذارد لذا از هم‌اکنون باید منتظر اقدام عملی آخوندی و همکارانش در وزارت راه بود و حادثه گردنه جمال‌بگ را برایشان یادآوری کرد.


اجرای عملیات خاکبرداری و زیرسازی جاده «دمه» چرام

رئیس اداره راه و شهرسازی چرام از اجرای عملیات خاکبرداری و زیرسازی جاده دمه خبر داد.
مسعود راستا از رفع و آسفالت نقطه حادثه‌خیز سرفاریاب به طول ۲۹ کیلومتر خبر داد و اظهار کرد: همچنین ادامه عملیات زیرسازی جاده طسوج به طول ۴ کیلومتر از ۱۲ کیلومتر فاز دوم توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان چرام انجام گرفته است.
رئیس اداره راه و شهرسازی چرام با اشاره به دیگر خدمات راه و ترابری این شهرستان، عنوان داشت: زیرسازی، قیرپاشی و آسفالت ۴ کیلومتر فاز اول جاده بیدانجیر به صورت امانی توسط این اداره انجام گرفته است.
وی با اشاره به مسئولیت سنگین اداره راه و شهرسازی در قبال جان انسان‌ها، متذکر شد: ایمن سازی نقاط حادثه‌خیز یکی از وظایف مهم در این راستاست که اداره راه و شهرسازی شهرستان چرام در این زمینه تمام تلاش و همت خود را به کار می‌گیرد.
این مسئول با بیان اینکه وجود برخی ساختارها و زیرساخت‏‌های نامناسب در سطح جاده‌ها حادثه‌های تلخی را رقم زده است، خاطرنشان کرد: استان و شهرستان ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
راستا در ادامه به زیرسازی و اتمام آسفالت جاده شرابگرو به طول ۲ کیلومتر اشاره داشت و تصریح کرد: ادامه عملیات اجرایی جاده دلی خلیفه‌ای شامل ۶ دهانه پل، خاکبرداری و زیرسازی نیز توسط اداره راه و شهرسازی چرام انجام شد.
وی همچنین از اجرای عملیات خاکبرداری و زیرسازی جاده دمه خبر داد.
ضرورت نصب و راه‌اندازی آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق حاشیه‌نشین جنگل
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، بر ضرورت نصب و راه‌اندازی آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق حاشیه‌نشین جنگل در استان تأکید کرد و گفت: این اقدام تأثیر مهمی بر حفظ منابع طبیعی خواهد داشت.
عزت‌الله بهشتی‌فر منابع طبیعی را میراثی خدادادی و متعلق به همه نسل‌های حال و آینده عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شرایط جغرافیایی و کوهستانی استان، افزود: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار منابع طبیعی (جنگل و مرتع) در این استان وجود دارد که باعث توسعه و رونق گردشگری شده‌اند.
وی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای استان در حاشیه این جنگل‌ها قرار دارند، گفت: به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط سخت علی‌رغم تلاش مسؤولان در امر گازرسانی به مناطق مختلف هنوز برخی از مناطق حاشیه‌نشین جنگل‌ها از نعمت گاز محروم هستند.
بهشتی‌فر با اشاره به اینکه افراد این روستاها برای تأمین سوخت خود بخصوص در فصل زمستان از سوخت هیزمی (درختان) استفاده می‌کنند، یادآور شد: استفاده از سوخت هیزمی باعث تخریب منابع، آلودگی هوا و ضربه زدن به لایه اوزون خواهد شد.
وی‌ با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های تغییر الگوی سوخت، گفت: باید این موارد توجه کرده و سعی کنیم الگوی سوخت موثر و مفید در این مناطق جایگزین سوخت هیزمی کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، نصب آبگرمکن و حمام‌های خورشیدی را یکی از راهکارهای موثر در کاهش استفاده از سوخت هیزمی عنوان کرد و بیان داشت: این طرح در برخی مناطق استان در حال اجرا است.
وی با اشاره به اجرای این طرح در منطقه سیلاب کلوار شهرستان بویراحمد، گفت: حدود ۴۳ آبگرمکن خورشیدی در این منطقه راه‌اندازی شده است.
بهشتی‌فر با بیان اینکه چند روز پیش با حضور مدیر کل دفتر حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از این منطقه بازدید کردیم، تصریح کرد: نصب این تعداد آبگرمکن خورشیدی در این محل باعث کاهش ۳۰ درصدی قطع درختان خواهد شد.
وی‌ جلوگیری از قطع درختان، جلوگیری از بوته‌کنی مراتع، حفظ عرصه‌های مرتعی و جنگلی، کاهش آلودگی هوا و کاهش ضرر رسیدن به لایه اوزون را از جمله اهداف اجرای این طرح در مناطق حاشیه‌نشین جنگل‌ها عنوان کرد.
بهشتی‌فر منابع طبیعی را متعلق به همه نسل‌ها دانست و با بیان اینکه مردم ذی‌نفع این عرصه‌ها بوده و آینده آنها به منابع طبیعی بستگی دارد، خاطرنشان کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی باعث توسعه ریزگردها، کاهش بارندگی و خشک شدن رودخانه‌ها و چشمه‌ها خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود ۱۸ درصد از جنگل‌های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، بر مشارکت و همکاری مردم برای جلوگیری از بوته‌کنی، قطع درختان، چرای بی‌رویه دام در مراتع و آتش‌سوزی‌ها تأکید کرد.
 اهداء عضو در یاسوج به ۴ بیمار حیات دوباره بخشید

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ۴ بیمار حیات دوباره بخشید.
ساسان عباسی اظهار داشت: مرحوم «فاطمه سلیمانی‌پور» از اهالی شهر پاتاوه توابع شهرستان دنا بر اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده با اهدای اعضای خود به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید.
وی عنوان کرد: نوزدهمین مورد اهداء عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد با رضایت خانواده نوع دوست و با عاطفه «فاطمه سلیمانی‌پور» در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انجام گرفت.
عباسی افزود: کلیه‌ها، کبد و پانکراس این عزیز توسط خانواده نوع دوستش به همنوعان نیازمند اعضای پیوندی اهدا شد که با حضور تیم جراحی پیوند اعضای شیراز در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به شیراز انتقال یافتند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ع ع ع
Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار محترم،لطف فرمایید دستور و بازگشایی محور یاسوج اقلید را پیگیری نمایید که خود یکی از راههای جهت توسعه و گردشگری استان میابشد،
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1