تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۰۹۲۵۵
چرا به خاطر یک دستمال قیصریهای را به آتش میکشیم؟
۰
کبنا ؛سید محمد موسویاطهر
روزانه بی شمار اتفاقات خوب و بد در کشور و استان رخ می دهد و برخی هم به جهت اهمیت و یا تاثیر مستیقمشان در زندگی مردم بحث برانگیز می شوند .و البته برخی هم شاید هیچ تاثیری نداشته باشند ولی چون می توانند بهانه خوبی برای تخریب دیگران باشند انقدر در بوق و کرنا می شوند که خواننده احساس میکند ممکن است جنایت و یا فاجعهای انسانی رخ داده باشد. دو هفته ای است که حواشی و مسائل مربوط به یک جشنواره ساده عشایری نقل محافل رسانه ای و سیاسی استان شده است و چه افراد مربوط و چه نامربوط ،چه افراد کارشناس و چه ناکارشناس ،چه افرادی که مراسم را از نزدیک دیدند و چه آنها که ندیدند و حتی نشنیدند ولی متوجه شدند فرصت خوبی برای حمله و تخریب است راجع به این جشنواره اظهارنظر می نمایند و در پاره ای موارد سخن از یک کودتا به میان میآورند.
اما براستی اصل قضیه از چه قرار است؟ در جشنواره مشک و ملار در گچساران چه اتفاقی افتاده است که این همه هیاهو،اعتراض و سر و صدا در پیداشته است؟ آیا این مشکل بزرگترین مشکل استان کهگیلویه و بویراحمد است؟
جشنوارهی عشایری مشک و ملار هر چه بود و هر چه شد صرفاً جشنوارهای بود برای حفظ سنتها و آداب عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد که با پیشرفتهای تکنولوژیک در حال فراموش شدن است و اتفاقا همزمان با این جشنواره یک جشنواره مشابه در یاسوج برگزار شد تحت عنوان جشنواره «کوچ» و بسیاری از همین اتفاقات از جمله موسیقی از همان نوع موسیقی «مشک و ملار» در ان اجرا می شد ولی چرا کسی سراغ آن یکی نرفت و نوک حملات همگی به سمت مشک و ملار بود که اتفاقا از کیفیت و مدیریت بهتری هم برخوردار بود.
قطعاً بخش زیادی از این چرایی را مردم میدانند و قضاوت نهایی هم با خود آنهاست ولی اخلاق حکم میکند که در نقدها کمی منصفانه باشیم و اگر هم احیانا اشتباهی رخ داده است در وهله اول با نصیحت و تذکر لسانی در پی اصلاح آن باشیم و نه از لحظه اول شمشیر را از رو ببندیم. در حالی که گفته می شود برخی از مدیران هم برای جلوگیری از افزایش حواشی در جلسات خصوصی عذرخواهی کرده اند ولی چون بنا از اول چیز دیگری بود و جشنواره صرفا بهانه بود پس نباید گذاشت این فرصت از دست برود و نهایت استفاده را در جهت تخریب از آن برد.
اما سوال آن است که مشکل این جشنواره چه بود؟ آیا جشنواره ای که در ان اسب و موسیقی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد باشد بیشتر در جهت حفظ سنت عشایری استان است و یا جشنوارهای که در ان «اسنک» می فروشند و به جای کپر و بهون داربست فلزی نصب میکنند؟
جشنواره «مشک و ملار» تمام شد و اتفاقاً مردم به بهترین شکل از این جشنواره استقبال کردند اما تخریبها با این جشنواره شروع شد و جالب آن که در کنار بهانه قرار دادن جشنواره که متولیان خود را داشت ولی آقایان اصرار داشتند نماینده مردم در مجلس را هم مقصر جلوه دهند و در ادامه و در روزهای اخیر شاهد نقدهای نامنصفانه و غرض ورزانه ی دیگری علیه نماینده محترم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بودیم. یک روز او را کراواتی های دیروز معرفی می کنند و دیگر روز از عنوان خان زاده فلان استفاده می کنند و در این مهم چیزی که دیده نمیشود انصاف است تا اشاره ای به توانمندی نماینده محترم گچساران نماید و از آبروداری ایشان و نقش ایشان نه در توسعه شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد که حتی در مدیریت بودجهای کشور سخن بگوید.
به هر حال باید پذیرفت که نقد امر نیکو و پسندیدهای است اما نقد منصفانه و جدای از گرایشهای سیاسی و جناحی. موضوعی که مورد تاکید نماینده محترم ولی فقیه در استان واقع شد و فرمودند: اگر به لحاظ ملاحظه همراهی با دولت حاکم و توافق فکری سکوت کرده، قطعا رفتار نامشروع اتفاق افتاده است. حرام چه از ناحیه هم باند و خط سیاسی و چه از ناحیه غیرهم باند سیاسی حرام است و عدم واکنش به خاطر هم باند بودن رفتار دیندارانه نیست. نسبت به حرام باید در هردو موقعیت واکنش مساوی داشت.
بی حرمتی به اشخاص شرکت کننده در این جشنواره را هم جایز نمی دانم زیرا شاید و شاید توجیه شرعی برای حضور خود داشته باشند و امر بین خود آنها و خداست
**تصاویری از جشن «مشک و ملار» گچساران


**تصاویری از جشن کوچ عشایر یاسوج



روزانه بی شمار اتفاقات خوب و بد در کشور و استان رخ می دهد و برخی هم به جهت اهمیت و یا تاثیر مستیقمشان در زندگی مردم بحث برانگیز می شوند .و البته برخی هم شاید هیچ تاثیری نداشته باشند ولی چون می توانند بهانه خوبی برای تخریب دیگران باشند انقدر در بوق و کرنا می شوند که خواننده احساس میکند ممکن است جنایت و یا فاجعهای انسانی رخ داده باشد. دو هفته ای است که حواشی و مسائل مربوط به یک جشنواره ساده عشایری نقل محافل رسانه ای و سیاسی استان شده است و چه افراد مربوط و چه نامربوط ،چه افراد کارشناس و چه ناکارشناس ،چه افرادی که مراسم را از نزدیک دیدند و چه آنها که ندیدند و حتی نشنیدند ولی متوجه شدند فرصت خوبی برای حمله و تخریب است راجع به این جشنواره اظهارنظر می نمایند و در پاره ای موارد سخن از یک کودتا به میان میآورند.
اما براستی اصل قضیه از چه قرار است؟ در جشنواره مشک و ملار در گچساران چه اتفاقی افتاده است که این همه هیاهو،اعتراض و سر و صدا در پیداشته است؟ آیا این مشکل بزرگترین مشکل استان کهگیلویه و بویراحمد است؟
جشنوارهی عشایری مشک و ملار هر چه بود و هر چه شد صرفاً جشنوارهای بود برای حفظ سنتها و آداب عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد که با پیشرفتهای تکنولوژیک در حال فراموش شدن است و اتفاقا همزمان با این جشنواره یک جشنواره مشابه در یاسوج برگزار شد تحت عنوان جشنواره «کوچ» و بسیاری از همین اتفاقات از جمله موسیقی از همان نوع موسیقی «مشک و ملار» در ان اجرا می شد ولی چرا کسی سراغ آن یکی نرفت و نوک حملات همگی به سمت مشک و ملار بود که اتفاقا از کیفیت و مدیریت بهتری هم برخوردار بود.
قطعاً بخش زیادی از این چرایی را مردم میدانند و قضاوت نهایی هم با خود آنهاست ولی اخلاق حکم میکند که در نقدها کمی منصفانه باشیم و اگر هم احیانا اشتباهی رخ داده است در وهله اول با نصیحت و تذکر لسانی در پی اصلاح آن باشیم و نه از لحظه اول شمشیر را از رو ببندیم. در حالی که گفته می شود برخی از مدیران هم برای جلوگیری از افزایش حواشی در جلسات خصوصی عذرخواهی کرده اند ولی چون بنا از اول چیز دیگری بود و جشنواره صرفا بهانه بود پس نباید گذاشت این فرصت از دست برود و نهایت استفاده را در جهت تخریب از آن برد.
اما سوال آن است که مشکل این جشنواره چه بود؟ آیا جشنواره ای که در ان اسب و موسیقی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد باشد بیشتر در جهت حفظ سنت عشایری استان است و یا جشنوارهای که در ان «اسنک» می فروشند و به جای کپر و بهون داربست فلزی نصب میکنند؟
جشنواره «مشک و ملار» تمام شد و اتفاقاً مردم به بهترین شکل از این جشنواره استقبال کردند اما تخریبها با این جشنواره شروع شد و جالب آن که در کنار بهانه قرار دادن جشنواره که متولیان خود را داشت ولی آقایان اصرار داشتند نماینده مردم در مجلس را هم مقصر جلوه دهند و در ادامه و در روزهای اخیر شاهد نقدهای نامنصفانه و غرض ورزانه ی دیگری علیه نماینده محترم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بودیم. یک روز او را کراواتی های دیروز معرفی می کنند و دیگر روز از عنوان خان زاده فلان استفاده می کنند و در این مهم چیزی که دیده نمیشود انصاف است تا اشاره ای به توانمندی نماینده محترم گچساران نماید و از آبروداری ایشان و نقش ایشان نه در توسعه شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد که حتی در مدیریت بودجهای کشور سخن بگوید.
به هر حال باید پذیرفت که نقد امر نیکو و پسندیدهای است اما نقد منصفانه و جدای از گرایشهای سیاسی و جناحی. موضوعی که مورد تاکید نماینده محترم ولی فقیه در استان واقع شد و فرمودند: اگر به لحاظ ملاحظه همراهی با دولت حاکم و توافق فکری سکوت کرده، قطعا رفتار نامشروع اتفاق افتاده است. حرام چه از ناحیه هم باند و خط سیاسی و چه از ناحیه غیرهم باند سیاسی حرام است و عدم واکنش به خاطر هم باند بودن رفتار دیندارانه نیست. نسبت به حرام باید در هردو موقعیت واکنش مساوی داشت.
بی حرمتی به اشخاص شرکت کننده در این جشنواره را هم جایز نمی دانم زیرا شاید و شاید توجیه شرعی برای حضور خود داشته باشند و امر بین خود آنها و خداست
**تصاویری از جشن «مشک و ملار» گچساران


**تصاویری از جشن کوچ عشایر یاسوج


